Någon som vet var man kan köpa dessa skruvar i Sverige?

Permalänk

Någon som vet var man kan köpa dessa skruvar i Sverige?

Jag har två Be Quiet Shadow Wings fläktar till chassit som måste monteras med "skruvar" av denna typ:

http://www.ebay.com/itm/Set-of-Four-4-Rubber-Vibration-Dampen...

Jag har dock inte dessa (försvann i en flytt) och jag undrar om det går att rädda dessa fläktar. Man kan montera på dessa utan ovan skruvar med något knep? Har gott om vanliga fläktskruvar men storleken är för liten.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan montera med vilken skruv som helst såvida du inte vill ha gummiupphängningen, en vanlig träskruv, plåtskruv eller nån med m gänga och en mutter fungerar utmärkt för att fixera fläkten.
Annars finns det gummipluggar som tex >
https://www.inet.se/produkt/6308902/noctua-na-sav2-chromax-sv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du bara måste ha skruv: https://www.inet.se/produkt/5322441/flaktskruv-4st-svarta/#sp...
Annars är gummipluggar som föregående postar om att föredra.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Kan tom justera @mrqaffe länk ovan, då Inet har eget märke av dem också.
https://www.inet.se/produkt/6990041/inet-gummiskruv-for-flakt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockmanforever:

Jag har två Be Quiet Shadow Wings fläktar till chassit som måste monteras med "skruvar" av denna typ:

http://www.ebay.com/itm/Set-of-Four-4-Rubber-Vibration-Dampen...

Jag har dock inte dessa (försvann i en flytt) och jag undrar om det går att rädda dessa fläktar. Man kan montera på dessa utan ovan skruvar med något knep? Har gott om vanliga fläktskruvar men storleken är för liten.

Det är inte farligt att beställa från EBAY, det är en top-rated seller, bara att beställa och betala med Pay-Pal.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Det är inte farligt att beställa från EBAY, det är en top-rated seller, bara att beställa och betala med Pay-Pal.

Men.. varför?!
4 st för 45kr, eller 10st på Inet för 29kr... vilket är smartast tror du?
Tom märkes plupparna på 20 pack för 69kr är ju bättre på vad du får både i kvalité och mängd.

Ebay är bra, men inte alltid det bästa valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men.. varför?!
4 st för 45kr, eller 10st på Inet för 29kr... vilket är smartast tror du?
Tom märkes plupparna på 20 pack för 69kr är ju bättre på vad du får både i kvalité och mängd.

Ebay är bra, men inte alltid det bästa valet.

Visst, om det är rätt sort är det ju bara att köpa dom istället. Dom ser lite annorlunda ut än dom på EBAY, men jag kan inte uttala mig om den delen alls (men mrqaffe har sällan fel...)

Permalänk

Tack så mycket för alla svar och länkarna! Jag hoppas och tror att att gummiskruvarna på inet kan göra jobbet, funderar på om jag inte kan fråga på plats i butik efter jobbet. Har nyligen byggt en dator men fläktarna medföljde i chassit låter ganska högt och jag tänkte jag kan byta ut mot mina två Shadow Wings som är helt oanvända och bara ligger och dammar. Jag ville helst undvika Ebay då jag måste göra konton och (förmodligen) stå ut med lång leveranstid, men visst är Ebay bra till mycket

Skrivet av thomson:

Det är precis den fläkten ja, har två stycket såna som jag tänkte montera. Tror ni det funkar med pluggarna hos inet? Annars är det bara att köpa nya antar jag, det är ju inte någon jätteförlust precis men vill helst försöka använda fläktarna jag har i alla fall.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av teejee:

Visst, om det är rätt sort är det ju bara att köpa dom istället. Dom ser lite annorlunda ut än dom på EBAY, men jag kan inte uttala mig om den delen alls (men mrqaffe har sällan fel...)

Fläktfästena är väldigt lika på alla fläktar även om det inte finns nån tvingande standard och gummifästena är lite flexibla så det borde gå att få ihop det, det finns annars gummipackningar att lägga mellan fläkt och låda och så drar man fast det med vanliga skruvar.

man kan också klippa till nått själv tex av en gammal cykelslang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan tom justera @mrqaffe länk ovan, då Inet har eget märke av dem också.
https://www.inet.se/produkt/6990041/inet-gummiskruv-for-flakt...

Dom där fungerade inte för mina Noctua fläktar. Klacken som håller fast fläkten eller chassit mot fläkten är för liten så den sitter inte. Dessutom är gummit för slappt så fläkten sitter mycket löst. Bättre att skruva med skruv och sätta en gummipackning mellan chassi och fläkt istället

Nåja, det kanske bara är för mig gummiskruvarna inte fungerar.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

@rockmanforever: har 8st liggandes hemma till dom fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Dom där fungerade inte för mina Noctua fläktar. Klacken som håller fast fläkten eller chassit mot fläkten är för liten så den sitter inte. Dessutom är gummit för slappt så fläkten sitter mycket löst. Bättre att skruva med skruv och sätta en gummipackning mellan chassi och fläkt istället

Nåja, det kanske bara är för mig gummiskruvarna inte fungerar.

Mycket möjligt att det är så med de universala. Men de som @mrqaffe länkade är ju faktiskt till just noctua.
Dock argumenterar jag inte emot din förslagna lösning, då den bör fungera minst lika bra, om inte bättre

Har sett lösningar som involverar tätnings silikon också, där man "gjuter" på en hinna på fläkten på ca 0,5mm-1mm tjock, och sen bara skruvar på den som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Mycket möjligt att det är så med de universala. Men de som @mrqaffe länkade är ju faktiskt till just noctua.
Dock argumenterar jag inte emot din förslagna lösning, då den bör fungera minst lika bra, om inte bättre

Har sett lösningar som involverar tätnings silikon också, där man "gjuter" på en hinna på fläkten på ca 0,5mm-1mm tjock, och sen bara skruvar på den som vanligt.

Du har helt rätt, Noctua gummiskruvar bör vara betydligt bättre än universella
Intressant lösning med silikon, vet du vilket sorts silikon som brukar att användas?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad ni alla använder för "tornadofläktar" eller "vibrationsfäktar" i era datorer men jag har 8st fläktar monterade i mitt chassi och alla kör med metallskruvar utan att på något sätt påverka ljudnivån.

Typ:

Eller till radiatorn:

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Intressant lösning med silikon, vet du vilket sorts silikon som brukar att användas?

Inte exakt aning vilket det var, men det liknande vanligt badrums silikon killen hade "liggande". Tekniskt sett så gjuter du ju en ram av det så på den aspekten lär den inte spela någon roll, nackdelen är ju att jag misstänker att damm lär fastna rätt bra i det, men du kan ju gjuta en ny