Intel vill ersätta 3,5-millimetersanslutning för ljud med USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

Intel vill ersätta 3,5-millimetersanslutning för ljud med USB Type-C

Processorjätten Intel anser att analoga 3,5-millimetsanslutningen för ljud tillhör det förgångna och bör ersättas med den allt mer populära standarden USB Type-C.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För er som är mer insatta: innebär det att man helt och hållet "skippar" DAC, eftersom signalen redan är digital?

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

För er som är mer insatta: innebär det att man helt och hållet "skippar" DAC, eftersom signalen redan är digital?

Tror att man i så fall kommer behöva köra med DAC inbyggda i hörlurarna, då 3.5mm anslutningen är väl analog?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Och där rök ens analoga ut och ingång.. Det är som har använda ljudkortets in och utgång till att mäta signaler som ett oscilloskop.. http://www.instructables.com/id/Use-Your-Laptop-as-Oscillosco...

Nå det känns ändå en rätt övergång, speciellt på mindre enheter där utrymme är minimalt. Jag använder själv dock ofta en powerpack batteri till min mobil samtidigt som jag lyssnar på radio, men detta är lösbart genom någon adapter.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många type c till 3.5 adaptrar som kommer att säljas...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte för att vara baktsträvare men man kan ju hoppas att de löser problemet ladda/lyssna samtidigt innan de fasar ut 3,5mm...

Sen rent mekaniskt så ökar det ju behovet av ett bra kontaktdon på både lurar/laddare och pryl... Visst ska ju usb-c vara tåligare än micro-b men jag sliter rätt ordentligt på mina kontakter, delvis för att jag använder mina saker lite hårt men också länge, så jag har bytt mer än 1 micro-b sladd och kontakt i min telefon under de 3år jag haft den...

Och kommer inte hörlurarna behöva bli dyrare på grund av att elektroniken flyttar in i dem... Och även en till del som kan gå sönder i dem... Jaja nog med domedag för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

För er som är mer insatta: innebär det att man helt och hållet "skippar" DAC, eftersom signalen redan är digital?

Om ljudet ska vidare till vanliga passiva högtalare/hörlurar som är analoga så finns behovet fortfarande för en dac.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Osten92:

Undrar hur många type c till 3.5 adaptrar som kommer att säljas...

Skickades från m.sweclockers.com

I början, men om Intel får som de ville kommer snart högtalare ha usbkontakt. Liksom det är till datorn och mobilen som nästan alla lyssnar på musik i hörlurar idag på och steriovärlden får apa efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gode:

För er som är mer insatta: innebär det att man helt och hållet "skippar" DAC, eftersom signalen redan är digital?

Skrivet av Icte:

Tror att man i så fall kommer behöva köra med DAC inbyggda i hörlurarna, då 3.5mm anslutningen är väl analog?

Det står uttryckligen i artikeln att USB type-C ska stödja både digital och analog överföring. Detta implicerar då att det fortfarande behövs end DAC (Digital to Analog Converter) i enheten för att kunna skicka analogt ut.

On topic: Jag är mycket skeptisk till detta tills vidare. Med tanke på det begränsade antalet pins på USB kan jag koppla en splitter för att kunna ladda telefonen och lyssna på musik samtidigt? Sedan tycker jag inte den lilla plats det sparar är värt det om man behöver en klumpig converter. Nej, jag hoppas 3.5mm finns kvar ett tag till..

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Jag är lite misstänksam här. Några frågor som direkt dyker upp...

1. Jag behöver kunna ladda och ha lurar inkopplade samtidigt i min telefon och kommer inte kompromissa där. Kan säkert lösas på flertalet vettiga sätt, men lösningen ska vara på plats för att jag ens ska överväga det här.
2. Hur slitstark är USBkontakten jämfört med nuvarande 3,5mm lösning som tål att roteras fritt? Jag är inte intresserad alls om det innebär att kontakten blir känsligare.
3. Låter som en dyrare lösning (fast det kanske inte stämmer alls?). Jag är mindre intresserad av att kolla temperaturen i lurarna än vettigt prissatta hörlurar...

För övrigt ser jag ingen större glädje i att behöva byta ut alla nuvarande lurar jag har så det här gränssnittet behöver en ordentlig USP för att jag ska vara intresserad vilket jag inte kan se i nuläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Artikeln hävdar att "en stor del av ljudelektroniken ut ur telefonen och in i hörlurarna eller förstärkaren". Detta kan ju inte vara sant om den samtidigt ska stödja analog utsignal? Då blir det enbart platsen själva kontakten tar som sparas...

