Permalänk

Fråga till programerare

Hejsan, första tråden här på SC. Till frågan:

Ni som jobbar med programmering (anställda/projektledare/osv), om ni har en ide eller projekt som inte är i stil med det företaget ni jobbar på brukar göra, kan ni utveckla denna på egen hand?

För att göra frågan lite klarare så syftar jag inte på om ni kan koda den (skriva programmet), utan om ni inte får skriva något utanför företagets "comfort-zone" eller vad man nu ska säga. Brukar man skriva på ex; kontrakt som förhindrar detta eller liknande? Kan man bli stämd eller så om företaget i fråga inte gillar det?

Om det är lugnt att man gör saker utanför företaget, får man då sälja sin/sina ideer? Låt säga att jag skriver nästa spotify eller så, kan jag börja ta betalt för min egen skapelse utanför företagets gränser?

Hoppas ni förstår frågan. Jag är högskolestudent som pluggar programmering så jag vill gärna ha lite inblick i den "riktiga" världen

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag känner inte till hur det ligger till överallt, eller generellt. Men ett känt exempel är ju Markus "Notch" Persson som jobbade med Minecraft på sidan av sitt jobb och sa sedan till slut upp sig eftersom det gick så bra.

Permalänk
Medlem

Företaget har väl inte så mycket att göra med vad du gör på din fritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggemkay:

Hejsan, första tråden här på SC. Till frågan:

Ni som jobbar med programmering (anställda/projektledare/osv), om ni har en ide eller projekt som inte är i stil med det företaget ni jobbar på brukar göra, kan ni utveckla denna på egen hand?

För att göra frågan lite klarare så syftar jag inte på om ni kan koda den (skriva programmet), utan om ni inte får skriva något utanför företagets "comfort-zone" eller vad man nu ska säga. Brukar man skriva på ex; kontrakt som förhindrar detta eller liknande? Kan man bli stämd eller så om företaget i fråga inte gillar det?

Om det är lugnt att man gör saker utanför företaget, får man då sälja sin/sina ideer? Låt säga att jag skriver nästa spotify eller så, kan jag börja ta betalt för min egen skapelse utanför företagets gränser?

Hoppas ni förstår frågan. Jag är högskolestudent som pluggar programmering så jag vill gärna ha lite inblick i den "riktiga" världen

Tack för svar!

Tror att det är värre med klausuler i t.ex. USA. Här i Sverige är det nog snarare så att du under din arbetstid arbetar för företaget, det du då gör tillfaller i stort sett dem.

Dock kan jag tänka mig att det beror på; om din produkt är för lik den som företaget gör så kommer det nog ifrågasättas.

Bara mina tankar, är inte i den branschen (programmering) och har bara sett några avtal som jag själv skrivit under.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Är det inom samma bransch och liknande produkt eller kanske något som kan konkurrera med företagets egna så är det absolut ett problem.
Jag har en bekant som fick sparken just pga detta, dock inte inom utveckling men principen är densamma.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Om det inte står något i kontraktet är det bara att köra. Självklart borde man snacka med sin chef om det ändå.

Jag är delägare i ett företag som startades för något år sedan samtidigt som jag är heltidsanställd sedan flera år tillbaka på ett annat företag.
I mitt kontrakt med det sistnämnda företaget så får jag inte hålla på med konkurrerande verksamhet under anställning samt ett år efter jag har exempelvis sagt upp mig.

Värt att tänka på är att aldrig mixa jobben under arbetstid för något av företaget.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

är inte ovanligt att det står i kontraktet att du inte får syssla med programmering på din egna tid. utan det du gör på egen tid är företagets ägo.
vissa har att de bara gäller konkurerande program däremot

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det vanligaste är det som har sagts.

Det beror på vad som står i ditt kontrakt men flera vanliga är
-Att utveckla konkurrerande program är oftast förbjudet.
-Att jobba inom samma bransch ett x antal år efter man har slutat är förbjudet
-Att använda källkoden från jobb 1 på sitt nya jobb eller hemma är förbjudet

Står det inget i ditt kontrakt så får du göra hur du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Det vanligaste är det som har sagts.

Det beror på vad som står i ditt kontrakt men flera vanliga är
-Att utveckla konkurrerande program är oftast förbjudet.
-Att jobba inom samma bransch ett x antal år efter man har slutat är förbjudet
-Att använda källkoden från jobb 1 på sitt nya jobb eller hemma är förbjudet

Står det inget i ditt kontrakt så får du göra hur du vill

Utöver det som står i kontraktet så har alla arbetstagare en plikt att vara lojala mot arbetsgivaren: https://sv.wikipedia.org/wiki/Lojalitetsplikt

Däri ingår bland annat att "avstå från att bedriva konkurrerande verksamhet", vilket alltså rimligtvis gäller även för programmering även om det inte står uttryckligen i kontraktet.

Gällande återanvändande av källkod så tror jag att den grundläggande principen är att företaget äger rättigheterna till all källkod som utvecklats på arbetstid. Så punkt tre är nog också bara ett förtydligande.

Punkt två tror jag däremot är något som inte ingår per automatik utan bara om det står uttryckligen.

Permalänk
Datavetare

@Caesar: tack, var precis på väg att påpeka detta!

Värt att veta att om man accepterar en klausul om att inte ha rätt att bedriva konkurrerande verksamhet en viss tid efter anställningen ska man absolut också se till att arbetsgivaren också får ett ansvar att kompensera dig ekonomiskt under den tiden!

Att ha en sådan klausul är i princip obligatoriskt för högre chefer, den kompensation som företaget då står för är del i det som populärt kallas "fallskärm". Fick en sådan klausul i mitt senaste kontrakt, men vägrade acceptera det: endera fick de ge mig full lön under den tiden då jag faktiskt inte helt står till "arbetsmarknadens förfogande" (kan ju inte gå till vem som helst under den tiden) eller så fick de ta bort klausulen. Slutade med att den delen ströks, vilket nog alltid är att föredra om man är en "vanlig" anställd.

Har tidigare drivit företag parallellt med heltidstjänst, men först efter att förklarat för berörda på det företag jag jobbade vad sidotjänsten handlade om, båda var programutveckling men inom olika branscher.

Edit: lojalitetsplikten sträcker sig lite längre än att man inte får använda saker man utvecklat på arbetstid i andra sammanhang. I vissa lägen kan faktiskt arbetsgivaren ha rätt till saker man utvecklar på fritiden men verkar som om det då ska handla om saker som solklart är något man har som huvuduppgift att utföra i tjänsten.

"Arbetsgivarens rätt sträcker sig dock något längre än så exempelvis kan arbetsgivaren under vissa omständigheter ha rätt till uppfinningar som arbetstagaren uppfunnit under sin fritid." länk

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Min erfarenhet är att det ej finns någon lojalitet för fem öre. Folk kan jobba emot en kund och bli riktigt bra på det de utför, de spenderar bara mer och mer tid hos kund och tillslut ställer de frågan varför de ska ha en onödig mellanhand? Där vissa väljer att starta eget emot och jobba emot denna kund eller mer vanligt att de blir anställd av denna.

Förutom detta så råkar jag ut för runt 5 personer från olika bemanningsföretag som varje år som ringer till mitt företagets växel och sedan ber dem koppla till mig, där de undrar om jag är sugen på att söka ett nytt jobb som de har att erbjuda? Jag är inte ensam om detta utan vet flera har blivit drabbade.

Min erfarenhet är att man måste ha ett finare jobb eller ett skitjobb för att ha lojalitetskrav. Alltså det finns folk som har jobbat i korvkiosker och haft anställningskrav att de ej får jobba hos en konkurrerande kiosk de närmsta åren. Likaså gäller högre uppsatta personer som VD/CEO.
De flesta av oss har dock någon klausulm i arbetskontraktet att de ej får jobba med konkurrerande saker, men den texten är inte värd ett skit. -Jo de kanske kan säga upp en, men knappast driva någon civilrättslig med saftiga viten för vanliga anställda.

Jag har även polare som först har jobbat på Volvo, sedan fick jobb på SAAB när SAAB gick i konkurs så började de jobba igen på Volvo och de var så välkomna. - Jag vet många som har kommit och gått från olika företag, är det extrem brist på arbetskraft i landet så kan man ej ta hänsyn till gamla synder.

*edit*
Jag tror att lojaliteten i arbetslivet lite följer hur familjelivet är idag. Alltså folk byter jobb lika ofta som partner och det är lika välkomna tillbaka.

Permalänk
Datavetare

@anon159643: fast vad du beskriver är i sig överhuvudtaget inte ett brott mot lojalitetsplikten. Om ni inte har kommit överens om att du inte får direkt till en konkurrent eller starta en egen firma för att ta över din uppdrag så upphör din lojalitetsplikt samma stund du inte längre är anställt hos nuvarande arbetsgivare. Enda potentiellt kvarvarande plikt är att din arbetsgivare har option att under ca ett halvår patentera teknik som du tagit fram. Om detta händer kan du själv inte fortsätta använda tekniken då den hamnar under patentskydd.

Ett brott mot lojalitetsplikten skulle vara att du sitter hos en kund och startar ett bolag som också jobbar mot kunden när du fortfarande är anställd. Ett sådant fall lär garanterat hamna i rätten.

För vanliga anställda är ju det normala att man går från en arbetsgivare direkt till en konkurrent då de flesta branscher är relativt begränsade och man inte har en klausul som förbjuder detta. Ett undantag är säljare men i det läget hamnar man på "garden leave" under sin uppsägningstid. Själv har jag försökt helt byta bransch i samband med byte av arbetsgivare, skönt att testa på nya saker

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara i USA, räcker med att man jobbar åt ett amerikanskt företag. Står i mitt anställningsavtal med ett större amerikanskt it bolags svenska dotterbolag att företaget har ensamrätt till all form av kod och övriga digitala innovationer som jag skapar under min anställningstid (kan inte den exakta formuleringen).
Va samma i mitt gamla avtal med ett företag som blev uppköpt av det nuvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Napoleongl:

Behöver inte vara i USA, räcker med att man jobbar åt ett amerikanskt företag. Står i mitt anställningsavtal med ett större amerikanskt it bolags svenska dotterbolag att företaget har ensamrätt till all form av kod och övriga digitala innovationer som jag skapar under min anställningstid (kan inte den exakta formuleringen).
Va samma i mitt gamla avtal med ett företag som blev uppköpt av det nuvarande.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det någon jurist här på Sweclockers som kan bekräfta att det är lagligt att göra så? Vad händer i sådana fall om jag har ett jobb på ett helt annat företag inom en helt annan bransch? T.ex:
Jobb1: Utvecklar mjukvaran till ett hiss-system.
Jobb2: Utvecklar spelmotorn för en spelstudio.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Finns det någon jurist här på Sweclockers som kan bekräfta att det är lagligt att göra så? Vad händer i sådana fall om jag har ett jobb på ett helt annat företag inom en helt annan bransch? T.ex:
Jobb1: Utvecklar mjukvaran till ett hiss-system.
Jobb2: Utvecklar spelmotorn för en spelstudio.

Kan som sagt inte den exakta formuleringen, men vi va några stycken som frågade facket om det här IOM övergången och det va tydligen ok.
Vad gäller din fråga om att ha två jobb antar jag att du menar samtidigt, något vi inte "får" ha då det finns ett single employer agreement också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Finns det någon jurist här på Sweclockers som kan bekräfta att det är lagligt att göra så? Vad händer i sådana fall om jag har ett jobb på ett helt annat företag inom en helt annan bransch? T.ex:
Jobb1: Utvecklar mjukvaran till ett hiss-system.
Jobb2: Utvecklar spelmotorn för en spelstudio.

Nu är jag ingen fullfjädrad jurist, men allmänt intresserad och har några få juridikkurser i bagaget.

Just gällande datorprogram finns det uttryckligen skrivet i 40a § URL att:
"Upphovsrätten till ett datorprogram, som skapas av en arbetstagare som ett led i hans arbetsuppgifter eller efter instruktioner av arbetsgivaren, övergår till arbetsgivaren, såvida inte något annat har avtalats"

Som vanligt är lagen väldigt ospecifik men så vitt jag förstår är det praxis att tolka det som att om man jobbar med utveckling av datorprogram i allmänhet äger arbetsgivaren både förfogande och ideell rätt till verket. Dock om arbetsgivaren enbart utvecklar ex. hiss-system går det att ifrågasätta om verket är inom ledet i arbetstagarens uppgifter.

Mer generellt gällande verk skapade inom anställning är det fritt fram att avtala om överlåtelse av verket enligt 27 § URL.
" Upphovsrätt må, med den begränsning som följer av vad i 3 § sägs, helt eller delvis överlåtas. ... "

Begränsning i 3 § URL är som följer:
"Då exemplar av ett verk framställes eller verket göres tillgängligt för allmänheten, skall upphovsmannen angivas i den omfattning och på det sätt god sed kräver.
Ett verk må icke ändras så, att upphovsmannens litterära eller konstnärliga anseende eller egenart kränkes; ej heller må verket göras tillgängligt för allmänheten i sådan form eller i sådant sammanhang som är på angivet sätt kränkande för upphovsmannen.
Sin rätt enligt denna paragraf kan upphovsmannen med bindande verkan eftergiva endast såvitt angår en till art och omfattning begränsad användning av verket"

Men även detta går att avtala bort.

Gällande det hypotetiska fallet att arbetstagaren innehar två anställningar som skapar verk och frågan om vem som då äger upphovsrätten ger mig huvudbry. Frågor om upphovsrätt inom anställningar är överlag få inom svensk rätt, och min korta eftersökning finner inget med en tredje part i form av en annan arbetsgivare. Min spontana förhoppning är att det är avtalat om att arbetstagare inte får ha andra anställningar eller att avtalet uttrycker att anställd äger rätt till det anställd skapar utanför arbetstid. Någon mer meriterad än mig har möjligt ett bättre svar.

Så summa summarum, Ja, det är möjligt att avtala om överlåtelse av upphovsrätt utan ersättning. Men som vanligt inom juridik är inget glasklart.

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggemkay:

Ni som jobbar med programmering (anställda/projektledare/osv), om ni har en ide eller projekt som inte är i stil med det företaget ni jobbar på brukar göra, kan ni utveckla denna på egen hand?

Du kan alltid ta en ide och utveckla den på fritiden och det är kanske det bästa rådet att ge om du vill bli en duktig utvecklare och även lära dig nya saker. Som studerande och förhoppnings skall ut i arbetslivet som utvecklare så behöver du inte direkt tänka på att skapa nästa stora grej och bli miljonär på det, utan gör det av passion och intresse istället.

Som andra säger läs ditt avtal/kontrakt noga. Utan erfarenhet bakom dig så måste du nästan acceptera vad som helst, sedan efter du kanske har arbetat 5-10 år så kan du ställa lite mer krav.