Permalänk
Medlem

Tips: Speedlink Lithos tangentbord

För dig som vill ha ett litet fungerande tangentbord med belysta knappar utan en massa "lull-lull",
så kan jag rekommendera Speedlink Lithos.

Letade länge efter ett enkelt tangentbord med belysta knappar och eftersom jag var van med Logitech's produkter så såg jag inget utanför detta märke.
Men nästan alla Logitech's tangenbord hade begränsning i knappnedtryckningar (key rollover) om man tittade på tangentbord under 1000-lappen.
Mina krav var att det skulle finnas belysning, kunna trycka ner "Shift-W-Space" utan begränsning, ha låga tangenter (likt laptops), tyst och fullstort med pil- och siffertangenter.
Då såg jag detta under mellandagsrean för 249kr, jag slog till och det är jag helnöjd över.

Pros
* Står stabilt på gummifötter.
* Belysning under tangenterna och genom bokstäverna.
* Snabbknappar med hjälp av "Fn"-knappen.
* Fullstort.
* Låga tangenter.
* Tyst.
* Inte märkt av begränsning i "key rollover".
* Saxbrytare (gillar inte MX-brytarna).
* On/Off-knapp för belysningen.

Cons:
* Förminskad backspacetangent.
* Flyttad asterisk/apostrof-tangent.
* Lätt flottig yta på blanksvart.

En sak jag inte kan placera på Pro/Con är att den ej har ställbara ben, för den har lagom lutning ändå.

De 2 första nackdelarna är ändå en vanesak så dessa är inget stort bekymmer mer än i början

Lade till en grej om benen.
Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk

notera att saxbrytare är en typ av mekaniska brytare bara ganska mycket annorlunda från de mekaniska mx brytarna du troligen tänker på.

annars håller jag med om att saxbrytare är de skönaste på marknaden helt klart plus att de är relativt tysta så motparten slipper få massa klickljud i skype/ts.

en annars ser det ju trevligt ut hade gärna sett en annan färgkodning på mediafunktionerna typ som jag har på mitt nuvarande logitech illuminati med orange icon för mediafunktionerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

notera att saxbrytare är en typ av mekaniska brytare bara ganska mycket annorlunda från de mekaniska mx brytarna du troligen tänker på.

annars håller jag med om att saxbrytare är de skönaste på marknaden helt klart plus att de är relativt tysta så motparten slipper få massa klickljud i skype/ts.

en annars ser det ju trevligt ut hade gärna sett en annan färgkodning på mediafunktionerna typ som jag har på mitt nuvarande logitech illuminati med orange icon för mediafunktionerna.

Lite felformulerat, får ändra

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Bra med en tråd om denna bräda
Förbaskat synd med den minskade backspace och flyttade asterisken dock
(Jag misstänker det skulle vara rätt irriterande för mig)

Skrivet av Rouge of Darkness:

notera att saxbrytare är en typ av mekaniska brytare bara ganska mycket annorlunda från de mekaniska mx brytarna du troligen tänker på.

Stämmer det? Saxbrytare är väl i princip rubber domes med en saxformad ram för stabilitet, trodde jag?
I vilket fall kan de vara riktigt trevliga

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Bra med en tråd om denna bräda
Förbaskat synd med den minskade backspace och flyttade asterisken dock
(Jag misstänker det skulle vara rätt irriterande för mig)

Stämmer det? Saxbrytare är väl i princip rubber domes med en saxformad ram för stabilitet, trodde jag?
I vilket fall kan de vara riktigt trevliga

Ja ok då hybridmekaniska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows