Permalänk

Dra nätverk i hus

Jag ska precis renovera mitt hus och tänker dra nätverkskabel genom huset. Har inte helt bestämt mig hur det ska fungera, men just nu så lutar det åt följande.

En sådan på väggen i källaren: https://www.dustinhome.se/product/5010587392/19-wall-cabinet-...
I den sitter det en patch panel, och från den går det nätverkskabel till dom olika rummen. Behöver hjälp med att välja rätt kabel, det står mellan cat 6a unshielded, och cat 7. Anledningen till att välja cat 6 är att cat 7 alltid är sköldad, vilket kräver dyrare kontakter och liknande, så totalpriset går upp en del med cat 7, även om själva kabelpriset inte gör någon större skillnad. Behöver också en bra patch panel som kan sitta i racket.

Sen tänkte jag koppla in internetlinan i http://www.eurodk.com/en/products/routers/routerboard-3011uia... och jag tänkte även skaffa mig en http://www.eurodk.com/en/products/ubnt-switches/toughswitch-p... för att få POE där det behövs. Som AP tänkte jag köra 3x http://www.eurodk.com/en/products/unifi/unifi-ac-lite

Vad tror ni om bygget?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Bra val av produkter!
Det räcker dock att du väljer CAT6 oskärmad inomhus. Tänk på att sätta dubbeluttag i varje rum :).

Permalänk
Medlem

@ubbelarsson: Ett tips är väl att leta rackskåp begagnade, finns nog lite pengar att spara där, om man skulle vara intresserad av det, det vill säga

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem

Dra två kablar till varje uttag. Cat6 räcker mer än väl. Väldigt sällan skärmat behövs.

Till 19"-racket så finns det billigare lösningar. Om det sitter bra uppe i ett hörn i exempel en källare räcker det med ett öppet rack. Montera ett eller två hyllplan för extra utrustning som dumma strömadaptrar och annat. Finns annars 19"-grendosor men är onödigt för ett litet hemmarack.

Istället för den routern så skaffa en hemmarouter och kör in DD-WRT eller liknande på den. Då ökar nördfaktorn om du bryr dig om den. Visst så klarar dom inte av 100Mbps OpenVPN-kryptering men finns routrar idag som klarar DDWRT som har en throuthput på flera hundra Mbps.

I ditt fall skulle jag kört med:
1st DD-WRT-router
1st Mer än 8-portars Gbps-switch med några PoE-portar
Xst accesspunkter

Om du vill ha en liten filserver för liten mängd filer så räcker det med 2,5"-diskar. Drar mindre, är mindre och framför allt låter mindre.

Tre AP i ett hus. Det är mycket.

Permalänk
Skrivet av Vatten:

Dra två kablar till varje uttag. Cat6 räcker mer än väl. Väldigt sällan skärmat behövs.

Japp, tanken är att köra dubbla uttag på alla ställen.

Citat:

Till 19"-racket så finns det billigare lösningar. Om det sitter bra uppe i ett hörn i exempel en källare räcker det med ett öppet rack. Montera ett eller två hyllplan för extra utrustning som dumma strömadaptrar och annat. Finns annars 19"-grendosor men är onödigt för ett litet hemmarack.

Har du några länkar på byggen / prylar man kan köpa?

Citat:

Istället för den routern så skaffa en hemmarouter och kör in DD-WRT eller liknande på den. Då ökar nördfaktorn om du bryr dig om den. Visst så klarar dom inte av 100Mbps OpenVPN-kryptering men finns routrar idag som klarar DDWRT som har en throuthput på flera hundra Mbps.

Har kört Mikrotik ett tag och gillar dom, har kört DD-WRT också men det är lite mer begränsat i vad man kan göra (policy-based routing med olika VPN interface).

Citat:

Om du vill ha en liten filserver för liten mängd filer så räcker det med 2,5"-diskar. Drar mindre, är mindre och framför allt låter mindre.

Har en QNAP med 4x4TB som jag tänker fortsätta köra, behöver någon mer än bara fildelning, men just nu klarar det sig med qnap och några små amazon-instanser.

Citat:

Tre AP i ett hus. Det är mycket.

Kanske, det ligger mellan 2 och 3, men vill ha bra täckning... men ska testa lite, kanske klarar sig med 2.

Permalänk
Avstängd

Blanda inte ihop cat6 med cat6a, cat6 är för gigabit (och 10GBit kortare sträckor) och cat6a för 10GBit. Cat6a brukar vara folierad (FTP) även om den inte är skärmad. Aldrig sett nån cat6a som är UTP

Det var en dyr installation du valt men blir säkert bra, min dragning kostade några hundralappar och det mesta köptes från profipatch http://stores.ebay.de/profipatch/

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Blanda inte ihop cat6 med cat6a, cat6 är för gigabit (och 10GBit kortare sträckor) och cat6a för 10GBit. Cat6a brukar vara folierad (FTP) även om den inte är skärmad. Aldrig sett nån cat6a som är UTP

Det var en dyr installation du valt men blir säkert bra, min dragning kostade några hundralappar och det mesta köptes från profipatch http://stores.ebay.de/profipatch/

Den butiken såg riktigt bra ut, ska kolla lite på den, tack!

Permalänk

Köpte följande från den ebay säljaren.

  • 14 x Profi Patch Kabel SFTP Cat.7 schwarz 1m DSL Ethernet 10 Gigabit TV Netzwerk LAN

  • 19" Wandgehäuse einteilig 9 HE 500mm tief grau RAL 7035 Netzwerkschrank PA

  • ProfiPatch Verlegekabel Cat.7 S/FTP,DUPLEX, LSZH, 100m-Box (auf Spule) , 1000Mhz

  • ProfiPatch Patchpanel Cat.6a 24 Port 1HE Class Ea 500 MHz schwarz GESCHIRMT 10GB

  • 24 x ProfiPatch RJ45 Keystone Modul Jack Cat.6a 500 Mhz 10Gbit geschirmt WERKZEUGLOS

  • 6 x Profi Patch Kabel SFTP Cat.7 schwarz 3m DSL Ethernet 10 Gigabit TV Netzwerk LAN

  • 8 x Profi Patch Kabel SFTP Cat.7 schwarz 0,25m DSL Ethernet 10 Gigabit Netzwerk LAN

  • 2 x 9" Fachboden 19Zoll Ablage 1HE für Server Netzwerkschrank bis 15kg grau 350mm

Totalpris: ca 3900 SEK

Tycker det var ett riktigt bra pris, då fick jag med ett väggmonterat 9U skåp med två hyllor, samt en massa extra kablar.
Tror det kommer bli bra, det enda jag inte köpte med var väggkontakterna, då jag vill ha en speciell stil, så dom köper jag i sverige.

Permalänk
Avstängd

Du går verkligen all in med uttag i varje rum? 24 portar patchpanel ;). Vad är planen med alla keystone-jack dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Du går verkligen all in med uttag i varje rum? 24 portar patchpanel ;). Vad är planen med alla keystone-jack dock?

Ska man ändå renovera känns det ju bara dumsnålt att inte dra till alla rum, svårt att veta vad man vill hitta på i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Du går verkligen all in med uttag i varje rum? 24 portar patchpanel ;). Vad är planen med alla keystone-jack dock?

Tänkte inte använda alla, kommer nog ha 16 uttag. Jag ska placera ut 7 st dubbeluttag i huset, sen ska det finnas 2 st i taket för APn så jag kan gömma dom bäst möjligt.... men patchpanel var inte så dyr och jag vill att allt ska sitta i racket, så därför blev det 24 portar, hade säkert klarat mig på 12 portar också men när tak, golv och väggar ändå ska rivas/fixas så känns det inte som det spelar någon roll om det finns lite extra uttag.

Keystone-jacken ska sitta i väggen, men jag köper själva delen som ska sitta i väggen i sverige (pga design som sagt, det ska passa med övriga uttag och knappar), men har kollat, och dom keystone-jacken ska passa.

Permalänk
Medlem

Nej nej, byt ut allt skärmat till oskärmat.
Förutom att det är helt onödigt så är Det är mycket svårare att få till det med jordning överallt och du riskerar störningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av [Molotov]:

Nej nej, byt ut allt skärmat till oskärmat.
Förutom att det är helt onödigt så är Det är mycket svårare att få till det med jordning överallt och du riskerar störningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast nu är ju allt skärmat, och installationen utförs av en elektriker som har gjort en liknande installation hos 2 vänner, och han är duktig på denna typ av installation, så det var ett medvetet val att köra skärmat. Jag är medveten om riskerna med skärmat, men rätt gjort så är det bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [Molotov]:

Nej nej, byt ut allt skärmat till oskärmat.
Förutom att det är helt onödigt så är Det är mycket svårare att få till det med jordning överallt och du riskerar störningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast tvärtom, störningar riskerar du med oskärmat. Dessutom är du fast med cat6 och gigabit då vid högre hastigheter så börjar paren i en tp kabel störa varandra. Enda sättet att få allvarliga störningar i en skärmad kabel är ju att strunta i att jorda skärmen, och då har man sigsjälv att skylla. Sen bör man ju inte ansluta en skärmad tp-kabel till en dator som är ansluten i ett ojordat eluttag för då kommer tp-kabeln agera jord-ledare vid eventuella jordfel på nätagget. Men skulle man nu ha ett skärmat rj45 uttag i ett rum där eluttagen är ojordade (vilket man inte borde ha då man egentligen inte får införa en jordpotential i ett ojordat rum) så löses ju det jävligt enkelt genom att helt enkelt använda en oskärmad patch-kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Fast tvärtom, störningar riskerar du med oskärmat. Dessutom är du fast med cat6 och gigabit då vid högre hastigheter så börjar paren i en tp kabel störa varandra. Enda sättet att få allvarliga störningar i en skärmad kabel är ju att strunta i att jorda skärmen, och då har man sigsjälv att skylla. Sen bör man ju inte ansluta en skärmad tp-kabel till en dator som är ansluten i ett ojordat eluttag för då kommer tp-kabeln agera jord-ledare vid eventuella jordfel på nätagget. Men skulle man nu ha ett skärmat rj45 uttag i ett rum där eluttagen är ojordade (vilket man inte borde ha då man egentligen inte får införa en jordpotential i ett ojordat rum) så löses ju det jävligt enkelt genom att helt enkelt använda en oskärmad patch-kabel

I en bostad riskerar du inga som helst störningar med oskärmat.
Glöm den myten.
I en industri med frekvensstyrd 10KV matning - JA.
Men så länge du inte har ett 10KV ställverk i din bostad så glöm det

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av mats42:

I en bostad riskerar du inga som helst störningar med oskärmat.
Glöm den myten.
I en industri med frekvensstyrd 10KV matning - JA.
Men så länge du inte har ett 10KV ställverk i din bostad så glöm det

Denna diskussion är rätt onödig, för min del iallafall. Jag behöver 1000MHz kabel vilket är cat 7, vilket i sin tur alltid är skärmad. Detta då jag har planer på att köra B&O Masterlink genom kablarna.