Permalänk
Medlem

Raspberry PI Cluster

Den här gången gav jag mig på snickeriverksamhet för mitt projekt. Något som både blev dyrt och svårare än jag trodde när jag startade. Min kunskap inom finsnickeri är begränsad till låg/hög-stadiets lektioner, så ha överseende med resultatet

Projektet blev dyrare än väntat. c:a 6000kr inklusive en hel del verktyg (fräs, sticksåg, cirkelsåg). Snålade med biltemaverktyg och fick lämna tillbaka första fräsen efter 1h körning. Den andra lade av efter c:a 2h och då lagade jag den själv (fick skruva isär startknappen och modifiera en aning).

Projektet består av:
- 10/100 Mbps switch
- Nexus 7
- 10A 6p USB laddstation
- 4x Raspberry pi 3
- 4x SD kort 8GB
- TP Kablar + USB Kablar
- Ek-skiva
- Plastglas

Nåja, ni vill nog hellre se bilder än ord

Besök galleriet här

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt byggt! Vad skall du använde dem/det till?

Visa signatur

″Citerare får flera poolare″

Permalänk
Medlem

@edde97: Tack Har tänkt köra mina spel på det, i docker containers. Mest tänkt åt servrarna för mitt kommande spel Qake (http://qake.se).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@lallassu: Testade spelet lite, kan nog bli kul!
Lycka till!

Permalänk

Testa också spelet! Kan bli riktigt kul, men jag buggade fast i demot

Till bygget! Snyggt, kul och fränt! ^^ dock 6k:-, var de värt de? Hade du inte kunnat köpa en rätt så okej server för de pengarna. Varför just ett rpi3 cluster?

Bortsett från då så klart bara nöjet att bygga och pilla såg ut att vara ett kul bygge! Blev lite sugen själv.

Permalänk
Medlem

@Slweedlen: Ja, demot är ganska gammalt och väldigt buggigt. Men det var mer för att visa lite känslan med spelet. Nja, det var väl inte riktigt värt det. Men det var kul! Sedan får man se att verktygen som jag gick lös med kommer till användning igen för nya projekt. Jag har byggt en del grejer RPI och andra tidigare små kort (alix2c2) och det är kul att göra små men kraftfulla prylar. Att det blev ett kluster var för att skala mitt spel på

Visa signatur
Permalänk

@lallassu: På så vis! ja känslan var ju najs. Att få kasta lite granater hit och dit var ju kul med.

när du säger "skala spelet", vad menar du då? Måste man ha ett kluster för de?
Jag är lite sugen på kluster själv ^^

Projekt är alltid kul!

EDIT:

Googla lite och hitta den länken: http://obscuredclarity.blogspot.se/2008/10/why-would-anyone-n...

Verkar inte som att jag är i behov av ett kluster hur skapar man sig detta behov?!?!

Permalänk
Medlem

@Slweedlen: Nuvarande version av spelet är multiplayer och alla auktoritativa beräkningar sker på servern för att undvika fusk. Så ju fler spelare som spelar desto fler server-instanser krävs för att hantera lasten. OM spelet skulle bli en hit så kommer jag gå över till en mer kraftfull lösning

"Behovet" kan ju vara att man är nyfiken och vill lära sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gissar på att den första fräsen "brann upp"?
De billigare fräsarna är inte gjorda för att köra fulldjup i ett så hårt trä som ek, det är möjligt att de pallar MDF, men inte EK.
SÅ ska man köra billigare fräsar så ska man köra med ganska grunda pass så de orkar med och inte överbelastas. (dvs ska du ner till 1-2cm i materialet kör typ i 0.5cm per pass som mest.)

Sen är det viktigt att ta sig tiden att rigga upp mallen/mothåll som man kör mot, köra på frihand är som gjort för att det ska gå åt helsike. Been there, done that som det heter

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

@Broberg: Nej faktiskt inte, den jobbade allt hårt. Men jag körde, som du säger, inte fullt djup direkt utan gick i omgångar. Det var knappen för att starta med som blev glapp på båda maskiner. Den sista fixade jag efter jag skruvade isär startmekanismen. Jag körde faktiskt mycket på frihand i slutet, blev bättre allt efterhand på att köra på frihand faktiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

@Loket: Nej faktiskt inte, den jobbade allt hårt. Men jag körde, som du säger, inte fullt djup direkt utan gick i omgångar. Det var knappen för att starta med som blev glapp på båda maskiner. Den sista fixade jag efter jag skruvade isär startmekanismen. Jag körde faktiskt mycket på frihand i slutet, blev bättre allt efterhand på att köra på frihand faktiskt

Snygg bygge, och jäkligt kul grej, blev lite sugen på att gå ut och snickra när jag såg det!

Ett litet tips till nästa gång du ska fräsa: För att slippa att de "bränner" som det ser ut som att det har gjort på en del ställen. Så skulle jag råda om att du kör långsammare med fräsen samt "kyler" den (kör den lite i luften). Lite i mellanåt. Det är i alla fall min erfarenhet av att fräsa i Ek. Gör man det snabbt blir de gärna lite bränt, kör man långsamt och kyler fräsen då och då så slipper man brännmärkena! (att inte köra fulldjup direkt som redan nämnts är också ett bra sätt att sänka temperaturen lite).

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk

Vann jag?

Permalänk
Medlem