Ny datormonitor (Dell P4317Q) 43 tum 4k matt yta.

Permalänk
Medlem

Ny datormonitor (Dell P4317Q) 43 tum 4k matt yta.

Denna skärmen verkar mycket intressant. Jag gjorde rätt som väntade på att köpa en stor 4k monitor för jag kände på mig att Dell skulle komma ut med en.

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=...

http://www.overclock3d.net/articles/gpu_displays/dell_showcas...

Foten ser inte alls dum ut.

Permalänk
Medlem

$1300 hos dell, gissar på att den hamnar kring 10 hos svenska handlare. Blir säkert väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

$1300 hos dell, gissar på att den hamnar kring 10 hos svenska handlare. Blir säkert väldigt bra.

Kolla in skärmfoten den ser riktigt bra ut. Att skärmen har matt yta är ju klart bättre än philips motsvarande skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här är bilden på 43-tummaren: http://www.overclock3d.net/gfx/articles/2016/04/19094844322l....

Foten på skärmen i förstainlägget hade varit groteskt stor om skärmytan skulle vara 43".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk

Både denna och Philips motsvarighet är väldigt intressanta!

Vad tror ni det är för skillnad förutom den matta ytan och den bättre foten på Dellskärmen? Är det samma panel?

Med bara de skillnaderna är det svårt att motivera 3000 kr extra tycker jag. Man kan köpa ett bra (bättre än Dellskärmens) monitorställ för 1000 kr. Sen är det där med matt yta.... Har aldrig haft en blank skärm, så jag vet inte vad jag tycker om det.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Blank skärm är alltid bättre, djupare färger och svärta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Både denna och Philips motsvarighet är väldigt intressanta!

Vad tror ni det är för skillnad förutom den matta ytan och den bättre foten på Dellskärmen? Är det samma panel?

Med bara de skillnaderna är det svårt att motivera 3000 kr extra tycker jag. Man kan köpa ett bra (bättre än Dellskärmens) monitorställ för 1000 kr. Sen är det där med matt yta.... Har aldrig haft en blank skärm, så jag vet inte vad jag tycker om det.

Du slipper ju sitta framför en spegel som det typ blir med en blank yta. Sen har Dell premium panel garanti på denna skärmen och den kommer troligtvis vara fabrikskalibrerad. Dells skärm kommer helt klart ha bättre färger bildkvalitet än Philips motsvarande men det är bara att vänta på en recension av den så får man se om jag hade rätt.

Permalänk
Medlem

Tror ni att Dell skärmen har samma panel som Philips nya bdm4350uc?

Lg tillverkar väl alla IPS paneler och Samsung PLS?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Tror ni att Dell skärmen har samma panel som Philips nya bdm4350uc?

Lg tillverkar väl alla IPS paneler och Samsung PLS?

PC monitors tror inte det är samma panel (vilket är lovande med tanke på problemen som Philips skärm verkar ha):

https://pcmonitors.info/dell/dell-p4317q-multi-client-4k-uhd-...

De skriver också att Dells panel är halv-glossy.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Synd att skärmen inte fick UltraHD Premium..!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Du slipper ju sitta framför en spegel som det typ blir med en blank yta. Sen har Dell premium panel garanti på denna skärmen och den kommer troligtvis vara fabrikskalibrerad. Dells skärm kommer helt klart ha bättre färger bildkvalitet än Philips motsvarande men det är bara att vänta på en recension av den så får man se om jag hade rätt.

Philipsen är inte heller helt blank (inte 40"-skärmen iallafall!), jag tror att den skulle vara oanvändbar då med tanke på storleken. Jag sitter precis intill ett fönster och ser bara en svag, halvsuddig reflektion av mig själv, och det bara i svarta områden.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt nu och denna skärmen ska tydligen använda en Lg Ips panel till skillnad från Philips motsvarande som använder sig av Tp vision Ips panel.

Dells skärm ska enligt deras sida även ha en väldigt bra scaler så att en upplösning i full hd och upp till 4k i helskärm ska ha en riktigt crisp bild. Det låter lovande för då kan jag behålla min nuvarande dator ett tag till och spela i 1440 på denna.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Den verkar ha kommit upp på Dustin nu: https://www.dustin.se/product/5010959857/p4317q

Verkar ju spontant som att P4317q är en ruskigt trevlig skärm, men den är ju betydligt dyrare än Philips BDM4350UC.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är det en annan (bättre, eller åtminstone med bättre QC) panel så kan det vara prisvärt likväl. Det är fortfarande en himla massa bildyta och pixlar för pengarna jämfört med vad som var flådigast inte allt för många år tillbaka, 2560x1600@30"

Kommer säkert inte köpa någon, men nyfiken är jag ändå

Permalänk
Medlem

Det som verkar jobbigt med den jämfört med Philips skärmen är att det verkar vara hdmi 1.4 på hdmi portarna.

Det gör att man inte kommer att kunna koppla in nya UHD blu-ray spelare på den då de kräver hdmi 2.0 & hdcp 2.2 för att fungera.

Visst vet man med sig att man bara ska köra dator kanske man kan klara sig men många kan tänkas köpa en sådan här skärm för att slippa TV-licens eller skatt som de har i vissa länder då den saknar mottagare . Och både UHD Blu-ray och kanske också kommande mediaspelare kommer ha hdmi 2.0 & hdcp 2.2 som krav så då missar man många tilltänkta köpare.

Men åtminstone jag tycker att ska man släppa en ny stor 4k UHD skärm så vore det vettigt om den hade någorlunda uppdaterade bildportar och inte precis minimum för att fungera idag utan något som kan stå sig lite längre än till nästa månad.

Lite sniket att inte utrusta en helt ny UHD skärm med HDMI 2.0 portar idag, förstår inte hur marknadsfolket tänkt där.
Det kan max kosta några tior extra på en skärm som ändå kostar 11Kkr med moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Är det en annan (bättre, eller åtminstone med bättre QC) panel så kan det vara prisvärt likväl. Det är fortfarande en himla massa bildyta och pixlar för pengarna jämfört med vad som var flådigast inte allt för många år tillbaka, 2560x1600@30"

Kommer säkert inte köpa någon, men nyfiken är jag ändå

Det är tydligen en Lg panel, philips motsvarande har en Tp vision panel.

Permalänk

Va?! Inte ens hdmi 2.0?

Så ingen 60hz @ 4K? Eller det går via displayporten sen 1.2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Va?! Inte ens hdmi 2.0?

Så ingen 60hz @ 4K? Eller det går via displayporten sen 1.2?

Precis, jag sitter med Philips 40"-variant, 60 Hz@4K fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det kommer en Ultrasharp modell eller om man får nöja sig med denna P modellen?
Jag har kollat runt och ytbehandlingen ska näst intill vara glossy på denna. Undrar varför skärmen kostar ca 4000 kr mer än Philips motsvarande?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tyckte Dell's reklambild för denna var hysteriskt rolig...

https://www.dustinhome.se/product/5010959857/p4317q

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ja det förklarar ju varför den splitternya fina stora 4k skärmen inte har senaste anslutningsuppdateringarna, för man har visst tänkt man ska köra VGA på den så då behövs ju inte sådant modernt skit som uppdaterade HDMI & Displayportar.......

Marknadsföringsnissen tänkte väl att den där bilden ser så professionell och imponerande börsaktig ut därför måste vår aktiekurs stiga som en raket nu när alla ser att skärmen kör sista skriket i anslutningsväg så den tar vi.......

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det när en 1080 bild skalas upp till 4k? Blir en 1080 pixel 4 st 4k pixlar eller är skalningen smartare än så och utnyttjar den högre pixel tätheten för att få skarpare bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Ja det förklarar ju varför den splitternya fina stora 4k skärmen inte har senaste anslutningsuppdateringarna, för man har visst tänkt man ska köra VGA på den så då behövs ju inte sådant modernt skit som uppdaterade HDMI & Displayportar.......

Marknadsföringsnissen tänkte väl att den där bilden ser så professionell och imponerande börsaktig ut därför måste vår aktiekurs stiga som en raket nu när alla ser att skärmen kör sista skriket i anslutningsväg så den tar vi.......

Är det för att hålla priset nere på skärmen? Hade den blivit mycket dyrare annars?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I tillverkningsskedet lär det inte vara någon påtaglig skillnad i komponentkostnad alls, som mest en tjuga eller så om ens det.

Detta då på en skärm som kostar över 11000kr till konsument inkl moms, så nej antagligen är skärmen tänkt bara för att ge stor bildyta för de som behöver översikt.

Och behöver man just den funktionen på företag så köper man den kanske då det inte är så mycket 43" 4k skärmar att välja på ännu.

Kanske har skärmen också varit planerad så tidigt att man inte fått med senare standard fast Dell brukar vara hyffsat snabba att få in nya saker och revisioner i sina datorer även under pågående tillverkning så varför är de så efter på skärmsidan? Hade denna skärmen kommit 2014 hade det varit ok men inte försommaren 2016.

I kontorsvärlden spelar det i regel mindre roll, det brukar ofta inte vara allra senaste spec på hårdvaran vilket väl faktiskt visas av demobilden där de kör VGA på en av anslutningarna.(givetvis den som syns i bild också)+ att många kontorsmänniskor inte är datorexperter utan är nöjda om det är bild och att man slipper få ont i huvudet av den.

Att den har en vanlig Displayport samt en Displayport mini är för att det ska gå att koppla en laptop/surfplatta direkt utan adapter med Displayport mini så där är det också tydligt företagstänk.

Vad som är trist är att man har begränsat målgruppen onödigt mycket för hade den haft uppdaterad framför allt HDMI så hade den varit mer intressant både för hemanvändande och företag genom att tillåta UHD Blu-ray över HDMI 2.0 och kanske även framtida 4k mediaspelare och videokameror kommer kunna kräva den anslutningen.

Permalänk
Medlem

Desto mer färdiga lösningar man kan återanvända från befintliga produkter, ju lägre blir de sammanlagda utvecklings och produktionskostnaderna, samt riskerna. Även om det i enklaste tänkbara fallet "bara" är att sätta dit en till port, så krävs det en del extraarbete i alla steg från utvecklingsavdelningen till produktionen.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt galet så läste jag att denna visst ska ha HDMI 2.0 men kanske inte på Display Porten?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Av vad man läst på hardforum så verkar det som även denna panel har ungefär samma problem med inbränningar som Philipsen
Undrar om det kanske är samma panel trots allt?

https://hardforum.com/threads/dell-43-ultra-hd-4k-multi-clien...
(mot slutet)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Nu finns de i lager här å där för 10200-10700:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Nu finns de i lager här å där för 10200-10700:-.

Ni får gärna länka till en recension av skärmen.