Permalänk
Medlem

Köpråd - Dammsugare max 2k

Tjena,

Letar som sagt efter en bra och billig dammsugare. Min budget ligger på max 2000 riksdaler, ju billigare desto bättre. Letar dock efter något som håller och är enkelt att underhålla, t.ex. stöd för "universala" dammsugarpåsar, så jag kan hitta dem nästan överallt.

Har sett billiga dammsugare för ett par hundralappar men har blivit avrådd från att köpa dessa p.g.a. hög ljudnivå. Kollat prisjakt en del men har inte hittat något man har fastnat på. Vill ju gärna göra ett bra köp.

Bryr mig inte så mycket om modell, så länge den gör jobbet och det finns låsmekanism på alla delar, så att den inte trillar isär helt plötsligt. Kommer att användas på trägolv och mattor. Skadar inte om ljudnivån är acceptabel och om det finns HEPA filter.

Har ni några bra tips?

//Erik

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju nya lagar om hur dammsugare ska byggas så marknaden kan ju ha ändrats men Electrolux är nog nått att kolla på http://www.electroluxhome.se/dammsugare-hushallsmaskiner/damm... jag har en som är nått år gammal och den funkar bra och är tyst, men den uppfyller inte dagens lagkrav men troligen så har de motsvarande egenskaper även på de nya godkända modellerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en Philips Performer Expert FC8721.
Har HEPA och är inte så högljudd.
Har S-Bag XL påse som rymmer mer.

Funderade på en Electrolux, men verkar som att många har problem med dem
Så det fick bli denna och jag är nöjd.
Tror den fick bra köp eller nåt i Råd & Rön.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2769173

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju nya lagar om hur dammsugare ska byggas så marknaden kan ju ha ändrats men Electrolux är nog nått att kolla på http://www.electroluxhome.se/dammsugare-hushallsmaskiner/damm... jag har en som är nått år gammal och den funkar bra och är tyst, men den uppfyller inte dagens lagkrav men troligen så har de motsvarande egenskaper även på de nya godkända modellerna.

Electrolux skall ju vara bra, men verkar som att deras billigare modeller saknar lås på skaft. Har sett att vissa också klagar på sugkraften och problematik att dammsuga mattor mm. Vilken modell äger du?

Skrivet av SUMITOMO:

Köpte nyligen en Philips Performer Expert FC8721.
Har HEPA och är inte så högljudd.
Har S-Bag XL påse som rymmer mer.

Funderade på en Electrolux, men verkar som att många har problem med dem
Så det fick bli denna och jag är nöjd.
Tror den fick bra köp eller nåt i Råd & Rön.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2769173

Har sett den förut. Kollar man omdömena på den så verkar det vara reklam för Buzzador med 90% omdömen från deras kunder. Är inte 78dB rätt högljutt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zin:

Electrolux skall ju vara bra, men verkar som att deras billigare modeller saknar lås på skaft. Har sett att vissa också klagar på sugkraften och problematik att dammsuga mattor mm. Vilken modell äger du?

Har sett den förut. Kollar man omdömena på den så verkar det vara reklam för Buzzador med 90% omdömen från deras kunder. Är inte 78dB rätt högljutt?

Har zus 3390T och jag kör den för det mesta på lägsta effekt då den suger tillräckligt redan där om inte påsen är full och den går då naturligtvis allra tystast också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Philips FC8721, FC8722 och FC8723 hamnade på 2:a, 3:e respektive 4:e plats i Råd & Röns test daterat 2015-06-23. Samtliga fick 71 poäng. Etta kom Electrolux UltraOne ZUOQUATTRO med 73 poäng.

Electroluxen kostar typ 4000:- medan en FC8721 ligger på ca 1300:-, så jag hade kollat på Philipsarna

Köpte själv nyss en sån här: http://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/stad-och-kladvard/... för 399:-

Mest för att städa lite medan jag bygger i huset (vill ju inte köra sönder min "riktiga" dammsugare). Kör denna budgetdammsugare som efterbehandling efter byggdammsugaren som lämnar rätt mycket. Om den sen håller så får den bli bildammsugare så småningom. Den låter rätt mycket och har kort sladd, men har riktigt bra sug. Kan dock inte rekommendera den för normalt bruk annat än om man har en riktigt tajt budget.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Electrolux skall ju vara bra, men verkar som att deras billigare modeller saknar lås på skaft. Har sett att vissa också klagar på sugkraften och problematik att dammsuga mattor mm. Vilken modell äger du?

Har sett den förut. Kollar man omdömena på den så verkar det vara reklam för Buzzador med 90% omdömen från deras kunder. Är inte 78dB rätt högljutt?

Electrolux har modeller som är tystare, men som mrgaffe nämner så använder man sällan mer än halva effekten vilket gör den hyffsat tyst.
Sen är den betydligt mer prisvärd.

Gå gärna till Siba och testa den.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en ny dammsugare som jag är otroligt nöjd med, jag vet inte ifall du nu är ute efter en "skaftdammsugare" men denna var verkligen över förväntan. Har laddställningen alltid framme så att man enbart kan ta dammsugare och börja att dammsuga. En full laddning håller cirka 30 minuter, inte speciellt mycket ifall man ska dammsuga ett helt hus men om man enbart bor i en lägenhet så är det otroligt smidigt.

Dammsugare

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk

Köpte nyligen denna: http://www.siba.se/hus-och-hem/dammsugare-stad-tvatt/golvdamm...

Slangen sitter dock med friktion mot teleskopskaftet.

Tvättbart HEPA-filter, suger bra och ganska tyst. Klart att dyrare dammsugare har fler funktioner och smartare konstruktion, men jag är nöjd med köpet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Jag kör Andersson VMC 3.2, är riktigt nöjd med den! Köpte dock till Twinner munstycke TB-645, original munstycket var lite för klumpigt för min smak.

Edit:
Glömde den viktigaste featuren: "På baksidan sitter en grill precis som fram på en bil vilket gör det här till en riktigt läcker och effektiv dammsugare i elegant design." Tufft!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Köpte nyligen en Philips Performer Expert FC8721.
Har HEPA och är inte så högljudd.
Har S-Bag XL påse som rymmer mer.

Funderade på en Electrolux, men verkar som att många har problem med dem
Så det fick bli denna och jag är nöjd.
Tror den fick bra köp eller nåt i Råd & Rön.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2769173

Kan instämma köpte en sådan till min mor och plastpappa i julklapp då deras gamla pajat.

Själv har jag en Electrolux ZUP3820B http://www.tretti.se/hushallsapparater/dammsugare/golvdammsug... utan dammsugarpåse vilket är jäkligt skönt bara tömma ut skiten i soppåsen.
Samt att man slipper leta efter påsar. Tror de kallas cylinderdammsugare.
Kan även starkt rekommendera den. Men Philipsen är också en mycket bra dammsugare fick som redan nämnts utnämning av råd och rön står även på förpackningen.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Många bra inlägg, blir att kolla över dem. Ni får givetvis komma med fler förslag. Lär inte bestämma mig idag precis, så har god tid att kolla över alla förslag.

Permalänk
Medlem

Tre som du till varje pris ska undvika; Philips FC8322, Dirt Devil DD5500 och Clatronic BS1292. Dom placerade sig sist i Råd & Röns test. Usla på dammupptagning och mellan 0,5% och 5% av det dom suger upp sprutar dom rätt ut igen. Den sistnämnda höll också motorn dåligt på.

Edit: Andersson VMC 3.2 som nämns ovan finns också med i R&R's test. Den fick 56 poäng och verkar testat ok även om den hamnade i undre halvan av testtabellen. Andersson WMC 2.3 återfinns också i testen men har testat sämre.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/hemhushall/dammsugare/golvdammsug...

Jag har den här, ägt i något år och är hur nöjd som helst. Väldigt tyst vilket var ett av mina krav. 61db gör att den knappt hörs och då är det när den står på max.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Electrolux ultra silencer-serien rekommenderar jag och min sambo som städar till vardags.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black