Intel 8080 – När lödkolven var kung och virpistolen drottning

Permalänk
Melding Plague

Intel 8080 – När lödkolven var kung och virpistolen drottning

Processorn Intel 8080 anses av många vara den första verkligen användbara, men det betyder inte att allt var rättframt. Jörgen Städje väcker liv i en klenod från 70-talet och ger en genomgång i dåtidens persondator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Haha, det här kallar jag för "datorbygge"

Mycket bra artikel, härlig läsning!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Jag ser varifrån ABC 80 fick sin fan skara (de slapp bygga den själv). Vilket jättejobb. Jag är imponerad av er två. Tänk att vi i skolan skrev BASIC till dem i dagar för att få WORM.
Jätte kul att se artikeln. Tack så mycket.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Underbar läsning, tack så mycket!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Häftigt! Riktig nostalgi på måndagskvällen

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Rolig och intressant läsning, helt klart uppskattat!

Permalänk

Underbart, älskar sådana här artiklar !

Min första dator var en ABC80, men den var redan ganska gammal när jag i 8 årsåldern runt 1982 fick en i present tillsammans med Luxors BASIC-bok med massa "roliga" program, har för mig ABC80'n lanserades runt '78. Där vaknade intresset som har hållit i sig. ABC80'n hade faktiskt talsyntes i form av "trollet Rulle" och Pacmanklon som hette "Glipp"

MER TEKNISKA RETROARTIKLAR TILL FOLKET !!!

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Medlem

Underbar artikel, mycket kul!

Visa signatur

Asus P7P55D PRO + Intel i5 750 + Scythe Mugen 2 rev B + 2x4GB Corsair LP 1600 + ATI 7970 1050/1500 + Samsung 850 evo 500 + Win7 64 + Fractal Design Define XL + Corsair AX750 + Dell U3011

Permalänk
Medlem

Det där är vad jag kallar datorbygge, inte som idag när man plockar ihop färdiga delar och säger att man "byggt" en dator

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Helt makalöst! Imponerande bygge och en 8080...har man ju bara sett på film och i handböcker!
Mycket bra artikel, tackar!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd

Tack och lov att det eländet är borta och kan samla damm på museum eller skroten. Streckgubbespelen från 90talet och tidigare har allt annat än godkänd grafik. Grafik är definitivt en betydelsefull del av ett spel.

Permalänk
Medlem

@Србо: lite som minecraft då

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, riktigt roligt och underhållande att läsa.
Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Србо:

Tack och lov att det eländet är borta och kan samla damm på museum eller skroten. Streckgubbespelen från 90talet och tidigare har allt annat än godkänd grafik. Grafik är definitivt en betydelsefull del av ett spel.

Streckgubbespel på 90-talet? Tror inte vi levt i samma 90-tal.

Permalänk
Medlem

Mitt eget hembygge från denna tid

En Microbox II, moderkortet beställdes från Micro Concepts i England som hade en artikelserie om datorn i en engelsk elektronik tidning. Komponenterna CPU, och kringkretsar inhandlades hos en rad olika elektronik distributörer i Sverige och utomlands. Kronan i bygget var den vita kretsen högst upp en NEC µPD7220 GDC (Graphic Display Controller) med 128K ram till förfogande 16 st. dramkapslar i högra övre hörnet. Processorn var en Motorola 68B09E som kördes i 1 eller 2Mhz beroende på vilken periferikrets som adresserades. Operativsystemet var Flex09. På undersidan av moderkortet sitter en eprom-disk på 256K. Denna dator byggde jag runt 1985. Tyvärr så försvann all hårdvara i samband med ett inbrott, men jag fick tillbaks själva moderkortet några senare då polisen hittat en tjuvgömma där moderkortet låg tillsammans med mitt gamla gymnasielegitimation

https://en.wikipedia.org/wiki/FLEX_(operating_system)
https://en.wikipedia.org/wiki/NEC_%C2%B5PD7220
http://www.retro.co.za/6809/microbox/ETI-December85.pdf

Permalänk
Skrivet av Србо:

Tack och lov att det eländet är borta och kan samla damm på museum eller skroten. Streckgubbespelen från 90talet och tidigare har allt annat än godkänd grafik. Grafik är definitivt en betydelsefull del av ett spel.

Umad troll ?

Visa signatur

Core i7 2600@4Ghz - 16GB Corsair Vengenace@1600Mhz - 90GB Corsair Force3 SSD - WD 1TB HDD - EVGA GTX970@1501Mhz - Corsair TX650 PSU - AcerXB270HU 144Hz/GSYNC/1440p - Biltema högtalare med subwoofer. MSI P67A G45 MB *-*-* 11000 poäng Firestrike, 3050 poäng Unigine Heaven, default 2560x1440 *-*-* Windows 7 64. Byggd 2011

Permalänk
Inaktiv

Som flera nämnde grymt bra artikel!
Jag är långtifrån så gammal och inte heller lika kunnig, men redan på min tid (486orna) innan internet var det jättesvårt att lära sig något. Man satt där helt ensam och prövade sig fram och typ alla man kände kunde inte något alls.

Så jag är riktigt imponerad på de personer som gjorde grymma saker, det går inte jämföra idag när alla har internet och det till stor del handlar om ren vilja för att utveckla något.

Permalänk
Medlem

Nej gillade inte alls denna artikeln. Man känner sig bara gammal ;/

Permalänk

Jaha jag som suttit och muttrat för "ungdommarna" att på min tid så startade man inte bara ett spel sisådär. Det skulle trixas med autoexec.bat, config.sys samt troligen skapas någon startdiskett för att få ingång det nya snofsiga spelet man lyckats få tag på.

Och inte var det klart där heller, för att få igång något ljud så skulle man in i ett "super-avancerat" -setup-program och fippla med IRQ,DMA mm. för att höra något.

Kommer ihåg att jag köpte min första dator via Gula-tidningen för 7500:- (486SX25Mhz 4Mb RAM, 120Mb HDD men utan skärm och ljudkort.) Jag fick låna en 12-13" svartvit crt skärm och drog igång Zool och höll på att spräcka rutorna på morsans jobb när den inbyggda "speakern" började yla toner utan att kunna ställa in någon volym.

14" crt skärm fick jag när jag fyllde år som kostade runt 4000:-. Soundblaster 16- ljudkort inköptes senare för 1500:- och som grädde på moset så fick jag även tag på en 2x speed CD-ROM efter något år för 2500:-.

Jag kommer ihåg att jag spelade Colonization i över ett år innan jag upptäckte att det gick att skapa en startdiskett så att jag fick tillräckligt med fritt minne för att kunna ha både mus och ljud samtidigt.

Men min historia låter ju som värsta hipster-nojjan efter att ha läst den här artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nej gillade inte alls denna artikeln. Man känner sig bara gammal ;/

Gammal men go

Saknar min gamla Amstrad IBM klon, gamla Amigor och C64....

Permalänk
Medlem

Ungefär samma teknik som i Nasa's rymdskyttel som var i drift fram till Juli 2011.

Permalänk
Medlem

Var är bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Tack och lov att det eländet är borta och kan samla damm på museum eller skroten. Streckgubbespelen från 90talet och tidigare har allt annat än godkänd grafik. Grafik är definitivt en betydelsefull del av ett spel.

Troll till max, körde ju massor av coola spel i början av 90-talet.

Först var det C64 som gällde, sedan blev det Amiga 500. Pc gick jag över till vid -94.

Ungdomarna idag har så jädra höga krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Många fler sådana här artiklar innan gubbarna går i graven!
En samlingsantologi med texter rätt ur minnet, oredigerat och okorrigerat mer än av skribenten själv.

Gamla och nya bilder och massa annat kul för att barnen skall förstå att det var bättre på farfars tid:)

Tack för 8080-raderna.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av burton666:

Jag kommer ihåg att jag spelade Colonization i över ett år innan jag upptäckte att det gick att skapa en startdiskett så att jag fick tillräckligt med fritt minne för att kunna ha både mus och ljud samtidigt.

Men min historia låter ju som värsta hipster-nojjan efter att ha läst den här artikeln.

Det var väldigt många som fipplade med config.sys, jag tror det var första need for speed som jag var tvungen att stänga av både cdromspelare, ljudkort och mus för att kunna köra spelet. (vem behöver ljud?)
Men som sagt vi är hur långt efter som helst de som skrev artikeln. Och jag imponerar än en gång på hur de lärde sig själv.
Jag som många andra hade en dator i familjen och jag kunde bokstavligen inte ett skit, jag köpte en speldemo-cd men fattade inte ett dugg om hur man skulle starta spelen, de var i något udda .rar format. Detta var årtionden efter artikeln, men ändå satt jag där och hade ingen att fråga.

Så mitt budskap till folk är att inse vilken guldålder ni är i när det gäller att inhämta information, ändå klarar de flesta av oss idag inte ens med hjälp av Google bygga en likadan dator som de byggde då.
*edit*
Jag är ej 100% säker på packformatet, min poäng är dock att det var mycket svårare att få hjälp förr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlippsyFlipp:

Streckgubbespel på 90-talet? Tror inte vi levt i samma 90-tal.

Urusel grafik definitivt:

Dead Space kom 2008 och ser helt okej ut grafiskt, innan det fanns knappt något som såg vettigt ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaimor:

Troll till max, körde ju massor av coola spel i början av 90-talet.

Först var det C64 som gällde, sedan blev det Amiga 500. Pc gick jag över till vid -94.

Ungdomarna idag har så jädra höga krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget trollande alls utan fakta. Spelen från 90talet såg ut som skit för att inte tala om c64. Ser ju vidrigt ut på en 4.0 skärm (alla dom spelen går med lätthet att spela på en smartphone), för att inte tala om hur det ser ut på större skärmar.

Permalänk
Medlem

Och idag kan man få en 32-bitars ARM processor med interupts, DMA m.m. för ca 1 dollar

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vacker maskin! Något före min tid. När jag började hade man redan CGA/EGA och grafiska gränssnitt. Men det gick fort som fan på den tiden med utvecklingen. När man kom hem från datorbutiken var datorerna redan gamla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Tänk nu pratar vi riktiga datorer

inte som nu då folk sitter å får poäng 10 för de lyckas sätt in ett lysrör i sin hrm dator låda

Minns då datorer var datorer och virus som Microsoft windows inte fanns..

Visa signatur

PM mig istället för ta de på forumet hittar inget annars