bostadsförsäljning, förskott på arv

Permalänk
Medlem

bostadsförsäljning, förskott på arv

Nu blir jag lite fundersam och undrar om någon av er kan sånt här.

Mina föräldrar säljer sin bostad till min bror för under marknadsvärdet. Om jag förstår allt rätt så klassas det som förskott på arv. Och den dag mina föräldrar går bort så blir min bror skyldig oss andra barn några kronor, det förskottet ska delas på 4 och delas ut till syskonen.. Så har jag förstått det.

Det är inga stora summor men hela lösningen låter bara så fel.
Min bror köper det 150 000 billigare.. Nu har någon jurist mamma pratat med sagt att om mamma ger oss andra barn 50k var i förskott på arv så blir allt bra. Men hur kan detta stämma?
För det första är det min bror som får en "skuld" till oss, så det är han som ska ge oss pengar sen.
För det andra, om mamma ger oss andra 50k var, hur kan det vara jämnt med att en bror får 150k och resten 50k?

Det här kan väl inte stämma? Pengarna spelar mindre roll, dom vill att det ska bli rätt, men det kan väl inte vara rätt att mor ska ge oss andra pengar, känns mer som som att hon löser brorsan skuld. Eller?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Skrivet av issue:

Nu blir jag lite fundersam och undrar om någon av er kan sånt här.

Mina föräldrar säljer sin bostad till min bror för under marknadsvärdet. Om jag förstår allt rätt så klassas det som förskott på arv. Och den dag mina föräldrar går bort så blir min bror skyldig oss andra barn några kronor, det förskottet ska delas på 4 och delas ut till syskonen.. Så har jag förstått det.

Det är inga stora summor men hela lösningen låter bara så fel.
Min bror köper det 150 000 billigare.. Nu har någon jurist mamma pratat med sagt att om mamma ger oss andra barn 50k var i förskott på arv så blir allt bra. Men hur fan kan detta stämma?
För det första är det min bror som får en "skuld" till oss, så det är han som ska ge oss pengar sen.
För det andra, om mamma ger oss andra 50k var, hur fan kan det vara jämnt med att en bror får 150k och resten 50k?

Det här kan väl inte stämma? Pengarna spelar mindre roll, dom vill att det ska bli rätt, men det kan väl inte vara rätt att mor ska ge oss andra pengar, känns mer som som att hon löser brorsan skuld. Eller?

har denna jurist Skrivit ett utlåtande eller har du fått det förklarat av din mamma ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du säger att pengarna inte spelar någon roll och ändå är det dom du gnäller över.

Bråk om pengar inom familjen slutar aldrig väl, om nu pengarna verkligen inte spelar någon roll så var istället glad för att din bror gör en bra affär samtidigt som du får en slant.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Jag har fått det förklarat av min far.
Mina föräldrar passar på att skilja sig nu, så min mor berätta för min far som berätta för mig.. Dom ska till banken på fredag för att skriva papper på försäljningen. Han skulle ifrågasätta detta men enligt mor så är det så här det funkar.

Som sagt, känns galet att hon ska behöva ta SINA pengar för att ge oss en summa som ändå inte motsvarar summan han får.

Och förstå mig rätt, jag tänker inte bråka om pengar med familjen, men det känns inte rätt detta..

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Jag tänker inte bråka om dessa summor, men det känns galet om mor ska bli av med sina pengar för att göra nåt hon tror är rätt

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Skrivet av issue:

@Grönahunden: Jag har fått det förklarat av min far.
Mina föräldrar passar på att skilja sig nu, så min mor berätta för min far som berätta för mig.. Dom ska till banken på fredag för att skriva papper på försäljningen. Han skulle ifrågasätta detta men enligt mor så är det så här det funkar.

Som sagt, känns galet att hon ska behöva ta SINA pengar för att ge oss en summa som ändå inte motsvarar summan han får.

