Steam på väg att tillåta betalning med Bitcoin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Cocosoft:

Det är inte fejk, detta var aktuellt redan i början på året. Nu verkar det vara dags att skeppa på riktigt.

Vad är anledningen för din irrationella skepsis?

Ingen aning var du pratar om.

Som vanlig person minar man inte bitcoin idag, utan köper hos växlare.

Listan över företag som defenitivt skulle börja med bitcoin är lång och inkluderar bland annat eBay, Paypal, Western Union, Visa, Mastercard och många många fler. Ett tag dök det upp en fejkad skärmdump i veckan.

Min högst rationella skepsis baserar sig på att den stora delen av bitcoins användbarbas är olika typer av bedragare blandad med några få naiva idealister. Det är betydligt mer sannolikt att alla nyheter är fejk och/eller en ren lögn när det kommer till bitcoin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Fast en valuta som minskar eller ökar i värde har inte riktigt fullfyllt ett av de viktigaste kriterierna i en valuta, nämligen att vara stabil.

Jag tror överlappet mellan de som förespråkar bitcoin som valuta och de som vill att bitcoin stiger i värde (för att de äger massa bitcoins redan) är rätt stort. En valuta där en väldigt stor del av användarna spekulerar och försöker tjäna pengar på själva valutan (de försöker skapa instabilitet, och tjäna pengar på den), är en rätt kass valuta.

Valutamarknaden är ganska extrem när det gäller spekulering, om man tex jämför med aktiemarknaden är aktiemarknaden ett piss i havet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Listan över företag som defenitivt skulle börja med bitcoin är lång och inkluderar bland annat eBay, Paypal, Western Union, Visa, Mastercard och många många fler. Ett tag dök det upp en fejkad skärmdump i veckan.

Jag har hängt på /r/bitcoin, bitcointalk och andra forum i över två år och har inte upplevt det du påstår alls. Det har varit nyheter om att människor på vissa av dessa organisationer har talat gott om Bitcoin. Mer vet jag inte, om du inte går in och kollar i bruset efter någon dålig fejkbild som har < 0 uppvotes och som ingen tror på.

Men visst skall du fortsätta med din löjeväckande skepsis kan du själv gå och kolla på källkoden för Steams checkout-sida, där kommer du att hitta referenser till Bitcoin-betalningar i Javascriptkoden. Detta har varit där sedan i början på 2016.
Här länkar jag checkout.js från Steam store: https://steamstore-a.akamaihd.net/public/javascript/checkout...., kolla rad 1802.

En notering, Paypal accepterar/har redan samarbete med bitcoinföretag.

Skrivet av Zotamedu:

Min högst rationella skepsis baserar sig på att den stora delen av bitcoins användbarbas är olika typer av bedragare blandad med några få naiva idealister. Det är betydligt mer sannolikt att alla nyheter är fejk och/eller en ren lögn när det kommer till bitcoin.

Vad bra att du har statistik på detta.
Att du skulle vara betydligt mer sannolikt är din högst subjektiva åsikt.

Permalänk
Medlem

Dags att gå lång bitcoin me andra ord?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Valutamarknaden är ganska extrem när det gäller spekulering, om man tex jämför med aktiemarknaden är aktiemarknaden ett piss i havet.

En stor skillnad är att när det gäller "vanliga" valutor så finns det alltid någon stor organisation (t ex Riksbanken) som försöker hålla valutan jämn, och som inte har till syfte att tjäna pengar på den. I fallet med Bitcoin finns ingen sådan organisation, istället finns det enormt många som på olika sätt försöker manipulera marknaden för egen vinning.

Ett exempel. Sedan i augusti så har värdet på bitcoins fördubblats. Jag är inte överraskad över att många här på Sweclockers prisar bitcoin då det troligtvis är många som äger sådana. Men vem vill lägga en förmögenhet i en valuta som kan ändra sitt värde så pass mycket så fort? Folk tycker det är bra för att de vill kunna köpa riktiga saker för sina gratis "intjänade" bitcoints. Men bara för att man själv tjänar på det betyder det inte att det är en bra valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

En stor skillnad är att när det gäller "vanliga" valutor så finns det alltid någon stor organisation (t ex Riksbanken) som försöker hålla valutan jämn, och som inte har till syfte att tjäna pengar på den. I fallet med Bitcoin finns ingen sådan organisation, istället finns det enormt många som på olika sätt försöker manipulera marknaden för egen vinning.

Absolut, vill dock poängtera att det även finns många som vill manipulera för egen vinning inom traditionella fiatvalutor också.
Inom Bitcoin råder det, eller iallafall skall råda, en fri marknad endast baserad på utbud och efterfrågan. Så länge det inte handlas i hög frekvens så kommer det att svänga rejält på priset. Det vet alla som har hoppat på tåget.

Skrivet av Don_Tomaso:

Ett exempel. Sedan i augusti så har värdet på bitcoins fördubblats. Jag är inte överraskad över att många här på Sweclockers prisar bitcoin då det troligtvis är många som äger sådana.

Jag tror inte det är så markant stor skillnad jämfört med andra områden/forum, jag upplever att tekniskt intresserande människor är minst lika "anti"-bitcoin som icke-tekniskt intresserande.

Skrivet av Don_Tomaso:

Men vem vill lägga en förmögenhet i en valuta som kan ändra sitt värde så pass mycket så fort?

Människor som verkligen tror på teknologin.

Skrivet av Don_Tomaso:

Folk tycker det är bra för att de vill kunna köpa riktiga saker för sina gratis "intjänade" bitcoints. Men bara för att man själv tjänar på det betyder det inte att det är en bra valuta.

Ursäkta, men med det påståendet låter det som att du inte har så jättebra koll på Bitcoin. De flesta som idag äger bitcoins är inte personer som har tjänat ett stor hacka, det är vanliga människor - oftast tekniskt intresserade, som antingen ligger break even eller lite plus eller minus.
Och varför de skulle vilja köpa med bitcoins? Tja, för mig personligen går ihop med integritetsfrågan. Jag vill till exempel inte lagra mitt Steamkonto hos Steam/valve, det är ett stort säkerhetsproblem för mig.
Men det finns många andra argument och anledningar också.

Permalänk
Medlem

@bsk!:

Köpte precis lite fler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

En stor skillnad är att när det gäller "vanliga" valutor så finns det alltid någon stor organisation (t ex Riksbanken) som försöker hålla valutan jämn, och som inte har till syfte att tjäna pengar på den. I fallet med Bitcoin finns ingen sådan organisation, istället finns det enormt många som på olika sätt försöker manipulera marknaden för egen vinning.

När det gäller den biten så har BTC en stor fördel över fiat att det finns en maxgräns för antalet möjliga coins som kan skapas som fungerar som ett ankare mot inflation. Man är inte "i händerna" på någon riksbank. För SEK och USD (som nuförtiden saknar myntfot) finns inget skydd mot keynesianistiska, inflationsskapande panikåtgärder vid större recessioner. Det gör att BTC i teorin har potential att bli en bättre valuta om den blir ett vedertaget betalningsmedel.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Hur många här på sweclockers betalar med bitcoin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Jag tror inte det är så markant stor skillnad jämfört med andra områden/forum, jag upplever att tekniskt intresserande människor är minst lika "anti"-bitcoin som icke-tekniskt intresserande.

Jo, det kan nog stämma. Det var mest en känsla jag har haft efter att under en lång tid läst kommentarer här.

Skrivet av Cocosoft:

Människor som verkligen tror på teknologin.

Nu var jag kanske lite otydligt med min text där, men nu blev jag förvirrad. En valuta som svänger fort i värde är en dålig valuta och passar bara de som spekulerar i valutor, det har inte mycket med teknologin att göra. Svängningarna påverkar inte Bitcoin som betalningsmedium, i alla fall inte direkt, men som valuta så är det direkt negativt.

Sen kan man såklart tro på att teknologin löser problemet med instabiliteten i framtiden, och därmed tycka Bitcoin är bra. Vad det så du menade?

Skrivet av Cocosoft:

Ursäkta, men med det påståendet låter det som att du inte har så jättebra koll på Bitcoin. De flesta som idag äger bitcoins är inte personer som har tjänat ett stor hacka, det är vanliga människor - oftast tekniskt intresserade, som antingen ligger break even eller lite plus eller minus.
Och varför de skulle vilja köpa med bitcoins? Tja, för mig personligen går ihop med integritetsfrågan. Jag vill till exempel inte lagra mitt Steamkonto hos Steam/valve, det är ett stort säkerhetsproblem för mig.
Men det finns många andra argument och anledningar också.

Jag har inte hängt med jättemycket de senaste åren angående Bitcoin, det är sant. Min kommentar relaterade mestadels med det tidigare jag nämnde, att jag tror att många här vill att Bitcoins ska stiga i värde så de själva vill tjäna på det.

Jag förstår däremot inte riktigt din logik. Om du har 100 SEK så kommer Riksbanken att försöka garantera värdet på de pengarna så att du kan lita på att dina 100 SEK är ungefär lika mycket värda idag som de är om 10 år (minus en vanligt efterfrågad inflation). Du kan därmed spara en längre stund. Bitcoin däremot är motsvarande aktiesparande. Det finns ingen som garanterar stabiliteten i värdet. Ingen skulle få för sig att spara alla sina pengar i aktier...?

Skrivet av Schnitz:

När det gäller den biten så har BTC en stor fördel över fiat att det finns en maxgräns för antalet möjliga coins som kan skapas som fungerar som ett ankare mot inflation. Man är inte "i händerna" på någon riksbank. För SEK och USD (som nuförtiden saknar myntfot) finns inget skydd mot keynesianistiska, inflationsskapande panikåtgärder vid större recessioner. Det gör att BTC i teorin har potential att bli en bättre valuta om den blir ett vedertaget betalningsmedel.

Fast det där känns bakvänt.
1) En maxgräns för mängden SEK i omlopp är inte svårt att införa. Att det är så flytande som det är nu är pga att bankerna har fria tyglar att skapa pengar via lån. Med suveräna pengar (se förslaget från Positiva Pengar) så kan mängden bestämmas enkelt från en central punkt.

2) En maxgräns har inget med stabilitet att göra. Vad händer när gränsen nås och ännu fler personer vill börja använda Bitcoin? Värdet kommer stiga på valutan, vilket stämmer bra med utbud/efterfrågan som nämndes ovan. Men att valutan stiger i värde är dåligt, men det finns ingenting som kan hindra det. En Riksbank hade (med nuvarande system) sänkt räntor och därmed prånglat ut mer pengar i omlopp, allt för att förhindra deflation. Att de som redan sitter på en hög med Bitcoin tjänar pengar på att det råder brist är inte vettigt.

Lagom inflation är bra. Jag förstår inte hur Bitcoin siktar på att få en lagom balans för det. Om det är för att det hela tiden trycks nya pengar? I så fall så går det argumentet rakt emot det med att en maxgräns är vettig.

Permalänk
Medlem

Kul med flera butiker som tar emot Bitcoin. På den lilla orten jag bor har elever börja få sina stipendier i bitcoin för att slippa bankens dåliga öppethållningstider.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Medlem

Verkar som att Steam accepterar bitcoins i vissa regioner redan.
https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/4gfsao/steam_b...

Permalänk
Medlem

Bitcoin är verkligen the shit om man är en fräsig nyliberal-without-a-cause. Vad kan vara bättre än att förespråka "framtidens valuta" som ska fria oss från statens ospecificerade förtryck samtidigt som man alltid har en liten kittlande tanke i bakhuvudet om hur varje ny man som kryper in längst ner under pyramiden puttar upp en själv lite högre.

Jag har ännu inte haft det stora nöjet att samtala med en förespråkare av bitcoin som inte fallit in i kategorierna spekulant eller "brukare" med vanföreställningar om anonymitet på nätet.

Samtalet går ju onekligen alltid nångång över till vilken fantastisk vinst de gjort på dessa framtidens e-bucks. Och det är ju trevligt att det går bra med spekulationerna. Men jag personligen har ju inte jättegärna hyrapengarna i en egen valutakurs som när som helst faller offer för era boom-and-bust-affärer. Och sålänge så är fallet så kan bitcoin aldrig bli något annat än ett extra mellansteg i den redan existerande marknaden. Dvs. något som brukas av "brukare" i det speficika syftet att skapa just detta mellansteg mellan sig själva och "marknaden".

...men 420 make mo money amirite!

En liten fråga, hur många av er som just nu har vesäntligt kapital investerat i BC hade liknande summor vid senaste ordentliga raset? Tur att ni hoppat in nu när det bara går uppåt och aldrig kommer vända igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Bitcoin är verkligen the shit om man är en fräsig nyliberal-without-a-cause. Vad kan vara bättre än att förespråka "framtidens valuta" som ska fria oss från statens ospecificerade förtryck samtidigt som man alltid har en liten kittlande tanke i bakhuvudet om hur varje ny man som kryper in längst ner under pyramiden puttar upp en själv lite högre.

Jag har ännu inte haft det stora nöjet att samtala med en förespråkare av bitcoin som inte fallit in i kategorierna spekulant eller "brukare" med vanföreställningar om anonymitet på nätet.

Samtalet går ju onekligen alltid nångång över till vilken fantastisk vinst de gjort på dessa framtidens e-bucks. Och det är ju trevligt att det går bra med spekulationerna. Men jag personligen har ju inte jättegärna hyrapengarna i en egen valutakurs som när som helst faller offer för era boom-and-bust-affärer. Och sålänge så är fallet så kan bitcoin aldrig bli något annat än ett extra mellansteg i den redan existerande marknaden. Dvs. något som brukas av "brukare" i det speficika syftet att skapa just detta mellansteg mellan sig själva och "marknaden".

...men 420 make mo money amirite!

En liten fråga, hur många av er som just nu har vesäntligt kapital investerat i BC hade liknande summor vid senaste ordentliga raset? Tur att ni hoppat in nu när det bara går uppåt och aldrig kommer vända igen.

Det var ju samma sak med osnutna internetyuppies som skröt om hur mycket de hade tjänat på dotcomboomen på 90-talet. Internet, är inte det ett sånt där pyramidspel? var det många som undrade. Sedan kom kraschen och skeptikerna utropade att de hade haft rätt hela tiden, men internet finns kvar, för det centrala med internet var inte alls att man kunde använda det som ett nytt, roligt spekulationsverktyg. För vissa är internet fortfarande bara porr, piratgrejer och bedrägerier, men det är så mycket mer än bara det.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com