Köpt Galaxy S7 - behövs skärmskydd 2016?

Permalänk

Köpt Galaxy S7 - behövs skärmskydd 2016?

Bytte från en fyra år gammal Galaxy S3 till en S7 idag. Funderade lite på om man behöver köpa ett skydd till skärmen? TÄnker främst på de skydden man stryker på. Eller är skärmarna såpass bra idag att det absolut inte behövs?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Inte för repskyddets skull kanske, men det är ju fortfarande så att om telefonen åker i backen och landar fel så spricker skärmen. I det läget så kan ett skydd av härdat glas hjälpa genom att det med lite tur är det som tar smällen. Så det är vad jag skulle satsa på.

Permalänk
Medlem

Skaffa härdat glas! Min telefon klarade en åktur från biltaket ner på vägen och några studs tack vare det.. Rekommenderas!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Thumbii:

Skaffa härdat glas! Min telefon klarade en åktur från biltaket ner på vägen och några studs tack vare det.. Rekommenderas!

Såvitt jag vet så finns ännu inte härdat glas till S7 och S7 Edge? Zagg håller väl på och utvecklar?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Vintervilan:

Såvitt jag vet så finns ännu inte härdat glas till S7 och S7 Edge? Zagg håller väl på och utvecklar?

http://www.amazon.com/S7-Edge-Screen-Protector-Thickness/dp/B...
http://www.amazon.com/LUVVITT-TEMPERED-Screen-Protector-Samsu...

Undrar om detta fungerar..

Zaggs'
http://www.zagg.com/us/en_us/shop-by-device/galaxy-s7-accesso...

Verkar som att det kanske tar fart snart.

Permalänk
Medlem

Tänk på att s7an har en böjd skärm längs sidorna. Om du inte köper ett skärmskydd som böjer sig så finns risken att skärmskyddet släpper om du köper ett stelt skydd. Kolla med tillverkaren om skyddet täcker hela framsidan och är anpassat för s7ans böjda skärm.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Tänk på att s7an har en böjd skärm längs sidorna. Om du inte köper ett skärmskydd som böjer sig så finns risken att skärmskyddet släpper om du köper ett stelt skydd. Kolla med tillverkaren om skyddet täcker hela framsidan och är anpassat för s7ans böjda skärm.

Rätta mig gärna om jag har fel då jag inte har koll på Samsung direkt.
Men vanliga s7an är väl rak och Edge rundad? Eller är vanliga s7 också rundad nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Rätta mig gärna om jag har fel då jag inte har koll på Samsung direkt.
Men vanliga s7an är väl rak och Edge rundad? Eller är vanliga s7 också rundad nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Edge varianten har en stor böjd skärm medan s7an har en liten böjd skärm längs sidorna. Den är så lite böjd så det syns knappt men det finns där.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Inte för repskyddets skull kanske, men det är ju fortfarande så att om telefonen åker i backen och landar fel så spricker skärmen. I det läget så kan ett skydd av härdat glas hjälpa genom att det med lite tur är det som tar smällen. Så det är vad jag skulle satsa på.

Tror jag är inne på det 11:e skyddet nu. De första två monterade jag själv... resterande har monterats av butikspersonalen där de inhandlats.

Jag kan inte påstå att det är något bra precis. Men jag har ju ändå bara köpt ett enda än så länge och fått det utbytt på garanti hela tiden. De envisas med att det SKA vara bättre med härdat glas.

Men när nu detta spricker så kommer jag välja ett helt vanligt skärmskydd igen.

Notera, jag har aldrig tappat telefonen eller på något sätt hanterat den "ovarsamt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tror jag är inne på det 11:e skyddet nu. De första två monterade jag själv... resterande har monterats av butikspersonalen där de inhandlats.

Jag kan inte påstå att det är något bra precis. Men jag har ju ändå bara köpt ett enda än så länge och fått det utbytt på garanti hela tiden. De envisas med att det SKA vara bättre med härdat glas.

Men när nu detta spricker så kommer jag välja ett helt vanligt skärmskydd igen.

