SIM-kort inaktiveras under användning

Permalänk
Hedersmedlem

SIM-kort inaktiveras under användning

Hejsan

Jag köpte en Sony Xperia M4 Aqua från NetOnNet i september förra året. Nu har den börjat med ett visst hyss där simkortet verkar inaktiveras till synes helt utan anledning. Jag lägger ifrån mig mobilen och när jag plockar upp den nästa gång är täckningen borta och "Inget SIM-kort, endast nödsamtal" rullar i översta vänstra hörnet. Det har hänt fyra gånger på mindre än en vecka nu, senast var för cirka 30 minuter sedan under tiden jag höll på att skriva ett inlägg här.

Jag kan inte hitta några alternativ att knappa in pinkoden utan att starta om mobilen utan det är det jag får göra varje gång. Är det någon som på rak arm kan komma på något uppenbart fel som jag missat?

Har 3 och mina föräldrar är inne på att prova ett nytt SIM. Enkelt kanske men jag tycker det känns mer som ett hårdvarufel med själva mobilen, vad tror ni? Det känns dessutom som att det händer tätare och tätare tidsmässigt, det hände i går kväll också.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Hejsan

Jag köpte en Sony Xperia M4 Aqua från NetOnNet i september förra året. Nu har den börjat med ett visst hyss där simkortet verkar inaktiveras till synes helt utan anledning. Jag lägger ifrån mig mobilen och när jag plockar upp den nästa gång är täckningen borta och "Inget SIM-kort, endast nödsamtal" rullar i översta vänstra hörnet. Det har hänt fyra gånger på mindre än en vecka nu, senast var för cirka 30 minuter sedan under tiden jag höll på att skriva ett inlägg här.

Jag kan inte hitta några alternativ att knappa in pinkoden utan att starta om mobilen utan det är det jag får göra varje gång. Är det någon som på rak arm kan komma på något uppenbart fel som jag missat?

Har 3 och mina föräldrar är inne på att prova ett nytt SIM. Enkelt kanske men jag tycker det känns mer som ett hårdvarufel med själva mobilen, vad tror ni? Det känns dessutom som att det händer tätare och tätare tidsmässigt, det hände i går kväll också.

Hade samma bekymmer med en htc one x, ena sekunden fungerade sim kortet och andra varnade den för "inget simkort".
Kom fram till att de var sim kortsluckan som det var glapp i.
Lämnade in telefonen 2 gånger för att få dem att fixa den, men sedan fungerade allt som det skulle.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Hedersmedlem

Okej men då ser det ju ut som att vi får lämna in den, tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla med 3 om du inte kan få ett nytt SIM-kort att testa med innan du lämnar in den, då man annars kan åka på en service kostnad om dom inte hittar något fel på telefonen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.