Permalänk
Medlem

Byta IP-adress

Tjenare, ny här på detta forum och förhoppningsvis så kanske man kan få lite hjälp

Det är så att jag undrar ifall det är möjligt att byta ip adress på datorn, har provat en massa saker som att stänga av routern i ett tag & även vart i kontakt med min ISP(Telia) och dom säger att dom inte kan byta min ip adress.

läst ett gäng utav trådarna men fattar inte så mycket

Är på nybörjarnivå när det gäller nätverk och hela köret.

Är tacksam för all hjälp man kan få.

(Sorry ifall denna tråd är postad på fel ställe!)

Permalänk
Medlem

Prova stänga av routern längre tid. Det är den som brukar binda IPn och det gör den vanligtvis i spannet en halvtimme till flera timmar.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Varför ska du byta IP-adress ?

Du har varit i kontakt med de som är ansvariga för din publika IP (Telia) så det är inte mycket du kan göra om det är just din publika IP du är ute efter att byta?. Vet ej hur lång LEASE man har från Telia. Mvh

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Ändra IP-adress på datorn är inga problem och det kan du göra med några knapptryck, men den externa IP-adressen utåt blir svårare. Den är knuten till en MAC-adress (din routers) så för att få en ny behöver du byta MAC, men det går mig veterligen inte att göra på deras modem som kommer ut.

Men vad exakt är det du vill uppnå så kanske vi kan hitta en workaround

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske frågade fel sak för Telia kan troligen inte byta ip på din dator men du menade kanske att du vill byta din publika ip ?
Vilken typ av uppkoppling och vilken router och/eller modem har du och varför vill du byta ip ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Hucke:

Vet inte om det är MAC eller IP adressen, för det är så att min det är min brors dator jag tagit över och han är bannad på lite olika spel osv och när jag loggar in på mina konton så helt plötsligt blir jag insta bannad.

Har ett gäng polare som säger att jag ska byta IP o hela köret så jag kan börja spela med dom (inte spelat på flera år)

Har i princip inte den blekaste aning vad jag ska göra för o kunna spela igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av wallzie:

Tjenare, ny här på detta forum och förhoppningsvis så kanske man kan få lite hjälp

Det är så att jag undrar ifall det är möjligt att byta ip adress på datorn, har provat en massa saker som att stänga av routern i ett tag & även vart i kontakt med min ISP(Telia) och dom säger att dom inte kan byta min ip adress.

läst ett gäng utav trådarna men fattar inte så mycket

Är på nybörjarnivå när det gäller nätverk och hela köret.

Är tacksam för all hjälp man kan få.

(Sorry ifall denna tråd är postad på fel ställe!)

Telia KAN byta din IP-adress ut mot nätet, men de kanske inte har den tjänsten för ditt abonnemang.

Man kan beställa fast IP, då får man en ny som aldrig ändras.

Annars måste Telia släppa den du har nu i sina routers, reservera den (blocka den för din och andras datorer en stund) så att din dator tvingas få en ny från DHCP-servern. Annars får man oftast samma IP-adress som tidigare då servrarna försöker koppla samma hårdvaruadress till samma IP så gott de kan.

EDIT:
Det kan fungera som andra skrivit att du har routern av väldigt länge, eller byter router. Då kan adressen hinna delas ut till någon annan, men det finns risk att Telia har satt långa tider som ett dygn eller en vecka innan adresser släpps.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

har 100/100 uppkoppling - kör på telias egna router TG799vn v2. skrev innan orsaken

Permalänk
Medlem
Skrivet av wallzie:

@Hucke:

Vet inte om det är MAC eller IP adressen, för det är så att min det är min brors dator jag tagit över och han är bannad på lite olika spel osv och när jag loggar in på mina konton så helt plötsligt blir jag insta bannad.

Har ett gäng polare som säger att jag ska byta IP o hela köret så jag kan börja spela med dom (inte spelat på flera år)

Har i princip inte den blekaste aning vad jag ska göra för o kunna spela igen

Har du provat ominstallera windows?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

Det har jag faktiskt inte gjort, men om jag skulle göra en total OSRI så skulle jag kunna spela igen då? till exempel cs:go på olika hemsidor och så?

Permalänk
Medlem

@wallzie:

Ingen aning men gissar att din bror blev bannad pga fusk, de kanske finns kvar nå elände på datorn som gör att du blir bannad.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du blåst datorn? Det är nog en bra början.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

Har i princip rensat hela datorn på alla program och jag installerade alla programmen jag använder så det finns i princip ingenting som min bror använde innan på datorn.

Permalänk
Medlem

@giplet:

Du menar ominstallation på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wallzie:

@Hucke:

Vet inte om det är MAC eller IP adressen, för det är så att min det är min brors dator jag tagit över och han är bannad på lite olika spel osv och när jag loggar in på mina konton så helt plötsligt blir jag insta bannad.

Har ett gäng polare som säger att jag ska byta IP o hela köret så jag kan börja spela med dom (inte spelat på flera år)

Har i princip inte den blekaste aning vad jag ska göra för o kunna spela igen

Använder du nu samma nät som din bror hade?
Fungerar det på en annan dator i samma nät?

Varför var din bror bannad från första början?
Finns olika sorters bans.. GUID bans, Hardware bans, IP bans. Dessa kan delas ut från olika håll, exempelvis hos server ägaren eller Anti-cheat systemet.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

många routrar kan clona din dators mac adress
det kan vara värt att prova för att få en ny ip fort om inte dhcp servern släpper den du redan har

Permalänk
Medlem

@Daavido:

Jag använder samma nät eftersom jag nyligen flyttade hem igen så jag tog över datorn exakt där den stog.

har även en till lillebror som spelar för fullt i samma nät på alla möjliga hemsidor och det är han jag vill spela med.
För jag spelade på mitt konto först på lillebrorsans dator utan någon sorts ban och direkt när jag loggade in på den här datorn då som är min nu blev jag bannad.
jag snackade med brorsan och tydligen hade han fuskat med nått wallhack eller liknande.

Permalänk
Medlem

har lite ny info då jag snackade med telia igen, och dom svarade såhär:

" IP adressen levereras till routern och omförhandlas var 20 minut. Så om du kopplar ur routern i några timmar bör den bytas. Det kan hända att de använt sig av en annan blockering också. Och då kan du behöva ett annat nätverkskort.

Och om routern är inkopplad när de 20 minuterna gått så får den oftast samma.

Har de däremot använt sig av tex. MAC blockering så läser de av identiteten på nätverkskortet och blockerar det."

Permalänk
Rekordmedlem

Endera stänger du av routern och väntar länge innan den startas igen, det kan behövas flera dygn, eller så byter du macadress på routerns wan interface, Telia har egen mjukvara i smarten och jag vet inte om det är möjligt att göra detta.
Eller så frågar du Telias support om de kan byta ditt publika ipnummer, för det är det som är bannat och inte det ip som datorn har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Enligt snubben jag pratade med på telia sa att deras "lease tid" låg på 20 min, och han passade också på att lägga till om den kanske står i 1-2 timmar så ska jag ha en ny ip adress, dock vet jag inte om det är på den sidan jag är bannad eller inte.

så det är mitt publika IP som kommer behövas att byta?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wallzie:

@Daavido:

Jag använder samma nät eftersom jag nyligen flyttade hem igen så jag tog över datorn exakt där den stog.

har även en till lillebror som spelar för fullt i samma nät på alla möjliga hemsidor och det är han jag vill spela med.
För jag spelade på mitt konto först på lillebrorsans dator utan någon sorts ban och direkt när jag loggade in på den här datorn då som är min nu blev jag bannad.
jag snackade med brorsan och tydligen hade han fuskat med nått wallhack eller liknande.

Det låter inte riktigt som det är ipnummret som är bannat utan datorn eller kontot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Kontot i sig blev ju inte bannat när jag spelade på den andra datorn, utan direkt när jag spelade på denna datorn som min bror spelade på blev jag bannad.

Om det är datorn som är bannad finns det något sätt att kunna fixa det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av wallzie:

@mrqaffe:

Kontot i sig blev ju inte bannat när jag spelade på den andra datorn, utan direkt när jag spelade på denna datorn som min bror spelade på blev jag bannad.

Om det är datorn som är bannad finns det något sätt att kunna fixa det?

Spärrsystemet har troligen kollat vilka delar som sitter i datorn och så länge inte de byts ut lär den vara bannad i så fall, exakt hur signaturen beräknas vet jag inte men det går ju att kolla på så många saker att det kanske inte går att få den vitlistad utan nästan allt måste bytas ut för att den ska bli godkänd. Det kan även vara så att fusket inte är borta ur datorn och då kan det fungera med ominstallation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Okej men då kanske jag börjar med en total ominstallation på datorn och så tar jag det där ifrån!

Tack som fan för alla svar och tack för eran tid till att hjälpa till är grymt tacksam!

Hade alla som svarade!

Permalänk

Lite svårt att veta exact vad han blivit bannad för, om kontot har blivit vac-bannat eller overwatch bannat i cs så är det ju inte skillnad på vilken dator du än spelar för då kan man ändå inte spela på "säkra servers", har kontot inte blivit vac eller overwatch bannat kan du spela från vilken dator som helst

om du kör andra servers såsom surf,jump m.m. så har dem sina egna ban system som oftast bannar ip:en

Permalänk
Medlem

@razerpathana: ¨

Faceit är det ända stället jag e bannad på inte OW ban eller VAC

Permalänk
Skrivet av wallzie:

@razerpathana: ¨

Faceit är det ända stället jag e bannad på inte OW ban eller VAC

Testa skriva på reddit i faceit tråden och hoppas att dom hjälper dig ?

Permalänk
Medlem

@razerpathana:

Det står på deras reddit regler att: Ban issues
If you were banned for something please also send a ticket if you would like to try appealing it, but don't always expect them to be lifted. Bans are given for a reason.
You will then responded to. Their verdict is final and cannot be changed once you get the reply back.

och vad jag sett tidigare om folk som har blivit felaktigt bannade så i stort sätt bryr dom sig inte alls om folk som blir bannade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Man kan beställa fast IP, då får man en ny som aldrig ändras.

Telia tillhandahåller inte längre fasta IP-adresser om du inte har företagsabonnemang.

Helt orimligt att Sverige har någon sorts östblockskommunist affärsmodell på nästan alla våra ISP.

Snart blir det väl CGN nät för hela jävla slanten.

Fan

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Telia tillhandahåller inte längre fasta IP-adresser om du inte har företagsabonnemang.

Helt orimligt att Sverige har någon sorts östblockskommunist affärsmodell på nästan alla våra ISP.

Snart blir det väl CGN nät för hela jävla slanten.

Fan

Åfan, ja det var för företagets räkning jag beställde sist, så jag bara antog att det fanns kvar för alla. Men där ser man.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX