Smällde i datorn. La av och nu startar den ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nej, du skrev tvärsäkert att det var nätagget. Att du sedan redigerade det du skrev efter att ha blivit påkommen med att ha inte läst hela första inlägget ändrar inte det.

Slutdiskuterat för min del.

okej jag erkänner jag inte läste noga. kan bli så ibland tror du inte är helt perfekt heller jag får be om ursäkt ganska stressad var jag.

jag hoppas att TS fixar problemet jag har liknande fel mitt asus socket 939 moderkort, den small först trodde jag det var nätdelen. men icke jag fick göra metoden kabel på gröna o svarta, den gick igång och fort jag testade med 24 pins molex i moderkortet så funkade inget fick idag konstatera den är död. nu sparade jag pengar på att köpa nätdel då nu är det moderkort som gäller.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ta bort allt onödigt som Litenskit och Alle22 nämnde.

Om flera saker/kablar eller porten de kopplats till skadats så vill du inte köpa fel sak och upptäcka att det också var mus, tangentbord, USB kabel, kringutrustning, SATA/IDE kabeln till diskar/DVD mm som INTE behövs så länge datorn är död.

Chassit portar/knappar/kablar som går till moderkortet kan du också ta bort. Power Sw kabeln/knappen behövs för att starta datorn. Den kan dock ersättas av en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet för att testa om Power Sw var trasig eller satt på fel plats.

Nollställer sen bios. Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta ut batteriet (ser ut som ett mynt) en stund. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen.

Ibland måste nått mer tas bort innan nollställningen får igång datorn men vad som ska bort varierar rejält från fall till fall. Tex testade en kille en trasig mus med en annan dator som kraschade så hårt att den inte startade förrän de tog bort musen OCH nollställde bios.

Är felet kvar så borde du bara ha moderkort, CPU (processorn) och minnen kvar eftersom du redan bytt nätagg och koppat ur allt annat.

Minnen kan du chansa på att åtminstone ett av dom funkar. Ibland kan det vara platsen som minnet sitter på som skadats. Testa 1 minne i taget i alla platser och testa sen nästa på samma sätt. Om du vill kan du sen testa flera minnen i olika kombinationer.

Edit:
Gällande nätaggs testet som Erwya nämnde. Enda resultatet du kan lita på är om den är död och fortsätter vara död vid testet. Vissa delvis trasiga budget och skräp nätagg har kunnat starta en annan dator hela vägen in i Windows en tid innan andra datorn också gick sönder.

Bra nätagg bruka ha bättre säkerhet och kunna lita mer på när man testar.

Med tanke på vad grizzly666 skrev så vill du nog byta nätagg oavsett vad som gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erwya:

http://connector.pinouts.ru/diagram/MiniFit%20Jr%205557-24%20female.gifStarta agget utan att ha den inkopplad i datorn. Tag en tråd i metall, ex. ett gem, och stoppa in det ena stiftet i nätaggregatets sladd i position 16 (brukar vara grön) mot antingen 15 eller 17 (alltså en svart, de ligger på båda sidor om den gröna.
http://pad2.whstatic.com/images/thumb/9/98/Check-a-Power-Supply-Step-6.jpg/670px-Check-a-Power-Supply-Step-6.jpg
Om nätaggregatet fungerar kan du prova att stoppa in en molex/SATA i en enhet och se om den startar. Gör den det är det sannolikt inte fel på nätaggregatet.

Testade detta och nätaggregatet går inte igång antar att det är helt dött då. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote postid="16134847" userid="108939" name="panpo98"]
Ta bort allt onödigt som Litenskit och Alle22 nämnde.

Om flera saker/kablar eller porten de kopplats till skadats så vill du inte köpa fel sak och upptäcka att det också var mus, tangentbord, USB kabel, kringutrustning, SATA/IDE kabeln diskar/DVD var kopplats med mm som INTE behövs så länge datorn är död.

Chassit portar/knappar/kablar som går till moderkortet kan du också ta bort. Power Sw kabeln/knappen behövs för att starta datorn. Den kan dock ersättas av en skruvmejsel som man rör metallpiggarna på moderkortet för att testa om Power Sw var trasig eller satt på fel plats.

Nollställer sen bios. Antingen som det står i moderkorts manualen eller ta ut batteriet en stund. Glöm inte att strömkabeln ska vara utdragen.

Ibland måste nått mer tas bort innan nollställningen får igång datorn men vad som ska bort varierar rejält från fall till fall. Tex testade en kille en trasig mus med en annan dator som kraschade så hårt att den inte startade förrän de tog bort musen OCH nollställde bios.

Är felet kvar så borde nu bara ha moderkort, CPU (processorn) och minnen kvar eftersom du redan bytt nätagg och koppat ur allt annat.

Minnen kan du chansa på att åtminstone ett av dom funkar. Ibland kan det vara platsen som minnet sitter på som skadats. Testa 1 minne i taget i alla platser och testa sen nästa på samma sätt. Om du vill kan du sen testa flera minnen i olika kombinationer.

Edit:
Gällande nätaggs testet som Erwya nämnde. Enda resultatet du kan lita på är om den är död och fortsätter vara död vid testet. Vissa delvis trasiga budget och skräp nätagg har kunnat starta en annan dator hela vägen in i Windows en tid innan andra datorn också gick sönder.

Bra nätagg bruka ha bättre säkerhet och kunna lita mer på när man testar.

Med tanke på vad grizzly666 skrev så vill du nog byta nätagg oavsett vad som gått sönder.
[/quote

Måste bara börja med att tacka för ditt engagemang! Har gjort alla steg som du sa men datorn är fortfarande stendöd. Börjar fundera på att köpa in ett nytt moderkort samt ett nytt bättre nätaggregat, vad tror du om det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tagget:

Testade detta och nätaggregatet går inte igång antar att det är helt dött då. Eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Är båda nätaggregaten döda? Annars kan det vara så att du måste ha tag på ett nytt nätagg innan du kan fortsätta att felsöka.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tagget:

Måste bara börja med att tacka för ditt engagemang! Har gjort alla steg som du sa men datorn är fortfarande stendöd. Börjar fundera på att köpa in ett nytt moderkort samt ett nytt bättre nätaggregat, vad tror du om det?

Jo, det lutar nog mot det.

Sen får vi se hur det gick med grafikkort, diskar mm.

Dom kan också testat med en annan stationär dator om man vill. Blir det problem när du testar grafikkortet behöver du bara ta bort den och ibland också nollställa bios. Gällande diskar så kan du i bios välja exakt vilken disk datorn ska starta från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Har du kollat så du inte drog med en säkring till vägguttaget? Fungerar andra saker som du kopplar i vägguttaget?

Bästa analysen på länge faktiskt, ett kortslutet PSU kan mycket väl ha dragit säkringen i centralen. Släng in en lampa/mobilladdare eller nåt i samma vägguttag som PSU satt i, och kolla. Funkar den gå vidare med de andras analyser

Mvh / Mats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats.E:

Bästa analysen på länge faktiskt, ett kortslutet PSU kan mycket väl ha dragit säkringen i centralen. Släng in en lampa/mobilladdare eller nåt i samma vägguttag som PSU satt i, och kolla. Funkar den gå vidare med de andras analyser

Mvh / Mats

Ts har redan gjort det, hans skärmar och ps3 funkar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ofta när det smäller på det viset så brukar det skapa en äcklig lukt som man kan lukta sig till lite grovt iaf om det kommer från nätagg moderkort eller annat, jag hade ett moderkort som en vrm sa poff på för inte så länge sen, luktade för jäkligt.
Oftast så är det nätagget som säger adjö och det kan räcka att byta men det kan också ta med sig moderkortet och andra delar om man har otur och det enda sättet egentligen att veta är att testa sakerna en och en i en annan dator som det passar i, inte nätagget dock då det kan skada nya komponenter med.
Men är det så att du testat båda dina nätagg med hjälp av att sätta något mellan den gröna och en svart kabel i 24-pinskontakten, om ett startar och det andra inte så vet du ju att ett är riktigt och ser du inget tecken på liv i datorn med det så är det något mer som är sönder.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Vid kraftig smäll brukar det vara agregatet som gav upp man kan känna vass lukt från den.
Sen om man har otur kan den dra med sig massa delar med att det blir en spännings spik på grund av att dom flesta agregaten har dc swits kretsar i sig dyrare agregat har mer skydd mot sånt.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Med en sådan smäll så brukar sakerna kunna lukta bränt, bara att lukta dig fram.

Börja med att göra det med nätagget är det inte det så är det ganska säkert moderkortet,
och oftast när något exploderar så brukar delar av tex transistorer flyga iväg och man kan se
själva skadan. Så kolla börja med nätagget som många säger kortslut grön mot svart då skall
det starta upp gör det inte det får du byta agg. Kontrollera sedan komponenter på moderkort transistrer sitter som ytmonterade block på kortet tror mer på det än på elektrolyter som exploderar då de har en "vent" på toppen lycka till iaf.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850