Mus i storlek med intellimouse 3.0? Köpråd önskas!

Permalänk
Medlem

Mus i storlek med intellimouse 3.0? Köpråd önskas!

Jag älskar min gamla Microsoft intellimouse explorer 3.0 men den är helt utsliten nu och knappar samt scrollhjul lever sitt eget liv.

Jag söker efter en ersättningsmus i ungefär samma storlek, dvs ganska stor, med sladd. Den måste klart ha minst 5 knappar (inkl scrollhjulet) och får gärna ha högre dpi än den gamla som är på 450 dpi tror jag.

Kommer spela BF3 med den så duger den till det är jag nöjd. Och inte för dyr, jag är ingen hardcore gamer! Helst runt eller under 500kr!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Supernöjd med min Asus Gladius.
Samma layout som din MS, och även den MX510 jag hade.
En fin sak är att den sparar inställningarna på musen, och kräver bara Asus's program om man vill ändra på nåt.
Lite dyr såklart, men håller den länge så kvittar det ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Supernöjd med min Asus Gladius.
Samma layout som din MS, och även den MX510 jag hade.
En fin sak är att den sparar inställningarna på musen, och kräver bara Asus's program om man vill ändra på nåt.
Lite dyr såklart, men håller den länge så kvittar det ju.

Den såg bra ut! Får kolla upp den, egentligen lite dyr för mig men värt att kolla upp.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Jag älskar min gamla Microsoft intellimouse explorer 3.0 men den är helt utsliten nu och knappar samt scrollhjul lever sitt eget liv.

Jag söker efter en ersättningsmus i ungefär samma storlek, dvs ganska stor, med sladd. Den måste klart ha minst 5 knappar (inkl scrollhjulet) och får gärna ha högre dpi än den gamla som är på 450 dpi tror jag.

Kommer spela BF3 med den så duger den till det är jag nöjd. Och inte för dyr, jag är ingen hardcore gamer! Helst runt eller under 500kr!

Du vill inte ha en ny Intellimouse 3.0?

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk

@Bill-Hertzhog: Zowie EC1 är nice! Tyvärr verkar priset ha stigit sen BenQ köpte upp dom. =S

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Bill-Hertzhog: Zowie EC1 är nice! Tyvärr verkar priset ha stigit sen BenQ köpte upp dom. =S

Ser "ganska" dåligt ut med lagerhållningen på dem?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pungen83:

Du vill inte ha en ny Intellimouse 3.0?

Det verkade som att dom slutat tillverkas, men jag hittade faktiskt en butik i Sverige som sålde dom. Största problemet med dom är att scrollhjulet har dålig precision.

Allt för ofta har detta utspelat sig: Jag kör pansarvagn i BF3 och den börjar bli väldigt skadad. Under beskjutning och med några få % kvar innan vagnen exploderar så hoppar jag ut och scrollar fram blåslampan för att laga. Istället, pga scrollhjulets dåliga precision, så drar jag av en rpg i röven på tanken, den sprängs, och jag dör...

Så en ny mus som den jag har skulle funka då precisionen på en ny mus säkerligen är bättre än på min gamla, men jag kollar heslt på alternativ först.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk

På Aliexpress finns det Intellimouse 3.0, sedan om det är original, pirat eller från kartonger som ramlat av lastbilar låter jag vara osagt. Köpte två (olika handlare) därifrån och är nöjd med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Det verkade som att dom slutat tillverkas, men jag hittade faktiskt en butik i Sverige som sålde dom. Största problemet med dom är att scrollhjulet har dålig precision.

Allt för ofta har detta utspelat sig: Jag kör pansarvagn i BF3 och den börjar bli väldigt skadad. Under beskjutning och med några få % kvar innan vagnen exploderar så hoppar jag ut och scrollar fram blåslampan för att laga. Istället, pga scrollhjulets dåliga precision, så drar jag av en rpg i röven på tanken, den sprängs, och jag dör...

Så en ny mus som den jag har skulle funka då precisionen på en ny mus säkerligen är bättre än på min gamla, men jag kollar heslt på alternativ först.

Okej. Har aldrig ägt nån själv så vet inte hur hjulet känns.

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk
Medlem

@Bill-Hertzhog:

Steelseries Sensei är väldigt lik i formen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Köp en mx518 och var nöjd

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Ser "ganska" dåligt ut med lagerhållningen på dem?

Såg det också, men verkar vara helt nya som ska komma nu i maj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rival 300. Bästa jag testat.

Permalänk

Inhandlade en Corsair Sabre optical när min Logitech G400 la av. Gillade G400:an,passade som handen i hansken för mig och Sabren är likadan. Är något kortare än än Intellimouse ( ca 1,5 cm) men vidden är ungefär densamma. Gillar inte riktigt Intellimouse (har en som reserv) då högerknappen är för vid för min smak. Långfingret och ringfingret sammarbetar inte riktigt med den

Visa signatur

E6850@3Ghz, Noctua NH-12F, Asus P5K Deluxe/WiFi-AP, 4GB Corsair 6400C4DHX, Corsair HX 520W, Antec P182 Gun Metal, X-Fi Xtreme Gamer, Asus ENGTX 260, Samsung 320GB/500GB. Top-notch...years ago.

Permalänk

Steelseries Rival är väl det närmsta du kommer i form. Verkar vara en omtyckt mus.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Rival 300 är som sagt lik i formen, jag klarar dock inte av sidoknapparna, dom sitter lite för högt upp och långt bak för att jag ska kunna använda dom med sidan av tummen smidigt.

Permalänk
Medlem

Har du kollat något på Razer Deathadder?

Rätt bra pris på CDOn.com just nu (599:-):
http://cdon.se/hemelektronik/razer-deathadder-chroma-p2981559...

Har själv en äldre version (1800dpi) som fungerar felfritt än idag.

Webhallen tar 449:- för Essentials-modellen:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/242342-r...

Permalänk
Medlem

@Bill-Hertzhog:
många som tiptsat steelseries rival.. Har själv en Asus Gladius och diggar den skarpt.. Byggkvaliten är imponerande och den är lite större i formen än mx518 och intellimouse 3.0 vilket ja uppskattar med större händer.
Dock såg jag att rival hade ett bra pris på sig nu på cdon green friday kampanjen om du vill gå på den:
http://cdon.se/hemelektronik/steelseries-rival-300-svart-p353...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Det går oftast att renovera mössen, det är Omronmicrobrytare i dem som går att byta och scrollen krånglar oftast pga smuts och brukar fungera bra efter en rengöring.
De flesta möss använder dessa brytare
http://www.ebay.com/itm/2x-OMRON-D2FC-F-7N-Micro-Switch-Micro...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@Bill-Hertzhog:
många som tiptsat steelseries rival.. Har själv en Asus Gladius och diggar den skarpt.. Byggkvaliten är imponerande och den är lite större i formen än mx518 och intellimouse 3.0 vilket ja uppskattar med större händer.
Dock såg jag att rival hade ett bra pris på sig nu på cdon green friday kampanjen om du vill gå på den:
http://cdon.se/hemelektronik/steelseries-rival-300-svart-p353...

Tack för tipset om cd.on. Blev dock tveksam när någon högre upp varnade för att tumknapparna sitter långt bak, tittar man på bilder på den musen så gör dom faktiskt det. På min nuvarande sitter knapparna snarare framför mitten och dom är stora.

Fan, är sugen på att beställa men vill inte bli besviken...

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

@Bill-Hertzhog:

Var i samma sits som dig, testade många olika möss och den som jag tyckte var absolut mest lik var Zowie EC1.
Skulle säga att jag faktiskt tycker den är skönare än 3.0.
Såg att de har släppt en ny revision av den, men ny sensor. Den har jag inte testat det kan jag inte säga något om, men den gamla har fungerat perfekt för mig.

Permalänk
Medlem

Jag beställde musen som länkades från Cdon, 389kr inkl frakt var för billigt för att låta bli. Hoppas bara att tumknapparnas placering inte retar mig...

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Jag beställde musen som länkades från Cdon, 389kr inkl frakt var för billigt för att låta bli. Hoppas bara att tumknapparnas placering inte retar mig...

I värsta fall är det ju bara pröva den och sen skicka tillbaka den, om man verkligen inte klarar av knapparna dvs. Det är förmodligen en vanesak beroende på vilket grepp du använder. Kör du claw så borde inte knapparna sitta jättedumt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så har jag fått hem Rival 300-musen. Den är mindre än intellimouse explorer 3.0, främst på längden. Tummknapparna sitter också lite högre än jag velat. Och den högre dpi:n gör att jag känner mig som Agda, 97år, som rör en mus för första gången.

Men den har en helt annan kvalitet (bättre) och jag lär vänja mig vid den!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ladda ner Steelseries Engine, då kan du ändra DPI-inställningen väldigt enkelt. Det går även att sätta makron på knappar, ha olika profiler i olika program och även ändra hur ljuset fungerar (det går även att slå av all belysning).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Ett tips är att ladda ner Steelseries Engine, då kan du ändra DPI-inställningen väldigt enkelt. Det går även att sätta makron på knappar, ha olika profiler i olika program och även ändra hur ljuset fungerar (det går även att slå av all belysning).

Jo jag drog ner det programmet, men har inte orkat lära mig om makron.

En fråga dock, finns det någon fördel med att ha musen på högsta dpi:n och istället sänka känsligheten i spelets inställningar? Gäller BF3.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Jo jag drog ner det programmet, men har inte orkat lära mig om makron.

En fråga dock, finns det någon fördel med att ha musen på högsta dpi:n och istället sänka känsligheten i spelets inställningar? Gäller BF3.

Tvärtom oftast.
Lägre dpi nivåerna är oftast dom best stabila med minst jitter. Ju högre desto mer jitter generellt sett.
Om du var van vid 400dpi ifrån IE3.0 så kör det helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Tvärtom oftast.
Lägre dpi nivåerna är oftast dom best stabila med minst jitter. Ju högre desto mer jitter generellt sett.
Om du var van vid 400dpi ifrån IE3.0 så kör det helt enkelt.

Hehe, då känns det knappt lönt att köpa mus med högre dpi. I mitt fall behövdes ny mus ändå förvisso.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Zowie ec1-A är 3.0 fast med modern teknik, och nej intellimouse suger idag. zowie är mycket mer responsiv.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre