Permalänk
Medlem

Kass dator- går det klocka?

Hallå där!

Jag har en riktig skit dator. Bifogar Dxdiag så ni kan ta er en titt.

Så här ser mina temperaturer ut under tiden jag spelar cs.

Nu undrar jag bara, tror ni att jag kan klocka processorn lite? Och isf hur bär jag mig åt? Kan verkligen ingenting om det här.
Hittade en bra sida med lite info vad jag ska försöka nå för värden, men förstår ingenting av dessa begreppen så ni kanske kan hjälpa mig?

Clockguide - gaming

/Mvh Jesper!

Permalänk
Medlem

Det är en HP märkesdator du har så tror inte du kan klocka det minsta med den, brukar inte finnas några sådana funktioner i bios så det är möjligt med OC.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej :/ Vet dock att moderkortet är utbytt sedan några år tillbaka, jag får ta en titt. Men om man kollar på värdena och temperaturen, borde det gå att klocka?

Permalänk

Jag tror att ditt grafikkort går att klocka de brukar nästan alltid kunna göra det. Har du några specifikationer orkar inte skrolla igenom den långa listan

Såg nu att specifikationerna stod längst upp jag skyller på måndagströtthet.
Processorn ska inte vara några problem att överklocka med RÄTT moderkort men om du kan ta reda på vad du har för moderkort så hade det varit toppen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Grafikkortet går att klocka med t ex MSI Afterburner, däremot resten är det som det tyvärr slutar i många av dessa trådar, köp något bättre!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Jag tror att ditt grafikkort går att klocka de brukar nästan alltid kunna göra det. Har du några specifikationer orkar inte skrolla igenom den långa listan

Såg nu att specifikationerna stod längst upp jag skyller på måndagströtthet.
Processorn ska inte vara några problem att överklocka med RÄTT moderkort men om du kan ta reda på vad du har för moderkort så hade det varit toppen

amd tillåter väl clocks på alla sina processorer så finns väl inget moderkort som inte tillåter det? eller misstar jag mig?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

amd tillåter väl clocks på alla sina processorer så finns väl inget moderkort som inte tillåter det? eller misstar jag mig?

Det stämmer ganska bra gäller inte riktigt alla processorer men de flesta går att klocka ,men de flesta OEM tillverkare blockar tyvärr denna funktionen med sina moderkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

amd tillåter väl clocks på alla sina processorer så finns väl inget moderkort som inte tillåter det? eller misstar jag mig?

Typ alla OEM-brädor. Precis som vanligt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 @2.8ghz är inte direkt en processor som kan hänga med idag, men, du skulle ju för en relativt billig penning kunna byta moderkortet och därmed kunna klocka den; runt 600kr på webhallen så får du ett Socket AM3+ där din processor och dina minnen passar. en AMD FX8320E kostar 1300kr till; troligtvis är det processorn som är din flaskhals då ett GTX760 fortf är helt okej.

Du säger att moderkortet är utbytt, kika i burken för att se vad det är för något som sitter däri, men om det är utbytt av HP själva så är det nog en ny OEM bräda, och då går det icke med det du har.

Som det ser ut idag, kommer du inte tjäna ett jota på att överklocka grafikkortet.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Tacksam för svar!

Jag är väldigt tacksam för alla svar!
Precis som ni skriver så är jag inte ute efter att klocka grafikkortet utan själva processorn då den är så oerhört kass..

Tog en titt i burken och verkar som att det är ett "Pegatron M2N78-LA" som sitter i, om detta är HP eller OEM som ni skriver har jag ingen aning om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jmraggis:

Jag är väldigt tacksam för alla svar!
Precis som ni skriver så är jag inte ute efter att klocka grafikkortet utan själva processorn då den är så oerhört kass..

Tog en titt i burken och verkar som att det är ett "Pegatron M2N78-LA" som sitter i, om detta är HP eller OEM som ni skriver har jag ingen aning om.

Satsa på ny dator.
Köp i delar och bygg själv.
Är bara att fråga oss här när/om du kör fast.;)
Grafikkortet kan du ju eventuellt ha till nya datorn,

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmraggis:

Hallå där!

Jag har en riktig skit dator. Bifogar Dxdiag så ni kan ta er en titt.

Så här ser mina temperaturer ut under tiden jag spelar cs.
http://i.imgur.com/A2DXxAp.png

Nu undrar jag bara, tror ni att jag kan klocka processorn lite? Och isf hur bär jag mig åt? Kan verkligen ingenting om det här.
Hittade en bra sida med lite info vad jag ska försöka nå för värden, men förstår ingenting av dessa begreppen så ni kanske kan hjälpa mig?

Clockguide - gaming

/Mvh Jesper!

Det verkar vara så att processorn överhettar och throttlar.
Kontrollera gärna tempen med ytterligare ett program, utöver speedfan.

Rengör från damm i cpu-kylaren, och kolla att cpu-fläkten fungerar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree: Hej ! Jag rensar den med jämna mellanrum, kanske dags att göra det igen nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmraggis:

Jag är väldigt tacksam för alla svar!
Precis som ni skriver så är jag inte ute efter att klocka grafikkortet utan själva processorn då den är så oerhört kass..

Tog en titt i burken och verkar som att det är ett "Pegatron M2N78-LA" som sitter i, om detta är HP eller OEM som ni skriver har jag ingen aning om.

Pegatron tillverkar moderkort på specifikationer från HP så det är nog bara att glömma att klocka den, byt ut CPU:n till en annan som passar i sockeln eller byt moderkortet och klocka skiten ur din phenom x4.

rekommenderat alternativ: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/168625-gigaby...

samt en Coolermaster hyper 212, eller ekvivalent billig och bra, eftersom du troligen kör hp's standardkylare vilket inte direkt är upphetsande. kolla så att det får plats bara!

budgeten blir då ca 800kr.

du skulle även kunna köra med tex ett https://www.proshop.se/Moderkort/N68-GS4-FX-moderkort-micro-A... men hur mycket du lyckas överklocka är då en fråga; lägre investering för möjligheten till högre prestanda. även här behvöer du hursom en saftigare kylare.

referensen när det gäller dessa äldre moderkort är hursom här: http://www.overclock.net/t/946407/amd-motherboards-vrm-info-d...
(måste flika in att jag VERKLIGEN rekommenderar gigabyteplattan över asrocken, men har du budgetproblem så har du)

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

@ksw: Fasiken vilken hjälp man får här! Just nu så arbetar jag inte, och söker lite jobb är och var. planen är väl att bygga en dator till juni där någonstans om jag får ett jobb + skatteåterbäringen. Men jag ska absolut se över de här tipsen du har gett mig, 800 kr är ju inget annat än en utekväll. Borde jag kunna skrapa ihop.

TAck!