Bila till italien? tips & råd sökes!

Permalänk
Medlem

Bila till italien? tips & råd sökes!

Hoj!

Så till sommaren (början av juli) tänkte jag och frun bila ner till italien
tänkte det kunde vara kul så ser man ju så mycket mer än från ett fönster från ett plan

Men vi kommer antagligen göra massa stop som i Tyskland/Danmark etc

Tänkte höra lite - nån som har gjort något dylikt förr?
som har lite tips att ge

  • Vad finns det för se värdigheter man kan titta på å så?

  • Vad bör jag ha för extra grejjer i bilen?

  • Hotell å sådant vilken sida bokar man sådant bäst på?

  • För att köra i italien behövde man något miljö kort? stämmer det?

  • Bör jag köra på enbart kort eller bör jag ha kontanter + kort?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

@Bärrich:

Vad skoj med en bilsemester Jag och min fru kör ner till Italien årligen, tyvärr stannar vi inte på så mycket sevärdheter.
Alperna är en sevärdhet i sig visserligen

Vad du ska tänka på är att det är ett krav med reflexväst i Tyskland och Italien. Miljözonen du pratar om är i storstäderna i Italien, finns mer information på motormännens sida. https://www.motormannen.se/resan/bila-i-europa/

Annat att tänka på är att det krävs vinjett i Österrike och Schweiz för att köra på motorvägen.

Permalänk
Medlem

@Killmaster:

Härligt att höra

Brandsläckare & reflexväst har jag.
Jo Alperna vill man ju se!

Vinjett för Österrike & Schweiz vart hur/får man tag på det?

Hur brukar ni göra med hotell å sådant?
bokar ni det i förväg?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Var några år sen man bilade till italien nu.

- kort funkar till det mesta

- hotell/vandrarhem skulle jag rekommendera att ni bokar i förväg.

kelsteinhaus (eagle's nest) är dena enda jag kan komma på nu.

kanske en bit omväg men har ni tiden så defenitivt värt att se.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma på nu är att serva AC:n innan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

@Killmaster:

Härligt att höra

Brandsläckare & reflexväst har jag.
Jo Alperna vill man ju se!

Vinjett för Österrike & Schweiz vart hur/får man tag på det?

Hur brukar ni göra med hotell å sådant?
bokar ni det i förväg?

Beroende på vilken väg ni tar så är det lite olika, men det säljs innan gränspassagen till respektive land. Vinjetten till Schweiz kan man köpa på samma ställe innan man kör in, bensinstationerna säljer med vid gränsen, se till att inte bli lurade bara.

Vi brukar boka övernattning innan och vi har använt oss av Sembo som översikt sedan kollat om man kan få samma boende billigare någon annanstans. I Tyskland finns en drös gasthaus med som inte är så lätta att hitta hos våra sidor med är prisvärda.

Kika här för inspiration: http://www.sembo.se/bilsemester/se-och-upplev.aspx
http://www.sembo.se/routeplanner/routeplanner/roadtrip2

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Jag älskar bilsemester!

Även om autobahn är trevligt så ska man verkligen inte se tyskland som en transportsträcka. I tyskland finns det ju hur mycket som helst att se, man skulle kunna bila 1 månad bara i det landet å skrapa på ytan. Är man sedan intresserad av historia så är ju möjligheterna oändliga! Kör ni Trelleborg - Sassnitz så ligger ju Berlin ganska bra till, kör ni från Danmarks hållet så blir det ju en omväg. Nu vet jag ju inte riktigt hur mycket tid har, men spontant så skulle verkligen rekommendera följande: 1 natt i berlin, en dagstur i Nurnberg, kanske även ett besök i koncetrationsläger (finns många på vägen ner), små landsvägar genom bayern, ta god tid på er och bo i någon mysig stuga. Örnnästet är intressant, men det är sjukt mycket turister och det ligger ju rätt långt öster ut.

Väl uppe i alperna så måste jag verkligen slå ett slag för Stelvio -passet över mot Italien, det kan vara den finaste vägen i hela Europa. Vägen är liten och kan vara stängd vid dåligt väder, men vyerna som öppnar sig när man kommer över på italienska sidan är makalös, och en bit ner möts man av Garda-sjön där jag rekommenderar att man stannar en natt eller i varje fall tar en ordentlig picknic och ett dopp!

Väl nere i Italien så skulle jag rekommendera att man håller öster ut mot Toscana och ger det ett par dagar innan man ev gör en sväng ner syd-väst. På hemvägen skulle jag köra genom Frankrike om jag hade tid, annars tillbaks genom Tyskland om man har lite minder tid.

Bra att ha:
GPS med europakartor
Någon form av billig mobildata
En 12V kylväska
Engångstallrikar
Bra musik

Det går att hitta boende en dag i taget, det är ju lite känslan med en road-trip att vara fri, men det kan också vara ganska stressande att leta boende varje kväll. Juli, aug är ju värst på den fronten, men via ex booking.com så hittar man ju alltid något. I tyskland finns en hel del "Zimmer frei" -skyltar längs vägarna även under högsäsong. Väg-motel som Ibis / Formula 1 / Mercure osv är smidigt och kostar ca 70-90 euro.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Föredetting

Tips 1: Undvik Schweiz. Du kan bara köpa motorvägsvignetten för ett helt år, och det är dyrt. Möjligen kan du köra småvägar om du vill se mer. Jag körde Como - Chiasso - Lugano - Chur - Vaduz - Feldkirch på småvägar för att slippa betala själv. Österrike har sjudagarsvignette.

Motorvägstullar överallt i Italien också. Blir snabbt rätt dyrt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

@Bärrich
Hur går det med planeringen för dig?
Jag är precis klar med min...

Göteborg- Kiel (Stena Line)
Kiel- Wurzburg (Miljödekal från dekra, alt köpa på plats i Tyskland, för miljözoner)
Wurzburg- Fussen (Romantiska vägen)
Fussen-Sölden-Merano- Gardasjön ( En riktig alpatur, vinjetten köps innan på bensinstation för Österrike

Gardasjön- Lignano (Betalvägar Motorvägar, du betalar för avståndet du kör, dem har miljözoner i Italienska städer.)

Zellamsee (Isgrottorna samt örnnästet)

Resten av hemfärden är för närvarande oplanerad. Samtliga stop ovan har förbokade övernattningar.

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem

Ha en vettig bil med.
En 240 från 87 kanske inte är att föredra.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Tyskarna är riktigt dåliga på att ta betalkort, de vet knappt vad ett VISA-kort är. Precis som @MrFranklin säger, Zellamsee är en pärla värd ett stopp om man ska ner till Italien. Ett annat tips är San Marino i Italien. Nu va det 15 år sen jag var där men då var det ett mycket underligt ställe väl värt ett besök om man ändå har bilen med sig i Italien.

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Hoj!

Så till sommaren (början av juli) tänkte jag och frun bila ner till italien
tänkte det kunde vara kul så ser man ju så mycket mer än från ett fönster från ett plan

Men vi kommer antagligen göra massa stop som i Tyskland/Danmark etc

Tänkte höra lite - nån som har gjort något dylikt förr?
som har lite tips att ge

  • Vad finns det för se värdigheter man kan titta på å så?

  • Vad bör jag ha för extra grejjer i bilen?

  • Hotell å sådant vilken sida bokar man sådant bäst på?

  • För att köra i italien behövde man något miljö kort? stämmer det?

  • Bör jag köra på enbart kort eller bör jag ha kontanter + kort?

Alperna är ju fett. Om du har tid hade jag vandrat där några dagar, har aldrig gjort det själv så har inte så bra koll på var som är bäst.

Vad är det för bil du har och hur långt har den gått?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Gillar ni nöjesparker så är Europapark ett trevligt nöje. Är däremot en omväg om ni ska till Italien men perfekt som 2 dagars stopp för övrigt. Finns saker för alla där. (Ju närmare jag tänker på det så är det nog en alltför stor omväg.) Ivf, ett förslag iaf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att ni tar det väldigt långsamt. Stanna lite överallt. Så fort ni ser något som verkar intressant så stanna och gå runt ett tag. Framförallt Tyskland har ohyggligt många mysiga små byar som är värda att vandra runt i.

När ni kommer till Italien, undvik Milano. Jag bodde där i två år och stan är inte speciellt intressant. Dessutom kan trafiken vara ganska jobbig.

Kör försiktigt!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Bärrich: Bokar aldrig boende, bara kilar in till närmast/lämpligaste ställe och prutar lite halvhjärtat. Använder kort till bränsle och större inköp. Har alltid lite kontanter för glass och sådant...

Sevärdheter i Italien...? finns hur mycket som helst! Sinque terre, Floren, Venedig (skitmycket folk), Pisa (tråkig "stad"), Milano, Rom... googla!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Åkte för tre år sen från södra Italien till Sverige, missa inte landsbygden i Toscana, lätt värt ett par dagars stop i den regionen och gamla stan/centrum av Trento (nära Gardasjön), riktigt soft.

Boka inga hotell i förväg, ta det som det kommer, vill ni stanna på ett ställe så gör ni det, annars drar ni vidare. Funkade kanon för oss, stannade i Rom, Trento och utanför Berlin på ett gammalt slott/herrgård.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

Har bilat till Portugal och Serbien.
När jag försökt leva snålt och sova i bilen ibland har en stor dunk vatten varit värdefullt, stannade vid flera "Truckstop" för att använda dusch och handla.
Nissan Almera var bekväm till Portugal men resan till Serbien med en Ford Sierra utan AC blev jobbig, efter shopping i Györ (Ungern) visade termometern 51 grader i bilen.
Bilresor ger större frihet tycker jag än buss, tåg och flyg.

Permalänk
Inaktiv

Den här boken/sajten/appen är en klassiker när man kör i Tyskland:

http://www.linksundrechts.com/

Sedan kan jag inte låta bli att berätta om killen som körde till Kroatien och tillbaka utan att det kostade honom ett öre i soppa. Han har en Tesla ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMV1971:

Har bilat till Portugal och Serbien.
När jag försökt leva snålt och sova i bilen ibland har en stor dunk vatten varit värdefullt, stannade vid flera "Truckstop" för att använda dusch och handla.
Nissan Almera var bekväm till Portugal men resan till Serbien med en Ford Sierra utan AC blev jobbig, efter shopping i Györ (Ungern) visade termometern 51 grader i bilen.
Bilresor ger större frihet tycker jag än buss, tåg och flyg.

Fy! 51 grader kan inte ha varit härligt :),

gött med mkt tips i tråden!

Vet mer eller mindre hur jag ska göra allt nu då ^^
Men fick även tips om att man kunde gå in till en resebyrå?

men dom sysslar ju inte med bilsemester?

men allt ser klart ut för min del! ... ser mest emot att se alperna ser väldigt vackert ut.

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

Bokat hotell å sådant nu!

Det blir

Mot italien

Helsingborg (Sverige)

Mannheim (Tyskland)

Zurich (Schweiz)

Rom en bit utanför centrum (Italien)

Hemåt

Tänkte köra på något mer spontant här
lär kosta en hel del! men det ingen större fara.

Men... blir inte klok på är det något man ska betala för vägarna man åker på?
Skum läste lite igenom tråden kan man köpa dessa på plats på bensinstationer?

kan man undvika dessa vägar helt med typ GPS å sådant?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem

@Bärrich man brukar kunna ställa in GPS'n på att undvika vägtullar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

@Bärrich man brukar kunna ställa in GPS'n på att undvika vägtullar.

Precis så jag tänkte

Men frågan är om det går att undvika dom helt!

Off-topic fråga... Garmin eller Tomtom?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator