Nätverksexpert: "Nätverkskod i The Division bortom räddning"

Permalänk

@AppendixSE: Bra svar ! Haha

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mickur:

Det går inte att göra perfekt "netcode" och jag skulle säga att det alltid går att fuska i spel ändå. Ubisoft får göra vad dom kan för att hålla spelet rent helt enkelt. Borde finnas vissa saker en server kan kolla efter för att identifiera fuskare.

Klart det är. EVE Online har ingen fusk då allt körs på servern och klienten får information om sådant den ska känna till, och endast det, från servern.

Permalänk
Medlem

Liknande problem som i GTA online verkar det som.

Det enda dom kan göra är att försöka lägga in mekanismer för att upptäcka fusk (e.g. folk som är lvl 8000, 90% av pengarna är plockade från marken osv). Det går inte att stoppa själva fuskandet.

Permalänk

Anticheat protection? Hur svårt kan det vara? (en seriös fråga)

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Förmodligen kör dom med just denna modell för att det skapar minst problem med lag/latens.
De flesta online-spelare begriper dock inte att den modellen gör att det är vidöppet för fuskande.
Om man kunde få klockan på samtliga inblandade klienter att vara i synk (och ej modifierbar via lokala program) så skulle det gå att validera på serversidan med en sån modell, men det är sannolikt inte tekniskt genomförbart.

Att ha all kontroll på serversidan skulle göra mycket för att bli av med fusk, men då kommer spelare istället klaga på lag/latens.

Lösningen på alla dessa problem är naturligtvis då att göra dessa fusk tillgängliga för alla. Då kommer spelarna tröttna och gå vidare till något annat spel som förhoppningsvis är bättre designat från början.

Oavsett om det är klient eller server som hanterar logiken så behöver det synkas mellan klienter, det finns inget undantag här, latensen blir ungefär detsamma (beroende på datamängd mestadels). Om servern berättar för dig var du befinner dig på kartan så tar det roundtrip-ms att förflytta sig på skärmen, medans om du sköter det själv så befinner du dig inte på plats x+1 för andra spelare förräns servern har fått paketet av dig med information, skickat det vidare och mottagaren tagit emot och processat.

"Klockorna" behöver inte alls vara i synk hos klienterna, det är servern som avgör state _alltid_. Man löser detta vanligtvis med s.k. client side prediction där servern fortfarande är den som bestämmer men man gör väldigt bra estimeringar över vilka svar man kommer få och sedan "mikrojusterar" utifrån de svar man faktiskt får från servern.

Det är så gott som omöjligt att skydda sig mot alla fusk, men det primära är att _inte_ lita på klienten. Sen kan du hacka din OpenGL-drivare till att inte rendera vissa texturer osv som hade gett dig wallhacks osv som det inte går att göra något åt eller upptäcka... Det blir betydligt mer komplext om servern bestämmer (och har kontrollen), i detta fallet verkar klienten själv bestämma hur många patroner som plockades upp och sen skicka detta till servern... Användaren har kontroll över klienten, ja ni förstår själva.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bonaqua:

Förmodligen kör dom med just denna modell för att det skapar minst problem med lag/latens.
De flesta online-spelare begriper dock inte att den modellen gör att det är vidöppet för fuskande.
Om man kunde få klockan på samtliga inblandade klienter att vara i synk (och ej modifierbar via lokala program) så skulle det gå att validera på serversidan med en sån modell, men det är sannolikt inte tekniskt genomförbart.

Att ha all kontroll på serversidan skulle göra mycket för att bli av med fusk, men då kommer spelare istället klaga på lag/latens.

Lösningen på alla dessa problem är naturligtvis då att göra dessa fusk tillgängliga för alla. Då kommer spelarna tröttna och gå vidare till något annat spel som förhoppningsvis är bättre designat från början.

Vet du vad, när jag kommer in på servers som huserar folk från Amerika, och hostas i: Amerika, då är latens skit också. Detta sker mer än 50% av tiden man spelar ungefär The Division. Så att klaga på latens i detta spelet är utdömt, det är skit oavsett.
Ärligt talat minns jag inte längre när jag spelade lagfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att folk överhuvudtaget vågar köpa Ubisoft längre är för mig en gåta. De har ju inte lyckats. Med någonting knappt, så detta kom inte som en överaskning för mig utan jag förväntade mig det.

Köpte det enbart för singleplayer-kampanjen, och det tyckte jag höll rakt igenom. The Division är ett riktigt bra spel, men som vanligt så ska Ubisoft förstöra glädjen för många på något sätt, och i det här fallet så blev det ganska så väntat återigen serverrelaterat.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Klart det är. EVE Online har ingen fusk då allt körs på servern och klienten får information om sådant den ska känna till, och endast det, från servern.

Den är inte perfekt eftersom den jobbar i ticks på en sekund vardera. EVE tillhör dock en helt annan genre än FPS och är inte lika tidkritiskt. Du kommer alltid ha en fördröjning på allt du gör.

Edit: Sen skulle jag klassa bottar som fusk i EVE Online. Jag vill även minnas att det fanns ett hack som tillät warp to 0 med autopilot för några år sedan.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

Anticheat protection? Hur svårt kan det vara? (en seriös fråga)

Rätt svårt faktiskt. Speciellt när de ger så mycket pålitlighet till klienten för att sköta så många saker.
Kvittar hur mycket anticheat de trycker in i klienten. Fuskarna hittar bara nån ny väg att gå istället.

Bättre att lägga så mycket man kan på servern. Då hindrar man allt från odödlighet till teleportering.
Wall hacking och aimbotting kan iofs fortfarande hända. Men det är inte i närheten lika irriterande att stöta på. Och såna fuskare går åtminstone fortfarande att besegra in-game.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Trist att fusk är så vanligt och förekommande i The Division. Jag har själv bara provat på spelet när det var i öppen beta och då var väldigt kul att springa runt i DZ.

Permalänk
Skrivet av cider123:

Vet du vad, när jag kommer in på servers som huserar folk från Amerika, och hostas i: Amerika, då är latens skit också. Detta sker mer än 50% av tiden man spelar ungefär The Division. Så att klaga på latens i detta spelet är utdömt, det är skit oavsett.
Ärligt talat minns jag inte längre när jag spelade lagfritt.

Jag kan inte heller minnas något laggfritt spel sista 10 åren, det var helt enkelt bättre förr när internet var mindre och då nätverskkoden ofta kändes genomarbetad. Idag vill man bara släppa spelen så fort som möjligt när dom är klar eftersom man kan patcha bort större delen av buggarna senare.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Alla som klagar. Vill ni ha alternativet istället?
Alternativet är server side, eller någon variant av Seed och prediction algoritm på servern. Båda dessa lider av stora problem och funkar inte i FPS. Det hör mer till mmorpgs där precision inte är så noga.

Alternativet är att ni gör ett headshot på er sida. Men servern ser er en meter åt andra hållet. Mao ni missar. Detta är vad ni får om ni vill ha helt fusksäkert. Kommer också leda till att ni hamnar ur synk och kommer warpas fram o tillbaks.

Detta är som någon sa ett gammalt kännt problem. Men så länge vi har fysikens lagar att ta hänsyn till så går det inte att göra "full precision games" med en server side lösning. Måste lita på klienten till en viss del.

Sen finns det ju sätt att hitta fuskare på som man kan implementera. Men att klaga på att det är en Trusted client lösning? Märks att han varit arkitekt på ett action mmorpg och inte ett online FPS

Uhm, i stort sett alla vettiga multiplayer fps kör en server authoritative modell, Quake började med det. Problem som uppstår med den modellen löses med client side prediction, smoothing och annat. Det blir såklart inte perfekt, och det är svårt att få det att fungera bra, speciellt när spelarna har stor skillnad i ping. Black ops 3, Battlefield 4 är två spel som initialt misslyckades med detta. Alternativet är ett spel som är enklare att fuska i då det är mycket svårare att implementera checkar för att verifiera att en client uppför sig korrekt.

Något som en del har missat är att The Division endast skulle släppas till konsoller, där är det mer eller mindre helt ok att köra på den nätverksmodellen de har. Men communityn ville ha de till PC, och en port fick vi.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Så länge det funnits dataspel har det funnits fuskare. Upplever att fusket är mera utbrett och accepterat här än i någon annan del av samhället. Varför?
Varför fuskade just du? (jag vet att du har fuskat!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Köpte det enbart för singleplayer-kampanjen, och det tyckte jag höll rakt igenom. The Division är ett riktigt bra spel, men som vanligt så ska Ubisoft förstöra glädjen för många på något sätt, och i det här fallet så blev det ganska så väntat återigen serverrelaterat.

Nästan så de borde låta bli Multiplayer i sina spel. Är ju nästan aldrig klagomål på single-player bitarna (när man väl får spela) men det har sällan hänt att folk är nöjda med Multiplayer-delarna i spelen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

Anticheat protection? Hur svårt kan det vara? (en seriös fråga)

Lika svårt som att hitta virus, arbetet är mer eller mindre att man skapar signaturer på program som man sedan upptäcker vid körtid. Problemet är också ganska integritetskränkade, hur mycket skall ett spel få tillgång till din dator för att hitta fusk?

Skrivet av Mickur:

Den är inte perfekt eftersom den jobbar i ticks på en sekund vardera. EVE tillhör dock en helt annan genre än FPS och är inte lika tidkritiskt. Du kommer alltid ha en fördröjning på allt du gör.

Edit: Sen skulle jag klassa bottar som fusk i EVE Online. Jag vill även minnas att det fanns ett hack som tillät warp to 0 med autopilot för några år sedan.

Det med autopilot har jag svårt för att tro, snarare var det en bot som analyserade skärmen och sedan utförde det som en riktig spelare skulle gjort. Dessa är dock svårt att fixa lösningar mot utan att göra det även svårt för själva användarna att använda klienten då. Dock har EVE trappat upp deras RMT och bot program ganska rejält på senare tid.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Tills du spelat i 2K upplösning i 100+hz. Då får du migrän när du går tillbaka till din TV gjord för tipsextra.

Tack för bra svar. Hoppas att din migrän går över

Division i 2k 120fps låter klart intressant. Blir väl dock lite äpplen och päron i prestanda och pris mellan maskinerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Antar att detta också är Microsoft och Windows 10s fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av prawler646:

Anticheat protection? Hur svårt kan det vara? (en seriös fråga)

Lika svårt som att hitta virus, arbetet är mer eller mindre att man skapar signaturer på program som man sedan upptäcker vid körtid. Problemet är också ganska integritetskränkade, hur mycket skall ett spel få tillgång till din dator för att hitta fusk?

Skrivet av Mickur:

Den är inte perfekt eftersom den jobbar i ticks på en sekund vardera. EVE tillhör dock en helt annan genre än FPS och är inte lika tidkritiskt. Du kommer alltid ha en fördröjning på allt du gör.

Edit: Sen skulle jag klassa bottar som fusk i EVE Online. Jag vill även minnas att det fanns ett hack som tillät warp to 0 med autopilot för några år sedan.

Det med autopilot har jag svårt för att tro, snarare var det en bot som analyserade skärmen och sedan utförde det som en riktig spelare skulle gjort. Dessa är dock svårt att fixa lösningar mot utan att göra det även svårt för själva användarna att använda klienten då. Dock har EVE trappat upp deras RMT och bot program ganska rejält på senare tid.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Men vad är det för folk som håller på med det här?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Pajjar inte fusk hela upplevelsen för den som fuskar? Varför pajja ett spel man betalat bra pengar för?

jo, "normala" spelare tycker nog det, men fuskare har ofta en lite annan mentalitet, dom som går helt bananas är närmre troll i mentalitet än spelare, huvudsyfte är att få uppmärksamhet och reta folk till "vansinne", bevisligen fungerar det då det startas trådar hej villt om det på massor av forum.

Sedan har du dom som gärna vill vara bra på spelet men inte kan, dom kan ofta vara lite svårare att se då doms syfte inte är att tömma servrar.
Ingen av dom tycker nog att dom pajar spelet, båda får ut vad dom vill av det.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Vägledare
Skrivet av Zpnk:

Skönt att man skippade denna titel...

Skickades från m.sweclockers.com

Har bara spelat single player och missions med andra spelare sedan jag köpte det och det har varit rätt skoj faktiskt så hittar du en rabattkod någonstans och köper det för halva priset är det inte allt för illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Lika svårt som att hitta virus, arbetet är mer eller mindre att man skapar signaturer på program som man sedan upptäcker vid körtid. Problemet är också ganska integritetskränkade, hur mycket skall ett spel få tillgång till din dator för att hitta fusk?

Det med autopilot har jag svårt för att tro, snarare var det en bot som analyserade skärmen och sedan utförde det som en riktig spelare skulle gjort. Dessa är dock svårt att fixa lösningar mot utan att göra det även svårt för själva användarna att använda klienten då. Dock har EVE trappat upp deras RMT och bot program ganska rejält på senare tid.

Det var inte en bot, det vet jag.

Edit: Går att hitta om man gör en enkel sökning på Google.

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anon196996:

Kanske dags att Ubisoft börja sparka lite folk. och börja om

Ledningen? Mindre troligt, utvecklarna gör ju inget fel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Detta är väl fortfarande ganska vanligt. Och att man sen har en tredjeparts programvara som ska övervaka att saker inte ändras(filer minne). Inte för att det brukar fungera bra men drar ner på latency.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Miikks:

Har bara spelat single player och missions med andra spelare sedan jag köpte det och det har varit rätt skoj faktiskt så hittar du en rabattkod någonstans och köper det för halva priset är det inte allt för illa

De spelare som vill ha mer än en single-player upplevelse ska nog inte köpa The Division förrän dem fixat fusk problemen, kollat ett par twitch kanaler som aktivt spelar i DZ, och dem möter fuskare ungefär 50% av gångerna dem är i DZ just nu (2 dagar sedan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Alla som klagar. Vill ni ha alternativet istället?
Alternativet är server side, eller någon variant av Seed och prediction algoritm på servern. Båda dessa lider av stora problem och funkar inte i FPS. Det hör mer till mmorpgs där precision inte är så noga.

Alternativet är att ni gör ett headshot på er sida. Men servern ser er en meter åt andra hållet. Mao ni missar. Detta är vad ni får om ni vill ha helt fusksäkert. Kommer också leda till att ni hamnar ur synk och kommer warpas fram o tillbaks.

Detta är som någon sa ett gammalt kännt problem. Men så länge vi har fysikens lagar att ta hänsyn till så går det inte att göra "full precision games" med en server side lösning. Måste lita på klienten till en viss del.

Sen finns det ju sätt att hitta fuskare på som man kan implementera. Men att klaga på att det är en Trusted client lösning? Märks att han varit arkitekt på ett action mmorpg och inte ett online FPS

Hur gör spel som tex BF4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hur gör spel som tex BF4?

Fairfight = https://gameblocks.com

Permalänk
Medlem

Jävla idioter som fuskar hela tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasser:

Verkar ju vara den absolut bästa lösningen. Varför använde Division inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

jo, "normala" spelare tycker nog det, men fuskare har ofta en lite annan mentalitet, dom som går helt bananas är närmre troll i mentalitet än spelare, huvudsyfte är att få uppmärksamhet och reta folk till "vansinne", bevisligen fungerar det då det startas trådar hej villt om det på massor av forum.

Sedan har du dom som gärna vill vara bra på spelet men inte kan, dom kan ofta vara lite svårare att se då doms syfte inte är att tömma servrar.
Ingen av dom tycker nog att dom pajar spelet, båda får ut vad dom vill av det.

Aldrig tänkt på det så. Lite psyk-varning på cheaters då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli