Permalänk

Ljuger Bahnhof om SIP box?

Efter att jag haft tyfon som min internet-och telefonileverantör ett par år fick jag till slut nog och bytte till Bahnhof för ca tre månader sedan. Från tyfon hade jag en router med inbyggd SIP av märket Inteno (DG150), vilken fungerar ok. När jag bytte till Bahnhof fungerade både internet och telefoni under två veckors tid tills att telefonin helt plötsligt slutade fungera. Efter en massa felsökningar var jag tvungen att höra med Bahnhof varför telefonen helt plötsligt la av och fick som svar att jag var tvungen att köpa deras SIP box för 995kr för att tjänsten skall fungera.
Det som gör mig fundersam är:

  • Varför fungerade telefonin de två första veckorna när Bahnhof tog över men la plötsligt av?

  • Intenos SIP box borde kunna konfigureras för att kunna fungera med Bahnhofs tjänst kan jag tycka?

  • Vad har jag för alternativ om jag inte vill ha Bahnhofs värdelösa router/SIP box?

Tanken var att fortsätta använda Intenos (också värdelösa, tbh) router/SIP box men skaffa sig en ordentlig router som jag använder i serie med den befintliga Intenon. Inte ska jag behöva betala 995kr för att erhålla ytterligare en värdelös router till?

Lite roligt att Bahnhof köpte upp tyfon inte alltför längesen...

Permalänk
Inaktiv

@Promethium:

  • kan ha fungerat pga att du fortf låg kvar hos typhon, fast du trodde att du hade bahnhof?

på vilket sätt fick du bekräftat att numret verkligen bytt operatör, men fungerade med din "gamla" utrustning?

Permalänk

Med tanke på att portningen genomförts (vad jag förstått) och att nätleverantören vid tillfället var Bahnhof så är det rimligt att telefonin gick genom Bahnhof? I mailet jag fick från supporten nämndes inget om att telefonen fortfarande sköttes via tyfon.

Permalänk
Medlem

Precis, i skrivande stund nej, men under tiden det fungerade.

Men om jag tolkade det hela rätt så körde du med din VoIP via din Inteno på Bahnhofs internetaccess?
Bahnhofs VoIP-tjänst bör rimligen inte fungera, för hur skulle de få in deras SIP-uppgifter i en enhet de inte har levererat och har någon management-anslutning till?

Men antar att du fick uppgifterna från Bahnhof och eventuellt kan lägga in det manuellt i Intenon, men dessa brukar vara nerlåsta.

Det saknas för mycket information för att kunna hjälpa till något nämnvärt märker jag när jag skriver.

Permalänk
Medlem

Det ska gå att köra med egen sip utan att köpa från bahnhof.
Kan det vara nån inställning på iptelefonin eller vilka portar som ska vara öppna som nollställt?
Fast och andra sidan det är nog inte bahnhof du använde när det fungerade för det är inte bara plug and play med iptelefoni om inte sipboxen kommer från leverantören direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Tack för alla svar! Kanske inte behöver vara alltför misstänksam mot Bahnhof om det stämmer att boxen måste konfigureras manuellt för att kunna köra deras VoIP. I så fall är frågan om det går överhuvudtaget att göra denna konfiguration på Intenos router eller om det är "skrivskyddade" inställningar...

Kanske ändå blir Bahnhofs router till slut, mot min vilja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promethium:

Tack för alla svar! Kanske inte behöver vara alltför misstänksam mot Bahnhof om det stämmer att boxen måste konfigureras manuellt för att kunna köra deras VoIP. I så fall är frågan om det går överhuvudtaget att göra denna konfiguration på Intenos router eller om det är "skrivskyddade" inställningar...

Kanske ändå blir Bahnhofs router till slut, mot min vilja

Du kan alltid be om att få ut dina SIP-uppgifter från Bahnhof och konfigurera en egen telefon eller box. Ditt SIP-konto fungerar lite som inlogget till en mail; du har ett användarnamn och lösenord för att kontakta Bahnhofs server. Detta fungerar oavsett om det är deras egna router/modem eller något du själv konfigurerar.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Promethium:

Tack för alla svar! Kanske inte behöver vara alltför misstänksam mot Bahnhof om det stämmer att boxen måste konfigureras manuellt för att kunna köra deras VoIP. I så fall är frågan om det går överhuvudtaget att göra denna konfiguration på Intenos router eller om det är "skrivskyddade" inställningar...

Kanske ändå blir Bahnhofs router till slut, mot min vilja

Känner igen läget. Det vi alla måste komma ihåg är dock att Bahnhof (och alla övriga operatörer) normalt vänder sig till mindre teknisk kunniga kunder. Deras standardlösning är då såklart att förutsätta köp av Bahnhofs egen utrustning som då kommer förkonfigurerad.

Köper du inte deras egen Inteno-router med inbyggd SIP måste du be om loginuppgifter/inställningar för att få telefonin att fungera.

Kan även dela med mig av en egen erfarenhet. Hade mycket strul med Bahnhof initialt då jag ville ha SIP via dem samtidigt som jag hade en riktig, publik IP-adress. Jag ville även köra egen router (så fick ge dem min egen routers WAN MAC för att matcha för publik IP). Denna kombo visste inte ens Bahnhofs firstline support att den inte skulle fungera. Fick nämligen tipset att sätta en switch först för att sen köra egen router och SIP/Inteno parallellt. Bahnhof delar dock inte ut mer än en publik när man ber om det, inte ens en privat för SIP:en. Lösningen blev att sätta SIP bakom egen router, och då förväntades jag öppna upp helt galna ranges med portar för att det skulle fungera. Testade dock att bara köra den bakom routern utan att öppna en enda port och det har fungerat 100% i nästan fyra månader.

Permalänk
Medlem

Enligt Bahnhofs hjälp-sida så kan man inte längre köra med egna lösningar utan är tvungen att använda deras SIP-box.

Varför kan jag inte använda en egen SIP-box?

Sedan slutet på 2015 erbjuder Bahnhof endast IP-telefoni till kunder som beställer och kör vår egen box. Det beror på den stora säkerhetsrisken som uppstår annars, då hackare försöker kapa just SIP-boxar för att tjäna pengar på din bekostnad. Bahnhof har därför tagit fram en box med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att garantera den säkerhet som krävs.

Om du använder en egen box/modem eller gör egna inställningar och får ditt modem kapat kan du själv bli skyldig att stå för kostnaderna, som kan uppgå till tiotusentals kronor. Bahnhof lämnar inte ut information om inställningar till egna SIP-boxar. För både din och vår skull vill vi att alla kör Bahnhofs box med Bahnhofs inställningar.

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt att köra Bahnhofs IP-telefoni på valfri SIP-box. Det handlar om åtkomsten till din box, om det går att komma in i den och ställa om inställningarna är det bara för dig att lägga in din SIP-inloggning. Är den låst får du välja mellan att köpa en box av Bahnhof, tror dessa skall vara upplåsta, så det är en fördel om du byter leverantör i framtiden. Att du köper en annan eftermarknads/begagnad upplåst box eller så kan du använda en IP-telefon.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Går det inte att hyra en box av dom?

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Inte använt på många år men minns att jag fick igång IPtelefoni mot
bahnhof-lda.soho1.voip.bahnhof.net

Med en gigaset genom att inte konfa användarnamn.
Loggar du in på din sida hos Bahnhof kanske du kan få fram lite mer info samt lösenordet till ditt abonnemang.

btw, gammal tråd om samma ämne .
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1335702-bahnhof-ip-tele...

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxel:

Enligt Bahnhofs hjälp-sida så kan man inte längre köra med egna lösningar utan är tvungen att använda deras SIP-box.

Varför kan jag inte använda en egen SIP-box?

Sedan slutet på 2015 erbjuder Bahnhof endast IP-telefoni till kunder som beställer och kör vår egen box. Det beror på den stora säkerhetsrisken som uppstår annars, då hackare försöker kapa just SIP-boxar för att tjäna pengar på din bekostnad. Bahnhof har därför tagit fram en box med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att garantera den säkerhet som krävs.

Om du använder en egen box/modem eller gör egna inställningar och får ditt modem kapat kan du själv bli skyldig att stå för kostnaderna, som kan uppgå till tiotusentals kronor. Bahnhof lämnar inte ut information om inställningar till egna SIP-boxar. För både din och vår skull vill vi att alla kör Bahnhofs box med Bahnhofs inställningar.

Det kan vara så att de stängt den möjligheten. Men som de påpekar är det en risk man tar på sig om man kör med egen hårdvara. Om anslutningen hamnar i fel händer så riskerar man att få betala dyra samtalsavgifter. Jag skulle dock inte säga förbjud, men man måste vara medveten om risken.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk

4 år senare: "Viktig information om din telefonitjänst!"

Jag inser att det här är en gammal tråd, men frågan har blivit aktuell igen, så det är väl lämpligt att spinna vidare på samma tråd tänker jag istället för att starta en ny.

Jag har varit kund hos Bahnhof i minst 10 år. Internettjänsten har jag haft länge hos Bahnhof, men telefonitjänsten kanske något kortare än så, för jag vet att jag har pendlat lite mellan olika operatörer när det blev möjligt att byta operatör med ett klick (i teorin). Nu har jag haft deras telefonitjänst i minst 6 år skulle jag säga.

Skrivet av Promethium:

Efter en massa felsökningar var jag tvungen att höra med Bahnhof varför telefonen helt plötsligt la av och fick som svar att jag var tvungen att köpa deras SIP box för 995kr för att tjänsten skall fungera.

Jag fick höra samma säljsnack om att jag måste ha deras ATA (SIP) box för att kunna använda deras telefonitjänst. Med mig hade jag en Tilgin Vood 322 som jag hade fått ärva av Tele2, från en tid de hade både fast bredband och fast telefoni. Jag hade dock inga problem med att använda den boxen med telefonin från Bahnhof. Faktum är att jag använder den än idag. Inga problem! Däremot har jag fått höra av Bahnhof supporten att de inte kommer kunna ge mig teknisk support på den boxen, och det förstår jag ju. Kompetensen finns i huset ju! Problemet är bara att många operatörer var så fyrkantiga att de inte ville lämna ut kontouppgifter för SIP konton för att man ska kunna sköta sin utrustning själv, det fick jag lära mig under min vandring mellan olika operatörer, och som jag minns det så är det en anledning till att jag valde just Bahnhof, för att de lämnar ut dessa nödvändiga uppgifter till sina kunder. Men då är det ju än dummare att de säger samtidigt att kunden måste använda deras utrustning! Det är som att skjuta sig själv i foten ju.

Skrivet av Promethium:

Tanken var att fortsätta använda Intenos (också värdelösa, tbh) router/SIP box men skaffa sig en ordentlig router som jag använder i serie med den befintliga Intenon. Inte ska jag behöva betala 995kr för att erhålla ytterligare en värdelös router till?

Det jag hade problem med vid övergången till Bahnhofs telefonitjänst var att få min D-Link router att fungera med SIP. Men det är ju inte ett problem med Tilgin boxen! Jag försökte nämligen använda min D-Link router istället för att använda två olika apparater. Jag fick till det nästan! Jag kunde höra parten jag ringde till men denne kunde inte höra mig, eller tvärtom, så jag gav upp och använde Tilgin boxen istället i serie med min D-Link router, precis som Promethium skriver här. Och ja, min lilla Tilgin Vood 322 är också en värdelös liten apparat, kan tyckas, men den har fungerat bra i alla dessa år. Så den har fyllt sin funktion och fortsätter att göra det med flygande färger än idag.

Så ljuger Bahnhof om SIP box? Om frågan är om Bahnhof ljuger om att man som kund måste använda deras SIP box för att tjänsten ska fungera så är svaret, med facit i hand, ett definitivt JA, de ljuger.

Den 7 maj nu (2 dagar sedan) fick jag följande handgranat i min brevlåda:

START EPOST
Hej,
du får det här mejlet då vi har viktig information om din telefonitjänst.

Byte av telefonisystem
Du har varit kund hos oss länge och har din telefonitjänst via ett gammalt telefonisystem som nu ska avvecklas. Vi behöver därför uppgradera dig till vårt nya system. Det här innebär också att du behöver köpa en ny telefonibox från oss som har det tekniska stöd som krävs.

Uppgraderingen kommer ske 27 maj och du behöver i och med det byta till den nya boxen för att tjänsten ska fungera.

Efter bytet till det nya systemet kommer du att behöva göra om eventuella inställningar för telefonitjänsten, till exempel vidarekoppling. Det kan du då göra snabbt och enkelt via bahnhof.se/minasidor.

Varför behöver jag en ny telefonibox?
Anledningen till att du inte kan använda en egen/äldre telefonibox är för att dessa boxar har stora säkerhetsrisker, bland annat är de mer tillgängliga för hackare som försöker kapa den typen av utrustning för att tjäna pengar på din bekostnad. Vi har tagit fram utrustning med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att öka säkerheten.

Den nya telefoniboxen
Den box du kan köpa från oss är en Tilgin hg2711 och den fungerar även som router, vilket gör att du både kan använda den till internet för att få WiFi hemma och till din telefonitjänst.

Tilgin hg2711 har fyra LAN-portar med kapacitet på 1 Gbit/s. Utöver detta kan du också ansluta obegränsat med enheter trådlöst via WiFi i höga hastigheter. Routern har 1 port för IP-telefoni.

Boxen kostar 995 kr eller 89 kr/mån i 12 månader.

Har du några frågor kring detta eller vill beställa vår router gör du det enklast genom att ringa oss på 010-510 00 00 eller genom att chatta med oss på https://bahnhof.se/minasidor.

Med vänliga hälsningar,
Bahnhof

PS. Vi vill också tipsa om att du har möjlighet att prova några av våra tilläggstjänster helt utan kostnad:
• Testa vårt antivirusprogram Bahnhof SAFE kostnadsfritt i 3 månader. SAFE skyddar dina datorer, mobiltelefoner och surfplattor mot virus, trojaner och ransomware.
• Surfa anonymt på nätet med VPN. Just nu kan du prova vår tjänst Integrity VPN kostnadsfritt i 6 månader.

SLUT EPOST

Så nu har de bestämt sig för att definitivt tvinga folk att gå deras vilja till mötes och köpa deras router med inbyggd ATA (SIP) för 995 kr. Det jag inte förstår utifrån texten är om man kommer kunna köpa en egen box som är säkerhetsmässigt bättre så att man får tillstånd att använda den med sin tjänst? För de skriver ju saker som "du kan köpa från oss". Jag "kan"? Så det finns ett val man kan göra? Alltså kan jag även välja att inte köpa från Bahnhof, eller? Eller menar de att alternativet är att man får se sin tjänst sluta fungera men att de inte vågar skriva ut det i svart på vitt?

Notera att de inte säger något om vad det är för fel på det gamla "telefonisystemet". Förutom att det är "gammalt". Och de säger inget om vad det är för standarder och krav som ett nytt system behöver uppfylla för att anses vara bra nog för Bahnhof. Det låter mest som FUD tycker jag, dvs. fear, uncertainty, and doubt. Såvida de inte gör en radikal förändring i sitt system så kan jag nästan slå vad om att skiten kommer fungera i all evighet, och att de bara snackar och vill sälja in sin router.

Jag tycker inte om fyrkantiga företag som inte förstår (eller väljer att inte förstå) att olika kunder har olika behov och inte anpassar sig därefter. Jag har alltid tyckt att Bahnhof har stått för den alternativa uppstickaren som slåss för det fria ordet på Internet och som går tekniknörden tillmötes istället för att göra som det stora kollektivet och motarbeta de och misstänka alla för att vara kriminella som måste stoppas till varje pris. Men jag är rädd för att Bahnhof har drabbats av storhetsvansinne på senare år, och att det här integritetssnacket bara är en utsliten täckmantel.

Deras tekniska support är också märkbart mer inkompetent och otrevlig. De svarar ogärna på kniviga frågor, som det här t.ex. med SIP konton, och de gör allt för att bli av med dig så fort som möjligt. Det är inte så jag minns det som när jag blev kund. Deras support har alltid varit svår att nå, men eftersom man har kunna sköta mycket själv och tjänsten varit ganska avbrottsfri så har man inte behövt ha med de att göra så mycket. Men de gånger jag ringt och pratat med dem så har jag alltid bemötts väl av supporten och det har i regel varit någon på andra sidan som pratar samma teknikspråk och vet precis vad man vill utan att man behöver förklara sig så mycket.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag inser att det här är en gammal tråd, men frågan har blivit aktuell igen, så det är väl lämpligt att spinna vidare på samma tråd tänker jag istället för att starta en ny.

Jag har varit kund hos Bahnhof i minst 10 år. Internettjänsten har jag haft länge hos Bahnhof, men telefonitjänsten kanske något kortare än så, för jag vet att jag har pendlat lite mellan olika operatörer när det blev möjligt att byta operatör med ett klick (i teorin). Nu har jag haft deras telefonitjänst i minst 6 år skulle jag säga.

Jag fick höra samma säljsnack om att jag måste ha deras ATA (SIP) box för att kunna använda deras telefonitjänst. Med mig hade jag en Tilgin Vood 322 som jag hade fått ärva av Tele2, från en tid de hade både fast bredband och fast telefoni. Jag hade dock inga problem med att använda den boxen med telefonin från Bahnhof. Faktum är att jag använder den än idag. Inga problem! Däremot har jag fått höra av Bahnhof supporten att de inte kommer kunna ge mig teknisk support på den boxen, och det förstår jag ju. Kompetensen finns i huset ju! Problemet är bara att många operatörer var så fyrkantiga att de inte ville lämna ut kontouppgifter för SIP konton för att man ska kunna sköta sin utrustning själv, det fick jag lära mig under min vandring mellan olika operatörer, och som jag minns det så är det en anledning till att jag valde just Bahnhof, för att de lämnar ut dessa nödvändiga uppgifter till sina kunder. Men då är det ju än dummare att de säger samtidigt att kunden måste använda deras utrustning! Det är som att skjuta sig själv i foten ju.

Det jag hade problem med vid övergången till Bahnhofs telefonitjänst var att få min D-Link router att fungera med SIP. Men det är ju inte ett problem med Tilgin boxen! Jag försökte nämligen använda min D-Link router istället för att använda två olika apparater. Jag fick till det nästan! Jag kunde höra parten jag ringde till men denne kunde inte höra mig, eller tvärtom, så jag gav upp och använde Tilgin boxen istället i serie med min D-Link router, precis som Promethium skriver här. Och ja, min lilla Tilgin Vood 322 är också en värdelös liten apparat, kan tyckas, men den har fungerat bra i alla dessa år. Så den har fyllt sin funktion och fortsätter att göra det med flygande färger än idag.

Så ljuger Bahnhof om SIP box? Om frågan är om Bahnhof ljuger om att man som kund måste använda deras SIP box för att tjänsten ska fungera så är svaret, med facit i hand, ett definitivt JA, de ljuger.

Den 7 maj nu (2 dagar sedan) fick jag följande handgranat i min brevlåda:

START EPOST
Hej,
du får det här mejlet då vi har viktig information om din telefonitjänst.

Byte av telefonisystem
Du har varit kund hos oss länge och har din telefonitjänst via ett gammalt telefonisystem som nu ska avvecklas. Vi behöver därför uppgradera dig till vårt nya system. Det här innebär också att du behöver köpa en ny telefonibox från oss som har det tekniska stöd som krävs.

Uppgraderingen kommer ske 27 maj och du behöver i och med det byta till den nya boxen för att tjänsten ska fungera.

Efter bytet till det nya systemet kommer du att behöva göra om eventuella inställningar för telefonitjänsten, till exempel vidarekoppling. Det kan du då göra snabbt och enkelt via bahnhof.se/minasidor.

Varför behöver jag en ny telefonibox?
Anledningen till att du inte kan använda en egen/äldre telefonibox är för att dessa boxar har stora säkerhetsrisker, bland annat är de mer tillgängliga för hackare som försöker kapa den typen av utrustning för att tjäna pengar på din bekostnad. Vi har tagit fram utrustning med inställningar som är noga testad och hålls uppdaterad med senaste mjukvara och skydd för att öka säkerheten.

Den nya telefoniboxen
Den box du kan köpa från oss är en Tilgin hg2711 och den fungerar även som router, vilket gör att du både kan använda den till internet för att få WiFi hemma och till din telefonitjänst.

Tilgin hg2711 har fyra LAN-portar med kapacitet på 1 Gbit/s. Utöver detta kan du också ansluta obegränsat med enheter trådlöst via WiFi i höga hastigheter. Routern har 1 port för IP-telefoni.

Boxen kostar 995 kr eller 89 kr/mån i 12 månader.

Har du några frågor kring detta eller vill beställa vår router gör du det enklast genom att ringa oss på 010-510 00 00 eller genom att chatta med oss på https://bahnhof.se/minasidor.

