Radiotjänsten hyresrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Tyvärr så tror jag inte du kommer få rätt i frågan.
Som reglerna ser ut ska alla som har någon form av mottagare, även trasig på vinden, betala avgiften. Det ska till och med kvitta om det är en analog, som inte används längre.

Fast här har du faktiskt fel. Är enheten så kallat varaktigt undanställd, är den inte licenspliktig. Boende i hyreslägenhet, med boxen på vinden slipper med andra ord licensen. Om du i stället bor i hus, blir det mer komplicerat. Om du har, som man normalt har, stege i huset upp till vinden, är boxen licenspliktig när den förvaras där uppe. Om din enda väg upp till vinden däremot kräver att du går ut för att ta dig upp på vinden, så är det helt plötsligt inte i direkt anknytning till boytan, och inte licenspliktigt. Att få rätt mot Radiotjänst i det här läget är dock sjukt svårt, och det blir MÅNGA turer innan de ger sig, och man måste betala licensen medan man bråkar. Därför är det betydligt bättre att vara påläst, och veta om enheten är licenspliktig, eller inte, och svara med att det finns, eller inte finns licenspliktig utrustning i hushållet.

Skrivet av Yorg:

Läs brevet, fastighetsägaren har "placerat digitalboxar i alla lägenheter". Jag förstår att Radiotjänst litar på fastighetsägaren, varför skulle hen ljuga om det? Alltså har en digitalbox befunnit sig i lägenheten, alltså är lägenhetsinnehavaren skyldig att betala avgiften.

Om boxen inte längre befinner sig i lägenheten är hyresgästen inte längre skyldig att betala avgiften, men då är det upp till honom att meddela Radiotjänst det.

Att hyresvärden har delat ut boxar betyder inte att de någonsin varit licenspliktiga. I det här fallet ser jag inte problemet, det är bara att ta kontakt med Radiotjänst och påtala att man inte har någon licenspliktig utrustning, men vill man bråka om det går det ju alltid att kasta brevet, vänta på en eventuell räkning, och ta dispyten då i stället. Det blir betydligt besvärligare, eftersom man helt plötsligt ska bestrida ett befintligt beslut, men faktum är att Radiotjänst inte har underlag för att driva in avgiften bara för att tredje part säger sig ha levererat hårdvara, så jag misstänker att Radiotjänst kommer förhala, och bråka som fan, men vika ned sig innan det blir rättssak. Men i jämförelse med tiden det kostar att ringa dem i dagarna och säga "Du, jag förstår inte den här lappen, var kryssar jag i för "ingen licenspliktig utrustning" ? och varför har ni skickat den här till mig till att börja med?" så tror jag att man får mer fritid om man bara ringer dem i dagarna. Men det är ju min åsikt...

Skrivet av imo:

Sen vilken del var inte fakta? Att man är betalningsskyldighet (som de så fint kallar det) om man har en trasig mottagare på vinden? Jag har jobbat som installatör, där ibland för tv-apparater...
Om det inte är något de ändra den absolut senate tiden kan jag till 100% säga att det stämmer.

Det har inte stämt åtminstone de senaste 10 åren... Däremot vill Radiotjänst gärna hävda det, så att de kan driva in lite pengar.
Det enda som blir diffust är innebörden av varaktigt undanställd. Radiotjänst själva vill gärna låtsas att inget är undanställt så pass bra att det är licensbefriat, men drar man det till sin spets, och går till rätten så finns det utslag som visar att är det i utrymme direkt anslutet till boytan, är det inte varaktigt nog, medan om man måste lämna bostaden, för att sen gå in i utrymmet, exempelvis via gemensam trappuppgång (vindsförråd i flerfamiljshus, exempelvis) eller fristående byggnad (exempelvis garage) så är det varaktigt nog, och inte licenspliktigt. En juridisk genväg är att ta på sig ansvaret för att själv avgöra om ens utrustning är licenspliktig eller ej, och svara därefter, när de frågar.

Skrivet av Yorg:

Det är din tolkning, Radiotjänst har fått meddelat av fastighetsägaren att hen ställt in en digitalbox i alla lägenheter. Jag tycker att det är ett fullt tillräckligt bevis.

Fast det är det ju uppenbarligen inte. Ägande, eller tillgång, är inte automatiskt det samma som att den är licenspliktig, vilket är själva grunden för att de överhuvudtaget frågar. Jag har inga synpunkter på att de tar kontakt med den boende, men det är sjukt dåligt att det saknas alternativ för "har ingen licenspliktig utrustning", men jag misstänker att det här är en gammal kvarleva från den tiden då de skickade ut de här när de inte kunde nå den boende, och om man inte hade någon licenspliktig utrustning var det bara till att kasta lappen. I dag har de gått vidare med konceptet, och om man inte avanmäler påförs avgiften per automatik. Men det är som sagt jäkligt enkelt att avanmäla, så jag ser inte problemet.

Skrivet av iben301:

Kalla mig inte hen och om du vill veta vilket bolag det är så är det https://www.vatterhem.se/ som är det största i hela Jönköping och dom har ingen koll på vem som har vad.

"Hen" i det här fallet var ju hyresvärden, inte du. Men hen är ett skitord utan existensberättigande, så långt kan vi kanske vara överens.

Skrivet av tcntad:

Oavsett om du använder den eller inte så är det innehavet man betalar för.

Mycket riktigt. Dock finns det som sagt utrymme för att förvara den på sätt som gör den icke licenspliktig.

Skrivet av Bassen87:

En bättre jämförelse när det gäller deklarationen vore som att staten hade kunnat påstå att jag tjänat 3 miljoner i lön men bara skattat för två hundratusen kr utan att ha bevis för det och sedan bara skickat ett brev med olika inbetalningsval utan att kunna kryssa i att detta stämmer inte. Detta hade varit en bra och korrekt jämförelse då radiotjänst gjort precis på detta sätt.

Fast det händer regelbundet det med. Kallas skönstaxering, och skatteverket drar till med det när de tycker att du har gjort av med pengar du inte nödvändigtvis förtjänat på ett ärligt sätt. De behöver inte på något sätt visa att du haft andra inkomster, och råkar man ut för det, är det i princip helt omöjligt att freda sig.

Skrivet av Bassen87:

Ja och har du sen trådskaparen som säger att det inte finns en digitalbox i lägenheten så blir det vad? Ord mot ord? Sålänge det inte står i hyreskontraktet att alla hyresgäster är tvingade att ha en digitalbox inkopplad är det väl varje hyresgästs rätt att lämna tillbaka denna till hyresvärden om de inte har någon TV-mottagare att koppla in den i?

Fast i det här läget är det ju just den boende man vill komma i kontakt med, och låta denna klargöra sitt eventuella innehav eller inte. Jag vidhåller att det är ett sjukt dåligt formulerat brev, och att det åtminstone PR-mässigt ligger i Radiotjänsts intresse att lägga till en ruta för "ingen licenspliktig utrustning finnes", men det är faktiskt en skitsak att ta kontakt med Radiotjänst och hävda "ingen licenspliktig utrustning finnes". Man behöver inte överhuvudtaget gå in på detaljer om varför, oavsett om det är för att den är återlämnad, varaktigt undanställd, eller man rent av aldrig fått den.

Skrivet av Tumnus:

Då lämnar man ett brev och inte ett inbetalningskort. Dessutom ger jag inte mycket för Radiotjänsts "Vi har varit där och knackat". Lika lite som jag tar Postens försök att göra samma sak som sanning.

Den nedre halvan är just den deras dörrknackare brukade lämna. Man fick den även postad hem om de inte hittade ens telefonnummer när de fick in rapporter om överlåtelse av licenspliktig utrustning från försäljare, eller uthyrningsfirmor. Den övre halvan är nyare, och det är ju kombinationen som blir lite... dumt formulerad. Men det är inte på något sätt ett inbetalningskort. Det tar kortare tid att skriva via deras formulär på nätet, eller ringa in, än vad det tar att gå igenom den här tråden, och skiter man då i tråden så slipper man även avgiften... Det känns som en prioriteringsfråga. Det är verkligen något av ett i-landsproblem.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Detta är ett vanligt knep Rånartjänsts hejdukar kör med. Hyresvärden har sannolikt inte lämnat ut någon individuell information om eventuella innehav, vilket även var fallet med min hyresvärd, eftersom de inte kan veta och/eller intyga att den finns i lägenheten för att den "ingår i hyran". Fick ett likadant brev, vilket jag rev sönder och slängde utan att läsa, eftersom jag på kort tid hade fått ett flertal vanliga "påminnelser"/hotbrev om TV-avgift och hur bra det är med statlig propaganda. Det går dock, som redan framkommit, att meddela att du inte använt den och att den inte fysiskt finns i lägenheten.