Och förstå mig rätt, jag tänker inte bråka om pengar med familjen, men det känns inte rätt detta..

så du har 3:je hands uppgifter ? okej snacka med samma jurist kolla att det stämmer ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Borde det inte bara vara lättare att sälja till marknadsvärde om hon ska sälja inom familjen och sen skita i att ge förskott på arv till någon? 150tkr är trots allt en struntsumma vid bostadsköp, vilket köparen bör kunna låna.

Edit: Låt dina föräldrar göra som dom vill, det är ju ändå inte dina pengar.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Borde det inte bara vara lättare att sälja till marknadsvärde om hon ska sälja inom familjen och sen skita i att ge förskott på arv till någon? 150tkr är trots allt en struntsumma vid bostadsköp, vilket köparen bör kunna låna.

Beror helt på var man befinner sig..

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Både och.. Jag och min mor pratade om just detta förra helgen, men hon skulle då ringa juristen och dubbelkolla.. Nu har hon dubbelkollat och hon sa samma sak till far som vi pratade om förra helgen, så riktigt 3e part är inte.

Min spontana känsla är att mor vill hjälpa bror och lösa ut han eventuella "skuld" till oss..

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Borde det inte bara vara lättare att sälja till marknadsvärde om hon ska sälja inom familjen och sen skita i att ge förskott på arv till någon? 150tkr är trots allt en struntsumma vid bostadsköp, vilket köparen bör kunna låna.

Edit: Låt dina föräldrar göra som dom vill, det är ju ändå inte dina pengar.

Mjo, det var så jag sa till far (att dom får göra vad dom vill). Men samtidigt vill jag inte att mor tömmer sitt konto nära pensionen för att göra nåt hon tror är rätt..

Min bror kunde inte låna mer, till råga på det så lånade han t.o.m 100%, dvs ingen kontantinsats

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@MacAllan: Jag tänker inte bråka om dessa summor, men det känns galet om mor ska bli av med sina pengar för att göra nåt hon tror är rätt

Finns ju väg kring detta, säg till era föräldrar att skriva ett papper till den bror som köper att underpriset är en gåva.
På så sätt kommer det inte upp i arvet (när den tiden kommer) men ni övriga blir samtidigt lottlösa och får inga pengar nu eller senare kopplat till denna affären, men kanske kan glädjas åt att er bror gjort en bra affär.

Står ju om detta på sidan @loefet länka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Beror helt på var man befinner sig..

Det håller jag inte med om. 150tkr extra i inköp av bostad är en struntsumma oavsett var man bor. Möjligen inte om man är arbetslös..

Sen om det är Stockholm och en villa för 8 miljoner, eller en lägenhet i örebro för 1 miljon, eller ett hus i skogen som har marknadsvärde 150tkr, det spelar ingen roll. Det bör röra sig om max en årslön.

Skrivet av issue:

Mjo, det var så jag sa till far (att dom får göra vad dom vill). Men samtidigt vill jag inte att mor tömmer sitt konto nära pensionen för att göra nåt hon tror är rätt..

Min bror kunde inte låna mer, till råga på det så lånade han t.o.m 100%, dvs ingen kontantinsats

Om han lånar 100% och får inte låna en såpass liten summa till så bör man kanske fråga sig varför dom ens ska sälja till honom alls nu? Väntar dom ett år så borde han kunna skrapa ihop en kontantinsats iaf.

Tillägg. Jag håller med dig om att det känns halvosmart att din mor ska ge bort sina pengar vid pensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Finns ju väg kring detta, säg till era föräldrar att skriva ett papper till den bror som köper att underpriset är en gåva.
På så sätt kommer det inte upp i arvet (när den tiden kommer) men ni övriga blir samtidigt lottlösa och får inga pengar nu eller senare kopplat till denna affären, men kanske kan glädjas åt att er bror gjort en bra affär.

Står ju om detta på sidan @loefet länka till.

I det här fallet är ju gåva bättre, för mor är envis och hon skulle absolut tömma sitt konto för att försöka göra detta rätt, dvs dela ut de pengar hon har kvar

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Vad betalar han för lägenheten?

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Bror har gjort en del mindre bra val i sitt liv, detta är ett sätt att hjälpa honom på benen igen. Vilket jag inte har något emot.. Det jag har frågetecken om är ju den så kallade lösningen

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

I det här fallet är ju gåva bättre, för mor är envis och hon skulle absolut tömma sitt konto för att försöka göra detta rätt, dvs dela ut de pengar hon har kvar

Precis, sätts beloppet motsvarande underpriset som gåva blir det inga juridiska eller ekonomiska åtagande gällande arv mot övriga syskon.
Sen är det ju upp till er övriga att förklara/övertala er mor att ni inte vill ha något utan unnar er bror detta, men hon kan ju få bjuda på middag lite då och då

Permalänk
Medlem

Er bror blir väl inte skyldig om man räknar av det på ett framtida arv? Om det finns tillräckligt med pengar i arvet så får resten av syskonen ta 150k var innan resterande belopp då delas lika mellan alla fyra syskon. Borde bli rättvist. Onödigt av din mor att betala ut 50k till er och det kommer ändå inte bli rättvist. Får det då inte att gå ihop i mitt huvud.

Är arvet mindre än 450k så får er bror inga pengar då helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

I det här fallet är ju gåva bättre, för mor är envis och hon skulle absolut tömma sitt konto för att försöka göra detta rätt, dvs dela ut de pengar hon har kvar

Jag hade gjort likadant. Som förälder vill man dela pengarna rättvist. Och eftersom han får 150tkr nu så är det smartast att ge övriga barn samma summa vid samma tillfälle för att det ska vara rätt peningvärde. Att ge bort 600tkr är dock en hel del (om ni var 4 syskon), så jag vet inte.

Personligen hade jag, om jag var din mamma, lånat ut fastigheten till din bror, tills han har råd att köpa den till marknadsvärde. Och då får han betala skötsel, avgifter osv. Det borde inte ta extremt lång tid, så han kan iaf få ihop lite startkapital för det är definitivt svårare att låna 100% än 85%.

Skrivet av issue:

@Skrotnisse92: Bror har gjort en del mindre bra val i sitt liv, detta är ett sätt att hjälpa honom på benen igen. Vilket jag inte har något emot.. Det jag har frågetecken om är ju den så kallade lösningen

Allright då är jag med, även om jag kanske inte håller med om att allt blir bättre av att han skuldsätter sig till max. Men det är inte huvudfrågan.

Permalänk
Skrivet av issue:

@Grönahunden: Både och.. Jag och min mor pratade om just detta förra helgen, men hon skulle då ringa juristen och dubbelkolla.. Nu har hon dubbelkollat och hon sa samma sak till far som vi pratade om förra helgen, så riktigt 3e part är inte.

Min spontana känsla är att mor vill hjälpa bror och lösa ut han eventuella "skuld" till oss..

så det är andrahands uppgifter ? det är fortfarande inte du som kollat om det stämmer.
eventuellt arv ska tas när dina föräldrar går bort & då blir det 150kkr mindre arv till brorsan. annars ska det stå i köpekontraktet att brorsan har kvittat -150kkr av sitt arv när dina föräldrar går bort.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Men nu blir det ju inte rättvist, en får 150k och 3 andra 50k var.. Det är just detta som är konstigt, och enligt henne och juristen blir detta rättvist. Känns bara som att det är något annat som pågår. Och jag som barn är mer nöjd om hon nu behåller sina pengar inför pensionen, men när dom ska försöka göra nåt rättvist som inte blir rättvist (enligt mig) så känns det konstigt.

Men det är ingen som har input om lösningen och vet om det är en lösning eller om dom bara snackar skit?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

50k till övriga barn är ju ingen fullständig lösning. Fattas 100k på er var ändå så finns ju ingen som helst anledning för henne att betala 50k åt er var då. Om hon kan betala 150k åt er var så vore det en annan sak. Vet inte vad juristen har sagt eller ifall din mor missuppfattat denne, men nej 50k åt er var löser inte det här.

