Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Permalänk
Melding Plague

Forza Motorsport 6: Apex får öppen beta på PC/Windows 5 maj

Utvcklarna Turn 10 utannonserar att den öppna betan för gratisspelet Forza Motorsport 6: Apex. Man passar även på att beskriva PC-specifika funktioner såsom stöd för 4K-upplösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt, och för er som missat är ju Killer Instinct gratis på marketplace för Windows 10.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

12 GB primärminne, varför?!

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oringen:

12 GB primärminne, varför?!

Emulering av konsoler kräver så mycket mer ;).

Äe, jag vet inte. Med tanke på hur mycket mer som krävs av PCversionen så har de själva satt ribban väldans högt på PC i förhållande till konsolerna. Vi får väl se vad det innebär.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

12 GB primärminne, varför?!

Varför inte?

Dom kanske vill ha mycket inladdat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wully:

Varför inte?

Dom kanske vill ha mycket inladdat?

Känns dåligt portat..visst detta är väl på ultra settings kanske to.m under 4k förhållanden?

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Varför inte?

Dom kanske vill ha mycket inladdat?

Vill?
Finns absolut ingen anledning.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Inaktiv

Jag ser verkligen fram emot att testa detta nästa vecka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

12 GB primärminne, varför?!

Skrivet av Hybe:

Vill?
Finns absolut ingen anledning.

För vi kanske vill ha bättre texturer och mer optimal upplevelse än konsolers "begränsande" 8GB. (inte fakta svar, utan lika dumt svar som frågan)

Min kravet är dock 8GB, så ni överlever, men jag har sagt det några gånger i några trådar nu... Spelen börjar vilja ha 8GB, och rekommenderade kommer då bli 12-16GB VRAM eftersom systemet och annat måste få plats i bakgrunden också, om du inte vill swappa allt till en pagefil i sirap fart. Jag personligen ser hellre bättre texturer, mer cache laddat (mindre laddtider) och så gjort än låga RAM krav.

RAM är så billigt idag, så varför man inte satsar på 16GB förstår jag inte när man ändå köper mid/highend GPU och CPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

För vi kanske vill ha bättre texturer och mer optimal upplevelse än konsolers "begränsande" 8GB. (inte fakta svar, utan lika dumt svar som frågan)

Min kravet är dock 8GB, så ni överlever, men jag har sagt det några gånger i några trådar nu... Spelen börjar vilja ha 8GB, och rekommenderade kommer då bli 12-16GB VRAM eftersom systemet och annat måste få plats i bakgrunden också, om du inte vill swappa allt till en pagefil i sirap fart. Jag personligen ser hellre bättre texturer, mer cache laddat (mindre laddtider) och så gjort än låga RAM krav.

RAM är så billigt idag, så varför man inte satsar på 16GB förstår jag inte när man ändå köper mid/highend GPU och CPU.

Eller är det ingen skillnad alls mellan xboxet forza och PC's? De kanske vill visa ''kolla vårt Xbox levererar bättre prestanda än vad en monsterdator gör''

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För vi kanske vill ha bättre texturer och mer optimal upplevelse än konsolers "begränsande" 8GB. (inte fakta svar, utan lika dumt svar som frågan)

Min kravet är dock 8GB, så ni överlever, men jag har sagt det några gånger i några trådar nu... Spelen börjar vilja ha 8GB, och rekommenderade kommer då bli 12-16GB VRAM eftersom systemet och annat måste få plats i bakgrunden också, om du inte vill swappa allt till en pagefil i sirap fart. Jag personligen ser hellre bättre texturer, mer cache laddat (mindre laddtider) och så gjort än låga RAM krav.

RAM är så billigt idag, så varför man inte satsar på 16GB förstår jag inte när man ändå köper mid/highend GPU och CPU.

Texturer? Laddar man in dom i det långsamma Ram-minnet alltså?

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Windows Store? Iiiiii don't think so.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Right...windows 10...så spelar jag det på laptopen då...om det går. Min speldator kör fortfarande w8.1 sedan 10 är så mycket problem med för mig på alla system. Jag tror Intel Graphics hd3000 klarar det utan problem :P...eller inte

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Geeks Gaming

Gillar att dom säger att det blir en begränsad version med 63 bilar och 21 banor. Vart är begränsningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheMadPanda:

Gillar att dom säger att det blir en begränsad version med 63 bilar och 21 banor. Vart är begränsningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Avsaknad av multiplayer, 63 bilar istället för de 450+ som finns i Forza 6 samt 27 banor istället för 21 som finns med i denna enklare utgåva. Finns säkert fler skillnader men främst avsaknad av MP samt betydligt mindre val av bilar är väl de största begränsningarna. Samtidigt kostar inte spelet att spela så det jämnar väl ut sig lite.

Forza 7 kan bli riktigt intressant, om vi får se en fullständig PC-utgåva den gången och inte en avskalad utgåva likt den nyhetsartikeln handlar om.

Permalänk
Sötast

Jag gillar att man gör ett avskalat spel för en full plattform och släpper ett fullt spel på en avskalad plattform.

De har de inte lätt där på ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag gillar att man gör ett avskalat spel för en full plattform och släpper ett fullt spel på en avskalad plattform.

De har de inte lätt där på ms

Mao har de så att säga "inte alla pommes fritsen på tallriken"

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oringen:

12 GB primärminne, varför?!

För att utvecklingen går frammåt. 2GB minne, Windows XP, och en Core 2 Duo duger helt enkelt inte längre. Många moderkort har idag stöd för 64GB minne så att bara kräva 12GB är ganska snällt med dagens mått mätt. Jag har själv 32GB i min primära burk och det känns ganska standard idag faktiskt. Skulle aldrig kunna gå tillbaks till 16GB som jag hade innan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har personligen bara 16Gb och är ju inte dåligt mycket med 12GB. Måste ju vara snyggt eller något annat som motiverar så mycket ska laddas in i ram.

Kan ändå inte ha mer än max 16GB i burken och över det är inte billigt precis.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybe:

Texturer? Laddar man in dom i det långsamma Ram-minnet alltså?

Både ja och nej, väldigt mycket Ram används också för texturer i spel, detta på grund av att en del av arbetet faktiskt sker på CPU sidan där den också använder sig av texturer.

För system och spel som använder sig av mer texturer än vad du har VRAM till så ligger dessa också i ram, mestadels på grund av att det tar tid att läsa in och bearbeta alla textur lager så det är snabbare att låta de ligga cachade i ram minnet och skicka till GPU än att läsa in allt från disk hela tiden.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Som jag sagt tidigare.. det är endast 6 banor med 20 konfigurationer, inte 21 banor. (ingen nurburgring!)

Väldigt nedskalat indeed. Skulle inte förvåna mig ifall dom drog ner på inställningsmöjligheterna på bilarna med.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av anon5930:

Avsaknad av multiplayer, 63 bilar istället för de 450+ som finns i Forza 6 samt 27 banor istället för 21 som finns med i denna enklare utgåva. Finns säkert fler skillnader men främst avsaknad av MP samt betydligt mindre val av bilar är väl de största begränsningarna. Samtidigt kostar inte spelet att spela så det jämnar väl ut sig lite.

Forza 7 kan bli riktigt intressant, om vi får se en fullständig PC-utgåva den gången och inte en avskalad utgåva likt den nyhetsartikeln handlar om.

Aha, hade hellre sätt en fullversion med en kostnad.. Men ja ingen multiplayer då blir det ganska värdelöst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Trevligt - tycker det är helt rätt att fläska på med systemkraven. Alla har nog inte 16GB ram men det kommer nog så sakteligen.

Permalänk
Avstängd

Är det gratis att prova medans den är i öppen beta?

Eller måste man betala för en beta?

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av rektor:

Är det gratis att prova medans den är i öppen beta?

Eller måste man betala för en beta?

Spelet är både gratis nu och när det släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Gillar systemkraven, finns det något spel som faktiskt kräver mer?

"Här får ni prova det super exklusiva bilspelet som är... oj... va? Fungerade det inte så bra på din dator? Men.... du har ju inte hunnit upplev..... ja? Jo... Xbox.... Ja jo där fungerar det jättebra.... ser riktigt bra ut med faktiskt.... Jadå, fler bilar och banor också, varför skulle du ens spela det på PC för? Kom köp en Xbox idag"

Permalänk
Snusfri

Längtar tills det släpps.
Senast man spelade Forza var 4an på min gamla 360

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tack och bra att dom skriver systemkrav på 4K som högst.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

oh wow, folk gnäller över ett gratisspel.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

oh wow, folk gnäller över ett gratisspel.

Man fick väl inte hela spelet? Typ en demo till Xboxets Forza om jag minns rätt.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.