Jag inser att det här är en gammal tråd, men frågan har blivit aktuell igen, så det är väl lämpligt att spinna vidare på samma tråd tänker jag istället för att starta en ny.
Jag har varit kund hos Bahnhof i minst 10 år. Internettjänsten har jag haft länge hos Bahnhof, men telefonitjänsten kanske något kortare än så, för jag vet att jag har pendlat lite mellan olika operatörer när det blev möjligt att byta operatör med ett klick (i teorin). Nu har jag haft deras telefonitjänst i minst 6 år skulle jag säga.
Jag fick höra samma säljsnack om att jag måste ha deras ATA (SIP) box för att kunna använda deras telefonitjänst. Med mig hade jag en Tilgin Vood 322 som jag hade fått ärva av Tele2, från en tid de hade både fast bredband och fast telefoni. Jag hade dock inga problem med att använda den boxen med telefonin från Bahnhof. Faktum är att jag använder den än idag. Inga problem! Däremot har jag fått höra av Bahnhof supporten att de inte kommer kunna ge mig teknisk support på den boxen, och det förstår jag ju. Kompetensen finns i huset ju! Problemet är bara att många operatörer var så fyrkantiga att de inte ville lämna ut kontouppgifter för SIP konton för att man ska kunna sköta sin utrustning själv, det fick jag lära mig under min vandring mellan olika operatörer, och som jag minns det så är det en anledning till att jag valde just Bahnhof, för att de lämnar ut dessa nödvändiga uppgifter till sina kunder. Men då är det ju än dummare att de säger samtidigt att kunden måste använda deras utrustning! Det är som att skjuta sig själv i foten ju.
Det jag hade problem med vid övergången till Bahnhofs telefonitjänst var att få min D-Link router att fungera med SIP. Men det är ju inte ett problem med Tilgin boxen! Jag försökte nämligen använda min D-Link router istället för att använda två olika apparater. Jag fick till det nästan! Jag kunde höra parten jag ringde till men denne kunde inte höra mig, eller tvärtom, så jag gav upp och använde Tilgin boxen istället i serie med min D-Link router, precis som Promethium skriver här. Och ja, min lilla Tilgin Vood 322 är också en värdelös liten apparat, kan tyckas, men den har fungerat bra i alla dessa år. Så den har fyllt sin funktion och fortsätter att göra det med flygande färger än idag.
Så ljuger Bahnhof om SIP box? Om frågan är om Bahnhof ljuger om att man som kund måste använda deras SIP box för att tjänsten ska fungera så är svaret, med facit i hand, ett definitivt JA, de ljuger.
Den 7 maj nu (2 dagar sedan) fick jag följande handgranat i min brevlåda:
START EPOST
Hej,
du får det här mejlet då vi har viktig information om din telefonitjänst.
Byte av telefonisystem
Du har varit kund hos oss länge och har din telefonitjänst via ett gammalt telefonisystem som nu ska avvecklas. Vi behöver därför uppgradera dig till vårt nya system. Det här innebär också att du behöver köpa en ny telefonibox från oss som har det tekniska stöd som krävs.
Uppgraderingen kommer ske 27 maj och du behöver i och med det byta till den nya boxen för att tjänsten ska fungera.
Efter bytet till det nya systemet kommer du att behöva göra om eventuella inställningar för telefonitjänsten, till exempel vidarekoppling. Det kan du då göra snabbt och enkelt via bahnhof.se/minasidor.
Varför behöver jag en ny telefonibox?
Anledningen till att du inte kan använda en egen/äldre telefonibox är för att dessa boxar har stora säkerhetsrisker, bland annat är de mer tillgängliga för hackare som försöker kapa den typen av utrustning för att tjäna pengar på din bekostnad. Vi har tagit fram utrustning med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att öka säkerheten.
Den nya telefoniboxen
Den box du kan köpa från oss är en Tilgin hg2711 och den fungerar även som router, vilket gör att du både kan använda den till internet för att få WiFi hemma och till din telefonitjänst.
Tilgin hg2711 har fyra LAN-portar med kapacitet på 1 Gbit/s. Utöver detta kan du också ansluta obegränsat med enheter trådlöst via WiFi i höga hastigheter. Routern har 1 port för IP-telefoni.
Boxen kostar 995 kr eller 89 kr/mån i 12 månader.
Har du några frågor kring detta eller vill beställa vår router gör du det enklast genom att ringa oss på 010-510 00 00 eller genom att chatta med oss på https://bahnhof.se/minasidor.
Med vänliga hälsningar,
Bahnhof
PS. Vi vill också tipsa om att du har möjlighet att prova några av våra tilläggstjänster helt utan kostnad:
• Testa vårt antivirusprogram Bahnhof SAFE kostnadsfritt i 3 månader. SAFE skyddar dina datorer, mobiltelefoner och surfplattor mot virus, trojaner och ransomware.
• Surfa anonymt på nätet med VPN. Just nu kan du prova vår tjänst Integrity VPN kostnadsfritt i 6 månader.
SLUT EPOST
Så nu har de bestämt sig för att definitivt tvinga folk att gå deras vilja till mötes och köpa deras router med inbyggd ATA (SIP) för 995 kr. Det jag inte förstår utifrån texten är om man kommer kunna köpa en egen box som är säkerhetsmässigt bättre så att man får tillstånd att använda den med sin tjänst? För de skriver ju saker som "du kan köpa från oss". Jag "kan"? Så det finns ett val man kan göra? Alltså kan jag även välja att inte köpa från Bahnhof, eller? Eller menar de att alternativet är att man får se sin tjänst sluta fungera men att de inte vågar skriva ut det i svart på vitt?
Notera att de inte säger något om vad det är för fel på det gamla "telefonisystemet". Förutom att det är "gammalt". Och de säger inget om vad det är för standarder och krav som ett nytt system behöver uppfylla för att anses vara bra nog för Bahnhof. Det låter mest som FUD tycker jag, dvs. fear, uncertainty, and doubt. Såvida de inte gör en radikal förändring i sitt system så kan jag nästan slå vad om att skiten kommer fungera i all evighet, och att de bara snackar och vill sälja in sin router.
Jag tycker inte om fyrkantiga företag som inte förstår (eller väljer att inte förstå) att olika kunder har olika behov och inte anpassar sig därefter. Jag har alltid tyckt att Bahnhof har stått för den alternativa uppstickaren som slåss för det fria ordet på Internet och som går tekniknörden tillmötes istället för att göra som det stora kollektivet och motarbeta de och misstänka alla för att vara kriminella som måste stoppas till varje pris. Men jag är rädd för att Bahnhof har drabbats av storhetsvansinne på senare år, och att det här integritetssnacket bara är en utsliten täckmantel.
Deras tekniska support är också märkbart mer inkompetent och otrevlig. De svarar ogärna på kniviga frågor, som det här t.ex. med SIP konton, och de gör allt för att bli av med dig så fort som möjligt. Det är inte så jag minns det som när jag blev kund. Deras support har alltid varit svår att nå, men eftersom man har kunna sköta mycket själv och tjänsten varit ganska avbrottsfri så har man inte behövt ha med de att göra så mycket.