Storbritannien planerar 10 års fängelse för piratkopiering

Permalänk
Medlem

Storbritannien planerar 10 års fängelse för piratkopiering

https://www.rt.com/uk/340734-web-piracy-online-copyright/

UK govt confirms it is pushing for 10-year sentence for web piracy

"The UK could impose extremely harsh punishments for online copyright infringement, as the government has confirmed it is pushing for legislation that would increase the maximum sentence for web piracy to 10 years behind bars.

Baroness Lucy Neville-Rolfe, the Minister for Intellectual Property, has confirmed that the British government is leaning toward the idea of increasing the sentence to bring it into line with that for physical infringement.

In December of 2015, the British High Court ordered that 85 websites accused of copyright infringement be blocked."

Foten i dörren-argumentet för folket att acceptera lagändringen

"Neville-Rolfe said stressed, however, that insignificant copyright infringement of web material should not be prosecuted. “Criminal offences should not apply to low level infringement that has a minimal effect or causes minimum harm to copyright owners, in particular where the individuals involved are unaware of the impact of their behavior.”"

Permalänk
Medlem

Och samtidigt får man endast 1-3 års fängelse för grov våldtäkt. Vilken värld vi lever i...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Breivik fick 21år så ladda ner än film är ungefär hälften så olagligt ?

Permalänk
Medlem

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ rules the world

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Breivik fick 21år så ladda ner än film är ungefär hälften så olagligt ?

21år + förvaring, förvaring är lite finurligt, det finns ingen bortre gräns för hur länge någon kan "förvaras", normalt är att det förlängs med 5 år i taget efter avtjänat straff.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Breivik fick 21år så ladda ner än film är ungefär hälften så olagligt ?

Drar man vidare på detta är det alltså lika olagligt som:
~37 mord
samt
~152 skadade

(Jag är medveten om att det är olika regeringar, men ändå.)

Snacka om att mediajättarna har för mycket makt. Jag förstår upphovsrätter, men måtta på straff måste finnas.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Och samtidigt får man endast 1-3 års fängelse för grov våldtäkt. Vilken värld vi lever i...

Skrivet av philipborg:

Drar man vidare på detta är det alltså lika olagligt som:
~37 mord
samt
~152 skadade

(Jag är medveten om att det är olika regeringar, men ändå.)

Snacka om att mediajättarna har för mycket makt. Jag förstår upphovsrätter, men måtta på straff måste finnas.

Precis det där retar verkligen gallfeber på mig! Det skulle inte alls förvåna mig om detta förslag togs upp i Sverige också...

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tror tio års avstängning från internet skulle ge större avskräckande effekt, och att man faktiskt började jaga pirater...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

En rolig en, kollade lite snabbt, UK har också möjlighet till att döma till att straffet skall avtjänas i följd(consecutive), så om du blir lagförd för att dela, säg 100 låtar kan det bli roligt, även med 50% straffrabatt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Tror tio års avstängning från internet skulle ge större avskräckande effekt, och att man faktiskt började jaga pirater...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det skulle ju vara svårt att kontrollera. Är ju bara att köpa ett mobiltbredband med kontantkort.
Om de inte sätter ett krav typ att man loggar in på internet med mobilt bankid så de kan övervaka alla och det vill vi ju inte

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Och samtidigt får man endast 1-3 års fängelse för grov våldtäkt. Vilken värld vi lever i...

Fast nu handlade ju detta om UK, och där kan du få upp till livstids fängelse för våldtäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast det skulle ju vara svårt att kontrollera. Är ju bara att köpa ett mobiltbredband med kontantkort.
Om de inte sätter ett krav typ att man loggar in på internet med mobilt bankid så de kan övervaka alla och det vill vi ju inte

Hush, ge dem inte ideér nu!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

En rolig en, kollade lite snabbt, UK har också möjlighet till att döma till att straffet skall avtjänas i följd(consecutive), så om du blir lagförd för att dela, säg 100 låtar kan det bli roligt, även med 50% straffrabatt.

Tror detta handlar mer om du blir dömd för flera olika brott.
Blir du dömd för stöld och har 2 stulna varor så får du inte tiden x2 för det utan döms för stöld.
Men brottar du ner en vakt samtidigt som du begår stölden och även blir dömd för misshandel så får du detta + stöld och sitta av dom i följd.