Svara inte på några andra frågor om du ringer. De är tränade att få fram "erkännanden" som de skickar ut faktura för, givetvis med en lång fördröjning så att de kan kräva in en rejäl slant. Det tog dem sex veckor att skicka fakturan till mig förra året, kostade runt 600 spänn i slutänden, trots att jag inte hade någon licenspliktig utrustning överhuvudtaget.

Här finns kontrollantens protokoll att se:
http://techworld.idg.se/2.2524/1.631378/reality-check-for-rad...

Notera kryssrutorna efter "Observation" för "Dörr" & "Hört TV", samt rutan "Uppgiftslämnare" så kan ni räkna ut hur svårt det är för dem att anmäla TV-innehav genom att "höra TV vid dörren" och/eller prata med grannen. Det är också värt att notera att alla avgiftskontrollanter jobbar på provision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är också värt att notera att alla avgiftskontrollanter jobbar på provision.

Och trots att de jobbar på provision anses de inte ha anledning att ljuga om vad de sett, eller hört, enligt rättsutslag. Personligen känner jag att eftersom antalet påförda licenser är det enda som deras ersättning grundar sig på, så har de stor anledning att ljuga...
Vilket är orsaken till varför jag uppmanar alla att alltid svara "ja" på kontrollantens frågor om innehav, och, om man faktiskt inte innehar någon licenspliktig utrustning, så avanmäler man till Radiotjänst själva dagen / dagarna efter. Dels ger det Radiotjänst lite att göra, dels ställer det till det med kontrollantens ersättning, (säger du upp licensen inom 3 veckor får han ingen provision) men främst så slipper man överraskningar i form av lögnaktigt påförd licens.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Vilket är orsaken till varför jag uppmanar alla att alltid svara "ja" på kontrollantens frågor om innehav, och, om man faktiskt inte innehar någon licenspliktig utrustning, så avanmäler man till Radiotjänst själva dagen / dagarna efter. Dels ger det Radiotjänst lite att göra, dels ställer det till det med kontrollantens ersättning, (säger du upp licensen inom 3 veckor får han ingen provision) men främst så slipper man överraskningar i form av lögnaktigt påförd licens.

Intressant taktik.

Man får alltså inte någon faktura om man inte hinner vara "kund" länge nog för att ackumulera tillräckligt mycket licenstid?

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Då lämnar man ett brev och inte ett inbetalningskort. Dessutom ger jag inte mycket för Radiotjänsts "Vi har varit där och knackat". Lika lite som jag tar Postens försök att göra samma sak som sanning.

Var får alla det här med inbetalningskort ifrån? Det har kommit ett brev med en ganska dålig lapp om att anmäla TV-innehav. Dålig för att man inte kan säga jag har ingen TV. Det har inte kommit något inbetalningskort.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det händer regelbundet det med. Kallas skönstaxering, och skatteverket drar till med det när de tycker att du har gjort av med pengar du inte nödvändigtvis förtjänat på ett ärligt sätt. De behöver inte på något sätt visa att du haft andra inkomster, och råkar man ut för det, är det i princip helt omöjligt att freda sig.

Det var någon annan som började med jämförelser tidigare i tråden och det hamnade på något sidospår som egentligen inte betyder någonting.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast i det här läget är det ju just den boende man vill komma i kontakt med, och låta denna klargöra sitt eventuella innehav eller inte. Jag vidhåller att det är ett sjukt dåligt formulerat brev, och att det åtminstone PR-mässigt ligger i Radiotjänsts intresse att lägga till en ruta för "ingen licenspliktig utrustning finnes", men det är faktiskt en skitsak att ta kontakt med Radiotjänst och hävda "ingen licenspliktig utrustning finnes". Man behöver inte överhuvudtaget gå in på detaljer om varför, oavsett om det är för att den är återlämnad, varaktigt undanställd, eller man rent av aldrig fått den.

Ja det var det som var det tragiska med brevet.
Där tycker jag en lagändring vore på plats, inte en PR-sak som de själva ska hålla på med. De måste redan ha förstått att detta kommer uppröra folk att skicka ett brev där alla måste medge att de har en TV-mottagare fastän de inte har det.

Riktiga bevis och inte vad varken hyresgäst eller hyresvärd säger är det som ska styra ifall man nu ifrån Radiotjänst sida vill dra det så långt ifall de misstänker någon som fuskar med tv-licensen. Återkommer till samma igen... Är boxen där eller inte? Och innan det har konstaterats kan man inte dra igång en automatiskt bindande inbetalning.

Att oavsett även om inte boxen fanns i TS hem, svarade han inte inom 15 dagar är han automatiskt ansvarigt betalande.

Det är det här som inte passar i vår tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

http://i.imgur.com/cnx62kN.jpg
Brevet. Jag har ingen digitalbox hemma eller tv. Kan jag slänga brevet?
Om jag fyller i säger jag att jag har en tv. Vilket jag inte har..

Tjena! fick ett likadant brev jag. det är ren lögn, någon box hade jag då inte fått.
MEN jag ringde dit och sa detta och utan problem skrev hon som jag pratade med ur mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Var får alla det här med inbetalningskort ifrån? Det har kommit ett brev med en ganska dålig lapp om att anmäla TV-innehav. Dålig för att man inte kan säga jag har ingen TV. Det har inte kommit något inbetalningskort.

Är ett brev där du endast kan svara Ja och hur du vill dela upp betalningen som sedan leder till inbetalningskortet, nöjd :D? Jag förstod både vad du och tumnus och vissa andra som skrivit inbetalningskort menat. Det är ett väldigt nonchalant skrivet brev och är inte alls förvånad över att folk går i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Intressant taktik.

Man får alltså inte någon faktura om man inte hinner vara "kund" länge nog för att ackumulera tillräckligt mycket licenstid?

Det kostar dem för mycket för att de ska administrera ett par dagars licensavgift, och även om de bestämmer sig för att börja fakturera för 2-3 dagar, så är det betydligt mindre än de 3-6 veckorna som går mellan att kontrollanten ljuger ihop att man har TV, och att man får räkningen, och kan betala den.
Det enda problemet är att man måste stå på sig och kräva att få avanmäla trots att man inte finns i deras system. Kontrollanten har ju inte skickat in din anmälan än, så de tycker ju att du inte har någon licens. Och ett par veckor senare kan det mycket väl komma en räkning i alla fall, när de tagit emot kontrollantens anmälning, varför man får ta kontakt med dem igen, och upplysa dem om att de behöver titta eter i sitt system, man har ju avanmält innehavet, varför har de skickat räkningen, varpå de river den. Strålande, men bakvänt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ganska dåligt tips måste jag säga. Framförallt när det står att de kommer att avgiftbelägga TS om han inte svarar. Bäst för TS att ringa upp radiotjänst och säga att han inte har TV boxen i lägenheten eller alt. inte fått någon alls.

Kanske det. Men nu var det ju inget tips.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Som vissa sa att "erkänna" för kontrollanten och säga upp det dagen efter betyder inte att du slipper undan jag åkte själv på ca 150kr som jag bestred och bråkade om, orsakade nog rätt mycker turbulens när jag bråkade sist med dem i ca 1-2mån det verkar nästan som jag hamnat på någon besvärlighets lista för sista gången kontrollanten var hit så gjorde jag klart för han att jag anmäler dem för ofredande! Sen har det mer eller mindre varit tyst fått något standard brev på nästa skall jag skicka ett brev tillbaka...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Om vi rent hypotetiskt säger att jag skaffat TV och TV-BOX ,o man då glömt att anmäla om detta innehav. kan dom på något se att jag användt min TV-box några dagar före jag anmält tv och tvbox innehav? och debitera mig för mer än från dagen jag börjat betala tv-licensen?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av Kevlarheart:

Om vi rent hypotetiskt säger att jag skaffat TV och TV-BOX ,o man då glömt att anmäla om detta innehav. kan dom på något se att jag användt min TV-box några dagar före jag anmält tv och tvbox innehav? och debitera mig för mer än från dagen jag börjat betala tv-licensen?

Nej, de kan inte se det. Jag till och med erkände när de ringde mig att jag fått TV:n och inte anmält innehav omedelbart (oj, jag fick den i inflyttningspresent och har inte hunnit ringa funkade bra). Fick ändå från datumet jag pratade med dem.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Enligt Kammarrätten ska avgift betalas om han har en digitalbox:

http://www.dn.se/ekonomi/kammarratten-kvinna-utan-tv-maste-an...

Men gemensamt med Aftonbladet-artikeln verkar det gälla om man har boxen hemma vilket TS inte verkar ha.

Han har boxen hemma fast i sitt förråd = att han ska betala TV-innehav. Så är lagen utformad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Som vissa sa att "erkänna" för kontrollanten och säga upp det dagen efter betyder inte att du slipper undan jag åkte själv på ca 150kr som jag bestred och bråkade om, orsakade nog rätt mycker turbulens när jag bråkade sist med dem i ca 1-2mån det verkar nästan som jag hamnat på någon besvärlighets lista för sista gången kontrollanten var hit så gjorde jag klart för han att jag anmäler dem för ofredande! Sen har det mer eller mindre varit tyst fått något standard brev på nästa skall jag skicka ett brev tillbaka...

Låter som om du helt enkelt inte hade något underlag för att du avslutat licensen, så de krävde dig på tiden mellan anmälningsdatumet, och dagen då du avslutade licensen. Men eftersom du inte säger något om hur turerna gick, så är det svårt att veta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Men jösses. Om man inte vet riktigt hur det ligger till, låt bli skriva struntsaker. Orsakar bara problem för TS eller andra som hamnar i liknande situation.

- Hyresvärden vet exakt vilka som hämtat ut en digitalbox och det vet radiotjänsten.
- Så länge digitalboxen finns inne i lägenheten, så är man betalnings skyldig. Men man har rätt att ställa undan den i ex källarförrådet. Så länge den inte finns kvar i lägenheten, slipper man betala TV avgiften.
- Man får själv kontakta Radiotjänsten och avregistrera TV/digitalbox innehav. Säga boxen/TV är undanställt och inte finns kvar i lägenheten. Men man får betala den summan, som Radiotjänsten fått uppgifter från hyresvärden när boxen hämtades ut.

Att säga bara strunta i eller bara släng brevet är korkad förslag. Visar tydligt många som inte känner till lagen. Ta reda på exakt om hur det ligger till först innan kommer med såna dumma förslag. Visst drabbar det inte ni något, men inte lika kul för de som lyssnar och blir drabbad.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Läs brevet, fastighetsägaren har "placerat digitalboxar i alla lägenheter". Jag förstår att Radiotjänst litar på fastighetsägaren, varför skulle hen ljuga om det? Alltså har en digitalbox befunnit sig i lägenheten, alltså är lägenhetsinnehavaren skyldig att betala avgiften.

Om boxen inte längre befinner sig i lägenheten är hyresgästen inte längre skyldig att betala avgiften, men då är det upp till honom att meddela Radiotjänst det.

Bara för att en digitalbox har befunnit sig i lägenheten på någon tidspunkt är det inte så att nuvarande hyresgäst i lägenheten måste betala tv-avgift. Den kan ju ha försvunnit innan nuvarande hyresgäst flyttade in.

När ska jag börja betala radio- och tv-avgift?

SVAR: Senast 15 dagar efter att du skaffat en tv-mottagare ska du börja betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst (8 § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst).

Så om TS har haft sin digitalbox i kortare tid än 15 dagar och sett till att den inom den tidsrymden är varaktigt undanställd så behöver han inte betala någon tv-avgift.

Permalänk
Skrivet av imo:

Vad tror du sannolikheten är att hyresvärden kommer säga att det är något han ska ha fått / inte hämtat ut?
Kanske något han/hon missa vid inflytt att han fick men inte hämta ut. I det fallet kvittar det att han inte har den då han kan få den, det blir som den tillhör lägenheten.
Sen vet jag inte hur det blir om han slänger lådan efter detta dock. Säkert något med betalskyldig till hyresvärden då den ska med till nästa som flyttar in.

Sen vilken del var inte fakta? Att man är betalningsskyldighet (som de så fint kallar det) om man har en trasig mottagare på vinden? Jag har jobbat som installatör, där ibland för tv-apparater...
Om det inte är något de ändra den absolut senate tiden kan jag till 100% säga att det stämmer.

Tv-mottagaren behöver vara ohjälplig obrukbar för att inte vara avgiftspliktig. Så länge man har den avgiftspliktiga apparaten i sitt hem föreligger en avgiftsskyldighet.

Står den i ditt förråd och ditt förråd inte är i din lägenhet så är den utanför hemmet och därmed behöver du inte betala. Husägare kan placera den i ett uthus t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iben301:

http://i.imgur.com/cnx62kN.jpg
Brevet. Jag har ingen digitalbox hemma eller tv. Kan jag slänga brevet?

Eftersom du varken har TV eller digitalbox så kontaktar du Radiotjänst skriftligt, refererar till brevet och meddelar att dom har fått felaktig information och att du varken har digitalbox eller TV i lägenheten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"