Permalänk
Avstängd

Postnord

Hej!

Jag sålde 2st hårddiskar här på swec till en medlem, jag skickade via Postnord.
Skickade 2016-04-13 men har inte kommit fram till köparen.
Jag brukar inte skicka saker, så jag gjort en googling på postnord.
https://se.trustpilot.com/review/www.postnord.com efter den läsningen blir man ju livrädd att dom har klantat till det.
Jag fick ett samtal från ett privat nummer häromdagen men jag svarar inte på okända nummer kan det ha varit från postnord?

Hur ska jag göra, ska jag ta kontakt men postnord?
Vad ska jag göra om paketet har slarvats bort, ska jag betala igen pengarna och säga hej på till diskarna?
(dvs förlora både diskarna och pengarna)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Går sändningen att spåra?

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Hej!

Jag sålde 2st hårddiskar här på swec till en medlem, jag skickade via Postnord.
Skickade 2016-04-13 men har inte kommit fram till köparen.
Jag brukar inte skicka saker, så jag gjort en googling på postnord.
https://se.trustpilot.com/review/www.postnord.com efter den läsningen blir man ju livrädd att dom har klantat till det.
Jag fick ett samtal från ett privat nummer häromdagen men jag svarar inte på okända nummer kan det ha varit från postnord?

Hur ska jag göra, ska jag ta kontakt men postnord?
Vad ska jag göra om paketet har slarvats bort, ska jag betala igen pengarna och säga hej på till diskarna?
(dvs förlora både diskarna och pengarna)

gällande trustpilot saken. en person som är arg letar upp alla möjliga vis för att visa dåliga omdömmen, en person som är nöjd förblir nöjd och letar inte upp företaget för att ge positiv feedback i samma skala, så ta det där med en nypa salt

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flutters:

Går sändningen att spåra?

Tror inte det.
Jag gick till ICA och köpte en "blå påse L" skrev adress och la på brevlådan.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tror inte det.
Jag gick till ICA och köpte en "blå påse L" skrev adress och la på brevlådan.

Inte spårbart med andra ord. Posten kommer ej ersätta dig vid förlust.

Det finns tre scenarion;
1. Brevet har inte kommit fram än (dock borde det ha gjort det nu)
2. Brevet kommer aldrig komma fram (borttappat / stulet / fastnat på vägen till mottagaren)
3. Köparen du sålt till har egentligen mottagit det men påstår att han ej gjort det för att få pengarna tillbaka (äta + behålla kakan så att säga)

Finns inget rätt och fel i detta fallet, antingen betalar du tillbaka till köparen eller så gör du det inte. Har du kvitto på att du köpt kuvertet så skicka det till köparen för att försöka bevisa att du faktiskt skickat det och stå på dig att du varit ärlig och skickat varorna till köparen.

Jag skulle personligen inte skicka tillbaka pengar under förutsättningen att köparen inte begärt att försändelsen skall vara spårbar. Med andra ord, har han betalat extra eller begärt att det ska gå att spåras men man skickar som brev ändå, DÅ får man ta ansvaret själv.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Risken är överhängande (kolla Köplagen) att det är ditt ansvar att bevisa att du har skickat, vilket kan bli lite knepigt eftersom du inte skickade spårbart med kolli-id.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det är ju lika billigt att skicka med PostNords Skicka Direkt (http://skicka2.posten.se/Sidor/Start.aspx)

59:- och man får spårning.. framme på en dag. Aldrig fattat varför inte fler använder det. PostNord är sämre än vad Posten var tyvärr, därför man alltid ska använda spårning.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Avstängd

Jo det är 2 st 3.5"
Ok jag vet ju inte om denna medlem som enbart har 7 inlägg tar diskarna, säger att dom inte kommit och vill ha pengarna tillbaka, det är ju omöjligt att veta.
Så jag får väl skicka tillbaka pengarna och gå back 2 st diskar............................................

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Japp nör man säljer på distans gäller det att göra klart för köparen att det är spårbarfrakt som gäller och det dom får betala för.
Vill dom ha billigaste som inte är spårbar då frånsäger du dig ansvaret.
Köplagen gäller mellan privatpersoner och den är fritt fram att avtala om hur man vill.
Ska inte förvirras med ko sumentköplagen men det gäller bara privatperson och näringsidkare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Kan man kolla upp om packet skulle ha skickats tillbaka till mig?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Kan man kolla upp om packet skulle ha skickats tillbaka till mig?

Skrev du nån avsändaradress?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niclasc:

Skrev du nån avsändaradress?

Ja.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Tror inte det.
Jag gick till ICA och köpte en "blå påse L" skrev adress och la på brevlådan.

Det finns ingen ersättning på brev.
Har du skickad ett brev så är det ett brev och inget paket.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robalm:

Ok jag vet ju inte om denna medlem som enbart har 7 inlägg tar diskarna, säger att dom inte kommit och vill ha pengarna tillbaka, det är ju omöjligt att veta.
Så jag får väl skicka tillbaka pengarna och gå back 2 st diskar............................................

Förövrigt så kom ni väl fram till fraktsättet tillsammans, eller? Om köparen sagt att brev var ok istället för ett spårbart paket för 59kr hos schenker/postnord så ser jag inte det som ditt problem att diskarna inte kommit fram.

off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd
Skrivet av cider123:

Förövrigt så kom ni väl fram till fraktsättet tillsammans, eller? Om köparen sagt att brev var ok istället för ett spårbart paket för 59kr hos schenker/postnord så ser jag inte det som ditt problem att diskarna inte kommit fram.

Spårbart kom vi aldrig in på, vi får se hur vi löser detta.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Tycker dessutom du får skylla dig själv. Skickar varor som ett brev till någon du inte känner för att spara 20:-, om ens det, sen kommer du hit, erkänner att du vägrar svara på okänt nummer, frågar oss vem som ringde dig och till slut undrar du om du ska kontakta Postnord. Vem ska du annars kontakta? Polisen? Tullen? Bara betala tillbaka pengarna du fick för diskarna och ta hela den här trista historien som en läxa. Du kan ju inte bevisa att paketet är skickat mer än köparen kan bevisa att det inte kom fram. Blir du lurad? Antagligen, men du kan inget göra åt det.

Skickades från m.sweclockers.com

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Tyvärr får jag väl säga lite att det är i ditt intresse att skicka spårbart. rent juridiskt kanske det inte leder någon vart om han gör en anmälan. Men jag känner att om man vill känna att man gör rätt för sig så snålar man inte in på en sådan sak som spårbarheten. Eller, gör man det så får man stå sitt kast om mottagaren hävdar att brevet aldrig kommit fram, oavsett om det faktiskt gjort det eller inte.

Permalänk
Medlem

Om det förresten bara skulle handla om att kunna visa upp kvitto och du inte har något så kan du ju alltid hänvisa till ett kontoutdrag där summan står, tid och datum. Såvida du inte betalade kontant.

off topic
Permalänk
Medlem

Ett tips till dig i framtiden är att alltid skicka spårbart.
Det kan vara värt några tior ur egen ficka och slippa problem.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning och otrevligheter)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jo det är 2 st 3.5"
Ok jag vet ju inte om denna medlem som enbart har 7 inlägg tar diskarna, säger att dom inte kommit och vill ha pengarna tillbaka, det är ju omöjligt att veta.
Så jag får väl skicka tillbaka pengarna och gå back 2 st diskar............................................

Hej! Lägger mig i lite här..
Denna medlem som enbart har 7 inlägg, har inte på nåt sätt sagt till dig att HON vill ha pengarna tillbaka, Enda hon sagt är att paketet/brevet inte kommit fram, Och Jag kan intyga det..
Den medlem som inte fått paketet/brevet är min sambo, Och jag kan också intyga att det inte har kommit.

Men ja, Ni pratade aldrig om spårbart eller inte (Vilket jag trodde du skulle fixa eftersom det är mer en regel än undantag att man gör) så ja, Felet ligger således hos dig. Enligt min mening, så är du då "skyldig" till att betala tillbaka pengarna, alternativt möjligen kunna bli anmäld för bedrägeri.

Vi vill naturligtvis undvika sådana problem, och skulle mer än gärna komma överens om en lösning utan att det ska startas trådar där det oftast bli pajkastning och skitprat om varandra..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

@Nevil:
måste fråga...

hur kan det vara underförstått och närmast regel att man skickar som spårbart om man inte bestämt något? nää om köparen vill ha det så får man skriva det, vill köparen ha det som brev men säljaren enbart dkickar spårbart får köparen acceptera eller inte köpa

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@Nevil:
måste fråga...

hur kan det vara underförstått och närmast regel att man skickar som spårbart om man inte bestämt något? nää om köparen vill ha det så får man skriva det, vill köparen ha det som brev men säljaren enbart dkickar spårbart får köparen acceptera eller inte köpa

Tja, De e väl från person till person, Men jag personligen skickar alltid spårbart, Oavsett vad köparen säger (beror dock helt på vad för pryl ja skickar)..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av moonblase:

@Nevil:
måste fråga...

hur kan det vara underförstått och närmast regel att man skickar som spårbart om man inte bestämt något? nää om köparen vill ha det så får man skriva det, vill köparen ha det som brev men säljaren enbart dkickar spårbart får köparen acceptera eller inte köpa

Skrivet av Nevil:

Tja, De e väl från person till person, Men jag personligen skickar alltid spårbart, Oavsett vad köparen säger (beror dock helt på vad för pryl ja skickar)..

Hej på er.

Som veteran i logistik branschen (och ny på forumet) så kan jag bara lägga till att det här med spårning på paket, är ett sunt förnuft man "bör" (läs: skall) använda så fort man skickar någonting av värde mellan två personer och/eller företag. Detta är av den praktiska anledningen att dels så är försändelsen försäkrad mot just att "försvinna" på vägen samt att man får ett legitimerat (och signerat) uttag när man får försändelsen levererad.
Så av den anledning så anser jag att man inte ens ska ifrågasätta "Om man ska använda spårning" av ett paket/brev.
Personligen så skickar jag alltid med spårning av sånt jag säljer just bara för att vara garanterad på att rätt person får försändelsen samt att mottagaren ska kunna se att jag faktiskt har skickat varan. Jag har då heller aldrig fått någon som ifrågasatt varför jag skickar med spårning, samt aldrig heller haft någon som önskat att ja inte sänt det så.

