Uppgradera NAS som kör Ubuntu och LVM med fräsh installation

Permalänk
Medlem

Uppgradera NAS som kör Ubuntu och LVM med fräsh installation

Hej,

Jag har en NAS som för tillfället rullar på Ubuntu 14.04. I och med en ny LTS tänkte jag att jag skulle uppdatera till 16.04. Min nuvarande NAS ligger virtualiserad på min ESXi-server med installationen på en SSD, med tre hårddiskar anslutna som är dedicerade till lagring. Dessa hårddiskar har jag på min NAS konfigurerat först med Linux RAID5, och sen har jag lagt en LVM ovanpå min RAID5 med ext4 som filsystem. Nu till min fråga.

Då jag vill köra en fresh install av Ubuntu (vågar inte riskera något) så behöver jag smälla upp en ny VM som körs parallellt med min gamla, för att sedan låta den nya maskinen ta över hanteringen av lagringen. Hur gör jag detta på ett riskfritt sätt? Är det så enkelt att jag kan stänga ner min gamla maskin, mounta hårddiskarna i min nya maskin, och så fattar den hela setupen från LVM?

Alla tips är välkomna!

Permalänk
Vila i frid

Riskfritt betyder att du vet att du har en fungerande backup att falla tillbaks på. Du har ju fram till augusti på dig att fixa backup då 14.04 går EOL. Förmodligen fungerar det rakt av, men det vet du inte - och ingen annan heller - förrän du provat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Riskfritt betyder att du vet att du har en fungerande backup att falla tillbaks på. Du har ju fram till augusti på dig att fixa backup då 14.04 går EOL. Förmodligen fungerar det rakt av, men det vet du inte - och ingen annan heller - förrän du provat.

Självklart kan ingenting ske riskfritt, det var en dålig formulering av mig, men jag tror budskapet gick fram. Att säga att ingen vet att det fungerar är en tråkig inställning, för självklart finns det flera personer som gjort en liknande uppgradering tidigare antingen helt utan problem, eller som kan tipsa om vad som kan gå fel. Jag har självklart backup på min viktigagaste data, så i slutändan är det inte hela världen om det rasar, men det är ändå ett stort mediabibliotek jag helst skulle slippa återbygga.

Permalänk
Medlem

@Apro:
Varför vill du uppgradera till 16.04?
Om du inte har behov av att uppgradera skulle jag sitta lugnt i båten ett tag till.
14.04 har support fram till början 2019

Dom som kör LTS kommer inte bli tillfrågade att uppgradera förren 16.04.1 kommer ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

@Lembritt: Famförallt för att jag i framtiden vill experimentera med lvmcache som inte finns i 14.04. Sen har jag egentligen ingen brådska, och det är inte säkert att jag genomför uppgraderingen nu, men oavsett kommer jag ju behöva kunskapen den dagen jag väl bestämmer mig för att uppgradera. Dessutom tycker jag det är roligt att lära mig processerna kring servermaintenance, och då även hur man bäst går tillväga vid uppgraderingar.