Permalänk
SpelClockers

Ser inte syftet ska om det är för att få än tunnare telefoner så kommer dom böja sig som papper man lär inte kunna ladda under tiden som man lyssnar om usb c inte går att serie koppla meo . Och det skulle betyda att personer som har bra hörlurar skulle behöva införskaffa nya har lite svårt att se att en så pass stor industri skulle vilja gå i från en extremt bra fungerande standard.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Och där rök ens analoga ut och ingång.. Det är som har använda ljudkortets in och utgång till att mäta signaler som ett oscilloskop.. http://www.instructables.com/id/Use-Your-Laptop-as-Oscillosco...

Nå det känns ändå en rätt övergång, speciellt på mindre enheter där utrymme är minimalt. Jag använder själv dock ofta en powerpack batteri till min mobil samtidigt som jag lyssnar på radio, men detta är lösbart genom någon adapter.

Är en rätt nischad användning om man kör sitt ljudkort som oscilloskop, till de som behöver detta finns produkter från strax över $30 där man får både flerkanalsoscilloskop och logikanalysator.

Är trist för oss som sitter på lite dyrare lurar med 3,5 mm plugg, fast breddar man synfältet lite så är detta ett rätt uppenbart steg. Att behålla förlegade anslutningar är en dålig idé, är till och med en usel idé på enheter med väldigt begränsat utrymme.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till detta. Ifall att USB type-c ska klara av analog överföring också så krävs det fortfarande en DAC i mobilen så vad vinner man egentligen på det hela då? Man får bort en 3,5mm port för att göra telefonerna ännu plattare? Till priset av att man måste köpa extra adaptrar för att få ihopkopplat med befintlig ljudteknik. Låter inte som någon vinst ur konsumentsynvinkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Är trist för oss som sitter på lite dyrare lurar med 3,5 mm plugg, fast breddar man synfältet lite så är detta ett rätt uppenbart steg. Att behålla förlegade anslutningar är en dålig idé, är till och med en usel idé på enheter med väldigt begränsat utrymme.

Men vad är den stora vinsten för mig som konsument? Byte för bytets skull när årtalet inte passar längre går jag inte igång tillräckligt på ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Det står uttryckligen i artikeln att USB type-C ska stödja både digital och analog överföring. Detta implicerar då att det fortfarande behövs end DAC (Digital to Analog Converter) i enheten för att kunna skicka analogt ut.

On topic: Jag är mycket skeptisk till detta tills vidare. Med tanke på det begränsade antalet pins på USB kan jag koppla en splitter för att kunna ladda telefonen och lyssna på musik samtidigt? Sedan tycker jag inte den lilla plats det sparar är värt det om man behöver en klumpig converter. Nej, jag hoppas 3.5mm finns kvar ett tag till..

Det som oroar mig är att moderkortstillverkare idag satsar rätt hårt på att lägga till specifika ljudkretsar, med avstörande område på moderkortet, relativt bra DAC och störningsfilter. Varenda jädra USB hörlur jag har testat (hittills) har varit skit i jämförelse och dessutom dyrare.

Intel får gärna lägga till stödet för detta då digitala alternativet är bra ide för de med tex förstärkare eller bra enheter, men fasa ut 3,5mm, nej. 3,5mm kontakten är både mer tålig och mindre känslig än en USB kontakt när de är slitna, och det är oftast när kontakten är i fickan som kontakten tar skada, vilket den kommer göra via USB. Det är trots allt hörlurar vi pratar om, inte HiFi-Bio:n.

Har hellre ett kompetent ljudsystem i luren och/eller datorn än i några flimsiga lurar som kan lida av enorma störningar bara på 5V drivningen dessutom. Ska de ha elektroniken i sig också, så lär priset på hörlurarna dubbleras. Låter lika dumt som när Sverige storma in i med allt till Digital-TV när det långt från alltid behövs...

Permalänk
Medlem

Detta var väl bara en tidsfråga. Jag känner mig dock inte jättesugen på att köpa adaptrar eller nya lurar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Nej, detta är ingen bra ide tycker jag, inte när 3,5mm är såpass standardiserat änsålänge.
Gör både och för att "fasa ut" 3,5 analog isåfall, men inte bara byta.

No no.

Vi lägger allt mjöl i påsen på USB-C känns det som! :/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Bara det inte blir en lång övergångsperiod med högvis med drivarproblem.. :-/

Permalänk
Medlem

Har en stor samling hörlurar så även om de skulle kunna pressa ut analog signal så hade jag ändå blivit skeptisk för det innebär att man ska ha en adapter osv... kommer se ut som fan!

Nej... 3,5'an får allt vara kvar ett tag till...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De resonerar troligtvis som så att den nya funktionen ger möjlighet att kränga ut svindyra tillbehör och bökiga kontakter/konverterare. Man riskerar dessutom att om några år hamna i samma sits igen där de kränger ytterligare tillbehör och konverterare från usb typec till nästa generation för att dina tillbehör ska gå att koppla in.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

jag välkomnar denna förändring om det inte gör så att jag inte kan ha hörlurar och ladda samtidigt. min tjej kan inte somna på kvällarna utan att lyssna på något och jag kan inte somna om det är ljud i lägenheten. så vår lösning är just hörlurar. och båda laddar sina telefoner på nätter.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men vad är den stora vinsten för mig som konsument? Byte för bytets skull när årtalet inte passar längre går jag inte igång tillräckligt på ;).

Du kan ju exempelvis i framtiden tjäna på att köpa ett par bra hörlurar och koppla dessa till din mobil, idag har mobiler så dålig converter så att det inte är värt det. Med digital utsignal så begränsar inte längre mobilen kvalitén på ljudet (i alla fall inte i närheten av hur det är idag). Med andra ord, kvalitetslurar kommer ge mycket bättre ljud från mobil.

Dessutom mer självklara saker som möjlighet till billigare och bättre mobiltelefoner (färre kontakter, bättre vattentålighet, mindre komponenter etc.)

Permalänk
Avstängd

Någon som vill täppa till det analoga hålet med digital som har DRM kanske?

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Nu vet jag inte riktigt varför du citerar mig, men som jag skrev ska den nya standarden stödja analog överföring också. DVS du kommer fortfarande kunna använda ordentliga ljudkort i datorn etc. Du behöver alltså inte vara orolig för att du ska bli påtvingad något som liknar dagens USB-hörlurar.

Edit: Men jag håller med dig. Jag vill också ha kvar 3.5mm (och även 6.3mm som mitt ljudkort har..)

Permalänk
Medlem

Minns ni förr på Sony Ericsson-tiden när alla tillverkare hade egna laddningsuttag och hörlurarna använde samma uttag? Jag vet inte en enda person som tyckte att det var vettigt, och några år senare blev 3,5mm standard för alla mobiltelefoner. Det här känns som att ta ett steg bakåt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skewgen:

Du kan ju exempelvis i framtiden tjäna på att köpa ett par bra hörlurar och koppla dessa till din mobil, idag har mobiler så dålig converter så att det inte är värt det. Med digital utsignal så begränsar inte längre mobilen kvalitén på ljudet (i alla fall inte i närheten av hur det är idag). Med andra ord, kvalitetslurar kommer ge mycket bättre ljud från mobil.

Så dyra lurar köper jag nog inte i dagsläget. Känner mig inte begränsad av ljudkvalitén (kan ha att göra med att jag nästan bara lyssnar på podcasts). Fast det är en bra poäng för de som vill köpa dyra lurar. Det är en fördel helt klart.

Skrivet av skewgen:

Dessutom mer självklara saker som möjlighet till billigare och bättre mobiltelefoner (färre kontakter, bättre vattentålighet, mindre komponenter etc.)

Och dyrare hörlurar... Är det en direkt prisfråga så är jag inte så säker på att det i slutändan behöver bli billigare. Dessutom tillkommer extra adapters för att kunna ladda och lyssna samtidigt eller fler uttag på mobilen som ökar priset och minskar utrymmet i telefonerna...
Dessutom är jag fortfarande tveksam till stryktåligheten jämfört med nuvarande lösning men där kanske jag har fel?

Fanken, jag låter bara bitter och grumpy nu ;). Men här ser jag inte större fördelar än nackdelar

Edit:
@Bakgrund ovan har ett roligt exempel som jag minns väl. Även med dåtidens lurar som hade väldans mycket bättre batteritid var det ett irritationsmoment.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Vinsten, speciellt för oss konsumenter lär vara minimal. Speciellt första tiden. Jag ser inte riktigt att 3,5mm jacket skulle vara något större problem heller. USB-kabeln som används lär ju vara rätt tjock jämfört med de kablar som används idag.

Samt, förstårs, det som flera redan varit inne på; går det ladda och lyssna samtidigt? Tvivlar starkt på att vi skulle få två portar ens.

Alternativ som redan finns är väl annars ljud via bluetooth och Qi-laddning exempelvis. Känns mest som att man letat efter något att implementera USB-C med.

Permalänk
Avstängd

Det är redan på gång. Apple ryktas ju redan testa USB Type-C (men även deras Lightning-port) för iPhone 7 för att dels kunna göra den helt vattentät, öka storleken på själva skärmytan genom att ta bort home-knappen och ersätta den med biometrisensorer under glasen samt pusha för trådlös laddning.

2017 är året då 3,5 mm dör. Minns mina ord.

Permalänk
Medlem

Jag ser en fördel i att gå över på digital signal mot hörlurarna, man kan förmodligen göra sladdarna ännu tunnare och lättare. Det kanske drar mindre batteri att lyssna(?). Är dock skeptisk till hållbarheten i en USB-C kontakt jämför med 3.5mm.

En annan trevlig möjlighet skulle ju vara om man nu kan ha Bluetooth hörlurar som har en avtagbar sladd. Så bör man kunna ladda dessa från telefonens /datorns batteri samtidigt som man lyssnar.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm