Vad rekommenderar ni för en som aldrig använt smartphone?

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni för en som aldrig använt smartphone?

Jag har kört på en Nokia 3310 sedan 2002... den har fungerat utmärkt och fyllt mina behov! Efter en milkshake incident däremot så hör man väldigt dåligt i den, och tyvärr så riskerar den att dö under samtal ibland trots mycket batteri.

Jag ska nu försöka navigera mig bland smartphones vilket tamefan är omöjligt!
Har bestämt mig för att INTE köra på någon apple-produkt så Iphone är uteslutet, och jag vill inte köra på ex senaste serien av Samsung för jag (tror inte iaf, någon får gärna motbevisa mig) anser inte att en mobil är värd 7000kr när det faktiskt inte är så drastiska skillnader.
Jag antar att 4G är att föredra(?)
Har kollat en del på Samsung vilket jag tror jag snöat in mig på, men det finns så jävla många versioner av varje sort som "A","S,","Flat", "Neo" och "Edge" så man blir ju bara snurrig istället.

Den kommer vara avsedd för standardanvändning i princip:
lite lagom surf
bilder någon gång då och då (inte alltför ofta... som ni säkert förstår så är jag inget selfiemonster direkt)
Musik på jobbet, måste hålla för spelning i minst 12h
Någon inspelning då och då (lagom hyfsad kamera men det antar jag att de flesta har numera)

Vänligen kom med seriösa förslag eller tips

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeeker:

Jag har kört på en Nokia 3310 sedan 2002... den har fungerat utmärkt och fyllt mina behov! Efter en milkshake incident däremot så hör man väldigt dåligt i den, och tyvärr så riskerar den att dö under samtal ibland trots mycket batteri.

Jag ska nu försöka navigera mig bland smartphones vilket tamefan är omöjligt!
Har bestämt mig för att INTE köra på någon apple-produkt så Iphone är uteslutet, och jag vill inte köra på ex senaste serien av Samsung för jag (tror inte iaf, någon får gärna motbevisa mig) anser inte att en mobil är värd 7000kr när det faktiskt inte är så drastiska skillnader.
Jag antar att 4G är att föredra(?)
Har kollat en del på Samsung vilket jag tror jag snöat in mig på, men det finns så jävla många versioner av varje sort som "A","S,","Flat", "Neo" och "Edge" så man blir ju bara snurrig istället.

Den kommer vara avsedd för standardanvändning i princip:
lite lagom surf
bilder någon gång då och då (inte alltför ofta... som ni säkert förstår så är jag inget selfiemonster direkt)
Musik på jobbet, måste hålla för spelning i minst 12h
Någon inspelning då och då (lagom hyfsad kamera men det antar jag att de flesta har numera)

Vänligen kom med seriösa förslag eller tips

Jag rekommenderar Moto X Play om du vill ha ett stort batteri och en helt okej kamera, dock så kan den vara för stor för vissa personer. Pris: runt 3000:-
Om den ovan är för stor, så rekommenderar jag Moto G 2015 (alternativt väntar ca 1 månad så kanske 2016 versionen har kommit ut) den har en okej kamera, batteritiden är helt okej. Pris ca 2000:- Välj den med 16GB internminne då den har mer RAM, så den kan hålla fler appar igång samtidigt o inte kännas seg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung 5s (eller heter den s5?). Jag är rätt nöjd med den. Eftersom version 7 finns nu så kan du säkert få en 5:a relativt billigt. Helt OK skärm och batteritid. Hyffsat snabb och allt fungerar bra på den. Inte den nyaste modellen men allt man behöver en smartphone till klarar den av galant. Det enda egentliga klagomål jag har är att kameran är lite si och så när det är mörkt.

Nyaste telefonerna för 7k är bara för de som är helt insnöade / tekniknördar. Egentligen inget som skiljer sig från de lite äldre modellerna.

En vänlig varning dock: Once you get a smartphone there is no way back. Inom en dag kommer du vara helt hooked. Det är förvånansvärt mycket tid som går förlorad för att man sitter och pillar med telefonen.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

En vänlig varning dock: Once you get a smartphone there is no way back. Inom en dag kommer du vara helt hooked. Det är förvånansvärt mycket tid som går förlorad för att man sitter och pillar med telefonen.

Jo det har jag förstått, räcker bara att se hur jävla tråkiga rasterna/lunchen är på jobbet när folk är helt insnöade i sin mobil snarare än att prata med folk som är runtomkring. Jag får väl ha ursäkten att jag kan ju inte vara "sämre" än andra

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte vill ha Apple, och Windows Phone är ju på väg att dö så återstår Android som OS.
Men det finns mängder med Androidtelefoner
Vilken storlek tänker du dig?

Tre bra förslag i mellanprisklassen (ca 3000kr):

Vill du ha lite "mindre" telefon så är Z5 compact bra
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3303631

Själv hade jag valt Nexus 5x i mellanprisklassen (5.2 tums skärm) eftersom jag gillar "ren" Android utan för mkt bloat:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3341561

LG G4 har mkt bra pris nu och är "flaggskeppsmobil" från förra året:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3117840

Det finns billigare telefoner än så här som är OK, men då får du kompromissa lite mer.