Konsten att väcka liv i en slö dator. (Uppgradering av komponenter)

Permalänk
Medlem

Konsten att väcka liv i en slö dator. (Uppgradering av komponenter)

Så en bekant till mig kom med sin dator och klagade på att den var slö, varm, och lät mycket. Vanliga problem med en lite äldre maskin, jag beslöt mig för att ta en ordentlig titt på den, och kolla vad som kunde göra. Efter lite research hittade jag dessa komponenter i datorn:

Intel Core i3 540 @ stock w/ stockcooler.
ASUS P7H55D-M Pro
8GB Corsair Vengeance Pro 2133Mhz CL9
AMD ASUS R9 280
Deltaco 423 500W
128GB SSD Adata
1TB Hårddisk WD

Inte så roliga komponenter, speciellt inte nätaggregatet. I spoilern nedan följer arbetet med att få nytt liv i den här gamla maskinen. Snubben som äger datorn spelar casualspel i 1080p så behöver inga värstinggrejer, och han vill komma undan billigt. Så låt oss öppna upp burken och se vad vi kan hitta!

Här har vi datorn alltså! Testade boota den först, hittade windows 8.1. Kommer att lägga in Windows 10 när jag är klar med datorn.

Tog bort frontpanelen och hittade MASSA damm! Datorn för ett jävla liv, låter som att någon fläkt är trasig...

Det sitter en blandning mellan 80mm och 120mm fläktar i chassit. Kommer att plocka bort alla 80mm. Kolla på dammet...

Resultatet efter en rejäl rengöring av front-dammfilter och fläkt. Denna fläkt är OK och kommer återanvändas i bygget.

Slet bort baksidan och kolla vad jag hittade!

Det är kaos med kabeldragningen i chassit, kommer fixa det med...

Det är ett tjockt lager med damm överallt i hela chassit. Klarar inte av att se sånt, så kommer plocka ned datorn i molekyler för att göra rent den.

eew...

Ser ju till min stora förvåning att chassilayouten är helt fuckad. Frontfläkten kommer inte kunna ta in någon luft alls plga hårddiskvaggan i fronten. Men ser att jag har en perfekt plats i botten för en 120mm fläkt.

Okej ut med det här skiten.

Stockkylaren är en big no-no för mig. Min klient kommer knappast klocka datorn, men stockkylaren för ett jävla oljud, och hjälper ju knappast med att ventilera chassit.

Under hittar jag dåligt applicerad kylpasta. Inte konstigt att datorn blivit varm.

Rengjorda!

Passade på att slita bort alla dessa SJUKT irriterande kabelhållare i cchassit. Dom gör ingen nytta alls.

Sätter också fast alla brackets bak med skruv, litar inte på plast-fästanordningen som chassit erbjuder.

Chassit är nu rengjort, nedstrippat, och redo för lite nya grejer!!

Testar komponenterna vid sidan av, och upptäcker att kullagret fläkten i nätaggregatet är helt kaputt. Skulle inte rekommendera detta aggregat ändå, så det ryker.

Assembly.

Har monterat en stor 140mm fläkt för luftintag i botten, perfekt då det finns luftfilter inbyggt där också.

Hade en "gammal" 3770K och tillhörande 1156 moderkort med 16GB DDR3 ram som låg och skräpade så installerade det i datorn istället för den gamla trötta i3:an. Borde ta bort CPU flaskhalsen helt i datorn, och låsa upp mer prestanda. (OBS: kommer inte använda H60 kylaren, den bara ligger där och chillar)

En Hyper 103 kommer att få kyla den här 3770k processorn. Blir perfekt!!

Dags för montering

Monterade även fast SSD disken vertikalt, och det enbart då vaggorna INTE stödjer SSD mounts. Fick plocka en gammal 3,5" - 2,5" converter jag hade, och inte ens med den gick det fästa denna disken liggandes. Så stående it is.

Sitter ju riktigt bra dock!

Alla komponenter på plats, har satt dit ett 120mm fläkt till i bakkant som utblås, och monterat CPU-kylaren så den tar varmluft från chassit/CPU och kör ut det direkt via bakfläkten. Lägg även märket till att kabeldragningen är betydligt bättre än innan TROTS att chassit inte har något stöd ALLS för kabeldragning.

First boot. Allt fungerar. Har som ni ser även monterat in ett nytt fräscht Fractal Design Integra nätaggregat!

Itshappening.png

Ser riktigt nice ut nu jämfört med innan.

Och så uppgraderade jag min klients dator! Drog inga exakta benchmarks, men ökade kraftigt i FPS i spel, vilket är vad ni sökte efter! Så är helnöjd!

En före och efterbild. Har mixtrat lite i BIOS och fått ned fläkthastigheten rejält, så datorn är MYCKET mer tystgående nu, men kyler bättre än innan, vilket är rätt ironiskt. Ett lyckat projekt!! Kommentera gärna och skriv vad ni tycker Om ni gillar den här typen av projekt har jag mycket mer på lager!! Plus att jag har ett pågående stort vattenkylningsprojekt i signen om ni är intresserade

Dold text

Edit: Kan vara värt att tillägga nu i efterhand att min klient har bett specifikt om att få uppgradera sitt moderkort/processor för framtida uppgraderingar. Även en omformatering. Minnena fick han på köpet. Även fläktarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Gillas!

Permalänk

@ggalaxyy:

Snyggt gjort! Får mig att vilja lösa kabeldragningskaoset i egna burken, ser gärna fler liknande projekt!

PS: stockcooler 4 life o/

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Så i slutändan fick han behålla chassie, lagring och grafikkortet, resten byttes ut? Med undantag för diverse kablar och fläktar då 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Snyggt jobbat! Gillas!

Skrivet av Julgrannen:

@ggalaxyy:

Snyggt gjort! Får mig att vilja lösa kabeldragningskaoset i egna burken, ser gärna fler liknande projekt!

PS: stockcooler 4 life o/

Tack! Bara att ta tag i det! Jag fick luftflödet att bli mycket mer kontinuerligt och fritt med denna konfiguration, vilket i sin tur leder till bättre kylning, längre hållbarhet/komponent, men även tystare och stabilare drift i övrigt.

Skrivet av Zero Cool:

Bra jobbat! Så i slutändan fick han behålla chassie, lagring och grafikkortet, resten byttes ut? Med undantag för diverse kablar och fläktar då 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Japp det stämmer! Han fick också behålla DVD-brännaren, men har kopplat ur den medvetet, då den bara för massa oljud ändå, och hur ofta använder man skivor i dag?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Snygg uppgradering men personligen så tycker jag du gör helt fel när du byter ut i stort sett hela datorn. Det är inte att väcka liv i den. Värdet på delarna du sätter i hade räckt för att bygga en helt ny dator.

Jag hade rengjort, pastat om, bytt fläkten i nätagget (alternativ nytt budgetagg om det nu var trasigt?) samt monterat en fläkt i botten. En kostnad på 100-500kr istället för 4000-5000kr.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken typ av ESD-skydd användes? Jag hanterar aldrig andras datorer utan armband och matta. Inte kul att lämna ifrån sig en dator som har större chans att gå sönder än innan man började, om det uppstår ESD-skador. Att lägga minnen och moderkort direkt på ett vanligt bord är inte jättebra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Gud vad roligt det där måste ha varit
Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Fifaen, gör Deltaco nätagg också? Nya Codegen...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Inte visste jag att en 3770k som är socket 1155 passar i ett socket 1156 moderkort som du säger ? omöjligt den passar allså.. nu såg jag du hade ett z77 från gigabyte det passar ju

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

"Snubben som äger datorn spelar casualspel i 1080p så behöver inga värstinggrejer, och han vill komma undan billigt."

du och jag har inte samma idé av vad komma undan billigt betyder tror jag, i mina ögon är det här ett komplett systembyte som i ny dator, samma sätt som jag brukar göra med min egna maskin, varannan gång grafikkort varannan gång system (cpu moderkort minnen)

dock så verkar det vara ordentligt gjort och huvudsaken är väl att han blev nöjd.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Kul projekt.

Men det slutade med att du bytte ut halva datorn. En formatering och att få ner temperaturerna hade räckt långt. Men förstås blir datorn bättre av lite nya delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Snygg uppgradering men personligen så tycker jag du gör helt fel när du byter ut i stort sett hela datorn. Det är inte att väcka liv i den. Värdet på delarna du sätter i hade räckt för att bygga en helt ny dator.

Jag hade rengjort, pastat om, bytt fläkten i nätagget (alternativ nytt budgetagg om det nu var trasigt?) samt monterat en fläkt i botten. En kostnad på 100-500kr istället för 4000-5000kr.

Tack! Men du har fel.

Det är min klient som ville uppgradera moderkort/processor och har jag det liggande, så vi slog en deal. I mitt tycke är det en superbra uppgradering! 3770k är fortfarande aktuell med sina 4 kärnor, 8 trådar, och tar bort flaskhalsen på processorn som tidigare fanns helt. 16gb minne fick han på köpet, superbra för en framtida GPU uppgradering!

Det kan vara värt att nämna att min klient kom undan betydligt billigare genom att köpa mina komponenter, än nya motsvarande. Det här nätaggregatet som satt i är EN BRANDRISK, och byttes självfallet emot ETT NYTT nätaggregat. Kan ju säga direkt att min klient inte betalat så mycket pengar för sin uppgradering.

edit: Har uppdaterat titeln och posten.

Skrivet av MultiMan:

Vilken typ av ESD-skydd användes? Jag hanterar aldrig andras datorer utan armband och matta. Inte kul att lämna ifrån sig en dator som har större chans att gå sönder än innan man började, om det uppstår ESD-skador. Att lägga minnen och moderkort direkt på ett vanligt bord är inte jättebra.

Har reparerat datorer i 20 år och aldrig haft problem med träbord då dom inte leder ström. Är självklart väldigt försiktig och använder ESD armband vid byggnation.

Skrivet av Laggzor:

"Snubben som äger datorn spelar casualspel i 1080p så behöver inga värstinggrejer, och han vill komma undan billigt."

du och jag har inte samma idé av vad komma undan billigt betyder tror jag, i mina ögon är det här ett komplett systembyte som i ny dator, samma sätt som jag brukar göra med min egna maskin, varannan gång grafikkort varannan gång system (cpu moderkort minnen)

dock så verkar det vara ordentligt gjort och huvudsaken är väl att han blev nöjd.

Du har ju ingen aning om vad han gav för uppgraderingen right? Han är supernöjd med sin nya dator, och den går sjukt bra i 1080p! Är han nöjd, så är jag nöjd.

Skrivet av exroz:

Kul projekt.

Men det slutade med att du bytte ut halva datorn. En formatering och att få ner temperaturerna hade räckt långt. Men förstås blir datorn bättre av lite nya delar.

Åter igen har jag slarvat och inte skrivit att min klient har bett om att få uppgradera processor och moderkort, minnena slängde jag in på köpet Har uppdaterat förstaposten!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

Tack! Men du har fel.

Det är min klient som ville uppgradera moderkort/processor och har jag det liggande, så vi slog en deal. I mitt tycke är det en superbra uppgradering! 3770k är fortfarande aktuell med sina 4 kärnor, 8 trådar, och tar bort flaskhalsen på processorn som tidigare fanns helt. 16gb minne fick han på köpet, superbra för en framtida GPU uppgradering![/b]

Han har inte alls fel, han syftar på att titeln "väcka liv i en slö dator" saxat med att ägaren vill hålla en låg budget inte riktigt går ihop med att byta ut i princip all hårdvara.
Självklart är det en bra uppgradering, men det är inte vad poängen är i sammanhanget

Kul att killen blev nöjd. Den uppgraderade datorn kommer hålla ett par år framöver utan problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Han har inte alls fel, han syftar på att titeln "väcka liv i en slö dator" saxat med att ägaren vill hålla en låg budget inte riktigt går ihop med att byta ut i princip all hårdvara.
Självklart är det en bra uppgradering, men det är inte vad poängen är i sammanhanget

Ok så jag valde fel titel. Min klient bad specifikt om en uppgradering av komponenter, det är "att väcka liv i en slö dator" precis lika mycket som att bara formatera, pasta om, och städa.

Ja har blev skitnöjd! En riktigt stabil uppgradering för pascal inom något år eller så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Ok så jag valde fel titel. Min klient bad specifikt om en uppgradering av komponenter, det är "att väcka liv i en slö dator" precis lika mycket som att bara formatera, pasta om, och städa.

Ja har blev skitnöjd! En riktigt stabil uppgradering för pascal inom något år eller så.

Jag tycker som flera andra att en uppgradering av moderkort och CPU inte är att väcka liv i en slö dator. Det är att uppgradera en dator.

Väcka liv i en slö dator är det nog många som vill, så jag tycker att titeln ger lite falska förhoppningar. Väcka liv i en slö dator kan ju vara att sätta i en SSD, sätta i mer minnen, nytt grafikkort, överklocka, byta fläktar m.m. Kanske byta CPU:n. Men kontentan är att man behåller merparten av komponenterna.

Snygga bilder och bra annars!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Man kan visst bygga dator delar på ett rent bord som ej leder ström. utan esd matta vad är detta för trams ? av alla dator företag jag varit på gör dom samma metod när dom bygger såg inga esd mattor där inte, så länge man inte bygger på ett köksbänk som är oftast i stål grymt jobbat med lådan och uppgraderingen kul o följa denna tråd.. använde du tryck luft på burk vid borttagning av damm ? bil tema har billiga och köpa jag använder den ofta o blåser rent. mycket viktig tool kan jag säga

@ggalaxyy

grymt ja 3770K är en fin processor fast något varmare än om ni hade en 2600K/2700K liggnas den är svalare men endå har 4 cores / 8 Threads. jag gillar gigabyte kortet med nyaste Z77 chipset är bra val mot gamla chipset p67 som hade problem med Sata

jag kommer själv inhandla gamla dator delar som möjligt har redan en Amd socket 939 med en 3700+ San Diego, samt en vunnen Amd Athlon X2 3800+ för 1kr på tradera den har dubbla kärnor så en uppgradering ja. en uppsjö av gamla ddr minne har jag med + Ati radeon x1300 och ett okänt asus agp kort nu siktar jag på socket 1155 nästa med 2600k eller 2700K sedan blir det socket 1366 med 980X/990X, 975,965 Extreme processor,920/930/950/960/970 skt 1366 alla dom i min samlig kommer finnas snart. tittar på amd socket A just nu som ska beställas även socket 1150 kommer köpas. socket 2011v 3 också

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag tycker som flera andra att en uppgradering av moderkort och CPU inte är att väcka liv i en slö dator. Det är att uppgradera en dator.

Väcka liv i en slö dator är det nog många som vill, så jag tycker att titeln ger lite falska förhoppningar. Väcka liv i en slö dator kan ju vara att sätta i en SSD, sätta i mer minnen, nytt grafikkort, överklocka, byta fläktar m.m. Kanske byta CPU:n. Men kontentan är att man behåller merparten av komponenterna.

Snygga bilder och bra annars!

Som jag redan nämnt flertalet gånger nu i den här tråden, så är uppgraderingen klientens egna val.

Har uppdaterat första posten om du inte redan sett det?

Skrivet av pytonOrm:

Man kan visst bygga dator delar på ett rent bord som ej leder ström. utan esd matta vad är detta för trams ? av alla dator företag jag varit på gör dom samma metod när dom bygger såg inga esd mattor där inte, så länge man inte bygger på ett köksbänk som är oftast i stål grymt jobbat med lådan och uppgraderingen kul o följa denna tråd.. använde du tryck luft på burk vid borttagning av damm ? bil tema har billiga och köpa jag använder den ofta o blåser rent. mycket viktig tool kan jag säga

Tackar! Japp det stämmer. Man kan bygga på vilket underlag som helst så länge det inte leder någon ström. Jag har kört med kompressorluft, och sen anti-statisk duk där jag inte kom åt med luft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Många gnällisar här. 3700k med moderkort och 16GB minne är en väldigt prisvärt för någon som vill komma billigt undan utan att köpa skit.

Sedan vad du tog för arbetet vet vi såklart inte, men i vanlig SweClockers anda antar jag att du gjorde det för en symbolisk summa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@ggalaxyy: Många gnällisar här. 3700k med moderkort och 16GB minne är en väldigt prisvärt för någon som vill komma billigt undan utan att köpa skit.

Sedan vad du tog för arbetet vet vi såklart inte, men i vanlig SweClockers anda antar jag att du gjorde det för en symbolisk summa!

Ja jag håller med. Men det kan bero på att jag la en aningen missledande titel först, som nu är korrigerad

Självklart!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggalaxyy:

Tack! Men du har fel.

Det är min klient som ville uppgradera moderkort/processor och har jag det liggande, så vi slog en deal. I mitt tycke är det en superbra uppgradering! 3770k är fortfarande aktuell med sina 4 kärnor, 8 trådar, och tar bort flaskhalsen på processorn som tidigare fanns helt. 16gb minne fick han på köpet, superbra för en framtida GPU uppgradering!

Det kan vara värt att nämna att min klient kom undan betydligt billigare genom att köpa mina komponenter, än nya motsvarande. Det här nätaggregatet som satt i är EN BRANDRISK, och byttes självfallet emot ETT NYTT nätaggregat. Kan ju säga direkt att min klient inte betalat så mycket pengar för sin uppgradering.

edit: Har uppdaterat titeln och posten.

Har reparerat datorer i 20 år och aldrig haft problem med träbord då dom inte leder ström. Är självklart väldigt försiktig och använder ESD armband vid byggnation.

Du har ju ingen aning om vad han gav för uppgraderingen right? Han är supernöjd med sin nya dator, och den går sjukt bra i 1080p! Är han nöjd, så är jag nöjd.

Åter igen har jag slarvat och inte skrivit att min klient har bett om att få uppgradera processor och moderkort, minnena slängde jag in på köpet Har uppdaterat förstaposten!

Stod ju inte i huvudinlägget så fel vet jag inte. Men gällandes nätaggregatet, var det något uppenbart fel med det? Har inte kollat reviews men minns att Deltacos 450W 299kr aggregat fick utmärkelsen "prisvärd" när swec testade den. Högljudd men mätte helt ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Stod ju inte i huvudinlägget så fel vet jag inte. Men gällandes nätaggregatet, var det något uppenbart fel med det? Har inte kollat reviews men minns att Deltacos 450W 299kr aggregat fick utmärkelsen "prisvärd" när swec testade den. Högljudd men mätte helt ok.

Medger att jag kunde gett inlägget en bättre titel från början. Har korrigerat nu.

Deltacos nätaggregat är rena rama brandrisken. Fläkten var trasig, och öppnade upp aggregatet förskojs skull och kollade om det faktiskt gick att byta, men tillverkaren har sett till att det inte ska vara en lätt match, med lim över varenda komponent / kabel, och en extremt rörig kabeldragning hade jag riskerat livet att ens försöka byta. Min klient hade inga problem med att byta aggregat för att säkra sin drift. Så nytt blev det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul med såna här projekt!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggalaxyy:

Ok så jag valde fel titel. Min klient bad specifikt om en uppgradering av komponenter, det är "att väcka liv i en slö dator" precis lika mycket som att bara formatera, pasta om, och städa.

Ja har blev skitnöjd! En riktigt stabil uppgradering för pascal inom något år eller så.

Väcka liv i en slö dator är att slänga in en ssd tycker mest jag i dagens läge:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Grymt jobbat!
Men hade inte frontfläkten gjort ett bättre job med att få in ännu mer luft i hela chassit, om du monterat SSD/HDD högre upp?
(DVD:n används ju inte).
Och dessutom slagit bort plåtväggarna i nedre delen?

Är det jag som inte kan tolka bilderna på bottenfläkten: ser ut som kablarna ligger över den? Borde i så fall bli dåligt luftflöde.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ggalaxyy:

Har reparerat datorer i 20 år och aldrig haft problem med träbord då dom inte leder ström. Är självklart väldigt försiktig och använder ESD armband vid byggnation.

Att du inte upplevt problem innebär inte att de inte funnits. Jag har byggt/servat datorer sedan tidigt 80-tal, bl a med hjälp av Apples mycket bra ESD-videor som finns länkade i olika trådar, då jag gick utbildning på Appple 2, 3 och Lisa/Macintosh. ESD har ställt och ställer till med stora problem om man inte är försiktig, men problemen är inte alltid tydliga och märks ibland först efter rätt lång tid.

ESD-skydd ska leda ström på ett kontrollerat sätt, det är därför de finns. Alla isolerande material bygger ESD såsom papper, trä och allra värst och bäst isolerande, plast. Har du missat hur en ESD-påse är uppbyggd och fungerar? Att då tro man är säker för att trä inte leder ström visar på bristande förståelse för fenomenet.

Jag påpekade ditt handhavande enbart för att göra dig uppmärksam på ESD-risken så att du slipper riskera lämna ifrån dig defekta produkter som kanske börjar krångla 6 månader senare. Att då försöka bortförklara ESD-riskerna är att göra dig själv och kunderna en björntjänst.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Väcka liv i en slö dator är att slänga in en ssd tycker mest jag i dagens läge:)

haha jo typ. Och det hjälper som fan! Men snubben hade redan en SSD.

Skrivet av Hammonder:

Grymt jobbat!
Men hade inte frontfläkten gjort ett bättre job med att få in ännu mer luft i hela chassit, om du monterat SSD/HDD högre upp?
(DVD:n används ju inte).
Och dessutom slagit bort plåtväggarna i nedre delen?

Är det jag som inte kan tolka bilderna på bottenfläkten: ser ut som kablarna ligger över den? Borde i så fall bli dåligt luftflöde.

Nej för frontfläkten blockerades nästan helt av hårddiskburen i fronten, som ej går att montera bort utan modding. (borra bort nitarna). Fläktens luftflöde i bottnen hindras ej av kablarna

Skrivet av MultiMan:

Att du inte upplevt problem innebär inte att de inte funnits. Jag har byggt/servat datorer sedan tidigt 80-tal, bl a med hjälp av Apples mycket bra ESD-videor som finns länkade i olika trådar, då jag gick utbildning på Appple 2, 3 och Lisa/Macintosh. ESD har ställt och ställer till med stora problem om man inte är försiktig, men problemen är inte alltid tydliga och märks ibland först efter rätt lång tid.

ESD-skydd ska leda ström på ett kontrollerat sätt, det är därför de finns. Alla isolerande material bygger ESD såsom papper, trä och allra värst och bäst isolerande, plast. Har du missat hur en ESD-påse är uppbyggd och fungerar? Att då tro man är säker för att trä inte leder ström visar på bristande förståelse för fenomenet.

Jag påpekade ditt handhavande enbart för att göra dig uppmärksam på ESD-risken så att du slipper riskera lämna ifrån dig defekta produkter som kanske börjar krångla 6 månader senare. Att då försöka bortförklara ESD-riskerna är att göra dig själv och kunderna en björntjänst.

Jag måste ändå erkänna här och nu att jag kommer fortsätta bygga på mitt träbord, men ESD-armband och utan strumpor, som jag alltid har gjort. Chansen är så ofattbart liten att någon går sönder under komponenternas livstid att jag inte ens bryr mig om jag ska vara ärlig. Är försiktigt nog. Är nästan mer orolig att blixten slår ner i huvudet på mig medans jag står och bygger.

Visa signatur