Intel vill ersätta 3,5-millimetersanslutning för ljud med USB Type-C

Permalänk
Medlem

Så den enda mobiltillverkaren som är med Intels tåg är en tillverkare som redan inte använder sig utav 3,5mm jack.

Vilken vinst!
3,5mm kommer leva vidare tills vi har papperstunna mobiler med ny batteriteknologi.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Söderbäck:

Men vad är den stora vinsten för mig som konsument? Byte för bytets skull när årtalet inte passar längre går jag inte igång tillräckligt på ;).

Fördelen på längre sikt är enklare enheter, vilket betyder lägre pris. På kort sikt är det ju alltid ett problem med sådana här byten, är ju noll procent av marknaden som använder det nya initialt...

Öppnar man en modern telefon eller riktigt kompakt dator (t.ex. MacBook) så är det ju väldigt ont om utrymme, varje extra kontakt ockuperar utrymme som skulle kunna användas till andra saker. Sedan innehöll ju den nya kontakten även analoga signalerna, så under en övergångsperiod är det möjligt att använda en extern adapter (även om det knappast är drömscenariot för den som drabbas).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Första som slog mig var, hur skall dom få in elektroniken i in-ear lurar?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Fördelen på längre sikt är enklare enheter, vilket betyder lägre pris. På kort sikt är det ju alltid ett problem med sådana här byten, är ju noll procent av marknaden som använder det nya initialt...

Öppnar man en modern telefon eller riktigt kompakt dator (t.ex. MacBook) så är det ju väldigt ont om utrymme, varje extra kontakt ockuperar utrymme som skulle kunna användas till andra saker. Sedan innehöll ju den nya kontakten även analoga signalerna, så under en övergångsperiod är det möjligt att använda en extern adapter (även om det knappast är drömscenariot för den som drabbas).

Fast hörlurarna blir ju istället dyrare. Och extra adapters för att ladda och lyssna samtidigt kostar också extrapengar. Eller så får man ha två USButgångar i luren vilket både kostar pengar och tar plats. Så jag ser inte det som en självklarhet att det blir billigare (eller bättre) i längden ändå. Fast jag kommer ju iaf behöva köpa nya lurar om de inför det här...

Äe, jag är inte övertygad om förträffligheten för mig som kund av det där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Så dyra lurar köper jag nog inte i dagsläget. Känner mig inte begränsad av ljudkvalitén (kan ha att göra med att jag nästan bara lyssnar på podcasts). Fast det är en bra poäng för de som vill köpa dyra lurar. Det är en fördel helt klart.

Och dyrare hörlurar... Är det en direkt prisfråga så är jag inte så säker på att det i slutändan behöver bli billigare. Dessutom tillkommer extra adapters för att kunna ladda och lyssna samtidigt eller fler uttag på mobilen som ökar priset och minskar utrymmet i telefonerna...
Dessutom är jag fortfarande tveksam till stryktåligheten jämfört med nuvarande lösning men där kanske jag har fel?

Fanken, jag låter bara bitter och grumpy nu ;). Men här ser jag inte större fördelar än nackdelar

Edit:
@Bakgrund ovan har ett roligt exempel som jag minns väl. Även med dåtidens lurar som hade väldans mycket bättre batteritid var det ett irritationsmoment.

På kort sikt (som alltid med någonting nytt) så kommer nog lurarna bli dyrare. Men på längre sikt är nog inte så fallet, att göra en lur med en inbyggd DAC motsvarande den i dagens mobiltelefoner kostar nog ingenting (troligtvis så lite att även billigare hörlurar kommer få bättre).

Vad gäller stryktåligheten så vet jag inte, men har för mig att det är vanligare med fuktskador via 3.5'' kontakten på dagens telefoner än via USB kontakten, oavsett så är en mindre kontakt bättre än att behöva två olika. Roteringsmöjligheten med 3.5'' kan dock vara en liten fördel.
Är ju ganska vanligt förövrigt att hörlurskablar glappar pga viknötning precis över 3.5'' kontaktdelen. Detta för att kontakten omöjligt åker ur telefonen, USB type C har en klart mer snäll utformad kontakt i det avseendet då kontakten lättare hoppar ur vid sne belastning istället för att sladden går sönder.

Visst finns det de som laddar samtidigt som man lyssnar på musik, men detta kommer nog gå att göra fortfarande. Finns ju väldigt många sätt att lösa det utan att lägga till en till kontakt (kan ha en vidarekoppling från laddaren, kan ha trådlös laddning, kan ha en vidarekoppling från hörlurar, splitter osv.)

Permalänk
Medlem

Hur ska man ladda telefonen och lyssna samtidigt med hörlurar? Finns bara en USB-C port!

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Hur ska man ladda telefonen och lyssna samtidigt med hörlurar? Finns bara en USB-C port!

En återkommande fråga jag ännu inte sett ett svar på från förespråkarna.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Nej detta är en idiotisk idé och kommer bara innebära att man måste ha med sig en adapter istället, ungefär på samma sätt som jag hade på min gamla W800i. 3,5 kontakten är kanske inte optimal men det är trots allt en analog signal man vill ha och då känns det onödigt att tvingas använda en USB-C-port.

Permalänk
Sötast

Har en monterad platta vars enda syfte i livet är att spela musik....

Utan möjlighet att ladda + spela musik på samma gång så skulle den alltså inte ha en poäng.

Lär väl bli någon hemsk adapter så att porten delas i två på något vis med en klump i mitten, en för ström en för data/audio?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

@Paddanx:
Nu vet jag inte riktigt varför du citerar mig, men som jag skrev ska den nya standarden stödja analog överföring också. DVS du kommer fortfarande kunna använda ordentliga ljudkort i datorn etc. Du behöver alltså inte vara orolig för att du ska bli påtvingad något som liknar dagens USB-hörlurar.

Edit: Men jag håller med dig. Jag vill också ha kvar 3.5mm (och även 6.3mm som mitt ljudkort har..)

Du bekräftade att DAC fortfarande behövs, men att både digitalt och analogt gick. Samt att jag höll med det du sa efter det
Hur ska du dock koppla USB analogt ljud från ljudkort, utan att få med all signalstörning från alla andra USB enheter?

Permalänk
Avstängd

Hur tunn kan kabeln bli? Den måste kunna vara följsam, lätt och inte kännas som en 400-volts kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Det är redan på gång. Apple ryktas ju redan testa USB Type-C (men även deras Lightning-port) för iPhone 7 för att dels kunna göra den helt vattentät, öka storleken på själva skärmytan genom att ta bort home-knappen och ersätta den med biometrisensorer under glasen samt pusha för trådlös laddning.

2017 är året då 3,5 mm dör. Minns mina ord.

Nja, jag tror det kommer ta ett tag till innan vi ser en fullständing övergång. DJ mixers tex byter man inte ut varje år och så länge såna finns i omlopp och används så kommer det även finnas DJ hörlurar med 3.5mm.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Känns som om man målar in sig i ett hörn på samma sätt som Apple gjorde med Macbook Air. Att man måste ha med sig adaptrar för att ladda och lyssna på musik samtidigt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skewgen:

På kort sikt (som alltid med någonting nytt) så kommer nog lurarna bli dyrare. Men på längre sikt är nog inte så fallet, att göra en lur med en inbyggd DAC motsvarande den i dagens mobiltelefoner kostar nog ingenting (troligtvis så lite att även billigare hörlurar kommer få bättre.

Kostar det inget extra i hörlurarna så kostar det inget extra med nuvarande lösning i telefonen heller så prisvinsten är jag inte övertygad om ändå. Ställs en del krav på storlek och tålighet om DACen ska sitta utanför en skyddande telefonkropp också. Plats i telefonen sparar man däremot. För egen del tycker jag som säkert märks att 3,5mm uttaget är väl värd platsen, men färre kontakter kan såklart öppna upp för mer kreativa lösningar framöver.
Ett alternativ är väl att låta DACen sitta kvar i telefonen men ändå skicka ljudet via USBkontakten. Utrymme i telefonen sparas på så sätt. Då tappar man å andra sidan fördelen med digital överföring till hörlurarnas egna DAC men för min del spelar det ingen roll. Jag har ju inte klagat på ljudet sedan innan ;).

Skrivet av skewgen:

Vad gäller stryktåligheten så vet jag inte, men har för mig att det är vanligare med fuktskador via 3.5'' kontakten på dagens telefoner än via USB kontakten, oavsett så är en mindre kontakt bättre än att behöva två olika. Roteringsmöjligheten med 3.5'' kan dock vara en liten fördel.
Är ju ganska vanligt förövrigt att hörlurskablar glappar pga viknötning precis över 3.5'' kontaktdelen. Detta för att kontakten omöjligt åker ur telefonen, USB type C har en klart mer snäll utformad kontakt i det avseendet då kontakten lättare hoppar ur vid sne belastning istället för att sladden går sönder.

Ja vi får se hur hållfastheten blir med det nya gränssnittet. Det finns svagheter i nuvarande konstruktion och det finns andra svagheter hos USBkontakterna. Har sett både en och två böjda microUSBkontakter och då har de ändå inte gått igenom den hårda behandlingen som hörlursuttag oavsett typ måste utstå. Fast här ska jag nog inte vara för dömande innan vi ser vad resultatet faktiskt blir.

Skrivet av skewgen:

Visst finns det de som laddar samtidigt som man lyssnar på musik, men detta kommer nog gå att göra fortfarande. Finns ju väldigt många sätt att lösa det utan att lägga till en till kontakt (kan ha en vidarekoppling från laddaren, kan ha trådlös laddning, kan ha en vidarekoppling från hörlurar, splitter osv.)

Jag åker en hel del med tåg/buss längre sträckor och roar mig med mobilen under resorna där batteriet inte räcker hela vägen utan laddning så lösningen måste passa för det här för min del. Hörlurar från omvandlaren i vägguttaget och trådlös laddning ger mig bara besvär. Uttaget sitter inte alltid lämpligt till för det. Extra adapter skulle fungera men det kostar extra pengar, är klumpigare vid användning och fler prylar att hålla reda på så det är för mig en försämring men det går väl att leva med.
Bästa möjliga lösningen (näst efter nuvarande upplägg) som jag ser det hade varit ett uttag precis vid kontakten som ska in i telefonens uttag. Tror däremot inte att den lösningen kommer att användas för det ger en ful laddare.

Edit:
Det är alltså in ear lurar jag använder mig av när jag reser. Tänkte att det kan vara av relevans för hur mycket utrymme man har att röra sig med angående DACen i lurarna ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kostar det inget extra i hörlurarna så kostar det inget extra med nuvarande lösning i telefonen heller så prisvinsten är jag inte övertygad om ändå. Ställs en del krav på storlek och tålighet om DACen ska sitta utanför en skyddande telefonkropp också. Plats i telefonen sparar man däremot. För egen del tycker jag som säkert märks att 3,5mm uttaget är väl värd platsen, men färre kontakter kan såklart öppna upp för mer kreativa lösningar framöver.
Ett alternativ är väl att låta DACen sitta kvar i telefonen men ändå skicka ljudet via USBkontakten. Utrymme i telefonen sparas på så sätt. Då tappar man å andra sidan fördelen med digital överföring till hörlurarnas egna DAC men för min del spelar det ingen roll. Jag har ju inte klagat på ljudet sedan innan ;).

Ja vi får se hur hållfastheten blir med det nya gränssnittet. Det finns svagheter i nuvarande konstruktion och det finns andra svagheter hos USBkontakterna. Har sett både en och två böjda microUSBkontakter och då har de ändå inte gått igenom den hårda behandlingen som hörlursuttag oavsett typ måste utstå. Fast här ska jag nog inte vara för dömande innan vi ser vad resultatet faktiskt blir.

Jag åker en hel del med tåg/buss längre sträckor och roar mig med mobilen under resorna där batteriet inte räcker hela vägen utan laddning så lösningen måste passa för det här för min del. Hörlurar från omvandlaren i vägguttaget och trådlös laddning ger mig bara besvär. Uttaget sitter inte alltid lämpligt till för det. Extra adapter skulle fungera men det kostar extra pengar, är klumpigare vid användning och fler prylar att hålla reda på så det är för mig en försämring men det går väl att leva med.
Bästa möjliga lösningen (näst efter nuvarande upplägg) som jag ser det hade varit ett uttag precis vid kontakten som ska in i telefonens uttag. Tror däremot inte att den lösningen kommer att användas för det ger en ful laddare.

Edit:
Det är alltså in ear lurar jag använder mig av när jag reser. Tänkte att det kan vara av relevans för hur mycket utrymme man har att röra sig med angående DACen i lurarna ;).

Köper dina poänger och är inte säker på att det skulle bli till det bättre i alla avseenden (speciellt inte för dig så som du beskrivit ditt användande). Men jag tycker fortfarande att det är dags att byta ut analog utgång från mobiler. Och jag ser gärna att man gör det till en standard som gör att man möjliggör färre kontakter på mobiltelefonerna. Sen om USB Type C är perfekt vet jag inte, men det är i alla fall den som kommer bli standardkontakt en stund framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du bekräftade att DAC fortfarande behövs, men att både digitalt och analogt gick. Samt att jag höll med det du sa efter det
Hur ska du dock koppla USB analogt ljud från ljudkort, utan att få med all signalstörning från alla andra USB enheter?

Borde inte vara så svårt att ha en separat USB-port på ljudkortet som är helt separerad från andra USB-kontroller. Kan till och med göra så den enbart fungerar för ljud. Motverkar lite syftet med att migrera allt till samma kontakt, men är inte ett stort problem för desktop datorer.

Permalänk
Medlem

Om konsumenterna fortsätter efterfråga 3,5 mm anslutning när de ska köpa telefon så kommer det finnas kvar sådana telefoner att köpa. Så nej jag tror inte de kommer att försvinna särskilt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men vad är den stora vinsten för mig som konsument? Byte för bytets skull när årtalet inte passar längre går jag inte igång tillräckligt på ;).

Undrar jag också. Det enda som verkar vara skillnaden är att man får köpa nya lurar, och varför gå iväg från en standard som det inte är några direkt fel på? Om man nu ska ha usb på telefoner för ljud så tycker jag 2st kontakter borde vara standard, en uppe och en nere, så att man även kan ladda/lyssna från vilken sida man vill. Att dela på en kontakt är ett stort fett NEJ om man nu inte kör trådlösa. Hade varit rätt skönt med trådlöst iofs dock har man ju redan hörlurar, både in-ear och heltäckande och känner inte för att köpa nya.

Permalänk
Medlem

Jag undrar lite över säkerheten...

USB Type C stödjer Thunderbolt, vilket är PCI Express in i maskinen. Det är kanske inte långt fram i tiden man får höra talas om att ett företags datorsystem blivit hackat genom ett par manipulerade hörlurar ...
Det finns redan många företag och andra organisationer där alla datorer har fått sina USB-portar igenlåsta/borttagna av säkerhetskäl för att skydda mot skadlig kod i USB-minnen eller trojansk hårdvara.

Skrivet av DevilsDad:

On topic: Jag är mycket skeptisk till detta tills vidare. Med tanke på det begränsade antalet pins på USB kan jag koppla en splitter för att kunna ladda telefonen och lyssna på musik samtidigt?

Vissa av ledarna i USB Type C är konfigurerbara - enheterna på båda sidorna bestämmer genom ett visst protokoll vad de ska användas till. Jag skulle tro att det skulle gå att ladda och lyssna på musik samtidigt -- förutsatt att man använder en låda med aktiv adapter i för det.
Det finns redan olika slags adaptrar för bl.a. ström, USB typ A och HDMI samtidigt.
Ja, totalt sätt blir det ju ingen storleksvinst om man måste kånka på dessa adaptrar också.

Skrivet av Hokulv:

Hur tunn kan kabeln bli? Den måste kunna vara följsam, lätt och inte kännas som en 400-volts kabel.

En USB type C-kabel har hela sexton linor i sig + skärmning. Förutom de fyra från USB 2.0 har de dubbelt så många superspeed-linor som USB 3.1 Type A plus extra ström och kontroll-linor.
Jämför det med 3.5 mm-jack som har tre linor, eller fyra om det är till ett headset.
De Type C-kablar jag redan har är inte några smala eller följsamma kablar direkt...

(EDIT: menar förstås 3.5 mm, inte 3.5 " ... )

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Minns ni förr på Sony Ericsson-tiden när alla tillverkare hade egna laddningsuttag och hörlurarna använde samma uttag? Jag vet inte en enda person som tyckte att det var vettigt, och några år senare blev 3,5mm standard för alla mobiltelefoner. Det här känns som att ta ett steg bakåt.

Den primära ljudutgången blir bluetooth så är det definitivt ett steg framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Av alla de tekniker och anslutningar som används i dagens datorer är den äldsta kvarlevan den analoga ljudutgången på 3,5 millimeter. Denna utgång används i mobila enheter såväl som datorer och ljudsystem i regel och har fungerat på samma sätt sedan mitten av 90-talet.

Mitten på 90-talet? Utgången användes redan av Walkman i början på 80-talet och fungerade likadant då vad jag vet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Den primära ljudutgången blir bluetooth så är det definitivt ett steg framåt.

Speciellt om man skulle kunna ladda lurarna genom att lägga dessa på mobilen medans man laddar via Qi eller USB-kabel.

Använder oftast Qi-laddning med min LG G3 och tycker det på de flesta vis är fantastiskt. Så skönt att inte behöva koppla in en laddare. Synd så pass lite saker stödjer trådlös laddning bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Den primära ljudutgången blir bluetooth så är det definitivt ett steg framåt.

Bluetooth finns även på telefoner med 3,5mm-uttag och är ingen direkt ersättare till 3,5mm-uttag. Hur kan det vara ett steg framåt att minska anslutningsmöjligheterna?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Inte för att vara baktsträvare men man kan ju hoppas att de löser problemet ladda/lyssna samtidigt innan de fasar ut 3,5mm...

Sen rent mekaniskt så ökar det ju behovet av ett bra kontaktdon på både lurar/laddare och pryl... Visst ska ju usb-c vara tåligare än micro-b men jag sliter rätt ordentligt på mina kontakter, delvis för att jag använder mina saker lite hårt men också länge, så jag har bytt mer än 1 micro-b sladd och kontakt i min telefon under de 3år jag haft den...

Och kommer inte hörlurarna behöva bli dyrare på grund av att elektroniken flyttar in i dem... Och även en till del som kan gå sönder i dem... Jaja nog med domedag för idag

Man skulle kanske kunna göra något i stil med sony ericssons gamla kontakter innan USB, där laddar kabeln hade en hon-kontakt ovanpå han-kontakten, så man kunde ha både hörlurar och laddning på samma gång via en utgång. (Dock så var det en rätt klumpig lösning, rätt ostadig.) Jag är mer orolig för att USB kabeln på hörlurarna slits väldigt snabbt, eftersom 3.5mm ofta är mer eller mindre platt mot mobilen, medans USB kontakten sticker ut betydligt mer, troligare att den bryts när den är i fickan.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem

Såvidare standaren inte byte ut på majoriteten av ljudprodukter till en enhetlig cable/anslutning. Så är detta en dum idea.

Vill kunna använda samma hörlurar till olika ändamål utan behöver ha en massa sketna adepters överallt.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk

Denna utgång används i mobila enheter såväl som datorer och ljudsystem i regel och har fungerat på samma sätt sedan mitten av 90-talet.

Så vitt jag vet så är 1991 i början av 90-talet och då släppte Creative sitt första ljudkort (Sound Blaster 2.0 (CT1350)) med 3,5 mm kontakt.

Fast det var ju trögt av dem eftersom 3,5 mm audio jack kom 1969 redan och fick ett genombrott med Walkman 1979.

Permalänk
Medlem

Ska ljudkortet sitta i hörlurarna?
Hur dyrt blir inte det i slutändan om man vill ha hörlurar med både bra element och bra ljudkort?
All elektronik som kan gå sönder?
Vad gör man om ljudkortet går sönder i ens lurar med dyra och bra element som en vill fortsätta att använda?
Miljöförstöring med alla hörlurar som måste bytas ut bara det blir fel i en av komponenterna?
Ett billigt ljudkort per hörlur istället för ett bra i datorn?
Hur minimerar man risken för bloatware, biometri etc?
Riskerar DRM att implementeras över den digitala kanalen?
Kan man garantera att hörlurarna är virusfira?

Skall man flytta grafikkortet till skärmen snart? "Nej du, tyvärr. Skärmen har för lite minne för att starta programmet och för lite beräkningskraft för att du skall kunna spela detta spel utan lagg. Byt skärm! ...men det är den bästa panelen jag haft... Finns inget att göra, byt skärm!"

Det är helt galet. Har inte upplevt att 3.5mm är dålig kvalité precis. De bästa ljudkorten jag haft är de som suttit på moderkortet. De externa har varit kassa. Antingen har de saknat vissa register eller haft allmänt dålig kvalité.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Sålänge det kommer finnas adaptrar för den analoga delen ser jag inget problem i detta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är en rätt nischad användning om man kör sitt ljudkort som oscilloskop, till de som behöver detta finns produkter från strax över $30 där man får både flerkanalsoscilloskop och logikanalysator.

Är trist för oss som sitter på lite dyrare lurar med 3,5 mm plugg, fast breddar man synfältet lite så är detta ett rätt uppenbart steg. Att behålla förlegade anslutningar är en dålig idé, är till och med en usel idé på enheter med väldigt begränsat utrymme.

På vilket sätt skulle 3,5 mm kontakten vara förlegad? Den är gammal, men på intet sätt förlegad. Den är kompakt och relativt robust. Billig. Har ingen teknisk "akilleshäl". Nej, vet du vad..

Permalänk
Medlem

Det behövs mer info om detta känner jag innan man kan säga om det är bra eller bara mindre bra.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.