Permalänk
Medlem

Viasat kanaler genom fiber

Hejsan,

Vete sjutton vart jag skulle lägga denna tråden, så lägger den här, tror det är det närmaste.

Det är så att min mor har skaffat viasat genom fibern för att kunna kolla på TV och hon hade innan en inspelningsbar box, som hon kunde spela in sina program på och sådant, CA-Modul tror jag det är.

Nu är det så, när hon skaffat fiber så kan hon inte spela in längre, hur jag än kopplar så går det inte att spela in.
Någon som har någon ide hur man ska gå tillväga? eller om man måste köpa någon ny box?
Pratat med Viasat och dom har inga inspelningsbara boxar för deras fiber utan endast dom andra modellerna som jag redan har.

Tips mottages gärna

Permalänk
Medlem

Det är olika signaler och mottagare mellan marknät, satellit, kabel och fiber. Så man behöver en box för ip-tv för att få in kanalerna via fiber. Kan vara att nuvarande box har begränsad funktionalitet för ip-tv, om du nu får bild genom den ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det är olika signaler och mottagare mellan marknät, satellit, kabel och fiber. Så man behöver en box för ip-tv för att få in kanalerna via fiber. Kan vara att nuvarande box har begränsad funktionalitet för ip-tv, om du nu får bild genom den ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Hej,

Så det bästa är att köpa en IP-TV box från telia eller något? och köra med den för att kunna spela in?

Just nu kör vi ju: Nätverkskabel in i boxen hon fick från viasat - Sedan in i inspelningsbaraboxen - Sedan in i TV.
Får bild men kan ej spela in, blir bara svart.

Så kanske ska be henne skaffa en inspelningsbar ip-tv box då

Permalänk
Rekordmedlem

Om inte Viaplay duger så behövs nog rätt inspelningsbara "box"
Inspelningsbara Viasat-boxar
Pace TDS865NV
Pace TDS850NV
Pace TDS855NV
Samsung SMT-S7140

http://viaplay.se/device_viasat_box

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för inspelningsbar box hon har?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Viasat har ingen inspelningsbar box för fiber.

Kolla denna sida:
https://www.viasat.se/fiber

Har ni en inspelningsbar box om man väljer TV via fiber?
Nej. Viasat har ingen inspelningsbar box via fiber i dagsläget.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av niclasc:

@giplet: Viasat har ingen inspelningsbar box för fiber.

Kolla denna sida:
https://www.viasat.se/fiber

Har ni en inspelningsbar box om man väljer TV via fiber?
Nej. Viasat har ingen inspelningsbar box via fiber i dagsläget.

Enligt beskrivningen så har de kopplat från Viasatboxen till den inspelningsbara boxen och därifrån in i TV'n. Det får mig att undra vad det är för box. Det kan hända att det är något annat än det vi tror.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Enligt beskrivningen så har de kopplat från Viasatboxen till den inspelningsbara boxen och därifrån in i TV'n. Det får mig att undra vad det är för box. Det kan hända att det är något annat än det vi tror.

Folk som söker hjälp i det här forumet brukar ha väldigt svårt för att ange vilken utrustning dom har hemma. Att öppna ögonen och läsa vad produkterna man vill ha hjälp med heter, det verkar vara för mycket att begära.

Permalänk
Medlem

Jag har redan varit i kontakt med viasat och enligt dom själva så har dom ingen inspelningsbar box för fiber.
Är min mor som har den och jag skrev detta inlägg hemma, där av att jag ej skrev med vilken box hon har just nu.
Men har varit och kollat vilket hon har och det är denna: Samsung SMT-S7140 - http://www.samsung.com/se/consumer/tv-av/audio-video/digital-...

Ber om ursäkt att jag inte skrev med boxen, men tänkte någon visste om en fiber box som man kunde spela in med som funkade för fiber tv.

Just nu sitter hon på en : Pace DS830NV box
Så jag kör nätverkssladden direkt in i denna boxen, sedan har jag kopplat vidare till hennes gamla box och sedan till TV, för att kunna komma runt det där att spela in.
Men vill ej fungera att spela in, hon kan kolla på TV utan problem, men den vill ej spela in.
Har testat koppla hennes VHS och den kan man spela in med utan problem.

För att förklara lite bättre.

Nätverk - Peace boxer scart ut - In till en omkopplings box - Samsung Boxen antenn in och sedan HDMI ut.

Tror det kan vara omkopplingsboxen som kan orsaka detta.
Men kopplingen är inte mitt stora problem eller fråga.

Jag söker en box som gör att jag kan spela in med direkt och slippa massa vidare koppling

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tricitum:

Jag söker en box som gör att jag kan spela in med direkt och slippa massa vidare koppling

Det finns inte som du fått svar på tidigare i tråden.

Du kan inte koppla så som du gjort. Samsungboxen har ingen scartingång, båda är utgång. Det finns boxar som kan spela in scartsignal på disk, men då blir det en liknande koppling som med VHS'en, inte vad jag vill kalla att slippa vidarekoppling.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns inte som du fått svar på tidigare i tråden.

Du kan inte koppla så som du gjort. Samsungboxen har ingen scartingång, båda är utgång. Det finns boxar som kan spela in scartsignal på disk, men då blir det en liknande koppling som med VHS'en, inte vad jag vill kalla att slippa vidarekoppling.

Yes tackar för svar.

Får se om tipset med en IP-TV box kan funka, ska ringa telia och se vad dom säger, om deras box kan funka med Viasat.
Annars får jag säga till henne att skita i att kunna spela in

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tricitum:

Yes tackar för svar.

Får se om tipset med en IP-TV box kan funka, ska ringa telia och se vad dom säger, om deras box kan funka med Viasat.
Annars får jag säga till henne att skita i att kunna spela in

Jag kan garantera dig att Telias box inte funkar med Viasat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om inte Viaplay duger så behövs nog rätt inspelningsbara "box"
Inspelningsbara Viasat-boxar
Pace TDS865NV
Pace TDS850NV
Pace TDS855NV
Samsung SMT-S7140

http://viaplay.se/device_viasat_box

Dom boxarna är till för parabol.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp alla.
Får säga till morsan att byta bolag eller börja spela in på VHS istället om hon vill spela in.