Permalänk

Tröttsam granne (hopprep)!

Har oturen att bo under en granne vars absolut största och kanske enda intresse är hopprep Han är väl i 75 års åldern gissar jag (har en vän som gick i hans sons klass).. så förvisso är det ju rätt imponerande, men förbannat jävla störande..

Under de c:a 10 år jag bott här så har han hoppat hopprep från 4 till 8 timmar (kan vara mer, efter ett tag filtrerar man bort det dunsande ljudet) varje dag. Första veckan jag bodde här höll jag på att bli galen. Hatar verkligen att konfrontera folk (typiskt svenskt haha) men gick upp och sade till.. Som många äldre asiater så kan han inte ett ord svenska förutom möjligen "Hej" osv., men jag använde kroppsspråk så han fattade. Det upphörde ett tag och blev lite bättre då han iaf hoppar på något underlag (det piskande ljudet mot parketten har upphört, dunsandet är kvar)..

Kan man egentligen klaga på sånt här till hyresvärden? Jag vill verkligen inte klaga på folk som låter, då jag själv bl.a gör musik (men jag bor på bottenvåningen och jag har aldrig fått klagomål).

Idag började han 7.30, stört omöjligt att sova Jag tycker att om man bara har detta som intresse så kan man ju vara lite smart och ta en lägenhet på bottenvåningen (därför jag själv valde att bo på bottenvåningen, så att inte basljud sprider sig ner till grannen under)..

Gissar att det är någon form av psykisk störning inblandat också då han inte gått utanför lägenheten på många år(!)

Men iaf, vad har man för rättigheter när det gäller sånt här oljud som är hela dagarna i stort sett?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Ihållande ljud kan man alltid ta upp med sin hyresvärd, även om de i sig inte är särskilt högljudda. Det är stor skillnad att hålla på med musik eller se en film, man gör det oftast inte 4-8 timmar om dagen. Jag skulle nog också säga att det är betydligt mindre störande om en granne skulle spela musik än om det är ett repeterande malande ljud, men då handlar det dock om en personlig åsikt.

Jag hade en kompis som bodde i huset mitt emot vars granne på våningen ovanför satt och trummade i sitt bord hela dagarna, typ marsch-liknande (arme) trummande. Inte på en högljudd virveltrumma alltså utan med händerna eller ett par pinnar på ett bord. Han fick en varning till slut. Hur det senare gick vet jag tyvärr inte då min kompis flyttade, men hyresvärden tog i alla fall tag i det. Dock föredrar hyresvärden alltid att man själv först tar personlig kontakt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk

jag skulla gärna diskutera med honom på ett vänligt sätt, men eftersom han inte kan svenska så blir det svårt

nä jag ska nog snacka med hyresvärden.. grejen är väl den att blir han upprörd för att jag gjort det och blir tillsagd att sluta så kommer han väl ligga med örat mot golvet och rapportera varenda ljud jag gör (ja om nu ens kommunikation mellan honom och hyresvärd går igenom på ett vettigt sätt).. Det finns ju inte direkt något lösning på att hoppa hopprep utan att det låter till undervåningen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

köp en motionscykel eller roddmaskin åt honom

Permalänk
Medlem

@Bemushroomed: Placera 10st högtalare mot taket och spela justin bieber " i know you like it" i 100% volym.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Köp en mikrofon och spela in oljudet från hans hopprep, spela sedan upp det i ett par ordentliga högtalare på repeat innan du drar till jobbet

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Köp en mikrofon och spela in oljudet från hans hopprep, spela sedan upp det i ett par ordentliga högtalare på repeat innan du drar till jobbet

Klockrent förslag.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

jag skulla gärna diskutera med honom på ett vänligt sätt, men eftersom han inte kan svenska så blir det svårt

nä jag ska nog snacka med hyresvärden.. grejen är väl den att blir han upprörd för att jag gjort det och blir tillsagd att sluta så kommer han väl ligga med örat mot golvet och rapportera varenda ljud jag gör (ja om nu ens kommunikation mellan honom och hyresvärd går igenom på ett vettigt sätt).. Det finns ju inte direkt något lösning på att hoppa hopprep utan att det låter till undervåningen.

Han måste ju kunna visa att du i så fall för oväsen. Det är ju inte så att hyresvärden blint litar på honom om han klagar hela tiden. Samma sak gäller såklart för dig med, men det borde vara lätt att haffa värden någon gång inom åttatimmarsintervallen.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medien:

@Bemushroomed: Placera 10st högtalare mot taket och spela justin bieber " i know you like it" i 100% volym.

Tror inte övriga grannar uppskattar detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

jag skulla gärna diskutera med honom på ett vänligt sätt, men eftersom han inte kan svenska så blir det svårt

nä jag ska nog snacka med hyresvärden.. grejen är väl den att blir han upprörd för att jag gjort det och blir tillsagd att sluta så kommer han väl ligga med örat mot golvet och rapportera varenda ljud jag gör (ja om nu ens kommunikation mellan honom och hyresvärd går igenom på ett vettigt sätt).. Det finns ju inte direkt något lösning på att hoppa hopprep utan att det låter till undervåningen.

Ta reda på vart han kommer ifrån och ta google translate till hjälp och skriv ett brev, även om det blir lite missar här och där lär budskapet gå fram bättre än om man försöker prata med honom.

Annars kan du vandra omkring med trådlösa hörlurar under dagarna och öronproppar på kvällarna

Permalänk
Medlem

Skriv en lapp med google translate eller nått, förklara att det är svårt att sova på morgonen när han studsar som en bumbibjörn.

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Förvisso

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Jag skulle tagit upp det med hyresvärden. Det kan inte vara ok att hålla på så extremt mycket.

Kanske finns det nån liten skrubb i källarn där din granne kan hoppa järnet utan att störa någon. Kan vara värt att undersöka iaf.

Permalänk
Medlem

Du skulle ha kontaktat värden för länge sedan. Det är verkligen inte okej att dunsa runt flera timmar om dagen när man bor i lägenhet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Vad är ni för muppar som föreslår att han ska skriva en lapp med hjälp av Google Translate? Hur bra brukar de översättningarna bli? Tror ni ens hans språk finns där?

TS har ju själv skrivit vad han borde ha gjort i första inlägget, det vill säga tagit kontakt med kompisen som var klasskamrat med mannens son. Känns väldigt märkligt att kompisen själv inte sagt det under alla dessa år, men gissar på att det egentligen är en f.d. kompis som du knappt haft kontakt med på flera år.

Lustig situation för övrigt, men du har gjort bort dig när du låtit tiden gå. Gamla människor är svåra att lära, och som du själv är inne på så står ju allt inte helt rätt till i skallen på mannen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan han inte engelska då?

Hur fasen gör han sig annars förstådd och andra förstår honom...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Gissar att det är någon form av psykisk störning inblandat också då han inte gått utanför lägenheten på många år(!)

Annars kan ju 4-8 timmar hopprep per dag vara en ledtråd också

Förstår att det är jobbigt, har inte hyresvärden någon störningsjour du kan ringa? Tror kanske tom att det är så att dom måste ha det.

Permalänk
Medlem

Om du nu har bott där i tio år och stått ut med detta "ljud" så länge så vet jag inte riktigt.. Jag hade förmodligen gått till min hyresvärd efter en vecka ifall det hade varit detsamma hos mig.

Tips: Skaffa konkreta bevis på att det verkligen låter mycket hos dig och sedan säg till din hyresvärd!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vad är ni för muppar som föreslår att han ska skriva en lapp med hjälp av Google Translate? Hur bra brukar de översättningarna bli? Tror ni ens hans språk finns där?

TS har ju själv skrivit vad han borde ha gjort i första inlägget, det vill säga tagit kontakt med kompisen som var klasskamrat med mannens son. Känns väldigt märkligt att kompisen själv inte sagt det under alla dessa år, men gissar på att det egentligen är en f.d. kompis som du knappt haft kontakt med på flera år.

Lustig situation för övrigt, men du har gjort bort dig när du låtit tiden gå. Gamla människor är svåra att lära, och som du själv är inne på så står ju allt inte helt rätt till i skallen på mannen.

Vad är du för mupp som tar föregivet att grannen inte pratar något utav dom 100 språk som finns på google translate?

Permalänk
Skrivet av muunkie:

Vad är du för mupp som tar föregivet att grannen inte pratar något utav dom 100 språk som finns på google translate?

Trodde inte det fanns så många språk där, kan eventuellt ha rört ihop dem med någon annan översättningstjänst.

Hur som helst så är det väldigt mycket bättre att kommunicera i verkligheten, med tal och eller gester, än med lappar. Speciellt när det gäller något så här viktigt.
Sen är det inte säkert att grannen kan läsa heller...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av muunkie:

Vad är du för mupp som tar föregivet att grannen inte pratar något utav dom 100 språk som finns på google translate?

100 språk är ingenting. I Asien talas 2 000 olika språk. De är f.ö asiater. Hans fru vore kanske en idé att försöka prata med, jag tror hon kan några fler ord, men kan absolut inte flytande svenska.

Jag är inte sugen på att terrorisera en 75 åring (och hans fru), jag är inte 12 år.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

@Bemushroomed:

Inledningsvis måste jag erkänna att jag fnissade lite åt din inledning gällande att grannen har som intresse att hoppa hopprep. Vet inte vaför, det kändes så bisarrt som intresse på något sätt. Men samtidigt, det är ju flertalet här inne som intresserar sig av lysande fläktar i datorer mm. Svalde mitt fnissande, tittade mot datorn och pustade ut då jag inte såg några LED-fläktar

Till ämnet.
Du nämnde att du har en kompis som pluggat med hoppreps-mannen i fråga. Hur är möjligheterna att gå den vägen för att eliminera språkbarriären? Rimligtvis kan sonen flytande svenska och du kan då på ett subtilt och tydligt sätt förklara utan risk för att språken skapar missförstånd.

I övrigt uppskattar jag att du vill lösa det på en civiliserad nivå och inte börja "ge igen" som en del mer pubertala förslag i tråden antyder.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Ang störningar så är det aldrig tillåtet att störa sina grannar oavsett tidpunkt på dygnet. Står skrivet i hyreslagen. Tyvärr så får man stå ut med vissa ljud men sånt störande ska man aldrig behöva tåla. Vi har haft våra duster med grannar hyresvärd och haft hjälp av hyresgästföreningen. Numera är det rätt lungt. Så om man blir störd så ska man alltid säga ifrån. Att ge igen med oljud är ej rätt väg att gå för då får ju ens andra grannar lida.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Ring Anticimex och be dom gasa bostaden via brevinkastet. Säg att där finns en jobbig ohyra i bostaden .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

http://lawline.se/answers/14022 kan ge lite nyttig info.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Låter inte som att det är helt hopplöst att hitta en lösning på det hela....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Köp en mikrofon och spela in oljudet från hans hopprep, spela sedan upp det i ett par ordentliga högtalare på repeat innan du drar till jobbet

glöm inte hörselskydden, det måste ju vara högsta möjliga volym

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bemushroomed:

100 språk är ingenting. I Asien talas 2 000 olika språk. De är f.ö asiater. Hans fru vore kanske en idé att försöka prata med, jag tror hon kan några fler ord, men kan absolut inte flytande svenska.

Jag är inte sugen på att terrorisera en 75 åring (och hans fru), jag är inte 12 år.

Ja om du klassar det som att terrorisera personer bara för att du vänligt försöker förklara att oljudet som skapas är störande, då får du nog sitta och lyssna på dunsande i 10-15 år till innan dom dör eller inte klarar av att hoppa mer.

HF

Permalänk
Medlem

Inte så lätt att använda google translate om man inte ens vet vilken nationalitet han har och vilket språk han talar

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

Sicken gubbe som orkar hoppa 8 timmar om dagen!
Hur som så kanske det finns en källare/skrubb/förråd där han kan studsa runt utan att störa.