Permalänk
Avstängd

3 Skärmar 1 Grafikkort

Hej!

Jag har ett Asus Strix OC 970 Grafikkort med följande portar:
2 DVI / 1 HDMI / 1 DisplayPort

Jag har 2 skärmar nu, en går på HDMI och den andra går på Displayport, men jag ska köpa en tredje skärm och frågan är då vilken port jag ska sätta den i? Den skärmer jag kommer köpa är 144hz och dem jag har är 60hz. Ska jag bara sätta den nya 144hz på min DVI eller hur ska jag göra? För vad jag läst så kanske inte DVI är så bra till en 144hz skärm och sedan låta mina andra skärmar gå på HDMI och Displayport, dock jag kan liksom inte ha två stycken displayports när jag bara har en 1 Displayport i grafikkortet och finns det någon displayport kabel som ens klarar 144hz.

Jag vill att allt ska fungera såklart och att det är framtidssäkert så att säga, så jag slipper byta hela tiden.
Frågan är då, vilka kablar / adapter och så vidare ska jag köpa så att det fungera på ett bra sätt.

Skriv tydligt hur ni menar för det är väldigt lätt att läsa fel när det så otroligt mycket olika kablar och portar och adapters och allt, tack!
//Zerenade

Permalänk
Medlem

Jag skulle gjort så att jag hade satt de nuvarande skärmarna på hdmi eller dvi om möjligt och 144Hz skärmen på displayport.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

@Litenskit: Ok så jag sätter en av mina 60hz på DVI och den andra 60hz på hdmi och sen sätter jag den nya skärmen på displayport? Klarar displayport kabeln 144hz?
Ska man verkligen ha en kabel på varje port? Ska man inte försöka undvika DVI helt och kanske skaffa adapters från DVI till displayport också? Jag har ingen aning alls

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zerenade:

@Litenskit: Ok så jag sätter en av mina 60hz på DVI och den andra 60hz på hdmi och sen sätter jag den nya skärmen på displayport? Klarar displayport kabeln 144hz?
Ska man verkligen ha en kabel på varje port? Ska man inte försöka undvika DVI helt och kanske skaffa adapters från DVI till displayport också? Jag har ingen aning alls

Det bästa för spelskärmar är displayport och dvi. Men displayport är det nyaste och är även digitalt. displayport har lixom allt i ett, och är lätt det bästa om du frågar mig.

Använd displayport för den bästa skärmen (144hz?) sedan Dvi för den näst bästa skärmen (om du har någon) Hdmi är inget som jag skulle använda till dator skärmar, men funkar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerenade:

@Litenskit: Ok så jag sätter en av mina 60hz på DVI och den andra 60hz på hdmi och sen sätter jag den nya skärmen på displayport? Klarar displayport kabeln 144hz?
Ska man verkligen ha en kabel på varje port? Ska man inte försöka undvika DVI helt och kanske skaffa adapters från DVI till displayport också? Jag har ingen aning alls

Ja displayport klarar 144Hz det är till och med det önskvärda för 144Hz. En kabel i varje port är inget problem dock bör man undvika adapters så långt som möjligt då det är ytterligare en felkälla.

Att använda en adapter från tex dvi till displayport gör inte signalen bättre utan gör endast om den, skickar du skit in i adaptern kommer det inte ut guld, snarare skit i annan form.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.