Notera, jag har aldrig tappat telefonen eller på något sätt hanterat den "ovarsamt".

Vad gör du med telefonen? Har du haft sönder 11st displayskydd i glas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vad gör du med telefonen? Har du haft sönder 11st displayskydd i glas?

Jag skrev: Notera, jag har aldrig tappat telefonen eller på något sätt hanterat den "ovarsamt".

10 st skärmskydd har "spruckit, ja.

Det har hänt när mobilen legat på bänken/bordet bredvid mig. Troligtvis beror detta på spänningar i glaset, då detta är så extremt tunt.

Skärmskyddet på frugans iPhone har också spruckit, men det bryr vi oss inte om att byta nu när den mobilen är så pass gammal ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Jag skrev: Notera, jag har aldrig tappat telefonen eller på något sätt hanterat den "ovarsamt".

10 st skärmskydd har "spruckit, ja.

Det har hänt när mobilen legat på bänken/bordet bredvid mig. Troligtvis beror detta på spänningar i glaset, då detta är så extremt tunt.

Skärmskyddet på frugans iPhone har också spruckit, men det bryr vi oss inte om att byta nu när den mobilen är så pass gammal ändå.

Låter inget vidare, jag har inte alls haft den typen av problem på min iPhone. Jag har bytt ut skärmskyddet en gång, men det var för att jag hade tappat mobilen i backen (och då var det ju bra att jag hade det).

Permalänk
Hedersmedlem

@Exxovion: Jag köpte ett http://www.apple.com/se/shop/product/HE575ZM/A/belkin-flexibl... för ett år sedan. Använt telefonen oerhört mycket sedan dess och skyddet ser fortfarande nytt ut, inte en enda repa, än mindre några sprickor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skaffa skydd säger jag bara. Både fram och bak, talar av egen erfarenhet från s7 edge

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Lego Master

Inte kört skydd de senaste åren. Hatar känslan av något utanpå skärmen, och har inte såhär i efterhand haft behov av det på någon av mina mobiler. Livin' on the edge, möjligen, men jag får verkligen krupp i fingrarna av skärmskydd.

Men sen ska tilläggas att jag alltid har mobilen i ett plånboksfodral som omsluter mobilen helt när det är stängt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Själv har jag aldrig kört skärmskydd. På någon telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett billigt skärmskydd till min S6 men bilden blev grynig så jag tog bort det och orkade inte köpa nåt nytt. Har klarat mig fint utan skärmskydd innan tänkte jag.

Några veckor senare tappar jag mobilen så att den studsar in i kanten på en byrå och krakelerar hela skärmen.

Man klarar sig fint utan skärmskydd tills man hade behövt ett skärmskydd.

Permalänk
Medlem

Skaffa skydd, skärmen repas enormt lätt ändå så skadar inte. Känslan med härdat glas är ändå samma.

Permalänk
Medlem

Köpte min S3 för 3 och ett halvt år sedan. Köpte ett billigt skärmskydd för en tjuga på tradera och ett UAG skal.
Inte en repa någonstans trotts många tapp från hög höjd. En par gånger från lastbilshytten rakt ner i asfalten tex.

Permalänk
Inaktiv

Härdat glas är att föredra, det skyddar mot både repor/stötar och ger en mjukare känsla i touchen i jämförelse med plastskydd. Jobbar personligen med att sätta skärmskydd på telefoner rätt ofta, och vi kör med Muvit för det mesta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3561452

Permalänk
Hedersmedlem

När jag fick telefonen så satt det ett 20kr plastskydd på och det sög. Känslan mot det i härdat glas som jag länkade är som natt och dag. Jag märker i princip ingen skillnad mot utan skydd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av anon259415:

Härdat glas är att föredra, det skyddar mot både repor/stötar och ger en mjukare känsla i touchen i jämförelse med plastskydd. Jobbar personligen med att sätta skärmskydd på telefoner rätt ofta, och vi kör med Muvit för det mesta.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3561452

Muvit såg helt klart intressant ut för priset. Men är det heltäckande, likt detta från Coral verkar vara?

https://www.youtube.com/watch?v=qL-9u0dnzuk

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vintervilan:

Muvit såg helt klart intressant ut för priset. Men är det heltäckande, likt detta från Coral verkar vara?

https://www.youtube.com/watch?v=qL-9u0dnzuk

Nej, Muvit är inte heltäckande. Kan du få tag i det där är det att föredra.

Permalänk
Medlem

Normalt anser jag att det viktigaste är ett skydd på sidorna (gärna baksida också) som även sticker fram nån liten mm eller så. Detta gör att skyddet tar smällen om den går i backen, lite som en hjälm gör. Sen byter man skyddet när det fått sprickor eller ser fult ut.

Gör man det så ska det till rätt mycket för att repa dessa skärmar, typ nycklar i samma ficka eller så, vilket är dumt att göra oavsett skydd eller inte.
Säger det som en Samsung Galaxy S2 ägare vars telefon ska bytas i sommar, med original display kvar i bra skick.. men en del spruckna skal genom åren. Telefonens hårdvara verkar inte må bra nu dock, så det är dags för en ny.

Permalänk
Medlem

Min S4 Mini helt utan skydd varken runtom eller på skärmen, har inga synliga repor efter snart 3 år, har åkt i golvet från nattduksbordet ett antal gånger, men inget värre.

Jobbtelefonen som är en CAT S50 ruggad sak har däremot efter bara några veckor fått en hel del små repor så där skulle något bättre skydd varit bra.

Blev lite avskräckt av skärmskydd då jag körde ett man klistrade på skärmen på min gamla ZTE Blade och körde nåt år tills det började bli dåligt och jag tog bort det. Då visade det sig att telefonen hade mycket bättre touch än jag trott för skyddet försämrade det massor... Hyfsat grinig på mig själv då!

Nu var ju det ett par år sedan och telefonerna är väl bättre på att känna av även genom skydd också, särskilt när det är härdat glas.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Blev lite avskräckt av skärmskydd då jag körde ett man klistrade på skärmen på min gamla ZTE Blade och körde nåt år tills det började bli dåligt och jag tog bort det. Då visade det sig att telefonen hade mycket bättre touch än jag trott för skyddet försämrade det massor... Hyfsat grinig på mig själv då!

Nu var ju det ett par år sedan och telefonerna är väl bättre på att känna av även genom skydd också, särskilt när det är härdat glas.

Det blir gradvis sämre när skyddet blir skitigt verkar det som, så ska man ha skydd ska man ha så tunt som man kan och byta det relativt ofta, eller iaf sprit-rengöra det ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Själv har jag aldrig kört skärmskydd. På någon telefon

Inte jag heller. Idag behövs det verkligen inte med gorilla 4 glas. Köp ett bra bumperskydd istället så är nallen skyddad.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Inte jag heller. Idag behövs det verkligen inte med gorilla 4 glas. Köp ett bra bumperskydd istället så är nallen skyddad.

Själv kör jag inte ens med något bumperskydd heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

Bytte från en fyra år gammal Galaxy S3 till en S7 idag. Funderade lite på om man behöver köpa ett skydd till skärmen? TÄnker främst på de skydden man stryker på. Eller är skärmarna såpass bra idag att det absolut inte behövs?

Beror väl ganska mycket på i vilken miljö du använder den främst?

Jag som har min mobil i ett skyddsfodral och sedan oftast låter den ligga på skrivbordet bredvid mig tycker inte att ett skärmskydd gör varken till eller från. Sedan använder jag också handsfree vid samtal så mindre risk att tappa mobilen då när man inte behöver ta upp den ur fickan.

Och av tidigare erfarenhet så vill jag nog påstå att skärmskyddet gör noll och ingen nytta vad gäller skydd mot fallskador. Eller så hade man bara en himla otur kanske.

Permalänk

personligen stör jag mig mer på skärmskydd än på smårepor.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/