Permalänk
Inaktiv

Börja handla mat online?

Vad har ni för erfarenheter av att handla mat online? Känner man typ "varför har jag inte gjort det här tidigare"? Jag studerar och jobbar extra vid sidan, så jag har det ändå rätt knapert. Tror jag snittar på kanske 600-700 kr mat i veckan, käkar dock rätt mycket. Egentligen skulle jag behöva dra till orten och storhandla, så i dagsläget handlar jag ändå inte på billigaste ställena utan på medelstora matbutiker som finns runt hörnet.

Jag har asperger så jag är rätt känslig för att bryta mönster. I det här fallet hade det dock inneburit att jag slipper göra någonting jag annars blir väldigt lätt stressad över, nämligen att gå till en matbutik och ängsla runt över att någon vara jag brukar köpa är slut.

Vad tror ni? Prismässigt? Jag drar ju ändå inga större prisfördelar idag eftersom att jag inte storhandlar och inte handlar i storbutiker. Energimässigt? Ja det låter ju bekvämt att klicka hem mat hemifrån och risken för att glömma något måste vara mindre.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera www.matsmart.se

De säljer varor med kort bäst före datum, felmärkta förpackningar osv. Extremt billigt! Men de har inte färsk mat, så som kött och grönsaker.

Edit: Varför inte lite chips? http://www.matsmart.se/naturchips-dill-graddfil-1

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga någon beställning hos mathem lite då och då. (Saknar både körkort och bil)

För och nackdelar finns ju.

+ Jag kan "stor handla"
+ Slipper bära kassar med mat och dryck var och varannan dag
+ Jag kan välja en tid där jag vet att jag är hemma och får alltid sms om en ca tid när dem kommer.(Får även sms om dem ligger lite efter och kanske blir försenade)

- Dyrt, Allt är dyrare oavsett om det rör sig om 2-3kr eller 10-50kr så är nästan allting dyrare.
- Ibland så finns inte den tiden man vill ha.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag handlar från matsmart till och och från. Billigt och bra. Köpte t ex fullkornspasta förra gången för 2kr/500gr (skruvar+spaghetti) och den är nog en av de godaste jag ätit. Även Aloe Vera-dryckerna för en tia är riktigt bra, osv. Finns massa olika saker till oftast mycket bra priser, inte alltid, men oftast.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan rekommendera www.matsmart.se

De säljer varor med kort bäst före datum, felmärkta förpackningar osv. Extremt billigt! Men de har inte färsk mat, så som kött och grönsaker.

Läst ugånget bäst före datum.. vet någon som handlade därifrån det mesta var utgånget.
Men var chips och liknande så kanske inget fel på direkt.. men känns lite dåligt.

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen sida som säljer färskvaror till privatpersoner? Beror ju på vad man äter men kollat t.ex matsmart så finns det nästan ingenting att köpa som ingår i min kost.
Allt jag hittar där nu är sojamjöl och potatismjöl, men fint om man gillar torr mat.

Ah mathem kör ut färska saker, men man måste bo i fel del av landet

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Läst ugånget bäst före datum.. vet någon som handlade därifrån det mesta var utgånget.
Men var chips och liknande så kanske inget fel på direkt.. men känns lite dåligt.

Ja, men folk är allt bra kinkiga. Läsk, snacks, godis, såser, oljor, konserver, pasta mm håller hur länge som helst.

Man kan kanske handla semi online? Nu bor jag på landet och har ca 1.5 mil till närmaste ica (kvantum). Men jag kan beställa på deras hemsida, så packar de matkassarna så kör jag bara dit och hämtar och betalar. Tänk Webhallens/inets hämta i butik bokning typ. Vet inte huruvida detta finns på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Läst ugånget bäst före datum.. vet någon som handlade därifrån det mesta var utgånget.
Men var chips och liknande så kanske inget fel på direkt.. men känns lite dåligt.

Tycker inte det är dåligt då det är deras affärsidé vilket det står klart och tydligt om på hemsidan.
Sen står bäst före datum för varje vara så man ser hur långt över BF varan är.

Det slängs alltför mycket varor i onödan. Vissa kan gå över veckor eller månader utan att vara dåliga.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag äter fortfarande av ostmarmeladen som gick ut i oktober förra året, köpt på matsmart, körsbär & stjärnanis. Smakar ua fortfarande. Lokala affären slutade ta in den, så jag blev mycket glad när matsmart hade ett parti kvar. Riktigt gott på lagrad prästost.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Jag beställde en storhandling på coop för någon månad sedan, visst det kostade 85 kr för hemkörning, men det var det värt..

Permalänk
Medlem

Jag har handlat nästan all min mat på mathem.se det senaste halvåret efter jag blev tipsad om att de levererar till där jag bor. Jag handlade tidigare på ett ICA nära eller ett COOP nära. Om man jämför pris vara för vara är mathem något dyrare men dom har mycket större utbud inklusive lågprismärken och rabatterade bigpacks som inte finns där jag handlade innan. Övarlag tror jag att jag sparar pengar genom att handla på mathem.

Man får att SMS dagen då leveransen sker med tid. Om man är flexibel med tiden är frakten nästan gratis. Leveranssnubben bär in kassarna över tröskeln och så får man signera av på en mobilapp de har. De skickar med gratisvaror och smakprov i nästan varje leverans. Det är lite som Inets pingvinstänger. Det känns som om man får något gratis men man betalar för det ändå i slutändan.

Permalänk
Rekordmedlem

Många är rädda att undersöka "gammal mat" vissa matvaror kan hålla mycket längre än bäst före datumet, det är som sagt bäst före, sista förbrukningsdag är däremot nått helt annat och den ska man följa även om man tror att maten är ok.
Jag hade kunnat tänka mig att handla mat online om det funnits ett intressant utbud och priserna inte hade varit högre än i butikerna och säljaren hade haft bra leveranslogistik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag har handlat nästan all min mat på mathem.se det senaste halvåret efter jag blev tipsad om att de levererar till där jag bor. Jag handlade tidigare på ett ICA nära eller ett COOP nära. Om man jämför pris vara för vara är mathem något dyrare men dom har mycket större utbud inklusive lågprismärken och rabatterade bigpacks som inte finns där jag handlade innan. Övarlag tror jag att jag sparar pengar genom att handla på mathem.

Man får att SMS dagen då leveransen sker med tid. Om man är flexibel med tiden är frakten nästan gratis. Leveranssnubben bär in kassarna över tröskeln och så får man signera av på en mobilapp de har. De skickar med gratisvaror och smakprov i nästan varje leverans. Det är lite som Inets pingvinstänger. Det känns som om man får något gratis men man betalar för det ändå i slutändan.

Låter fantastiskt. Jag är såld.
Glömmer nästan alltid något när jag handlar och köper massa onödiga saker istället. Slippa bära tunga kassar och kunna sitta hemma i lugn och ro och handla. Ska prova detta.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Handlar en del på Matsmart, jag har ett helt skåp fullt med olika marinader
Jag har inget emot att vissa varor har utgången datum eftersom jag oftast handlar torrvaror och konserver osv. Galet bra priser som varierar på olika saker. Som Ö.B typ.
Köper oftast med varor hem till dörren för 99kr eftersom jag e för lat att hämta hos postombudet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Mitt enda problem är att man inte får klämma och känna på kött innan man köper det. Annars är det smidigt och bra. Något dyrare som fler har sagt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Läst ugånget bäst före datum.. vet någon som handlade därifrån det mesta var utgånget.
Men var chips och liknande så kanske inget fel på direkt.. men känns lite dåligt.

Det slängs för mycket mat idag. Tex: Ägg håller ca. 1 månad efter utgånget datum då det är beräknat på förvaring i rumstemperatur.
I kyl (som alla förvarar dessa håller de mycket längre)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag handlar från matsmart till och och från. Billigt och bra. Köpte t ex fullkornspasta förra gången för 2kr/500gr (skruvar+spaghetti) och den är nog en av de godaste jag ätit. Även Aloe Vera-dryckerna för en tia är riktigt bra, osv. Finns massa olika saker till oftast mycket bra priser, inte alltid, men oftast.

Fy f*n vilken bra sida för oss som vet att "bäst före" inte betyder sämre efter!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

handlar mkt "basprodukter" från Matsmart.se, beställer energidrycker och cola när dem är slut och passar då också på att köpa massa marinader, såser, nudlar, kex, kakor, pasta, drycker och godis. 49:-/10kg låda så beställa två flak energydrycker blir typ samma som att åka och handla på CityGross fram och tillbaka då jag hämtar upp lådan på vägen hem från jobb.

Bra priser överlag tycker jag sedan har dem massa små erbjudanden då och då, tex fått tag på Marabou Daim 250g för 5:- och Ballerina Kex för en 5:- paketet. Ett flak Pepsi 24x33cl "Real Sugar" för en 59:- va ju rätt ok också.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipsen och diskussionen om Matsmart, däremot måste jag ha lite mer förutsägbarhet och en konsekvent säljare.

Jag har ingenting emot att betala en hundring för leverans, det är minst vad jag värderar min egen tid att gå och handla en 30 minuter. Mina nuvarande rutiner leder dessutom till att jag handlar säkert var tredje dag för ca 200-300 kr, vilket är alltså tidskrävande.

Permalänk
Medlem

En god vän till mig gör nästan alla sina inköp på www.mathem.se och är mycket nöjd. Tror de är rätt billiga också. Hela deras affärsidé är att köra hem mat så fraktkostnaden är minimal.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Har handlat från www.mat.se i säkert ett år nu. Så jävla skönt att slippa mataffären med ungarna.

Permalänk
Inaktiv

Gjorde min beställning från Ica nu. Tyckte det var bäst priser där för de varor jag oftast köper. Tänker mig att jag köper det mesta därifrån och vissa varor som Ica in kunde konkurrera med priset, fortsätter jag köpa från min ursprungsbutik. Då har jag typ kontroll om vad och vart jag köper.

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

Har handlat online från COOP vid ett par tillfällen. Jämförde med Mathem och vår varukorg blev billigast på COOP (dock i slutändan ändå dyrare än att handla irl). Upplevelsen har väl varit lite delad.
Första gången gick det jättebra, vi beställde på kvällen och maten kom på förmiddagen dagen efter - jättesmidigt! Dock en liten nackdel... En del grejer hade ganska kort utgångsdatum och några av grönsakerna kunde gärna fått se lite fräschare ut - de var ju inte oätliga eller så men hade jag handlat i butik hade jag nog valt bort dem.

Andra gången gick det lite sämre, vissa varor var inte med i påsen och dessutom fick vi ett halvt kilo leverpastej som vi inte ens hade beställt - deras kundtjänst var dock smidig att ha och göra med i detta fallet och leverpastejen fick vi behålla men slapp förstås betala för och de uteblivna varorna fick vi ett tillgodokvitto på.
-Enligt en kollega på jobbet, som provat lite olika sådana här tjänster under en längre period, är det tyvärr väldigt vanligt att vissa saker saknas och det är mer regel än undantag att man behöver ringa kundtjänsten för att räta ut deras misstag.

De jag känner som provat sådana där färdiga matkassar säger dock att det fungerat jättebra!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

beställde nu från matsmart.. har inte hittat några andra som levererar till min lilla stad, annars skulle jag nog alltid handla mat online, har inte bil så det är ett jävla bök att släpa på det på cykeln.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Vi beställer från CoopOnline lite då och då. Sajten är rätt seg, men servicen är bra tycker jag. Ett fåtal gånger har det blivit fel vara, men då har dom alltid gett oss beloppet tillgodo på varan och så har vi fått behålla varan

Frukt och grönt har alltid varit ok kvalité, men ofta riktigt bra. När man beställer kan man välja att dom antingen får byta ut varor mot "likvärdiga" om det man beställt inte finns eller om dom helt enkelt ska skippa dom varorna.

85:- för plock och hemleverans tycker jag är en riktig bra deal med tanke på tidsvinst och reskostnader om jag skulle åka till affären och handla själv.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du äter i dagsläget? 600-700 kr i veckan när man är student/jobbar halvt är en väldigt hög summa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Jag har handlat nästan all min mat på mathem.se det senaste halvåret efter jag blev tipsad om att de levererar till där jag bor. Jag handlade tidigare på ett ICA nära eller ett COOP nära. Om man jämför pris vara för vara är mathem något dyrare men dom har mycket större utbud inklusive lågprismärken och rabatterade bigpacks som inte finns där jag handlade innan. Övarlag tror jag att jag sparar pengar genom att handla på mathem.

Man får att SMS dagen då leveransen sker med tid. Om man är flexibel med tiden är frakten nästan gratis. Leveranssnubben bär in kassarna över tröskeln och så får man signera av på en mobilapp de har. De skickar med gratisvaror och smakprov i nästan varje leverans. Det är lite som Inets pingvinstänger. Det känns som om man får något gratis men man betalar för det ändå i slutändan.

Jobbar själv på mathem i snart 8 månader och det stämmer det med "mycket stort utbud".. Varje gång jag går igenom kolonialvarorna för att komma till min avdelning i kylen så ser man något och tänker "vad f*n är det här för något"
Finns hur mycket artiklar som helst och man blir förvånad över hur mycket intressant det finns som man missar pga att det inte finns i affärn runt hörnet.

Permalänk
Medlem

Brukar handla från både ICA och Coop, både fungerar riktigt bra. Ser bara fördelar med det, upplever inte att det är dyrare, dock finns inte hela sortimentet jämfört med fysiska butiker. De gånger det blivit felplockat eller vi inte har vart nöjda med något så har vi fått pengar återbetalda utan krångel eller frågor.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Går i samma tankar och utgår från att det är dyrare att få maten levererad. Men när det kommer till ihopplockning av varor så ser jag ingen anledning att inte göra det för "vardagshandlingen".

Gällande bäst före brukar jag nämna Cayennepepparn som står ute på landstället (o därför används sparsamt) den köptes in på 80-talet. Gick ut för 35 år sen. Fungerar bra om än lite klen i hettan.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Har börjat handla från ICA online när vi ska handla för veckan. Fungerar riktigt bra.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör