Ekonomiskt bistånd om man ej går på arbetsförmedlingen?

Permalänk
Medlem

Ekonomiskt bistånd om man ej går på arbetsförmedlingen?

Tjenare, som titeln lyder så skulle jag behöva få lite hjälp med pengar dock pågrund av psykiska besvär (går på vuxenpsyk) så är arbetsförmedlingen för mig just nu i princip omöjligt..

Så jag undrar om någon här på forumet har någon aning om det finns andra hjälp medel ?
min morsa ger mig just nu 1600 för mat och det blir väldigt knappert varje månad samt farsan ger den peng han har råd med men eftersom farsan nu har hittat en lägenhet (han har bott hos en polare därför har han haft råd och ge mig pengar) så är det väldigt oklart om han kommer att ha råd o ge mig någo peng längre

så jag är i lite av en konstig situation, jag vågar inte skriva i formuläret för ansökning av ekonomiskt bistånd eftersom det står att man måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen >>

(19 år)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Bor du hos din mamma eller var bor du?

Du borde väl kunna söka socialbidrag? Kontakta din socialsekreterare o din kommun, så borde de kunna vägleda dig.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Tråkig sits. Ska du söka soc så bör du, eftersom du inte kan skriva in dig på af, se till att få ett intyg (sjukskrivning egentligen) av psyk som säger att du är oförmögen att ens söka ett arbete. Då får du (vad jag har för mig) pengar av förnedringskassan, som stöttas upp av soc-bidrag för att hamna på existensminimum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är du tillräckligt sjuk så kan du be om att få en sjukskrivning, man kan vara det även om man inte har jobb. Gäller det en längre tid så kan det bli Aktivitetsersättning, under 30 och sjukersättning över 30. Det kallades innan för förtidspension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Bor du hos din mamma eller var bor du?

Du borde väl kunna söka socialbidrag? Kontakta din socialsekreterare o din kommun, så borde de kunna vägleda dig.

Bor hos morsan ja =)..ska man slå en pling ändå kanske..tänkte väl att det var mer eller mindre hopplöst eftersom arbetsförmedlingen stog som ett krav :S

Skrivet av willeykk:

Tråkig sits. Ska du söka soc så bör du, eftersom du inte kan skriva in dig på af, se till att få ett intyg (sjukskrivning egentligen) av psyk som säger att du är oförmögen att ens söka ett arbete. Då får du (vad jag har för mig) pengar av förnedringskassan, som stöttas upp av soc-bidrag för att hamna på existensminimum.

Skickades från m.sweclockers.com

Fick mig ett skratt av förnedringskassan men tack, ska kolla mer på det!

Skrivet av Hoggaforfan:

Är du tillräckligt sjuk så kan du be om att få en sjukskrivning, man kan vara det även om man inte har jobb. Gäller det en längre tid så kan det bli Aktivitetsersättning, under 30 och sjukersättning över 30. Det kallades innan för förtidspension.

Jag tror inte jag är tillräckligt sjuk utan har bara haft väldigt mycket problem med familjen samt psyket har svajat ganska rejält efter jag har blivit mobbad över flera år (ganska hård social ångest därför arbetsförmedlingen för mig är så svårt, har testat och gå dit men jag bryter ihop och går ut igen) jag har absolut i mål att jobba men just nu så är det väl..lite "omöjligt" för mig, så känner väl att det här förslaget är typ som sista väg ?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Rekordmedlem

Ta kontakt med kommunens socialkontor, om du har medicinska problem så borde du få sjukpenning men vad du har för rätt till ersättningar beror på många saker men be om ett möte istället för att hålla på "fylla i onlineformulär"

Den som är arbetslös kan ha rätt till sjukpenning
https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedling...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ta kontakt med kommunens socialkontor, om du har medicinska problem så borde du få sjukpenning men vad du har för rätt till ersättningar beror på många saker men be om ett möte istället för att hålla på "fylla i onlineformulär"

Den som är arbetslös kan ha rätt till sjukpenning
https://www.forsakringskassan.se/myndigheter/arbetsformedling...

Tack gaffe, sjukt hjälpsam som vanligt =D

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Har ingen info men tänkte bara säga lycka till. Hoppas allt löser sig! Om du känner att du står lite ostadigt emotionellt och psykiskt är det väldigt viktigt att ha rutin och struktur i tillvaron.

Tränar du något? Om inte, försök komma igång. Behöver inte vara något storslaget. Räcker gott och väl att springa lite avslappnat i 20-30min. Kroppen är själens tempel som bekant och mår du bra fysiskt brukar det återspegla sig mentalt.

Det går alldeles utmärkt att maila både försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Man kan också chatta med dem online.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Har ingen info men tänkte bara säga lycka till. Hoppas allt löser sig! Om du känner att du står lite ostadigt emotionellt och psykiskt är det väldigt viktigt att ha rutin och struktur i tillvaron.

Tränar du något? Om inte, försök komma igång. Behöver inte vara något storslaget. Räcker gott och väl att springa lite avslappnat i 20-30min. Kroppen är själens tempel som bekant och mår du bra fysiskt brukar det återspegla sig mentalt.

Det går alldeles utmärkt att maila både försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Man kan också chatta med dem online.

Jag tränar (har motions cykel samt andra verktyg till hands) och jag har en stor skog bredvid mig som jag brukar springa i..men nu på det senaste så har jag haft ganska grov ångest/självmordstankar och självskade tankar, så har spenderat dagarna mer eller mindre med att stirra på väggen eller spela något spel men absolut att träning hjälper..men ibland så finner jag mig själv i bara såna extrema funks där jag inte är funktionell alls och har varit lite så just nu =S men träning är toppen när hjärnan hänger med på det

& jag valde att ringa kommunen varav de skickar ut papper som jag sedan ska slå ihop med ett intyg från vuxen psyk, förhoppningsvis så blir det nog annars får jag väl ta & kontakta försäkringskassan om dom nu inte står ihop med kommunen (vet inte hur de funkar riktigt)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Jag tränar (har motions cykel samt andra verktyg till hands) och jag har en stor skog bredvid mig som jag brukar springa i..men nu på det senaste så har jag haft ganska grov ångest/självmordstankar och självskade tankar, så har spenderat dagarna mer eller mindre med att stirra på väggen eller spela något spel men absolut att träning hjälper..men ibland så finner jag mig själv i bara såna extrema funks där jag inte är funktionell alls och har varit lite så just nu =S men träning är toppen när hjärnan hänger med på det

& jag valde att ringa kommunen varav de skickar ut papper som jag sedan ska slå ihop med ett intyg från vuxen psyk, förhoppningsvis så blir det nog annars får jag väl ta & kontakta försäkringskassan om dom nu inte står ihop med kommunen (vet inte hur de funkar riktigt)

Alright. Stå på dig och lycka till! Ibland är det mörkt men det är bara att bita ihop och försöka fokusera på något positivt. Jag har flera nära vänner som har haft det riktigt tufft i yngre år. Nu när de är äldre står de stadigt och ser de svåra åren som något lärorikt.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Tråkig situation!

Som nuvarande handledarassistent inom ett projekt i Arbetsförmedlingens drift så kan jag rekommendera följande!

1. Istället för att prata med en myndighet kalla samman dem till ett möte!
Tanken är att alla instanser (vanligtvis AF, försäkringskassan, socialen och ibland din läkare som har bäst insikt i din medicinska problematik) samlas och kan diskutera hur man ska kunna hjälpa just dig på bästa sätt. Detta brukar kallas att man har tre-parts möte eller fyr-parts möte beroende på antalet myndigheter/läkare med mera. då kommunikationen mellan dessa är oftast mycket dålig eller helt avvarande så bidrar detta mer till ett "team-arbete".
Börja dock med kontakten med Soc.

2. Har du arbetat innan din nuvarande situation?
Om du har arbetat är det bra att se ifall SGI (sjukdomsgrundande inkomst) går att utnyttja för att säkra dig lite bättre ekonomiskt, det finns där emot flertal regler runt SGI och det kan vara värt att se över.

3. Soc
Dessa har en norm att se tillbaks tre till sex månader i tiden för att se ifall du haft någon inkomst. I ansökan vid dessa tider som nu är det också viktigt att du bifogar kopia på om du får pengar tillbaks eller inte gällande deklarationen.
Med tanke på att du bor hos din moder så kan det vara värt att ställa upp ett "kontrakt" över dina kostnader för rummet samt kostnaden för din del i hushållet (el, mat, vattenkostnader, bredband etc).
Detta ger dig ett större underlag när du ska söka bidrag.
Var noga med att alla papper skickas med för att skynda på handläggartiden så de slipper begära ut glömda dokument.

4. Vuxenpsyk
Ifall du inte blivit erbjuden psykoterapi så är det starkt rekommenderat att du frågar om möjligheten till det och ställer dig i kö. (kö-tiderna tenderar att vara långa gällande detta).
I det stora handlar det om att reda ut det som gör att du mår dåligt (Av egen erfarenhet vet jag att det är smärtsamt att genomgå men ack så effektivt).
Det är rekommenderat från en del terapeuter att under denna tid vara av från psykofarmaka (prata med din terapeut eller läkare), då dessa ibland medför att man tar bort "toppar och dalar". Detta kan påverka behandlingen.

5. Se över din försäkring!
Då det ofta är långa köer för psykoterapi så kan det ibland vara en genväg beroende på vilken försäkring du har.
Vissa av dem innefattar hjälp till psykiskvård, men behöver ofta vara kopplad till något medicinskt. Det kan vara en genväg men ingen garanti, så om du har orken är det värt att se över.
Dessa är ofta inbakade i "livförsäkringar" eller visa "stora" hemförsäkringar med mera.

6. Träning
Som tidigare rekommenderat, enligt studier (kan inte citera eller länka till någon p.g.a. brist av tid) så har träning lika eller bättre effekt på många fall av psykologisk ohälsa.

7. När du orkar!
Det är bara du som kan ta kontroll över att vilja må bra igen. Ett starkt mål att vilja komma tillbaka, är oftast drivkraften som möjliggör återhämtning i min erfarenhet!

7.1 Ställ dig frågan "Vad vill jag", om du inte vet så kan du fundera på vad för intressen du har. Se efter om det finns utbildningar eller annat som kan leda till vad du vill både privat och yrkesmässigt längre fram. Nu är kanske inte tiden för att sikta mot arbete med tanke på din beskrivning. Men det är aldrig fel att "så ett tankefrö" som får gro med tiden

7.2 Lägg upp en plan. Alla överkomna mål är bra! "babysteps". Börja med enklare uppgifter (Denna vecka ska jag borsta tänderna två gånger varje dag), sådant som känns jobbigt i nuvarande stund. Starta inte med för mycket, det finns ingen som säger hur mycket just DU klarar. Glöm ej att du är den enda personen som faktiskt vet vad du orkar med, lyssna på dig själv och tillåt dig må dåligt om du gör det. Just detta är ofta "tabu-lagt" i vårt samhälle där alla ska vara friska och glada. Skäms inte över det om du gör det, för du är inte ENSAM!

7.3 ANSTÄLL DIG SJÄLV!
Samhället börjar vakna normalt mellan kl 7-9, anpassa din dygnsrytm till detta så är det enklare att komma in i arbetet som du vill anta när du mår bättre. Se det som en av dina arbetssysslor, gå upp gör allt som vanligt.
Genom att arbeta mot att komma tillbaks i livet och se det som "ditt yrke" så kan det bidra till att lättare sätta rutiner då dessa ofta faller åt sidan i situationer som denna du nu befinner dig i. Se det som ett arbete, lönen är ditt välbefinnande

Det finns många sätt att ta sig igenom svåra perioder, men viktigaste är att du vill må bättre!.
Inom mitt yrke har jag sett personer som gått från långtidssjukskrivning med bråk med AF till att fungera som vem som helst och oftast bättre då inte alla inser att en depression är en erfarenhet som bidrar till att vi lär känna oss själva än bättre.

EDIT
(Vänligen bortse från alla stav eller meningsfel, var måttligt stressad när jag skrev det hela. Nu efter två korrektioner ger jag upp )

Lycka till!

Visa signatur

Never argue with Idiots...they will drag you down to their level and beat you with experience!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neqrom:

text
Lycka till!

Det där var ett väldigt fint inlägg & bra tips.

För att inte gå allt off topic men generellt så är jag ganska borta i huvet nu och jag gör i princip inget - motionscykeln vill jag inte använda längre och i skogen så får jag ångest på grund av konstiga/paranoida tankar och har tyvärr gjort självskada, vuxen psyk har inte kontaktat mig på en månad eller över nu men jag finner inte att jag är en prioritering då antagligen finns det annat folk som kan använda hjälpen bättre, BuP försökte hjälpa mig men inte så mycket kom ut ur det från min sida och är rädd att samma sak kommer hända med vuxen psyk att hjälpen läggs på bordet men jag förstör det som vanligt.

men med det sagt dock så funderar jag på att ringa vuxen psyk men jag vill inte ta tid från någon annan..det är mitt problem.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Det där med kontakt med psyk handlar mycket om att hitta en kontakt som personkemin fungerar med så ge det en chans.
Du ska inte känna att du tar någon annans plats för det gör du inte då du har lika mycket rätt till hjälp som någon annan. Men kanske tar det emot att gå till vuxenpsyk om du har dåliga erfarenheter av psyk eller BuP sedan tidigare.

Om det inte fungerade så bra tidigare behöver det inte betyda att det inte kommer att fungera nu. I värsta fall kan man byta terapeut om det skär sig totalt. Samtidigt får man räkna med att det kan bli jobbigt och de kan ställa krav på dig men de finns där för att hjälpa dig till ett någorlunda fungerande liv.

Det är högst troligt att socialen kommer att vilja ha något intyg på att du mår för dåligt för att klara arbeta/gå på jobbtorg.
Det kommer inte bara räcka till att säga att du mår dåligt enbart då man normalt måste vara inskriven på AF och söka jobb för att få försörjningstöd (det som tidigare hette socialbidrag).
Så de kommer antagligen kräva att du söker hjälp av vården och få intyg om du inte klarar att arbeta/söka jobb.

Det bästa är att få ett personligt möte och förklara att du behöver hjälp med din situation för trots allt är det många som mår dåligt så de är rätt vana vid det. Försök däremot inte ljuga ihop någon historia utan kör med öppna kort mot soshandläggaren så de förstår att du har problem som du behöver hjälp att hantera.

Sedan är det bara att hoppas du hamnar rätt och kan få rätsida på livet för det går att få hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Ok, jag kontaktar dom igen och nej har inte ens tänkt på att ljuga ihop något, det sista jag vill göra är gräva ner mig ännu mera
jag fick dokumenten från kommunen som jag behöver, är bara psyk delen nu och ska bara kontakta dom igen samt att jag ska höra om jag möjligtvis kanske kan får mer konsistens i kontakt, men som sagt inge ljugeri blire!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.