Min tolkning av denna händelse verkar iaf vara som så att "Säljaren" här har delvis ansvaret den här gången. Just för att det rör sig om hårdvara som ska skickas och pengar mellan två parter i form av näthandel.
Men för att hålla mig lite opartisk här så vill jag även tillägga att "Köparen" har delvis ansvar för att begära eller kontrollera att det skickas med spårning.
Så det borde har varit uppgjort innan varan packades och skickades iväg.

Visa signatur

- Gamer: ROG VI Formula, i7 4790k @ 4.4GHz, 16GB ram, 2x128 Corsair GS SSD + 2x120GB Kingston V300 SSD + 2x1TB WD Green.

Permalänk
Medlem

Brukar skicka paket med PostNord ett par gånger per år och har gått över helt till skicka Brev Skicka Lätt just eftersom det är spårbart (köparen kan inte säga att denne inte har fått paketet), är värdet högt eller ett föremål som måste komma fram så använder man rekommenderat. Postens påsar är prisvärda om det man skickar i min mening har ett värde som understiger några hundralappar. Du kan inte göra mer än att hoppas på att ditt brev kommer fram, alternativt returneras. Sen finns det fog för rätt hård kritik av ditt val av paketering då jag vet av egen erfarenhet att hårddiskar inte klarar sig särskilt bra i postens påsar, eftersom du skickar påsen som ett brev så kan det faktiskt vara så att något redan kan ha gått sönder och om du inte tror mig, pröva släppa en hårddisk från två meters höjd ner i ett hårt golv så får du se hur hårddisken mår efteråt. Extremt dumt val av paketering.

Skrivet av Nevil:

Enligt min mening, så är du då "skyldig" till att betala tillbaka pengarna, alternativt möjligen kunna bli anmäld för bedrägeri.

Bedrägeri kräver ett uppsåt. Säljaren må vara oförsiktig men det är fortfarande inte nog för ett uppsåt.

Permalänk
Medlem

@OlafTheBeard:
@nevil:
Även om man bör och ska skicka spårbart finns det inget som är underförstått och "ett krav" som man ska göra tyvärr.

man ska alltid vara övertydlig när det gäller affärer för att undvika missförstånd.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Skrivet av moonblase:

@OlafTheBeard:
@nevil:
Även om man bör och ska skicka spårbart finns det inget som är underförstått och "ett krav" som man ska göra tyvärr.

man ska alltid vara övertydlig när det gäller affärer för att undvika missförstånd.

Helt korrekt @moonblase och det är tyvärr sådana här händelser som orsakar att just näthandeln är lite "ringrostig" gällande säkerhet mellan köpande/säljande parter. Så vi får hoppas att denna fadäs löser sig fredligt.

Visa signatur

- Gamer: ROG VI Formula, i7 4790k @ 4.4GHz, 16GB ram, 2x128 Corsair GS SSD + 2x120GB Kingston V300 SSD + 2x1TB WD Green.

Permalänk
Medlem

@robalm Får inte intrycket av att du representerar saker helt rättvist i denna tråden. Det är inte till din fördel om det är du som glider på sanningen. De kan bevisa att de har betalat, det är i ditt intresse att bevisa att du skickat. Det är deras problem om de inte kan bevisa en betalning och ditt problem om du inte kan bevisa en leverans.

Skrivet av moonblase:

@Nevil:
måste fråga...

hur kan det vara underförstått och närmast regel att man skickar som spårbart om man inte bestämt något? nää om köparen vill ha det så får man skriva det, vill köparen ha det som brev men säljaren enbart dkickar spårbart får köparen acceptera eller inte köpa

Det är ju endast då det kan vara underförstått. Är något uttalat så är det per definition inte underförstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Ursäkta men jag kom med förslag att jag kunde betala hälften, jag fick svar att hon vill ha alla pengar tillbaka.

Är det så konstigt? Köper man nånting och inte får grejerna så är det klart man vill ha alla pengarna tillbaka, ingen vill väl betala för nånting man inte får?

Att du sen skickat hårdvara i ett brev är ju ingen annans fel än ditt eget och då får du ju självklart ta smällen.

Visa signatur

Magnus "Nylyan" Danielsson

Tidigare medlem under namnet GCDZeRo

Permalänk
Medlem

@robalm
Just nu ser det ut som att hela poängen med att skapa en tråd här om detta är att rentvå dig själv. Eftersom du gärna vill vrida på vad som sagts.
Som sagt, det är helt frivilligt för dig att ha säkerheten det innebär att kunna bevisa att du skickat något. Men det är du som är den ende här som inte kan bevisa om du gjort rätt för dig om du inte skickar spårbart. Då passar det sig att vara lite ödmjuk och tillmötesgående istället för att skapa en tråd för att rentvå sig och försöka vrida på saken.