Steam får stöd för Bitcoin-betalningar

Permalänk
Melding Plague

Steam får stöd för Bitcoin-betalningar

För att anpassa sig till den växande globala spelmarknaden har Valve nu inlett ett samarbete med betaltjänsten Bitpay. Samarbetet gör det möjligt att betala med Bitcoin på Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Känns som en rätt stor sak, jag trodde att växlingskursen skulle stiga en del men den verkar ha stått nästan still idag. Kul att fler stora aktörer tar emot BTC : )

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Synd att man hade hela sin wallet uppladdad på Cryptsy då... fml

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Ursäkta en total novis, men hur skaffar man bitcoins förutom mining vilket folk inte håller på med längre. Och finns det någon fördel att betala med bitcoins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ursäkta en total novis, men hur skaffar man bitcoins förutom mining vilket folk inte håller på med längre. Och finns det någon fördel att betala med bitcoins?

Detta är jag också intresserad av. Skaffade mig en wallet genom MultiBit HD , förde över men .. ja. Ingenting.
Jag tog printscreen på allt som skedde, här kanske finns någon snäll själ som kan reda ut vad & vilket?

PMa gärna.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Ursäkta en total novis, men hur skaffar man bitcoins förutom mining vilket folk inte håller på med längre. Och finns det någon fördel att betala med bitcoins?

Du kan växla till dig på valfri valutaväxlingssida som har bitcoins, ungefär som om du ska köpa dollar eller något liknande. När jag köpte för ett bra tag sedan så var det lite besvärligt minns jag, men det ska nog vara enklare nu.

Fördelar med att betala med BTC kan väl möjligen vara att det kan göras mer anonymt om man vill jämfört med en bankbetalning. Vanliga sedlar är annars väldigt smidigt om man vill vara anonym. Sen är en väldigt stor fördel att det går att överföra pengar utan kostnad (en extremt liten kostnad). Ska du föra över pengar till ett annat land t.ex. kan det bli rätt stora kostnader om det ska ske snabbt. Även rätt dyrt trots om man har tid att vänta några dagar med vid en vanlig överföring. För butiker borde det här kunna vara en stor fördel då visa/mastercard tar ut dyra avgifter.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Hur muppig den än må ha varit att skapa. En fri valuta välkomnas, folket tenderar att tjäna mer och företag mindre när pengar inte kontrolleras. Huruvida den trenden är applicerbar på redan etablerade marknader återstår att se.

Länge leve kontanterna!

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

Bitcoin höll ju på dö ut ett tag. Har det blivit populärt igen?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Bitcoin höll ju på dö ut ett tag. Har det blivit populärt igen?

Bitcoin har dött 101 gånger.
https://99bitcoins.com/bitcoinobituaries/

Skrivet av kaptenperre:

Känns som en rätt stor sak, jag trodde att växlingskursen skulle stiga en del men den verkar ha stått nästan still idag. Kul att fler stora aktörer tar emot BTC : )

Priset stiger aldrig vid positiva händelser, så räkna inte med det.

Skrivet av Bunz:

Synd att man hade hela sin wallet uppladdad på Cryptsy då... fml

Hur lärde du dig inget av MtGox-kaoset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ursäkta en total novis, men hur skaffar man bitcoins förutom mining vilket folk inte håller på med längre. Och finns det någon fördel att betala med bitcoins?

Du skaffar bitcoins på samma sätt som du skaffar kronor, eurors eller dollar. Du antingen får betalt i valutan eller så växlar du till dig av valutan.

Som jag har förstått det finns det idag inga praktiska fördelar (bara ideologiska) med att använda bitcoins (i alla fall i Sverige). Det blir varken billigare eller lättare att betala för dig som konsument.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ursäkta en total novis, men hur skaffar man bitcoins förutom mining vilket folk inte håller på med längre. Och finns det någon fördel att betala med bitcoins?

Bitcoin används till största del i den undre världen, t.ex. för att tvätta pengar eller handla olagliga saker på Darknet. Detta tack vare att Bitcoin är en anonym valuta som inte går att spåra. Att företag börjar acceptera denna valuta anser jag personligen är bedrövligt. Vad är poängen med det egentligen? Det är i stort sätt omöjligt att gå med vinst genom mining idag, så om du ska ha en rimlig summa Bitcoin så måste du köpa det med riktiga pengar. Med andra ord jävligt onödigt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Det bekräftar lite av det jag kände, att bitcoins är onödigt för oss vanliga svenssons

Permalänk
Medlem

@Gender Bender:

Du har fått lite fel där om Bitcoin.
Bitcoin går mycket lätt att spåra.
Du kan faktiskt se alla betalningar någonsin gjorda med Bitcoin samt hur mycket pengar det finns på en viss plånbok.
Det du inte vet är vem personen är bakom plånboken.
Företag finns registrerade med sina plånböcker och där har du ansvariga personer som med forex.
Sedan är det bara att spåra IP nr som användes vid transaktioner för att binda någon person.
För eller senare vill du ta ut pengarna i en annan valuta och då blir det ännu lättare att åka dit.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

@MarkSix:

Bitcoin är inte alls onödigt.
Alla betalningar du gör med betalkort , detta får företag betala i form av avgifter.
På årsbasis blir det stora belopp.
Med bitcoin så betalar du en promille per transaktion.
Tänk lite paypal, du har ett konto i form av din email och du skickar pengar till en email men du slipper massa nackdelar med avgifter .
Som konsument har du förlorat all makt eller förhandling med banker.
Med Bitcoin så har du makten, du är din egen bank du är inte tvungen att ha pengar hos någon annan som tjänar pengar på att du har pengar hos dom.
Som individ så har du inte längre kontroll över dina pengar ifall du inte har kontanter hemma under soffan.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Inaktiv

Surt man inte köpte bitcoin för några tusen när de va nere i 2kr styck

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Surt man inte köpte bitcoin för några tusen när de va nere i 2kr styck

Skickades från m.sweclockers.com

när var det?

Permalänk
Medlem

@Lady Har paypal helt plötsligt slopat alla avgifter? Låter väldigt osannolikt.
Nu har jag bara gjort två transaktioner igenom paypal, men någonstans kring 10-15% försvann från betalaren till mitt bankkonto i olika avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Hur lärde du dig inget av MtGox-kaoset?

Har aldrig litat på att ha walleten uppe. Men jag hade massor med valutor i trade och det hände lite saker IRL som fick mig att fokusera på annat i någon månad... Självfallet var det fel månad... jaja, shit happens får väl vara glad att det inte var några enorma summor iaf.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!