Med vänliga hälsningar,
Bahnhof

PS. Vi vill också tipsa om att du har möjlighet att prova några av våra tilläggstjänster helt utan kostnad:
• Testa vårt antivirusprogram Bahnhof SAFE kostnadsfritt i 3 månader. SAFE skyddar dina datorer, mobiltelefoner och surfplattor mot virus, trojaner och ransomware.
• Surfa anonymt på nätet med VPN. Just nu kan du prova vår tjänst Integrity VPN kostnadsfritt i 6 månader.

SLUT EPOST

Så nu har de bestämt sig för att definitivt tvinga folk att gå deras vilja till mötes och köpa deras router med inbyggd ATA (SIP) för 995 kr. Det jag inte förstår utifrån texten är om man kommer kunna köpa en egen box som är säkerhetsmässigt bättre så att man får tillstånd att använda den med sin tjänst? För de skriver ju saker som "du kan köpa från oss". Jag "kan"? Så det finns ett val man kan göra? Alltså kan jag även välja att inte köpa från Bahnhof, eller? Eller menar de att alternativet är att man får se sin tjänst sluta fungera men att de inte vågar skriva ut det i svart på vitt?

Notera att de inte säger något om vad det är för fel på det gamla "telefonisystemet". Förutom att det är "gammalt". Och de säger inget om vad det är för standarder och krav som ett nytt system behöver uppfylla för att anses vara bra nog för Bahnhof. Det låter mest som FUD tycker jag, dvs. fear, uncertainty, and doubt. Såvida de inte gör en radikal förändring i sitt system så kan jag nästan slå vad om att skiten kommer fungera i all evighet, och att de bara snackar och vill sälja in sin router.

Jag tycker inte om fyrkantiga företag som inte förstår (eller väljer att inte förstå) att olika kunder har olika behov och inte anpassar sig därefter. Jag har alltid tyckt att Bahnhof har stått för den alternativa uppstickaren som slåss för det fria ordet på Internet och som går tekniknörden tillmötes istället för att göra som det stora kollektivet och motarbeta de och misstänka alla för att vara kriminella som måste stoppas till varje pris. Men jag är rädd för att Bahnhof har drabbats av storhetsvansinne på senare år, och att det här integritetssnacket bara är en utsliten täckmantel.

Deras tekniska support är också märkbart mer inkompetent och otrevlig. De svarar ogärna på kniviga frågor, som det här t.ex. med SIP konton, och de gör allt för att bli av med dig så fort som möjligt. Det är inte så jag minns det som när jag blev kund. Deras support har alltid varit svår att nå, men eftersom man har kunna sköta mycket själv och tjänsten varit ganska avbrottsfri så har man inte behövt ha med de att göra så mycket.

Du ska kanske säga upp den fasta telefonin och gå över till wifisamtal via mobilen när du är hemma.
Behöver du verkligen fast iptelefon idag ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har för mig att Bahnhof för 3-4 år sen inte längre tillät egna sip-boxar pga säkerhetsproblem men dom som tog Bahnhof före det som jag själv fick behålla boxarna.

Kan säga att min sip-telefon var hackad några år innan jag upptäckte det och blåste telefonen och satte ganska restriktiva brandväggsregler.

Skrotade fasta abonnemanget och bytte till sip ca 2012 eller 2013 och tyckte sip var skit, avbrutna samtal, telefonens menyer ultrasega, konstiga samtal alla dygnets timmar etc etc.

Funderade på att skrota sip skiten ca 2014 men läste en artikel om att sip var jättevanligt att hacka så jag loggade trafiken några dagar och såg att sip-telefonen konstant utväxlade data med i princip hela världen speciellt Kina och Ryssland.

Så jag gjorde en factory reset och satte brandväggsregler i routern så sip-telefonen bara kunde prata med Bahnhof's sip-servrar inget annat sen fungerade den riktigt bra till ca 2017 då jag skrotade den helt och gick över till mobiltel.

-EDIT-

Fast nu har jag ett annat problem, kollade loggarna och såg att flera gigabyte data passerat routern under ett dygn när jag och sambon var i Spanien i mars. Alla andra dagar <0.1MB men 4-5 dagar in på Spanienresan, en måndag eller tisdag passerade plötsligt >=4GB routern.

Hade tyvärr inte avancerad loggning igång så jag kan inte se vad som hände men sitter och funderar hur jag kan detektera detta i framtiden. Förmodligen sätter jag upp en oberoende loggserver typ en raspberry som får tugga på i bakgrunden och hålla koll på trafiken.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du ska kanske säga upp den fasta telefonin och gå över till wifisamtal via mobilen när du är hemma.
Behöver du verkligen fast iptelefon idag ?

Du menar att ha SIP kontot i mobiltelefonen? Ja, det kan vara värt att undersöka. Finns det verkligen stöd för det i Android? Eller måste man ha någon app för att få till det där?

Men ja, jag använder den fasta telefonen fortfarande. Mest för att kunna ringa in, inte så mycket för att ringa ut.

Med dagens prissättning på mobilabonnemang så behöver man knappt ha något annat än mobiltelefoni. Samtal och meddelanden kostar ju ingenting numera. Det som telefonibolagen drar in pengar på numera är väl s(m)urfen. De flesta använder väl sin mobiltelefon till att smurfa, och när man vill "ringa samtal" så använder man Facebook Messenger eller Viber eller liknande app. Apparna har nästan helt ersatt traditionell telekom och det går mer och mer åt det hållet.

Men berätta, hur blev det för dig? Fick du använda Intenos? Har det fungerat mot alla odds? Det låter som att du inte har kvar deras telefonitjänst?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Vad det handlar om för Bahnhof när det gäller SIP utrustning är väl tre saker:

  • Kunna ta kontroll över din SIP box. Det blir lättare att ställa in rätt inställnignar och lättare att gå in och göra ändringar när kunden ringer. De har skiftat fokus med andra ord mer mot "vanliga" kunder, så de vill kunna erbjuda "krångelfri" service. Det märks som sagt på supporten också att den består nu av lite "enklare" tekniker.

  • Ha en homogen pool av SIP boxar. Det blir lättare att administrera, än om ena har Intenos, den andra har Tilgin och den tredje Linksys, osv.

  • Inte behöva lämna ut mer information än vad som är nödvändigt. De vill ogärna lämna ut SIP kontouppgifter. De har blivit "som alla andra". De vill själva kunna styra över det här och det lyckas de med egen SIP box i din lya.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Du menar att ha SIP kontot i mobiltelefonen? Ja, det kan vara värt att undersöka. Finns det verkligen stöd för det i Android? Eller måste man ha någon app för att få till det där?

Men ja, jag använder den fasta telefonen fortfarande. Mest för att kunna ringa in, inte så mycket för att ringa ut.

Med dagens prissättning på mobilabonnemang så behöver man knappt ha något annat än mobiltelefoni. Samtal och meddelanden kostar ju ingenting numera. Det som telefonibolagen drar in pengar på numera är väl s(m)urfen. De flesta använder väl sin mobiltelefon till att smurfa, och när man vill "ringa samtal" så använder man Facebook Messenger eller Viber eller liknande app. Apparna har nästan helt ersatt traditionell telekom och det går mer och mer åt det hållet.

Men berätta, hur blev det för dig? Fick du använda Intenos? Har det fungerat mot alla odds? Det låter som att du inte har kvar deras telefonitjänst?

Jag har skippat fast telefon för många år sedan, direkt jag fick fiber och inte måste ha kabeln för adsl.
Jag har däremot en hemmamobil och en mobil mobil men det jag syftade på är att man kan ringa via wifi hemma om man har en telefon med funktionen och ett passande mobilabb, alltså denna typ av tjänst > https://www.tele2.se/tackning-nat/wifi-samtal?gclid=EAIaIQobC...
Det finns också sip appar som gör att mobilen blir en sipdosa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Har för mig att Bahnhof för 3-4 år sen inte längre tillät egna sip-boxar pga säkerhetsproblem men dom som tog Bahnhof före det som jag själv fick behålla boxarna.

Kan säga att min sip-telefon var hackad några år innan jag upptäckte det och blåste telefonen och satte ganska restriktiva brandväggsregler.

Skrotade fasta abonnemanget och bytte till sip ca 2012 eller 2013 och tyckte sip var skit, avbrutna samtal, telefonens menyer ultrasega, konstiga samtal alla dygnets timmar etc etc.

Funderade på att skrota sip skiten ca 2014 men läste en artikel om att sip var jättevanligt att hacka så jag loggade trafiken några dagar och såg att sip-telefonen konstant utväxlade data med i princip hela världen speciellt Kina och Ryssland.

Så jag gjorde en factory reset och satte brandväggsregler i routern så sip-telefonen bara kunde prata med Bahnhof's sip-servrar inget annat sen fungerade den riktigt bra till ca 2017 då jag skrotade den helt och gick över till mobiltel.

Nu när du säger det så kommer jag ihåg att Bahnhof har gått ut med den informationen, att de som tidigare har beställt deras tjänst skulle få fortsätta använda egna SIP boxar (bl.a. jag), övriga var tvungna att köpa deras.

Hur upptäckte du i efterhand att den var hackad? Du pratar om sega menyer, hade du då en SIP telefon eller en SIP box?

Intressant att du nämner avbrutna samtal. Jag har varit med om att någon har ringt mig på den fasta telefonen och om det har varit ett längre samtal så har det blivit avbrutet, och jag började lägga märke till att det nästan alltid bryts efter 30 minuter. Så de har fått ringa tillbaka eller så har jag fått ringa upp för att starta nytt samtal.

Så nog ligger det något i det du säger om SIP. Jag får nog börja tänka om jag också, titta kanske på andra lösningar.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Jag har nu pratat med Bahnhof om det här. De säger att min tjänst kommer sluta fungera den 27 maj om jag inte byter till deras utrustning. Däremot så kommer de inte att bryta kontraktet, så att man kommer kunna behålla abonnemanget och numret, men man kommer inte kunna använda tjänsten, inte förrän man har bytt till deras utrustning. Den som har bredband från Bahnhof betalar ingen månadsavgift för telefonin (det kostar 29 kr/månad annars). Nummerpresentation kostar 10 kr/månad. Så att jag som har bredband från Bahnhof kommer endast betala 10 kr/månad för att hålla kvar numret så att jag kan flytta det senare till annan operatör om jag vill, men ingen kommer kunna ringa in och jag kommer inte kunna ringa ut. Säger jag upp nummerpresentationen så kommer det inte kosta mig något alls att "squatta" telefonnumret. Lite lustigt är det! Men det är bra att det inte tillför någon extra kostnad.

De resonerar ungefär som jag skrev innan, att det är enklare för dem att säkerställa god service och säkerhetsnivå när det inte är för många olika enheter som folk använder. De säger också att de ska avveckla det gamla systemet men går inte in så mycket på de tekniska detaljerna om vad det nya systemet består av.

Utrustningen man får av Bahnhof är en Tilgin HG2711 som är en kombinerad SIP box och router i ett, och släpptes för ca. 5 månader sedan enligt Bahnhof och ska vara riktigt bra. Man kan få den för 995 kr eller 89 kr/månad på avbetalning i 12 månader (ej bindningstid, utan vanligt köp men på avbetalning).

Någon som kör en Tilgin HG2711? Hur bra är den? Jag kommer nog inte vilja använda den som min huvudrouter, men jag kan tänka mig koppla den i serie med min huvudrouter, helst efter min router. Det borde väl inte vara några problem?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag har nu pratat med Bahnhof om det här. De säger att min tjänst kommer sluta fungera den 27 maj om jag inte byter till deras utrustning. Däremot så kommer de inte att bryta kontraktet, så att man kommer kunna behålla abonnemanget och numret, men man kommer inte kunna använda tjänsten, inte förrän man har bytt till deras utrustning. Den som har bredband från Bahnhof betalar ingen månadsavgift för telefonin (det kostar 29 kr/månad annars). Nummerpresentation kostar 10 kr/månad. Så att jag som har bredband från Bahnhof kommer endast betala 10 kr/månad för att hålla kvar numret så att jag kan flytta det senare till annan operatör om jag vill, men ingen kommer kunna ringa in och jag kommer inte kunna ringa ut. Säger jag upp nummerpresentationen så kommer det inte kosta mig något alls att "squatta" telefonnumret. Lite lustigt är det! Men det är bra att det inte tillför någon extra kostnad.

De resonerar ungefär som jag skrev innan, att det är enklare för dem att säkerställa god service och säkerhetsnivå när det inte är för många olika enheter som folk använder. De säger också att de ska avveckla det gamla systemet men går inte in så mycket på de tekniska detaljerna om vad det nya systemet består av.

Utrustningen man får av Bahnhof är en Tilgin HG2711 som är en kombinerad SIP box och router i ett, och släpptes för ca. 5 månader sedan enligt Bahnhof och ska vara riktigt bra. Man kan få den för 995 kr eller 89 kr/månad på avbetalning i 12 månader (ej bindningstid, utan vanligt köp men på avbetalning).

Någon som kör en Tilgin HG2711? Hur bra är den? Jag kommer nog inte vilja använda den som min huvudrouter, men jag kan tänka mig koppla den i serie med min huvudrouter, helst efter min router. Det borde väl inte vara några problem?

Det kommer att krävas en del konfigurering om du ska ha 2 routrar i samma lan om du inte vill ha adressproblem, ska du koppla Tilginen bakom din egen router som ren sipenhet så måste du konfa din egen router så att telefonin kommer till Tilginen, troligen används vlan men du lär få lista ut själv hur det ska konfas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Telefonin går säkert över internet, så det är bara att köra en switch eller sätta i en annan port i mediaomvandlaren om man har fler än en port för bredband.

Permalänk
Medlem

Jag byggde mig själv en Asteriskserver som jag konfigurerade upp med Bahnhofs IP-telefoni för länge sedan innan de bestämde sig för att sluta dela ut SIP-uppgifterna. Den tjänsten är integrerad i varenda dator, jag kan bestämma vilka det ska ringa i när det kommer inkommande samtal på det externa numret. Varje dator har också sitt eget interna nummer och nära vänner har också egna interna nummer, fast de har inte min tillåtelse att ringa ut. Fantastiskt underbart att kunna sitta med vanlig hörlur+mic vid datorn för att utföra sina samtal snarare än att hålla en skrålig lur vid örat. Fungerar fint även på resande fot då datorerna kan koppla upp sig mot Asteriskservern via en säker länk.

Jag minns när jag byggde upp systemet för första gången. Det tog TVÅ HELA DAGAR att konfigurera så att det externa numret gick att använda, för Bahnhof har både en hög och ovanlig säkerhet på sina telefonservrar. Att konfigurera upp samtliga andra datorer och skapa säkra länkar till telefonservern har också tagit sina dagar.

Nej, det här är ett system som har fungerat alldeles ypperligt och problemfritt för mig. Aldrig någonsin fått telefonservern hackad, eftersom jag faktiskt tänkte och inte struntade i säkerheten när jag byggde den.

Så nu har de fått för sig att rycka pluggen ur ett fungerande system? Ofattbart, jag blir helt bedrövad! Trösta mig någon... Allt arbete som jag har lagt ner... Inte som att jag kan reparera det bara sådär heller, utan jag kommer säkerligen vara utan min fasta telefon lång tid framöver. Finns det något alternativ till SIP-leverantör som inte låser in sina användare i ett trångsynt system eller är jag tvingad att köpa en i mina ögon onödig telefonbox som jag i sin tur kopplar in i en dator med ett RJ11-instickskort i?

Permalänk
Medlem

@Balconette: Inte för privatpersoner, men sök på SIP-trunk så hittar du företag som t.o.m. har stöd för Asterisk. GSM/3G-gateway är också ett alternativ att köra, då kan du köra med ett gratis SIM-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Balconette: Inte för privatpersoner, men sök på SIP-trunk så hittar du företag som t.o.m. har stöd för Asterisk. GSM/3G-gateway är också ett alternativ att köra, då kan du köra med ett gratis SIM-kort.

Min Asterisk är konfigurerad som en "virtuell telefonbox", d.v.s. den fungerar på samma sätt som en så behöver egentligen bara kredentialerna till en SIPbox för att komma igång. SIP-trunk har jag uppfattat tenderar att vara som SASprotokollet för hårddiskar och är egentligen lite överdrift mot vad jag behöver. Inte som att jag skulle kunna dra nytta av flera samtidiga inkommande/utgående anslutningar, möjligen för multipartsamtal men tror inte det är värt att betala så mycket för. Är det billigt och åtkomligt för en privatperson så kan jag tänka mig det däremot. Ska titta på hur en GSM/3G-gateway fungerar.

Tar gärna emot lite konkreta förslag/tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Min Asterisk är konfigurerad som en "virtuell telefonbox", d.v.s. den fungerar på samma sätt som en så behöver egentligen bara kredentialerna till en SIPbox för att komma igång. SIP-trunk har jag uppfattat tenderar att vara som SASprotokollet för hårddiskar och är egentligen lite överdrift mot vad jag behöver. Inte som att jag skulle kunna dra nytta av flera samtidiga inkommande/utgående anslutningar, möjligen för multipartsamtal men tror inte det är värt att betala så mycket för. Är det billigt och åtkomligt för en privatperson så kan jag tänka mig det däremot. Ska titta på hur en GSM/3G-gateway fungerar.

Tar gärna emot lite konkreta förslag/tips.

En GSM/3G/4G-gateway med SIP passar utmärkt i din situation, förutom att de kostar en del. Vill man lägga typ 5-10k på en Asterisk-server och GSM-gateway visst.

SIP-trunkar finns väl från cirka 300 kr/mån.

Permalänk

Cellip säljer SIP trunk för 296 kr i månaden. Det är deras billigaste variant. Se länken nedan.

https://www.cellip.com/sip-trunk

Startavgiften är dock 1995 kr och då är man bunden i 12 månader, alternativt 995 kr om man föredrar att vara bunden i 24 månader istället. (Eller om man väljer att köpa den där boxen från Bahnhof för 995 kr trots allt, så är det bra med det.)

https://www.cellip.com/tjanster/sip-trunk-bas/

Men går det att beställa det här som privatperson?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Kommer dem fortfarande ge ut SIP info? Har Bahnhof sedan 10 år tillbaka och kört med SIP i telefonen istället för deras utrustning.

Permalänk

Hur många IP adresser får man nu av Bahnhof? Jag läste just några gamla trådar och såg att Bahnhof gick över från publika IP adresser till privata IP adresser år 2013, och 2018 kom det också ut något meddelande om att de skulle minska antalet publika IP adresser från 5 till 1... vilket låter konstigt... om de 5 år innan redan har tvingat över folk till privata IP adresser?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1221271-bahnhof-byter-...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1525484-bahnhof-gar-fr...

Så jag undrar vad som gäller idag?

Skrivet av Petterk:

@mrqaffe: Telefonin går säkert över internet, så det är bara att köra en switch eller sätta i en annan port i mediaomvandlaren om man har fler än en port för bredband.

Jag har flera portar i mediaomvandlaren... eller ja, det är ju en typ av gateway, jag bor i lägenhet och har fiber till källaren bara. Så jag skulle kunna ha min egen router i en port där och deras router/SIP box i nästa port (eller om man kör med en kabel från mediaomvandlaren till en switch så kan man separera där istället). Men frågan är om Bahnhof kommer låta folk ha mer än 1 IP adress (publik eller privat).

Skrivet av ToirRisker:

Kommer dem fortfarande ge ut SIP info? Har Bahnhof sedan 10 år tillbaka och kört med SIP i telefonen istället för deras utrustning.

Jag hade tankar på att köpa en sån jag själv, men har aldrig blivit av. Istället har jag blivit fast med en gammal Siemens Gigaset DECT. Men jag minns när de där första Gigaset telefonerna med "äkta nätverksport" och SIP stöd började komma så tyckte jag att det var en strålande ide, istället för att man ska hålla på och krångla med diverse ATA/SIP boxar som mellanlager så gör man nödvändiga inställningar i luren så fungerar det bara.

Men SIP är inte så enkelt eller vida känt bland gemene man, så det blev aldrig någon större trend, och nu ser man ju att det går mer och mer mot att det är företag som kör "SIP trunk" och diverse PBX och "unified communication" lösningar. Och privatpersonerna, de kör mer och mer på mobila nätet och mobila lösningar. Som så många gånger innan i historien av misslyckade tekniker så blev inte SIP snabbt adapterat eller marknadsfört bra nog. Det är inte dött än men det har fått ta baksätet till fördel för andra lösningar. Påminner mig lite om det här med IPv4 och IPv6... för vem vet... om några år kanske vi inte behöver varken det ena eller andra.

Man får också komma ihåg att nästan all form av telefoni har ersatts av diverse icke-standarder som Facebook Messenger, Viber, Skype, etc.

Men för att besvara din fråga så vet jag inte det. Det hade jag också gärna velat veta. Som jag har förstått det så kommer de att göra någon teknisk förändring hos sig, som kommer rendera din utrustning värdelös. Jag vet inte vad de har hittat på. SIP 2.0? Aahaha! De tiger om det, och säger bara att de har gått över till ett nyare och modernare system. Jag tror att de kör en luring med oss bara!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111