Tips för spelskapande

Permalänk
Medlem

Tips för spelskapande

Hej! Jag och två kompisar ska skapa ett spel i skolan inuti Unity 5, så vi tänkte att en viktig del av spelmarknaden ligger på själva spelarna. Om ni har någon erfarenhet eller bara vill ge lite tips, så tar vi gärna emot era tankar

Tackar

Permalänk
Avstängd

Kul att ni ska skapa ett spel! Är det bara ett hobbyprojekt så kör på, ha kul och lär er så mycket som möjligt!

Om ni gör det lite mer seriöst och satsar på att faktiskt lansera ett bra spel som ni vill tjäna pengar på eller livnära er på, då får ni tänka till. För det första så är det väldigt få spelprojekt som faktiskt lanseras så ni måste driva projektet någorlunda professionellt. Dom flesta produkter och tjänster har stor konkurrens och spel är inget undantag. Ni måste ha med er personer som kan marknadsföra och sälja spelet för att lyckas. I spelvärlden så är det ofta publishers som tar den rollen, men att hitta bra publishers är inte lätt.

Men jag misstänker att ni gör ett hobbyprojekt så kör på! Det finns mängder av information och bra forum om Unity och spelutveckling. Spana in dom och försök få med er folk med mer erfarenhet, då lär ni er mer och har större chans att skapa något bra som faktiskt lanseras. Kanske skapar ni grunden och konceptet för spelet nu i skolan och om det verkar lovande så försöker ni får med er mer folk och försöker lansera något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansen88a:

Kul att ni ska skapa ett spel! Är det bara ett hobbyprojekt så kör på, ha kul och lär er så mycket som möjligt!

Om ni gör det lite mer seriöst och satsar på att faktiskt lansera ett bra spel som ni vill tjäna pengar på eller livnära er på, då får ni tänka till. För det första så är det väldigt få spelprojekt som faktiskt lanseras så ni måste driva projektet någorlunda professionellt. Dom flesta produkter och tjänster har stor konkurrens och spel är inget undantag. Ni måste ha med er personer som kan marknadsföra och sälja spelet för att lyckas. I spelvärlden så är det ofta publishers som tar den rollen, men att hitta bra publishers är inte lätt.

Men jag misstänker att ni gör ett hobbyprojekt så kör på! Det finns mängder av information och bra forum om Unity och spelutveckling. Spana in dom och försök få med er folk med mer erfarenhet, då lär ni er mer och har större chans att skapa något bra som faktiskt lanseras. Kanske skapar ni grunden och konceptet för spelet nu i skolan och om det verkar lovande så försöker ni får med er mer folk och försöker lansera något.

Tack för svaret!

Japp, vi planerar först och främst att göra ett hobbyprojekt, om du har några tips som skulle vara användbara skulle de vara grymt

Permalänk
Medlem

övning ger färdighet, lycka till med ert kreativa projekt!

Permalänk
Medlem

Vi funderar på om vi ska göra spelet i första person, eller i tredje. Tredje passar (enligt oss) mest till äventyrs spel, t.ex Uncharted, medan första person passar skjutare och survival spel, sen finns det ju spel som fallout där man kan välja men det kan bli väldigt avancerat.

Vi har fortfarande inte helt bestämt men vi planerar att ha ett survival spel, men vi får se!

Permalänk
Medlem

Vi har kommit en bit in i spelet nu, men vi vet inte riktigt hur vi ska göra spelet tillsammans. Hur går de stora företagen spel med varandra? Jag antar att personalen delas upp i grupper t.ex programmerare och animatörer, är det så?

Permalänk
Medlem

@Entash: Gick ut gymnasiet förra året och det var då en person som hade gjort ett spel som gymnasiearbete, han valde en tredjepersons view, shooter och äventyr! Tror han la ner cirka 150 timmar och han arbetar nu efter skolan som programmerare (han var alltså väldigt intresserad och kunnig för sin ålder). Spelet var okej som "hobbyprojekt", men efter 150 timmar så var det många funktioner som fortfarande inte funkade som det skulle och det hade nog behövts 50 timmar till.

Det finns ett program på steam som heter GTGD S1 & S2. Det kostar inte speciellt mycket och där kan man lära sig mycket grunder i spelprogrammering. Men kul att ni skapar ett spel och lycka till!

Skall tilläggas: Jag var/är inte alls intresserad utav programmering och kan knappt något om det, men hoppas att ni har fått något tips!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk

Jag har provat unity lite grann och "jobbar" i det med två kompisar. Det är helt och hållet ett hobbyprojekt och vi får nog ses som amatörer. Vad har ni för erfarenhet? Programmeringsmässigt och grafiskt(dvs modellering och animering)?

Det jag tycker har funkat bäst hittills är att spara projektet på t.ex google drive eftersom du dels kan ladda upp filer där men också hela builds(kan behöva zippas). Då får man ha något system, t.ex en mapp med hela builds(namnge de rätt!), kanske en mapp med script men det gäller att man har koll på vad som funkar och inte funkar så man kanske inte ska ladda upp halvfärdiga script. Det avgör man själv.

Men ni borde dela upp arbetet lite t.ex en som sysslar med 3dgrejor och någon annan gör programmeringen för karaktären och den sista programmerar fienden. (Nu kanske man inte borde dema upp det precis så men du förstår). Om man är lite ny till programmering tror jag det är lättare för det brukar ofta vara lättare att förstå sin egen kod m.m. så därför blir det lättare med uppdelade områden(iaf script som går in i varandra)