Permalänk
Medlem

Undrar om det också kan gälla de på Facebook som snor videos från Youtube

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Och samtidigt får man endast 1-3 års fängelse för grov våldtäkt. Vilken värld vi lever i...

Fast det är ingen som tjänar pengar på det. De stora film/medie företagen mutar sina politiker rätt bra istället för att utveckla nya sätt att konsumera media på. De tycker det är bättre att lägga 100 miljoner på mutor, advokater och dylikt istället för en streaming tjänst utan några geografiska spärrar.

Men UKs regeringen är ju rätt så funtad vad gäller teknik och integritet. Allt ska övervakas, kameror överallt, ska ha ett eget intranät över hela landet så att de kan censorera allt möjligt. Fy fan för att bo där alltså!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast det skulle ju vara svårt att kontrollera. Är ju bara att köpa ett mobiltbredband med kontantkort.
Om de inte sätter ett krav typ att man loggar in på internet med mobilt bankid så de kan övervaka alla och det vill vi ju inte

I USA skulle man ju förslå en lag som förbjuder typ oreggade kontantkort som jag förstod det så skulle man vara tvungen att legitimera sig om du går in i typ wallmart och vill ha en prepaid mobil.

Skulle inte förvåna mig om dom vill ha det så här också.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tror detta handlar mer om du blir dömd för flera olika brott.
Blir du dömd för stöld och har 2 stulna varor så får du inte tiden x2 för det utan döms för stöld.
Men brottar du ner en vakt samtidigt som du begår stölden och även blir dömd för misshandel så får du detta + stöld och sitta av dom i följd.

Joda, i regel fungerar det nog så, men nu är det media maffian vi pratar om, och dom tar nog gärna möjligheten att anmäla varje brott för sig, ny dag, nytt brott så att säga.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Fast nu handlade ju detta om UK, och där kan du få upp till livstids fängelse för våldtäkt.

Vilket är ju bra (fast jag är ganska säker på att inte alla som begår våldtäkt döms till livstids fängelse utan får kortare straff även i UK). Poängen med det jag skrev är att lagarna kring piratkopiering skärps och straffarna blir grövre och grövre, medan lagar som t.ex. våldtäkt knappt får några ändringar när det gäller straff (i synnerhet i Sverige). Att UK planerar 10 års fängelse för piratkopiering är ju något som säkert kommer spridas till andra länder, troligtvis även till Sverige där bl.a. vi har Copyswede som utnyttjar en gammal, utgången lag för sin egen vinst. Detta visar att media har stor kontroll och kan göra stora förändringar även i våra lagar, medan många enskilda personer som påverkas av (i mitt tycke) mycket värre saker knappt kan göra någon ändring alls.

Är det verkligen värre att sprida 10 låtar som kostar 10 kr styck än att våldta en person som kostar personen mycket mer i form av fysisk och mental skada? Är det rättvist att en person som sprider 10 låtar får 10 års fängelse, medan en annan som har våldtagit 10 personer får max 6 år?

@Baxtex: Precis! Men jag är rädd att sådant kommer spridas till andra länder, som t.ex. till Sverige. Finns tyvärr funtade personer överallt, även i alla maktorganisationer.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det blir så när man får köpa lagar. Om det ska finnas någon rimlighet i detta måste straffen för diverse våldsbrott höjas eftersom det är en grundläggande princip att straffet skall stå i proportion till brottets allvarlighet.

Sen så tror jag personligen att piratkopieringen inte skulle försvinna oavsett om de införde dödsstraff på den. Det handlar till syvene och sist om människors moral, och då man aldrig ser den påstådda "förödande konsekvensen" som piratkopiering har så bryr man sig inte. Det finns inga tydliga exempel på folk som blivit lidande. Om Kanye West tjänar någon miljon mindre skiter folk fullständigt i, och så lär det fortsätta vara. Det spelar ingen roll att en handfull moralpredikanter hoppar sig gula och blå över att folk borde dela deras rättsuppfattning. Det kommer inte hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Icte:

Och samtidigt får man endast 1-3 års fängelse för grov våldtäkt. Vilken värld vi lever i...

Kan du tacka svenska regeringen för, slappt regelverk och alldeles för få fängelseplatser. Ett amerikanskt county häkte kan erbjuda lika många sängplatser som ett mindre svenskt höghus getto, skall vi komma upp i samma antalet platser lär vi ha fullt upp bra många år framöver.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast det skulle ju vara svårt att kontrollera. Är ju bara att köpa ett mobiltbredband med kontantkort.
Om de inte sätter ett krav typ att man loggar in på internet med mobilt bankid så de kan övervaka alla och det vill vi ju inte

Idkrav för allt utom 2g/edge? Snacka om straff..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv

Orka sätta sig in i detalj vad de har i UK. Men man ska skilja på organiserad brottslighet och engångsföreteelse.
Om någon skulle råka använda ett program fast licensen har gått ut, går inte på något sätt jämföra med en som bedriver en affärsverksamhet på att kringgå piratskydd och leverera till sina kunder så att de slipper. I det sista fallet så är 10 år och extrem böter inget konstigt, däremot är det skillnad på om en ungdom skulle dra hem en och annan film.

Problemet med lagstiftning är att om de dock sätter upp den för något, som att gripa de riktigt stora bovarna så kommer säkerligen de i rättsväsendet att missbruka detta.

Jag tycker annars att programpriser är hysteriska idag, en person som arbetar inom Microsoft IT bör ha Windows server datacenter hemma privat plus en massa annat. Det blir tillslut att de programvaror man som It-nisse bör ha hemma privat för att öva kostar mer än ett hus i vår storstad. -Jag själv skulle ha en driver hemma som var på knappt 5MB och innehöll ej mycket kod, ja 20 000kr ville de ha för den till en privatperson.
Nå jag tror lösningen på det är mer konkurrens som kan sänka priserna. Men mycket fokus bör läggas på hur man kan förbättra upphovsrätten, så kommer man också minska brotten emot denna lag.
*edit*
Om väldigt många i princip alla bryter emot en lag, så borde det ge en indikation på att lagen bör ses över. Annars tror jag fildelningen bland ungdomar har gått ner, spotify, netflex m.m har minskat behovet. Om bara netflex m.m blev lika bra som i USA så tror jag väldigt många inte skulle orka piratkopiera filmer längre.
Programvarorna är dock en annan historia, med sjukligt höga priser på vissa programvaror som jag nämnde. Och folk som jobbar inom IT bör ha dessa, blir man arbetslös så ska man lägga ut ett par hundra tusen på programvaror för att vara uppdaterad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker annars att programpriser är hysteriska idag, en person som arbetar inom Microsoft IT bör ha Windows server datacenter hemma privat plus en massa annat. Det blir tillslut att de programvaror man som It-nisse bör ha hemma privat för att öva kostar mer än ett hus i vår storstad.
[...]
Programvarorna är dock en annan historia, med sjukligt höga priser på vissa programvaror som jag nämnde. Och folk som jobbar inom IT bör ha dessa, blir man arbetslös så ska man lägga ut ett par hundra tusen på programvaror för att vara uppdaterad?

Just Microsoft har dock väldigt generösa prova på perioder.
Du får prova på samtliga(?) licenser under 90-180dagar om syftet är att prova på eller lära sig.
Sedan kan du installera om för att få nya dagar, vilket är ett bra träningsmoment i sig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt rätt. Man ska spärra in personer som är en fara för mänskligheten.

Liknande skulle kunna ske i Sverige för de blåser Copyswede på skatt.... *ursäkta min ironi här*

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tror detta handlar mer om du blir dömd för flera olika brott.
Blir du dömd för stöld och har 2 stulna varor så får du inte tiden x2 för det utan döms för stöld.
Men brottar du ner en vakt samtidigt som du begår stölden och även blir dömd för misshandel så får du detta + stöld och sitta av dom i följd.

Då gillar jag tysklands stafflagar bättre.
En kollega som bor/jobbar i tyskland fick hem ett brev då han blivit fotad av en hastighetskamera.
Han körde för fort, hade inget säkerhetsbälte på sej och pratade i mobiltelefon.
Han fick böter för mobilpratandet eftersom det hade högst bötesbelopp.
Således slapp han böter för bilbältet och fortkörningen.

Detta verkar rimligt, få bara straff för det som har högst straffpåföljd, slipp de andra, de liksom ingår ju ändå på sätt och vis.

Idéerna med straff på straff, typ två livstidsdomar efter varandra är ju bara konstigt.

För övrigt, höj straffpåföljderna för samtliga sexualbrott och våldsbrott, speciellt sexualbrott då de påföljderna är en skymf för de drabbade idag.

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

Då gillar jag tysklands stafflagar bättre.
En kollega som bor/jobbar i tyskland fick hem ett brev då han blivit fotad av en hastighetskamera.
Han körde för fort, hade inget säkerhetsbälte på sej och pratade i mobiltelefon.
Han fick böter för mobilpratandet eftersom det hade högst bötesbelopp.
Således slapp han böter för bilbältet och fortkörningen.

Detta verkar rimligt, få bara straff för det som har högst straffpåföljd, slipp de andra, de liksom ingår ju ändå på sätt och vis.

Idéerna med straff på straff, typ två livstidsdomar efter varandra är ju bara konstigt.

För övrigt, höj straffpåföljderna för samtliga sexualbrott och våldsbrott, speciellt sexualbrott då de påföljderna är en skymf för de drabbade idag.

\\Rhames

Så, om någon mördar 10 personer ska han bara ha straff för ett mord enligt din syn?

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Just Microsoft har dock väldigt generösa prova på perioder.
Du får prova på samtliga(?) licenser under 90-180dagar om syftet är att prova på eller lära sig.
Sedan kan du installera om för att få nya dagar, vilket är ett bra träningsmoment i sig.

Även Autocad där studenter får använda den mesta av deras produkter gratis, så visst jag kanske överdrev en hel del.
Men som sagt det finns många vägar att motverka piratkopiering och erbjuda långa demo är bra, då kan folk inte ursäkta sig med att de bara ville testa.
Likaså för bättre villkoren för spotify, netflix m.m och de i princip kan döda piratkopiering av sådant material enkelt, detta på ett mycket bättre sätt än att höja straffskalorna och att sätta in polisresurser.

Permalänk
Medlem

@DanTheManSwe:

Nja, han blir väl dömd för mord, inte dömd för mord 10 ggr.
Rätt eller fel? jag skrev ju också att jag tycker att straffen på våldsbrott bör skärpas, mord är väl ett våldsbrott?

\\Rhames

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det blir så när man får köpa lagar. Om det ska finnas någon rimlighet i detta måste straffen för diverse våldsbrott höjas eftersom det är en grundläggande princip att straffet skall stå i proportion till brottets allvarlighet.

Sen så tror jag personligen att piratkopieringen inte skulle försvinna oavsett om de införde dödsstraff på den. Det handlar till syvene och sist om människors moral, och då man aldrig ser den påstådda "förödande konsekvensen" som piratkopiering har så bryr man sig inte. Det finns inga tydliga exempel på folk som blivit lidande. Om Kanye West tjänar någon miljon mindre skiter folk fullständigt i, och så lär det fortsätta vara. Det spelar ingen roll att en handfull moralpredikanter hoppar sig gula och blå över att folk borde dela deras rättsuppfattning. Det kommer inte hända.

Ja det handlar om moral och principer. Att man ingår i kontrakt med någon annan människa. Om någon har gjort ett verk och vill sprida det på ett sätt så är det så det är. Sedan har man friheten att helt undvika att ingå i kontrakt med denna personen och hans alster precis som jag avviker från Kanye West och skulle betala för att slippa lyssna på honom om det behövdes.

Open Source slår ändå igenom på allvar nu. Jag håller själv på att migrera från Microsoft till Linux efter att ha varit något av en Fanboy (av deras produkter, inte av Bill Gates). Främst för att de flesta desktopmjukvaror börjar få skarpa versioner i Linux nu samt att jag inte spelar längre.

Vi kommer se hur företag tvingas släppa mer och mer på sina licenser osv. Detta gör de inte för piratkopiering som är omoralisk, utan de gör det för att Open Source tar över mer och mer vilket i sin tur är ett ärligt sätt konkurrera på.

Men visst håller jag med om att 10 år är överdrivet. Tycker inte ens fängelse är aktuellt överhuvudtaget då man inte är en fara för samhället. Andra ekonomiska sanktioner på individen osv skulle vare mer effektivt då det är ekonomiska motivationer som gjort att han startat med piratkopiering. Alltså girighet. Något som pirater gärna beskyller företag för men är inget annat är projektion från dem själva. De försvarar sig med att de är I en David mot Goliath kamp och har Gud på sin sida men så är det inte. Om de verkligen var de så skulle de sitta och koda open source istället.

Istället för att tanka ner MS Office på piratebay, så tanka ner LibreOffice.

Permalänk
Medlem

Jag tror detta är en lag för att avskräcka piratkopiering. Och de säger max 10 år.

Det är ju rätt stor skillnad inom piratkopiering t.ex. de som tjänar pengar på andras material.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies