USB-C-kontakt på mobilen, hur föra över filer till datorn?

Permalänk

USB-C-kontakt på mobilen, hur föra över filer till datorn?

Jag har en Nexus 5X och funderar på vilken kabel jag ska köpa för att föra över filer till datorn. Man vill ju ha en billig lösning men den ska ju också vara bra. Kanske att det går att föra över via Internet på nåt smidigt sätt, konstigt egentligen att det inte verkar finnas nåt smidigt sätt men jag antar att tillverkarna vill tjäna pengar på sina kablar.

Vad är era förslag?

Permalänk
Medlem

Dropbox eller annan cloud lösning. en enkel usb-c usb kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataninjan:

Jag har en Nexus 5X och funderar på vilken kabel jag ska köpa för att föra över filer till datorn. Man vill ju ha en billig lösning men den ska ju också vara bra. Kanske att det går att föra över via Internet på nåt smidigt sätt, konstigt egentligen att det inte verkar finnas nåt smidigt sätt men jag antar att tillverkarna vill tjäna pengar på sina kablar.

Vad är era förslag?

Installera ftp-server på luren och anslut med Filezilla och drag and drop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataninjan:

Jag har en Nexus 5X och funderar på vilken kabel jag ska köpa för att föra över filer till datorn. Man vill ju ha en billig lösning men den ska ju också vara bra. Kanske att det går att föra över via Internet på nåt smidigt sätt, konstigt egentligen att det inte verkar finnas nåt smidigt sätt men jag antar att tillverkarna vill tjäna pengar på sina kablar.

Vad är era förslag?

AirDroid, smidig lösning för dataöverföring och fjärrstyrning av din telefon från datorn.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

känns som vissa saker som angetts är totalt overkill att göra.
kolla kablarna som http://www.amazon.com/gp/pdp/profile/A25GROL6KJV3QG/ref=cm_cr... har recenserat och sen köp dom i sverige. han har gjort det sitt livs calling att undersöka så alla type-c kablar håller standarden

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Som sagt koppla upp telefonen i lanet och använd det för filöverföringar, det behövs varken kabel eller internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är den enklaste lösningen, förutom kabel:
Dela ut en folder på din dator/nas/server, använd ES File Explorer på telefonen för att föra över filer dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataninjan:

Jag har en Nexus 5X och funderar på vilken kabel jag ska köpa för att föra över filer till datorn. Man vill ju ha en billig lösning men den ska ju också vara bra. Kanske att det går att föra över via Internet på nåt smidigt sätt, konstigt egentligen att det inte verkar finnas nåt smidigt sätt men jag antar att tillverkarna vill tjäna pengar på sina kablar.

Vad är era förslag?

Som Zache_ så är det bara att du installerar Airdroid på telefonen, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sand.airdro...

Sedan startar du appen samt din webläsare på datorn och knappar in adressen http://web.airdroid.com/

Sedan scannar du av den där fyrkantiga grejen vad den nu kallas, typ barcode i fyrkantsformat med telefonen. Efter du gjort detta kan du ta emot och skicka sms med datorn om du vill, föra över filer osv. Det mesta helt enkelt.

Går ju även att använda en filhanterare som någon skrev och sätta upp en ftpserver antingen på telefonen eller datorn beroende på vilken enhet du vill använda för att föra över filer. Solid Explorer har jag alltid gillat, smidigt med 2 fönster i landskapsläge.(borde väl de flesta filhanterarna göra)

Vill du däremot köra med kabel så ska du väl ha i åtanke att vissa usb-c-kablar inte är direkt bra. En googleanställd hade väl sönder en chromebook och en telefon pga någon kinakabel.

Här har du en lista på kablar som inte verkar vara direkt livsfarliga: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wJwqv3rTNmORXz-XJsQaX...

Vet inte om den listan är gjord av googlekillen, du kan ju söka efter vad han har att säga om kablar osv. Bara söka på Benson Leung eller dylikt.

Denna verkar vara safe att använda iaf: https://www.netonnet.se/art/dator/kopplaanslut/usb/belkin-31-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dataninjan:

Jag har en Nexus 5X och funderar på vilken kabel jag ska köpa för att föra över filer till datorn. Man vill ju ha en billig lösning men den ska ju också vara bra. Kanske att det går att föra över via Internet på nåt smidigt sätt, konstigt egentligen att det inte verkar finnas nåt smidigt sätt men jag antar att tillverkarna vill tjäna pengar på sina kablar.

Vad är era förslag?

Jag brukar själv aldrig koppla telefonen direkt till datorn utan brukar använda Dropbox de gånger jag kopierar filer (just eftersom det känns smidigare) men om du av en eller annan anledning vill koppla ihop dem och din dator inte har någon USB-C kontakt så är det ju inga problem att få tag på en USB-kabel som är A-C, även om den förstås kostar pengar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Installera ftp-server på luren och anslut med Filezilla och drag and drop.

Tack för tipset det blev detta jag körde på. Köpte ett FTP-serverprogram för 7 kr och det funkade klockrent. Väldigt enkelt att starta servern och stoppa den. FTP server pro. Finns säkert gratis också men sju kronor gör ingen skillnad ändå.

Permalänk
Medlem

@Dataninjan: av erfarenhet så går det fortare o köra med FTP/SAMBA-server än USB att kopiera över filerna.

Annars är belkin ett respektabelt märke, köpt en av deras C-A kablar på netonnet.

Kjell har lite C-A kablar.

Finns adapter också, men det är lika bra o köpa en hel sladd kanske.

Permalänk
Medlem

Min kabel ...

Skrivet av Dataninjan:

Jag har en Nexus 5X och funderar på vilken kabel jag ska köpa för att föra över filer till datorn. Man vill ju ha en billig lösning men den ska ju också vara bra. Kanske att det går att föra över via Internet på nåt smidigt sätt, konstigt egentligen att det inte verkar finnas nåt smidigt sätt men jag antar att tillverkarna vill tjäna pengar på sina kablar.

Vad är era förslag?

Jag använder en kabel med USB 3.0 A hane och USB-C hane, fungerar alldeles utmärkt och det går ju mycket fortare än att gå via nån molntjänst. Jag har iofs filerna från telefonen säkerhetskopierade på OneDrive.
Den här kabeln har jag:
https://www.kopplat.se/Produkt/6759/USB-kabel_USB-C%e2%84%a2_..._

Permalänk
Medlem

Frågan är...varför USBc?? Vad vinner man på det förutom att man kan vända den som man vill? Såg att Note 7 från Samsung troligtvis får detta.....tur att den även har trådlös laddning. Miniusb är ju verkligen en standard idag (utom Iphone) och jag vet ingen bra anledning till att byta utom att tillverkare får sälja nya tillbehör.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Frågan är...varför USBc?? Vad vinner man på det förutom att man kan vända den som man vill? Såg att Note 7 från Samsung troligtvis får detta.....tur att den även har trådlös laddning. Miniusb är ju verkligen en standard idag (utom Iphone) och jag vet ingen bra anledning till att byta utom att tillverkare får sälja nya tillbehör.

Vändbar design, stöd för snabbare/kraftfullare laddare (USB 3.1), stöd för fler funktioner/adaptrar, t.ex. output till HDMI, VGA, DisplayPort. Så nej, det är inte bara nya tillbehör, det är en ny standard som kommer bli allt vanligare i framtiden.