Permalänk
Medlem

Måla kakel eller inte?

Hej där! Har en liten fudnering - någon här som målat kakel innan? Blev det bra?
Jag har bara sett bilder på nätet och där ser det riktigt bra ut, men funderar på om det ser sämre ut i verkligheten..

Jag funderar själv på att måla kaklet i mitt kök vitt. Tycker personligen det är väldigt snyggt: http://www.dekora.se/media/2223/bild-vit-fasad-matt.jpg?width...

Skulle gärna byta till det kaklet men känns inte riktigt som jag kan motivera arbetet då köket är bytt 2013 (innan jag köpte lägenheten dock)
Här är en bild på köket:

Vad tycker ni? Måla kaklet vitt eller behålla det grått?

Har även satt upp 2 stycken svarta skåp på var sida av fläkten som tillsammans med bänksskivan skulle bryta av det vita lite.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Skule absolut inte måla över/byta kaklet över vänstra bänken, däremot ser det lite underligt ut att linjen under skåpen (det längst in i hörnet ser för övrigt ut som en ergonomisk dödsfälla) följer med även över högra bänken där det inte finns några skåp. Det finns uppenbarligen en tanke med att spisen - fläkten - spiskåpan skall utgöra en lodrät linje men det efterspeglas inte i kaklet mellan hällen och fläkten utan kaklet kör sin grej och struntar i alla andra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Hej jag jobbar med färg. Måla kakel är det mång som gör men inget vi skulle rekommendera generelt då glasyren på en platta är väldigt hård som gör att färg har svårare att fästa, inga garantier lämnas alltså. Vill du gärna prova så är det våtrumsfärg du ska använda och tvätta gärna med röd etanol innan. Lycka till

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem

Det blir inte bra, köp kakeldekor eller sätt nytt kakel.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av twit:

Skule absolut inte måla över/byta kaklet över vänstra bänken, däremot ser det lite underligt ut att linjen under skåpen (det längst in i hörnet ser för övrigt ut som en ergonomisk dödsfälla) följer med även över högra bänken där det inte finns några skåp. Det finns uppenbarligen en tanke med att spisen - fläkten - spiskåpan skall utgöra en lodrät linje men det efterspeglas inte i kaklet mellan hällen och fläkten utan kaklet kör sin grej och struntar i alla andra.

Ser ut som dom ville slippa kapa ute i kanten (förståeligt). sen sitter kupan om jag inte har fel centrerad mitt på plattan (nästan i alla fall). Har själv inte heller gjort helt rätt just vid fläkten troligen, men viktigare för mig då att få mönstret rätt på kaklet (ligger som tegel).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har bara sett målat kakel 1 gång eller något. Såg förjävligt ut. Om det var dåligt målat där eller det alltid blir så kan jag inte uttala mig om. Men man såg ju igenom färgen. Usch.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte köket såg snyggt ut..
Kan inte inbilla mig hur två svarta skåp skulle gör köket snyggare/bättre så lägg gärna upp en bild.

Permalänk
Skrivet av Alligatorn:

Har bara sett målat kakel 1 gång eller något. Såg förjävligt ut. Om det var dåligt målat där eller det alltid blir så kan jag inte uttala mig om. Men man såg ju igenom färgen. Usch.

Kan se hyfsat ut, men inget som någon rekommenderar (bland annat där man kan köpa kakel). Håller inte lika bra som original, samt att få färg på rätt ställe.

Personligen ser det gråa inte så farligt ut (värre om det är en färg som gul/grön eller liknande).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att nytt, vitt, kakel skulle bli snyggare, såväl som göra arbetsytan ljusare. Fom och storlek på kaklet såväl som hur det sätts gör mycket för "linjerna" i köket (stilrent vs. grötigt intryck), så hör efter med ett proffs, det behöver inte bli så jättedyrt att låta en expert kakla om.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Vi målade kaklet i cafeterian på en förening där jag är medlem. Ser helt Ok ut. Vi tvättade, gjorde ett försök att matta av ytan med slippapper, tvättade igen, häftgrund och sedan färg.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Finns ju en stor risk att det kommer se ut som skit när du målar.
Nått annat man kan göra som är "lätt" är att montera glasskivor som är målade på baksidan.

snor bild skamlöst från google bildsök