Sämre hörsel med hörlurar än med högtalare?

Permalänk
Medlem

Sämre hörsel med hörlurar än med högtalare?

Hej, på sistone har jag kört mycket CS:GO där ljud är viktigt för att höra fiendens skott och fotsteg. Tyvärr har jag mycket svårt att göra just det när jag använder mina QPAD QH-90 men inte när jag använder mina högtalare. För att höra fotsteg i hörlurarna måste volymen höjas såpass högt att vanliga vapenljud blir öronbedövande, men med högtalare hör jag fotsteg som vanligt. Problemet är dock inte begränsat till CS:GO, rent allmänt verkar det bekväma volymintervallet vara mycket mindre med hörlurar.

Min hörsel är okej för min någorlunda unga ålder även om jag har mild tinnitus från den tiden jag spelade gitarr. När jag har lånat andras hörlurar tycker jag ofta att de har alldeles för hög volym så jag tror inte att min hörsel är huvudproblemet. Hörlurarna är som sagt ett par QPAD QH-90 och högtalarna Logitech Z623, allt går igenom det inbyggda ljudkortet på mitt MSI Z87 S-02. Drivern är version 6.0.1.7246 av Realteks HD Audio. I drivern är ljudet inställt på stereo och alla effekter är av.

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Hörseln är ett sinne och det struntar i om det är hörlurar eller högtalare som återger ljudet.
Men... du lyssnar via rätt dåliga återgivare och de färgar ljudet på olika sätt, därför upplever du ljuden olika men att ljudet är färgat har mer med modellen på återgivarna att göra än om det är hörlurar eller högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Hej, på sistone har jag kört mycket CS:GO där ljud är viktigt för att höra fiendens skott och fotsteg. Tyvärr har jag mycket svårt att göra just det när jag använder mina QPAD QH-90 men inte när jag använder mina högtalare. För att höra fotsteg i hörlurarna måste volymen höjas såpass högt att vanliga vapenljud blir öronbedövande, men med högtalare hör jag fotsteg som vanligt. Problemet är dock inte begränsat till CS:GO, rent allmänt verkar det bekväma volymintervallet vara mycket mindre med hörlurar.

Min hörsel är okej för min någorlunda unga ålder även om jag har mild tinnitus från den tiden jag spelade gitarr. När jag har lånat andras hörlurar tycker jag ofta att de har alldeles för hög volym så jag tror inte att min hörsel är huvudproblemet. Hörlurarna är som sagt ett par QPAD QH-90 och högtalarna Logitech Z623, allt går igenom det inbyggda ljudkortet på mitt MSI Z87 S-02. Drivern är version 6.0.1.7246 av Realteks HD Audio. I drivern är ljudet inställt på stereo och alla effekter är av.

Tack på förhand!

Spela in ljudet från en session CSGO och ta med dig till en "ljudaffär" (AudioVideo, Mediamarkt osv) och fråga om du kan provlyssna hörlurar som du kopplar in i din mp3-spelare/mobil/what ever där du har ljudet. Se om du kan hitta något som har rätt upplägg för dig.

Sen är väl en annan tanke att om du har begynnande tinitus så ska du undvika hörlurar så mycket som möjligt.

Permalänk
Inaktiv

Jag har ett tips. Fixa en limiter/compressor och kör signalen genom den. Höj låga ljud och sänk de höga.
Du kan antingen fixa det genom hårdvara eller sk virtual cable i datorn.
Militära har liknande system fast då inbyggt i ett headset utrustat med stereo mic'ar.
DOCK vet jag inte hur ok det är i tävlingar att ha denna fördel.

Permalänk
Medlem

Hej, läste nyss denna kommentar i en annan tråd, låter som att du kan ha hjälp av detta

Skrivet av anon185723:

Sennheiser HD 558 är bra för musik. Att köpa hörlurar specifikt för fotsteg i CSGO är dock meningslöst. Det är bättre att göra en soundprofile för dina hörlurar där du ändrar frekvenser med equalizern. Sänk frekvenserna för allt förutom fotsteg, för då kan du höja volymen utan att bli döv. Har du loudness equalizer så kan du jämna ut volymen. Så att fotsteg låter lika högt som skjutvapen. Här har du en kille på youtube som gör precis detta. Alla gaming hörlurar med sitt så kallade gaming mode gör detta för att sälja sina överprisade lurar. Ha en bra dag.

https://www.youtube.com/watch?v=x5KbK8J_N4k

Permalänk
Medlem

Hej, nu är det mer än dags för en uppdatering så här är situationen idag.

Som av en galen slump dog vänsterkanalen i mina QPAD QH-90 bara någon dag efter originalposten så medan de skickades in på garantin hann jag undersöka frågan lite mer. Det jag har lärt mig är väl att det är skillnad på hörlur och hörlur. Jag fick testa en kompis Logitech G35 (ett par hörlurar som jag kollade på innan jag bestämde mig för QH-90) och skillnaden var som natt och dag. Jag hörde inte bara mer med G35, de var inte alls lika ansträngande att lyssna på. Som ni nämnde tidigare i tråden kanske det har att göra med att G35 betonar diskanten mycket mer än QH-90? Jag skulle gärna ha ett par fungerande QH-90 för att testa just detta.

Hursomhelst, teknikförbannelsen fortsatte i rasande takt (som jag skrev i en annan tråd fick jag beställa mus tre gånger innan jag fick en som fungerade) och nu visar det sig att även detta par G35 har problem. Nämligen att ett påtagligt tjut hörs i vänsterluren när ett program som använder mikrofonen körs, t.ex. Skype eller just CS:GO som nämndes tidigare. Tjutet försvinner om mikrofonen stängs av. Lite Googling visar att detta är ett förhållandevis vanligt problem, dock utan en klar lösning. Just nu vet jag inte ens om det är relaterat till hårdvara eller mjukvara, drivers och Logitechs mjukvara har installerats om flera gånger, både USB 2.0 och 3.0 fram och bak ger samma problem, surroundinställning påverkar inte problemet. Det enda jag har märkt är att det inte alltid är konstant, ibland kan det gå fram och tillbaka. Det kanske tyder på ett hårdvaruproblem? Logitech ska i alla fall kontaktas imorgon.

Under tiden, finns det några andra lurar ni skulle rekommendera för ungefär 800-900 kronor? Jag har tittat lite men jag är allmänt ganska vilsen i hörlursvärlden med så många alternativ som det finns.