Permalänk
Medlem

Låter som 3 barn i familjen är glada, förutom 1. Låt det vara och låt din mor styra över sina val? Att 1 av barna får mer är väll inget konstigt ifall han har ställt upp mer i familjen,kanske har fru och barn? Du vet, en sån har tagit tag i sitt liv. Men nu vet vi ju inte hela sanningen så! Bara löjligaste tråden på länge. Detta är inte familjeliv. Utan ta det där istället.

Permalänk
Medlem

@issue:
Är tyvärr inte jurist eller har någon koll, men har föräldrarna många år kvar i livet?
Isåfall kanske det är bättre att
A. Han hyr/bor gratis i huset under 1-2 år och sparar ihop till de 150kkr som behövs
B. Han lånar 150kkr av era föräldrar och betalar av dessa under 2-3år
C. skriv in i testamentet att han fått förskott, och ni andra får 150kkr mer då.

Låter inte alls rätt någonstans att någon får ett förskott på 150kkr och ni andra bara får 50kkr

Fråga om ni barn kan få följa med och träffa jurist

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Om nu din mor har kontakt med jurist. Skriv ett testamente där det framgår att han fått 150.000kr. Då räknas det bort från framtida arv, bombsäkert. Eller gåva, om nu resterande syskon är okej med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Er bror blir väl inte skyldig om man räknar av det på ett framtida arv? Om det finns tillräckligt med pengar i arvet så får resten av syskonen ta 150k var innan resterande belopp då delas lika mellan alla fyra syskon. Borde bli rättvist. Onödigt av din mor att betala ut 50k till er och det kommer ändå inte bli rättvist. Får det då inte att gå ihop i mitt huvud.

Är arvet mindre än 450k så får er bror inga pengar då helt enkelt.

Låter solklart för mig, och som en rimlig lösning också. Onödigt att hålla på med något annat, din morsa får behålla sina pengar, din bror får köpa huset, och ni får era pengar när det (tyvärr) är tal om arv igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Skrotnisse92: Men nu blir det ju inte rättvist, en får 150k och 3 andra 50k var.. Det är just detta som är konstigt, och enligt henne och juristen blir detta rättvist. Känns bara som att det är något annat som pågår. Och jag som barn är mer nöjd om hon nu behåller sina pengar inför pensionen, men när dom ska försöka göra nåt rättvist som inte blir rättvist (enligt mig) så känns det konstigt.

Men det är ingen som har input om lösningen och vet om det är en lösning eller om dom bara snackar skit?

Antagligen har personen bara gjort en tankevurpa och räknat fel. Ni måste givetvis få 150k vardera, inte 50...
Får ni inte det så får som tidigare nämnts er bror inte ta del av kommande arv förrän ni har fått lika mycket. Förutsatt att han inte får det hela som gåva istället för förskott på arv.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Er bror blir väl inte skyldig om man räknar av det på ett framtida arv? Om det finns tillräckligt med pengar i arvet så får resten av syskonen ta 150k var innan resterande belopp då delas lika mellan alla fyra syskon. Borde bli rättvist. Onödigt av din mor att betala ut 50k till er och det kommer ändå inte bli rättvist. Får det då inte att gå ihop i mitt huvud.

Är arvet mindre än 450k så får er bror inga pengar då helt enkelt.

Ett bra svar, tack det var detta jag var ute efter.
för jag känner också att dom är ute efter en lösning som inte blir en lösning, därav tråden

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Får han underpriset som en gåva påverkar det inte arvet överhuvudtaget som redan skrivits flera gånger i tråden. Om din mamma då vill ge er andra syskon 50k var i gåva för att det ska bli lite mer rättvist är då hennes sak.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Men det är bl.a det som är så konstigt, det skulle inte vara en gåva

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!