Permalänk
Medlem

Nytt skärm inköp, gaming

Hej!
Är det här en bra skärm till endast gaming? Asus VG248QE TN 24"
Sen har jag en fråga också, jag har två skärmar redan nu, om jag sätter i sladdarna i alla 3 skärmar, men låter en av skärmarna vara avstängd, drar alla skärmar prestanda från min dator då ändå en skärm är avstängd.. men att själva sladdarna är i. Tack

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

Hej!
Är det här en bra skärm till endast gaming? Asus VG248QE TN 24"
Sen har jag en fråga också, jag har två skärmar redan nu, om jag sätter i sladdarna i alla 3 skärmar, men låter en av skärmarna vara avstängd, drar alla skärmar prestanda från min dator då ändå en skärm är avstängd.. men att själva sladdarna är i. Tack

Skärmen drar mer eller mindre ingenting från din dator. Det är vad du gör på dem som avgör, d.v.s hur mycket som ska renderas över hur många pixlar.

Beror givetvis på vilket grafikkort du har, om du nu klarar av att spela på 3 skärmar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: En av mina skärmar kommer vara på men kanske ha spotify / skype uppe, och sen den skärmen jag skickade där Asus VG248QE TN 24" kommer vara min gaming skärm, och den tredje kommer bara vara på, för jag kommer stänga av min gaming skärm när jag kollar på min tredje skärm för jag kommer ha den vid sängen för filmer. Jag har ett Asus Strix OC 970 som grafikkort, det ska väl fungera?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@Pamudas: En av mina skärmar kommer vara på men kanske ha spotify / skype uppe, och sen den skärmen jag skickade där Asus VG248QE TN 24" kommer vara min gaming skärm, och den tredje kommer bara vara på, för jag kommer stänga av min gaming skärm när jag kollar på min tredje skärm för jag kommer ha den vid sängen för filmer. Jag har ett Asus Strix OC 970 som grafikkort, det ska väl fungera?

Utan problem

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Ok vad för kabel är bäst till den skärmen jag länkade? Ska det vara DVI ? Och vad är det för sladd som är bäst till en 1440p skärm som endast är för film ( Asus PB278QR ) Heter skärmen

Vilket av de här fästerna skulle vara bäst till att sätta upp Asus PB278QR på väggen?
Jag vill kunna vinkla den lite neråt och lite åt sidorna kanske.

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fast...
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fast...

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@Pamudas: Ok vad för kabel är bäst till den skärmen jag länkade? Ska det vara DVI ? Och vad är det för sladd som är bäst till en 1440p skärm som endast är för film ( Asus PB278QR ) Heter skärmen

Vilket av de här fästerna skulle vara bäst till att sätta upp Asus PB278QR på väggen?
Jag vill kunna vinkla den lite neråt och lite åt sidorna kanske.

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fast...
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/fast...

Osäker på fästena, men kablarna bör vara DP(DisplayPort) eller Dual-DVI, men då DVI är påväg att dö ut och fler grafikkort slutar tillverkas med DVI anslutning så är DP att rekommendera.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Men displayport ger ju max 60hz, den skärmen jag ska köpa är 144hz så känns ju lite onödigt?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@Pamudas: Men displayport ger ju max 60hz, den skärmen jag ska köpa är 144hz så känns ju lite onödigt?

Displayport klarar av att visa 144Hz.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej det gör dem inte. "2560x1600 vid 60 Hz."
2560x1600@60Hz kräver högre bandbredd än vad 1920x1080@144Hz gör.
DP 1.2 klarar av 1440p @ 144Hz och 4K @ 60Hz.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Ok men vad är fel med DVI sa du? För det kvittar väl om dem sluta tillverkas framöver, om dem funkar och finns nu xd

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@Pamudas: Ok men vad är fel med DVI sa du? För det kvittar väl om dem sluta tillverkas framöver, om dem funkar och finns nu xd

Det är väl rätt onödigt att köpa något som är påväg att försvinna? Vad händer om du bestämmer dig för att byta grafikkortet sen som då inte har en DVI anslutning? Onödigt att behöva byta kabeln för det

Men gör som du vill, det är i princip ingen skillnad på DP och Dual-DVI.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Ok men förstår inte riktigt hur du menar.
Jag behöver inte byta grafikkort på väldigt väldigt länge
Jag behöver väl inte byta skärm då? Köper ju bara en annan kabel som passar istället lol

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

Vänta lite om dina skärmar fungerar. OLED har börjat lanseras, men är visserligen svindyra just nu.

Dell UP3017Q: 30-inch 4K 120Hz 0.1ms OLED Monitor
http://www.144hzmonitors.com/monitors/dell-up3017q-30-inch-4k...

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zezaw123:

@Pamudas: Ok men förstår inte riktigt hur du menar.
Jag behöver inte byta grafikkort på väldigt väldigt länge
Jag behöver väl inte byta skärm då? Köper ju bara en annan kabel som passar istället lol

Sanning med modifikation..

Ditt grafikkort kan gå sönder och det är sagt att de kommer att sluta att tillverkas(Finns många scenarier). Så varför köra på en lösning som håller på att dö ut än på den lösning som är framtid säker?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@IlyaZ: Vänta va? Om mina skärmar fungerar? Vad menar du ens lol, och du länkar en 30" skärm med 4k för typ en halv miljon?

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

@hellmix: Ok för en av mina skärmar jag har nu har Displayport och den andra har en HDMI, och den nya jag köper ska jag också köra med displayport då? Mitt grafikkort har är ett 970 och har 2 stycken DVI och 1 hdmi och 1 displayport, den har inte 2 displayports

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

@zezaw123:

eftersom hdmi kommer finnas med bra tag än så länge så kan du köra med 3st hdmi/display kablar med dvi, display/hdmi adapter. Har så på en av mina skärmar.

Du kan sitta och bolla fram och tillbaka och se vilken lösning du tycker passa bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

@hellmix: Du menar att göra om dvi till hdmi och sen in i skärmen?
Första kabeln blir HDMI bara
Andra kabeln blir Displayport bara
Tredje kabel blir DVI till HDMI
Är det bra verkligen?
För HDMI klarar ju inte 144hz lol
Skriv gärna tydligt hur du menar, tack

Visa signatur

Zezaw

Permalänk
Medlem

@zezaw123:

Om 144Hz är viktig så är det displaykabel/adapter som gäller rakt av.(alla skärmarna?)

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Avstängd

@hellmix: Jag har två skärmar på 60hz och den tredje är på 144hz, så ska jag köra alla på displayport då från dvi? Alltså en dvi / displayport adapter?

Kan jag inte göra så att jag sätter en av mina 60hz på HDMI och den andra 60hz på DVI och min 144hz på displayport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerenade:

@hellmix: Jag har två skärmar på 60hz och den tredje är på 144hz, så ska jag köra alla på displayport då från dvi? Alltså en dvi / displayport adapter?

Kan jag inte göra så att jag sätter en av mina 60hz på HDMI och den andra 60hz på DVI och min 144hz på displayport?

Sorry för mina röriga inlägg är på resande fot.

Det va så jag mena

hdmi->hdmi

dviadapter->hdmi->dvi (allt köra med dvi kabel )

displaykabel till din nya skärm på 144hz

Om dina andra skärmar är *gamla* så du har kablar till dem så är det bara displaykabeln du behöver sen är det bara att köra.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan