Intel vill ersätta 3,5-millimetersanslutning för ljud med USB Type-C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Är en rätt nischad användning om man kör sitt ljudkort som oscilloskop, till de som behöver detta finns produkter från strax över $30 där man får både flerkanalsoscilloskop och logikanalysator.

Är trist för oss som sitter på lite dyrare lurar med 3,5 mm plugg, fast breddar man synfältet lite så är detta ett rätt uppenbart steg. Att behålla förlegade anslutningar är en dålig idé, är till och med en usel idé på enheter med väldigt begränsat utrymme.

3,5 mm är väldigt tålig och stabil plugg som tål år av användning utan att användaren är överdrivet försiktig, för att inte nämna att byta ut 3,5 mm kabel är billigt något som inte går att säga om USB. Till råga på det hela så roterar anslutningen vilket är knappast en nackdel och den tillåter att man laddar mobilen samtidigt som man lyssnar på den utan skumma konverterare som man kommer glömma stup i kvarten.

Mobiler kommer inte bli speciellt mycket mindre, redan nu är det många som inte har något val för att de flesta mobiler närmar sig desktop skärmar i storlek. Apple och co kanske insisterar på tunnare mobiler men det är knappast något som har efterfrågats annat än på pappret där man kan jämföra med andra mobiler (de flesta ultra tunna används med externa skydd som gör det betydligt tjockare).

Inte konstigt att intel som skulle tjäna mycket på det hela vill trycka det. Men det är som i bilar där tryckskärmar introducerats och det visar sig vara extremt farligt jämfört med knappar eller styrdon (typ BMW, mercedes). Bara för att det är nytt betyder det INTE att det är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag är skeptisk till detta. Ifall att USB type-c ska klara av analog överföring också så krävs det fortfarande en DAC i mobilen så vad vinner man egentligen på det hela då? Man får bort en 3,5mm port för att göra telefonerna ännu plattare? Till priset av att man måste köpa extra adaptrar för att få ihopkopplat med befintlig ljudteknik.

Eller så köper du hörlurar med usb kontakt. Vad låter svårast?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

På vilket sätt skulle 3,5 mm kontakten vara förlegad? Den är gammal, men på intet sätt förlegad. Den är kompakt och relativt robust. Billig. Har ingen teknisk "akilleshäl". Nej, vet du vad..

Det känns som att de har dåligt med idéer just nu och försöker komma på något nytt, onödigt skit att tjäna pengar på.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Venne, jag gillar den analoga kontakten. Vill inte ha en extra kostnad för intern dac i billigare lurar och dyrare varianter så väljer jag hellre själv ljudkort.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
  • USB Type-C är vändbar - 3,5-millimetersjacket är roterbart.

  • Kan inte ladda telefonen och lyssna på musik samtidigt såvida man inte har två usb type-c-kontakter på telefonen.

  • Extra maskinvara i lurarna.

  • Tåligheten hos 3,5-millimetersjacket.

Byta ut 3,5-millimetersjacket mot USB Type-C - NEJ TACK.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Eller så köper du hörlurar med usb kontakt. Vad låter svårast?

Skickades från m.sweclockers.com

Därför jag skrev befintlig ljudteknik. Finns massvis med folk som använder hörlurar som kostar hundratals €. Dessutom är det naivt att tro att 3,5mm försvinner från alla enheter, så vem vid sina sinnens fulla bruk skulle punga ut mycket pengar bara för att byta en kontakt som då inte längre kommer att funka med äldre grejjer och som dessutom inte är lika hållbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

3,5 mm är väldigt tålig och stabil plugg som tål år av användning utan att användaren är överdrivet försiktig, för att inte nämna att byta ut 3,5 mm kabel är billigt något som inte går att säga om USB. Till råga på det hela så roterar anslutningen vilket är knappast en nackdel och den tillåter att man laddar mobilen samtidigt som man lyssnar på den utan skumma konverterare som man kommer glömma stup i kvarten.

Mobiler kommer inte bli speciellt mycket mindre, redan nu är det många som inte har något val för att de flesta mobiler närmar sig desktop skärmar i storlek. Apple och co kanske insisterar på tunnare mobiler men det är knappast något som har efterfrågats annat än på pappret där man kan jämföra med andra mobiler (de flesta ultra tunna används med externa skydd som gör det betydligt tjockare).

Inte konstigt att intel som skulle tjäna mycket på det hela vill trycka det. Men det är som i bilar där tryckskärmar introducerats och det visar sig vara extremt farligt jämfört med knappar eller styrdon (typ BMW, mercedes). Bara för att det är nytt betyder det INTE att det är bättre.

Håller med dig. Kolla på t.ex. gitarrkabeln, en nästan 90år(!) gammal kontakt som än idag fungerar lika bra som dagen då den infördes.

Permalänk
Medlem

urkorkat. en bräckligare kontakktyp till något som de flesta lär ha i fickorna speciellt medan det används. vettigare vore att helt skippa alla former av kontakter, för ljud finns det redan blåtandsförbättringar som nästan duger även åt folk med guldöron.

eller byta ut USB mot 3.5mm jack istället.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Bluetooth finns även på telefoner med 3,5mm-uttag och är ingen direkt ersättare till 3,5mm-uttag. Hur kan det vara ett steg framåt att minska anslutningsmöjligheterna?

Det är ett steg framåt att ta bort sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Det är ett steg framåt att ta bort sladdar.

Om det inte medför några nackdelar ja. Vill man inte använda uttaget behöver man inte det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd

Innebär det här att skydd som DRM kommer att få större inverkan när man tex lyssnar på musik i sin telefon.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

urkorkat. en bräckligare kontakktyp till något som de flesta lär ha i fickorna speciellt medan det används. vettigare vore att helt skippa alla former av kontakter, för ljud finns det redan blåtandsförbättringar som nästan duger även åt folk med guldöron.

eller byta ut USB mot 3.5mm jack istället.

Problemet blir att man bara flyttar problemet. I stället för 1 enhet att ladda, så har man två.

Hade tidigare sonyErikson trådlösa hörlurar och vilken skit (blev sällan använt). Blev bara jobbigt att behöva tänka på att ladda skiten.

När dessa håller 1 vecka minst, kan vi börja diskutera trådlösa hörlurar.

Nej att behöva extra dongel (kommer sitta i så fall en omvandlare på sladden) förutom klumpigare kontakt än 3,5, är snarare steget bakåt. Förstår idén, men inte nyttan alls.

Sen externa ljudkort, som även ska medge att färga ljudet blir inte bra (bättre om användaren har det efter sina referenser).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Om det inte medför några nackdelar ja. Vill man inte använda uttaget behöver man inte det.

Folk gnäller vid varje övergång till nya anslutningar. Övergångar som inte medför nackdelar för någon existerar inte så med det tankesättet får vi stanna utverkligen där den är. 3.5mm tar upp plats i telefonen som kan användas till annat, den kan lätt ersättas med trådlöst alternativt usb.

Permalänk
Skrivet av Ignostic:

Folk gnäller vid varje övergång till nya anslutningar. Övergångar som inte medför nackdelar för någon existerar inte så med det tankesättet får vi stanna utverkligen där den är. 3.5mm tar upp plats i telefonen som kan användas till annat, den kan lätt ersättas med trådlöst alternativt usb.

Trådlöst, möjligt. USB, knappast (blir för klumpigt) dessutom behövs en extra dongel.

Har provat trådlöst och jag tar 3.5 alla dagar i veckan. Tar mindre ström och slipper ladda två enheter.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag välkomnar denna förändring om det inte gör så att jag inte kan ha hörlurar och ladda samtidigt. min tjej kan inte somna på kvällarna utan att lyssna på något och jag kan inte somna om det är ljud i lägenheten. så vår lösning är just hörlurar. och båda laddar sina telefoner på nätter.

Trådlös laddning... Det enda rätta....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Ignostic:

Folk gnäller vid varje övergång till nya anslutningar. Övergångar som inte medför nackdelar för någon existerar inte så med det tankesättet får vi stanna utverkligen där den är. 3.5mm tar upp plats i telefonen som kan användas till annat, den kan lätt ersättas med trådlöst alternativt usb.

Varför inte skippa USB C och köra på endast trådlös laddning? och som sagt de finns folk som sitter på hörlurar som kostar 1000 kr +

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur många lyssnar på musik med headset kopplat till telefonen? Om mer än 50% svarar ja är det definitivt motiverat att ha kvar 3.5mm-kontakten. Är verkligen inte många som ansluter ett externt ljudkort för att sedan ansluta sina lurar.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocket:

Innebär det här att skydd som DRM kommer att få större inverkan när man tex lyssnar på musik i sin telefon.

nä. det här skiljer sig inte från hur en extern DA-omvandlare tar ljudet från en CD-spelare.

tekniken för kopieringsskydd av musik låg alltid i den mottagande enheten, och om den inte är en inspelare så flaggas ingen kopiering. något faktiskt DRM finns inte på de flesta skivor, eller musikfiler, bara en flagga som instruerar mottagaren om hur de önskas bli behandlade.

Skrivet av Broken-arrow:

Problemet blir att man bara flyttar problemet. I stället för 1 enhet att ladda, så har man två.

Hade tidigare sonyErikson trådlösa hörlurar och vilken skit (blev sällan använt). Blev bara jobbigt att behöva tänka på att ladda skiten.

När dessa håller 1 vecka minst, kan vi börja diskutera trådlösa hörlurar.

Nej att behöva extra dongel (kommer sitta i så fall en omvandlare på sladden) förutom klumpigare kontakt än 3,5, är snarare steget bakåt. Förstår idén, men inte nyttan alls.

Sen externa ljudkort, som även ska medge att färga ljudet blir inte bra (bättre om användaren har det efter sina referenser).

fördelen är att det är så mycket smidigare att hantera nallen utan att den är ankrad i något. inte en stor fråga just nu, men i vintras tvingades jag till vanliga lurar ett par gånger, och återgick snart till "dongeln" igen.

laddningen är såklart inte ett plus i sig. men även den skulle ju kunna göras smidigare, som att ha samma trådlösa laddning som nallen, släng dem i samma skål vid dagens slut bara. att dela upp prylarna ger bättre batteritid på båda.

1 vecka borde inte vara ett problem, men då lär storleken på batteriet motivera hembiolurar att gå omkring med. min dongel ger knappt en dag, tycker ändå det är mycket smidigare än sladdkrånglet. (trots att den också har en liten sladd)

om du menar USB-lurar nu så placeras DA troligen i själva kontakten, eller där mik/fjärr ändå brukar vara så ur den synvinkeln blir det ingen skillnad alls. grundproblemet förutom den mekaniska hållbarheten om dett askulle bli vanligt är väll snarast att det gör lurar dyrare överlag. en dålig utveckling för drullar alltså. kanske är positivt ur slit och slängsynpunkt iof.

uhm, här hänger jag inte med alls. alla DA färgar ljudet, för att inte tala om lurarna i sig. var komponeterna som gör det placeras spelar ingen roll. fattade jag fel om problemet får du återkomma.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Bluetooth finns även på telefoner med 3,5mm-uttag och är ingen direkt ersättare till 3,5mm-uttag.

Bluetooth-lurar är dålig ersättare bland annat därför att ljudet är komprimerat på ett dataförstörande sätt på grund av Bluetooth's låga bitrate. Det har alltså sämre ljudkvalitet än en vanlig analog sladd.
Bättre trådlösa lurar för hemmabruk kommer med egna sändare som överför digitalt ljud okomprimerat med högre sample-rate.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Bluetooth-lurar är dålig ersättare bland annat därför att ljudet är komprimerat på ett dataförstörande sätt på grund av Bluetooth's låga bitrate. Det har alltså sämre ljudkvalitet än en vanlig analog sladd.
Bättre trådlösa lurar för hemmabruk kommer med egna sändare som överför digitalt ljud okomprimerat med högre sample-rate.

det finns som sagt redan protokollutvidgningar för blåtand med utmärkt ljud, även i hifi-mått mätt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är en rätt nischad användning om man kör sitt ljudkort som oscilloskop, till de som behöver detta finns produkter från strax över $30 där man får både flerkanalsoscilloskop och logikanalysator.

Är trist för oss som sitter på lite dyrare lurar med 3,5 mm plugg, fast breddar man synfältet lite så är detta ett rätt uppenbart steg. Att behålla förlegade anslutningar är en dålig idé, är till och med en usel idé på enheter med väldigt begränsat utrymme.

För en 3,5 mm anslutning tar ju så mycket mer plats än en USB Type-C då eller?

Skrivet av Remmer:

Eller så köper du hörlurar med usb kontakt. Vad låter svårast?

Det är ju ingen bra idé alls ifall man använder sina lurar till fler saker, ska man då tvingas ha en dubbel uppsättning lurar istället?

Skrivet av Ignostic:

Det är ett steg framåt att ta bort sladdar.

Att göra allt trådlöst är inget steg framåt.

Permalänk
Medlem

Skulle hellre vilja se en ny robust framtidssäker anslutning som är liten, smal (ev. rund) och på alla sätt riktnings oberoende. Data kommunikationen borde ske helt optiskt och via flera frekvenser så att alla behov kan täckas av en kabel; flerkanals ljud, digital bild i 4K och gigabit nätverk/data... rubbet samtidigt. Borde även ha kraft anslutning så att man kan ladda eller driva enheter inklusive optiska/analoga konverterare i lite kortare avstånd. Lång räckvidd, störningsfritt och möjlighet till framtida uppgraderingar borde den lösningen bli.

Kanske som UOB (Universal Optical Bus) 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd

Om USB-C ska ta över 3,5mm, vars syfte är att överföra redan omvandlat analogt ljud, så ska fanimig USB-hörlurnara minst ha Burr-Brown DAC, och då kan de lika gärna slänga in preamp class-A om de väl ändå håller på och vill bete sig så här.

Nu försöker jag låta som om jag kan något vilket jag inte kan. Vad jag förstår så är Sverige en av länderna som tillverkar prima lundahls-preampskomponenter?

Går det ens å få plats med en lundahls-transformator + Burr-Brown DAC i en mobiltelefon utan att den börjar se oacceptabel ut i sitt utseende? Visst för den som inte bryr sig om att kunna ha bättre än genomsnittlig ljudkvalité kanske nöjer sig med de som kmr finnas inuti sina billigare hörlurar.

Sen äré ju frågan oxå om man vill sprida ut dyrare kostnader, dvs, dyr mobil + dyra hörlurar pga extra komponenter inuti i dem. Fördelen med att omvandlade ljudet bara kmr ut direkt i hörlurarna är att de inte behöver vara lika dyra men ändå kvalitativa i sina övriga egenskaper.

Men visst, mer nyanserat talat, så finns det sin flexibilitet att ha allt fler saker via samma kanal, men som flera oxå påpekat, om du bara har en kontakt för allt, så blir du ändå begränsad med vad du kan göra med samma enhet som bara har en kontakt. För- å nackdelar med allt as life usually are.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Dravond: Framtidens telefon är en USB-hubb :'D

Sen kommer Apple med sin Thunderbolt-hubb när USB-lurarna precis börjat nå marknaden.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

nä. det här skiljer sig inte från hur en extern DA-omvandlare tar ljudet från en CD-spelare.

tekniken för kopieringsskydd av musik låg alltid i den mottagande enheten, och om den inte är en inspelare så flaggas ingen kopiering. något faktiskt DRM finns inte på de flesta skivor, eller musikfiler, bara en flagga som instruerar mottagaren om hur de önskas bli behandlade.

fördelen är att det är så mycket smidigare att hantera nallen utan att den är ankrad i något. inte en stor fråga just nu, men i vintras tvingades jag till vanliga lurar ett par gånger, och återgick snart till "dongeln" igen.

laddningen är såklart inte ett plus i sig. men även den skulle ju kunna göras smidigare, som att ha samma trådlösa laddning som nallen, släng dem i samma skål vid dagens slut bara. att dela upp prylarna ger bättre batteritid på båda.

1 vecka borde inte vara ett problem, men då lär storleken på batteriet motivera hembiolurar att gå omkring med. min dongel ger knappt en dag, tycker ändå det är mycket smidigare än sladdkrånglet. (trots att den också har en liten sladd)

om du menar USB-lurar nu så placeras DA troligen i själva kontakten, eller där mik/fjärr ändå brukar vara så ur den synvinkeln blir det ingen skillnad alls. grundproblemet förutom den mekaniska hållbarheten om dett askulle bli vanligt är väll snarast att det gör lurar dyrare överlag. en dålig utveckling för drullar alltså. kanske är positivt ur slit och slängsynpunkt iof.

uhm, här hänger jag inte med alls. alla DA färgar ljudet, för att inte tala om lurarna i sig. var komponeterna som gör det placeras spelar ingen roll. fattade jag fel om problemet får du återkomma.

I kontakten blir inte bra (blir ännu klumpigare i fickan).

Glömde nämna att bluetooth drar en hel del ström dessutom. Så du suger ur mobilen mer än med sladd.

Jo, alla färgar ljudet, men sitter det i lurarna så kan man inte ändra ljudbilden (om man inte måste ha ett program på mobilen också).

Nej lägger alltid ner mobilen med usb kontakten neråt. Så man får i så fall flytta kontakten till ovansidan.

Vist 3.5 är gammal, men fungerar ju än utmärkt och ger slimad kontakt och stryktålig.

Har en singel liggandes, vist smidigt. Men jobbigt att det ska laddas också (kräver speciell kontakt dessutom som sitter i en docka). Den klarar sig ungefär 8 timmar, men inte mer tyvärr. Behövs ny trådlös teknik som drar mindre ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nejnejnej! Gillar inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Eller så köper du hörlurar med usb kontakt. Vad låter svårast?

Skickades från m.sweclockers.com

Som inte funkar med något annat än din telefon....

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Telepluggen kom för ca 100 år sedan med de första manuella telefonväxlarna i 6,3-mm-version. Det är samma som används än idag som stor hörlurskontakt, samt allmänt i musikstudio- och instrumentsammanhang (i allt ifrån 2-poliga till 4-poliga versioner).

Just 3,5mm-storleken som ni refererar till ifrån "mitten på 90-talet" härstammar ifrån mitten på 60-talet där den kommersialiserades med introduktionen av Sonys radio EFM-117J (1964).

Den blev sedan vanlig i 3-polig stereoversion på 70-80-talet. Mycket pga av mindre hörlurar som kom då, och framför allt med Sony Walkman från och med 1979 och framåt.

Sedan blev den väldigt vanlig i telefoner i mitten av 00-talet, och kom då i nuvarande version där den tidigare 3-poliga steropluggen byttes ut till en 4-polig för att få stöd för mikrofon och fjärrknappar.

Fanns tidigare i 2,5mm-version för att spara plats i telefonerna, men när Apple gick tillbaka till den större 3,5-mm-versionen i och med introduktionen av iPhone 2007, så hängde sedan nästa alla andra tillverkare på och gjorde samma sak.

Mitten av 90-talet... var fick ni det ifrån???

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Telepluggen kom för ca 100 år sedan med de första manuella telefonväxlarna.

Just 3,5mm-storleken som ni refererar till ifrån "mitten på 90-talet" härstammar ifrån mitten på 60-talet där den kommersialiserades med introduktionen av Sonys radio EFM-117J (1964).

Den blev sedan vanlig i stereoversion på 70-80-talet. Mycket pga av mindre hörlurar som kom då, och framför allt med Sony Walkman från och med 1979 och framåt.

Sedan blev den väldigt vanlig i telefoner i mitten av 00-talet, och kom då i nuvarande version där den tidigare 3-poliga steropluggen byttes ut till en 4-polig för att få stöd för mikrofon och fjärrknappar.

Fanns tidigare i 2,5mm-version för att spara plats i telefonerna, men när Apple gick tillbaka till den större 3,5-mm-versionen i och med introduktionen av iPhone 2007, så hängde sedan nästa alla andra tillverkare på och gjorde samma sak.

Mitten av 90-talet... var fick ni det ifrån???

Var väl på 90talet den fyrpoliga 3,5mm standarden som används för mobiler idag sattes ;). Och det är väl just denna som intel vill byta ut antar jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Var väl då den fyrpoliga 3,5mm standarden sattes med stöd för mikrofon ;). Och det är väl just denna som intel vill byta ut antar jag.

Nej.

Den populariserades komersiellt hos vanliga konsumenter med iPhone 2007 (men kontakten fanns redan på 70-talet i 4-polig version).

Så hur välvilligt man än tolkar artikeln, så är just 90-talet klart mest fel ur alla tolkningsperspektiv (vet faktiskt inte alls hur SweC fick för sig just det).

Nåja, det är ju lite av en bisak, men vill man dramatisera det lite mer så kan man säga att Intel vill ersätta en 50-årig, eller till och med 100-årig, standard med USB-C.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/