köpråd: billig "smart-tv" till sovrummet, plex app

Permalänk
Medlem

köpråd: billig "smart-tv" till sovrummet, plex app

Tja, min gamla tv börjar ge upp, tar ca 10 min för den att starta

Jag har inga höga krav på bild och ljud eftersom det är till sovrummet. Kraven är minst 37", wifi samt att den har plex app.
Idag har jag en fjärr till tv, en fjärr till nuc samt en mus då man inte kan stänga av datorn via nya plex media player.
Så jag vill baka in allt i tv för smidighetens skull..

Kollar man listan för vilka apparater som stöder plex så verkar den inte stämma helt 100, tex finns inte samsung med och jag vet att plex funkar på vissa modeller.

Det ska vara så billigt som möjligt.. Tips??

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Är det inte smartare att köpa en billig "icke smart tv" och använda dig utav en chromecast för plex etc?

Permalänk
Medlem

@Ph4st: mycket möjligt, jag har dock själv aldrig använt mig av chrome cast, det är smidigheten jag är ute efter.. hur "fjärrar" jag en sådan? eller är det så att man "spelar upp på" chrome casten från mobilen?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@Ph4st: mycket möjligt, jag har dock själv aldrig använt mig av chrome cast, det är smidigheten jag är ute efter.. hur "fjärrar" jag en sådan? eller är det så att man "spelar upp på" chrome casten från mobilen?

När du har en chromecast enhet i ditt nätverk kommer du se en Chromecast ikon i plex på din telefon. Aktiverar du den så spelar Plex upp på din chromecast och telefonen fungerar som fjärkontroll.
Telefonen streamar inte, utan ger vara chromecasten instruktioner så det tar inte batteri från sin telefon heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@thexps: Helt klart värt att kika på! Och det borde väl funka med en windows telefon?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@thexps: Helt klart värt att kika på! Och det borde väl funka med en windows telefon?

Det vet jag faktiskt inte... iPhone och android fungerar iaf.
Du kan även styra chromecast från en dator men smidigheten försvinner ju lite då.
Kolla din affär på telefonen om plex finns och stödjer chromecast på plattformen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har denna och är mycket nöjd, "SMART" med plex, viaplay mm

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3056395

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Android 4.1 har stöd för Chromecast. Jag hittar inga smart dumburkar för låg budget. Chromecast kostar runt 390kr, android 4.1 och över kostar 1kr och uppåt. Jag är inte så insatt i Ifåne.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Betala inte extra pengar för den "smarta delen" i en tv. Köp en tv och är den smarta delen inte tillräckligt bra för dina ändamål finns det många bättre "smarta" spelare att hänga på. Som tex chromecast eller apple tv.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Betala inte extra pengar för den "smarta delen" i en tv. Köp en tv och är den smarta delen inte tillräckligt bra för dina ändamål finns det många bättre "smarta" spelare att hänga på. Som tex chromecast eller apple tv.

Ja, eller en "Kinaspelare" för typ 400 kr.

Jag har föregångaren till den här i sovrummet och den fungerar fint:
M8S+

Har anslutit ett trådlöst tangentbord för enklare styrning.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Betala inte extra pengar för den "smarta delen" i en tv. Köp en tv och är den smarta delen inte tillräckligt bra för dina ändamål finns det många bättre "smarta" spelare att hänga på. Som tex chromecast eller apple tv.

Resonerade likadant innan min HTPC rasade. Nu har jag inte brytt mig om att köpa en nya eftersom min tv (samsung liknande den som länkades innan fast 48") kan köra plex. Skulle då aldrig byta enkelheten av en fjärrkontroll mot en chromecast eller en raspberry. SmartTV och plex är underskattat.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Betala inte extra pengar för den "smarta delen" i en tv. Köp en tv och är den smarta delen inte tillräckligt bra för dina ändamål finns det många bättre "smarta" spelare att hänga på. Som tex chromecast eller apple tv.

skulle jag vilja ha en smart-tv i den utsträckningen skulle jag absolut fortsätta med min NUC, men nu är det bara wifi och Plex jag eftersöker, några andra funktioner kommer icke att användas i sovrummet. och det är som sagt enkelheten som är viktig. det handlar om att man ser 1-2 avsnitt av någon serie innan man ska sova. och att bara kunna fjärra allt med en fjärr istället för att plocka fram en andra fjärr eller t.o.m en mobil skulle vara guld värt.
en apple tv skulle vara sjukt overkill i detta scenario.. och med chrome cast så måste jag ta fram mobilen, och då måste jag ändå prova att det fungerar fint med windows mobile innan köp.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Inaktiv

@issue: Vad har du för budget o handla för ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Resonerade likadant innan min HTPC rasade. Nu har jag inte brytt mig om att köpa en nya eftersom min tv (samsung liknande den som länkades innan fast 48") kan köra plex. Skulle då aldrig byta enkelheten av en fjärrkontroll mot en chromecast eller en raspberry. SmartTV och plex är underskattat.

låter riktigt bra, som sagt ska den bara husera i sovrummet. i vardagsrummet har jag smart-tv som jag inte ens använder då jag har andra smarta enheter där

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@anon258135: ja du, jag har väl ingen direkt budget men jag är genuint snål när det kommer till saker man använder 20-40min åt gången 5 gånger i veckan kommer inte lägga mer än 5k. så samsungen som länkades innan för 4500 kommer jag nog spana in

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk

https://m.prisjakt.nu/product/3101551 rekommenderas om du nöjer dig med 32 tum.
Den har
Android system
Google chromecast
Mira cast
Ambilight
Och en del andra funktioner

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

Förstår definitivt att ts gärna vill ha en tv med Plex-appen. Få saker som funkar lika smärt- och problemfritt som Plex. Dessutom har den stöd för 24p-vänliga frekvenser vilket både atv och chromecast saknar (sist jag kollade).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni koll på om väggfästen är nåt sånär standardiserade? Jag har ju ett fäste till min kanske 10 år gamla 37" LG.. Det är en skena på väggen sen är det typ 2 skruvar som man satte i TVn och sen förde man in TVn i skenan. Skulle vara skönt att slippa köpa nytt fäste. Kommer troligtvis bli samsungen som länkades tidigare

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Har ni koll på om väggfästen är nåt sånär standardiserade? Jag har ju ett fäste till min kanske 10 år gamla 37" LG.. Det är en skena på väggen sen är det typ 2 skruvar som man satte i TVn och sen förde man in TVn i skenan. Skulle vara skönt att slippa köpa nytt fäste. Kommer troligtvis bli samsungen som länkades tidigare

VESA är det som fortfarande används.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jfqvist: härligt! mina gamla Tv hade vesa 600x400 och den nya vesa 200x200, men då det bara är en skena på väggen och sen "skruvar" som ska in i TVn så borde dom ju passa

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

har haft denna tv i 2 dagar nu (samsung ue40j5515 som länkades tidigare) och än så länge kunde jag inte vara nöjdare! plex fungerar perfekt! och det är så otroligt skönt när man ligger i sängen att slippa hålla på med en dator eller chromecast. en fjärr för alla behov! och snabbheten i menyerna är helt ok.
den klarar 720p och 1080p galant över wifi och utan att servern transcodar! jävla tur att jag inte gick på chromecast eller äpple tv spåret som folk tyckte!

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....