För långt avstånd mellan TV och Dator.

Permalänk
Medlem

För långt avstånd mellan TV och Dator.

Jag har ett par specifika krav som inte är lätta att uppfylla, vet att det är fler som har samma problem men har inte fått något tydligt svar.

Vad jag vill uppnå:

  • Från TVn till Datorn är det en cirkus 20m, alldeles för långt för en HDMI-kabel som max kan vara runt 10m för att behålla kvalitet och främst av allt responstid. Men inte bara det, jag vill att TVn ska behandlas som en extern skärm då jag ser skärmen från skrivbordet där datorn är placerad. Optimalt men ej nödvändigt är om TVn som innan betraktades som en extended monitor men man får en liten "preview" på sin main-display. Jag vill inte enbart spegla min main-display. Går detta att lösa för under tusenlappen?

Lösningar som strukits:

  • Chromecast har alldeles för hög latency, responstid. Speglar enbart skärmen

  • SteamLink Problem med multiple monitor setup, samt speglar alla skärmar

  • Trådlös HDMI, latencyproblem, kostnad på 1500 och uppåt

Hur ska detta användas? jag vill att Ljud spelas upp från TVn. Planerar på att dra filmer till den skärmen, kanske ett steam-spel då och då, visa upp vad man surfar osv.

Om någon kan lösa det här är jag evigt tacksam, alternativen nämna är bara få av vad jag kollat upp men inget verkar fungera som en vanlig HDMI-sladd, vilket är det enda jag vill.

Här är en bild på min lägenhetslayout:

Lägenhetslayout (studentlägenhet)

TL;DR: Hur fan kan man koppla ihop datorn med TVn med detta avstånd och få den bete sig som en sekundär skärm?

Bild-länk fungerade inte
Permalänk
Medlem

Hur stort rum har du egentligen? Hur kan det vara 20 meter från datorn till TVn om du drar kabeln längs med väggarna? Sen ser inte jag några problem med 20 meter HDMI, har du provat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Hur stort rum har du egentligen? Hur kan det vara 20 meter från datorn till TVn om du drar kabeln längs med väggarna? Sen ser inte jag några problem med 20 meter HDMI, har du provat?

Upp för väggen, runt om (helst inte tvärs över) sedan ner till tvn.

Problemet med långa HDMI-kablar är att de inte alltid fungerar, pixel-fel, latency. Rekommenderad längd på en kabel är egentligen 5m.

Permalänk
Medlem

@MiniPC

Hej!

Jag kanske har en lösning för dig, men det beror på om TVn har RJ45 ingång för att visa bild/ljud, annars krävs det en insticksmodul för det.

Nedan box sätter man en ingående HDMI-kabel i. Den "splittar" den sedan till 4 RJ45/Ethernet kablar som man kopplar in i TVn.
20 meter med dessa är inga problem.

http://www.kramersweden.com/products/model.asp?pid=3112&pname...

Sedan så vill jag tillägga att det garanterat finns andra produkter som gör samma sak, menar inte att du ska köpa Kramer-modellen då den går för ca 10 gånger tusenlappen.. Men det måste finnas andra tillverkare som säljer för en billigare peng.

Mvh FobbanN

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

plan b - flytta dator/tv närmare varandra?
plan c - raspberry pi bakom tvn som mediastreamer + remote desktop som preview?

Permalänk
Medlem

Vi kör med dessa på jobb: http://www.kabelbutiken.com/aten-hdmi-forlangare-ethernet-kab...
Har ca 35m mellan projektor och hdmi-switch och har inte stött på några problem.
Vi testade att köra trådlöst men det fungerade inte helt optimalt..

Permalänk
Medlem

Hah, sen när ska 20m HDMI-kabel inte fungera? Köp en aktiv HDMI-kabel, så löser det sig. Jag har en nu och det funkar hur bra som helst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordaxus:

Vi kör med dessa på jobb: http://www.kabelbutiken.com/aten-hdmi-forlangare-ethernet-kab...
Har ca 35m mellan projektor och hdmi-switch och har inte stött på några problem.
Vi testade att köra trådlöst men det fungerade inte helt optimalt..

Eller så köper man en aktiv kabel istället och sparar in typ 700kr? Dumt att ge dyra tips, när det finns bättre

Permalänk
Medlem

HDMI-repeater är nog den bästa och billigaste lösningen här kostar bara nån hundring.

Finns överallt att köpa http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adaptrar/hdmi/repeater/hdmi-repeater-p98997

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Eller så köper man en aktiv kabel istället och sparar in typ 700kr? Dumt att ge dyra tips, när det finns bättre

Vilken HDMI-kabel är kan du köra i 20m utan kvalitetsförlust i 1080p?

Permalänk
Medlem

@FobbanN:

Tack för idé och svar, men tyvärr har den inte det, uppskattar den tid du tagit för att försöka lösa mitt problem, bra inlägg!

Tackar även resterande för god insikt i problemet, det blir nog aktiv kabel, eller en repeater.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zordaxus:

Vilken HDMI-kabel är kan du köra i 20m utan kvalitetsförlust i 1080p?

Supra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaph:

Eller så köper man en aktiv kabel istället och sparar in typ 700kr? Dumt att ge dyra tips, när det finns bättre

Han försökte ju bara hjälpa till, dumt är väl till å överdriva, han sa inte att det var den billigaste eller bästa lösningen..

OnT En repeater hade jag kört på. Sen tror jag inte att det är speciellt dålig input på en vanlig 20m hdmi kabel om den är utav hyfsad kvalité.

Permalänk
Avstängd

Har ca 10 meter mellan dator och TV, kopplat ihop de med en billig 15 meters HDMI kabel från kjell och co, aldrig märkt några problem alls. Om 15 meter är felfritt varför skulle 20 meter vara ett stort problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En Supra HDMI kabel ~20m kostar ca 2160kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397018

Så det är tom dyrare än att konvertera det till TP.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Tror nog du kan hitta en alternativ möblering/kabeldragning. Tänk utanför lådan.

Permalänk
Medlem

Den kabeln hade jag inte litat på längre än vad jag kan kasta den, Deltaco är inte direkt kända för kvalitet och när det dessutom står 10m i informationsrutan så ja..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordaxus:

Vilken HDMI-kabel är kan du köra i 20m utan kvalitetsförlust i 1080p?

Alla som är aktiva? Spelar ingen roll vilket märke du köper. Min kostade 350kr, vilket är 50kr mer än en repeater som någon länkade. Dumt att köpa massa extra prylar så priset sticker iväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordaxus:

Den kabeln hade jag inte litat på längre än vad jag kan kasta den, Deltaco är inte direkt kända för kvalitet och när det dessutom står 10m i informationsrutan så ja..

blev själv lite fundersam när det står att den är 20m men i beskrivningen står det 10 sen längst ner står det att den finns i 10 o 15meter variant.

Men hdmi repeater verkar vara den bästa lösningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordaxus:

Den kabeln hade jag inte litat på längre än vad jag kan kasta den, Deltaco är inte direkt kända för kvalitet och när det dessutom står 10m i informationsrutan så ja..

"DELTACO PRIME aktiv HDMI kabel 4K 20m Svart"

. HDMI High Speed with Ethernet
. Guldpläterade kontakter
. Ledare av ren koppar
. Redmere chipset
. 4K, Ultra HD
. HDMI 1.4
. 20m

Blind? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Men hdmi repeater verkar vara den bästa lösningen.

Svar nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Alla som är aktiva? Spelar ingen roll vilket märke du köper. Min kostade 350kr, vilket är 50kr mer än en repeater som någon länkade. Dumt att köpa massa extra prylar så priset sticker iväg

Jag har själv i mitt jobb använt en drös med olika HDMI-Kablar för olika ändamål.
Kabelkvalitet / längd spelar enorm roll.
Bara för att den är aktiv så kan du inte räkna med att den fungerar felfritt för allt över 15m.

Använder du en billig kabel som är aktiv för längre avstånd så kommer du tappa kvalitet/ få artefakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

"DELTACO PRIME aktiv HDMI kabel 4K 20m Svart"

. HDMI High Speed with Ethernet
. Guldpläterade kontakter
. Ledare av ren koppar
. Redmere chipset
. 4K, Ultra HD
. HDMI 1.4
. 20m

Blind? :s

Direkt från beskrivningsrutan:
"HDMI-2200 är en aktiv HDMI-kabel som både är lång och slitstarkt. Trots sin imponerande längd på tio meter vägrar den att kompensera med kvaliteten och klarar av 4K, Ultra HD upplösning, nätverk, 3D och tvåvägsljud."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zordaxus:

En Supra HDMI kabel ~20m kostar ca 2160kr:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397018

Så det är tom dyrare än att konvertera det till TP.

Har inte kommenterat kostnaden utan bara funktionen, Supra mäter sina kablar vid de längder de säljer sina färdigterminerade typer och eftersom de dessutom har längre kablar som klarar kraven för hdmi enligt mätning såvida de inte böjs väldigt hårt när de placeras så går kablagen att lita på, när det gäller att köra via tp så kan det också gå men det är få som kan visa mätningar på att det finns bandbredd nog eftersom de flesta inte mäter och nätverksdelar är oftast designade bara för Gbit och inte mer, En styvare hdmikabel är dessutom svårare att böja så passa att den inte fungerar medans nån kan ha dragit tpkabel med lättböjlig cat 5e och verkligen böjt den med snäv radie så att den knappt ens klarar kraven för Gbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Mycket "Det fungerar för mig. Ergo fungerar det för alla andra också" i denna tråd...

Framgången att skicka bild över 20 meter HDMI kabel hänger på en rad faktorer:

  1. Vilken signal som ska skickas. 1080p/60 kräver dubbla mot 720p/60 och 4K/60 Hz kräver den fyrdubbla bandbredden mot 1080p/60. Ju högre bandbredd, desto störningskänsligare.

  2. Kvaliteten på kabeln

  3. Kvaliteten på källan, source och dess kretsuppsättning

  4. Kvaliteten på mottagaren, sink och dess kretuppsättning

  5. Miljön som kabeln dras igenom

Vid 20 meter lång kabel är ett av de vanligaste problemen spänningsbortfallet på pinne 19, Hot Plug Detect, gör att enheterna aldrig får kontakt med varandra.

Detta, med mycket mera, går att lösa på olika sätt och varje situation har sin(a) lösning(ar). Aktiva HDMI-kablar, separat EQ. Förlängning över TP-kablar (såväl slutna lösningar om öppen teknik likt HDbaseT) eller bara en riktigt bra kabel. Trådlöst fungerar väldigt sällan och har andra nackdelar som högre latens. Eller att bilden försvinner varje gång någon kliver framför sändaren eller mer obskyrt att grannen startar sin moped.

För TS är det "upp till situationen" med villkoren ovan som gäller. Enklast är ju att börja med 20-meterskabeln. Men inget är givet. Vill man gå på en driftsäker lösning har ju @Zordaxus påpekat vad som gäller.

Permalänk
Medlem

har en aktiv deltaco kabel på 20m mellan dator/tv. Funkat utmärkt för mig i 1080p@60Hz. Definitivt det jag skulle testa först. Då det kommer ge bäst kvalité om det fungerar. Funkar det inte kommer du snabbt märka det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Om det är främst film och serier du ska använda TVn till, så är det ju bara skaffa något likt Amazon Fire Stick och installera Kodi så spelar den allt som ligger på datorn. Finns flera alternativ för detta men Kodi är nog det allra bästa. Kodi är lite komplicerad att komma igång med, men det är så jäkla bra att jag fattar inte hur jag levt utan det fram tills nu. Spelar även upp alla möjliga format som jag testat.

Ska du sedan visa upp något du surfar på är det ju så snabbt och enkelt att köra Chromecast.

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

En Steam Link?
Jag kollar en hel del film genom den och inga problem med 1080.
Plus att du lätt kan strema spel från PCn, även lätt att koppla in tillbehör som mus,, tangentbord, bluetoothlurar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zordaxus:

Den kabeln hade jag inte litat på längre än vad jag kan kasta den, Deltaco är inte direkt kända för kvalitet och när det dessutom står 10m i informationsrutan så ja..

Har en 10-meters HDMI från Deltaco själv (tror det är en sådan här) och det har inte varit några kvalitetsproblem med den. Men visst, 20m är ju mer än 10m (ibland förvånar jag mig själv med insikter såsom denna)...

Skrivet av hellmix:

blev själv lite fundersam när det står att den är 20m men i beskrivningen står det 10 sen längst ner står det att den finns i 10 o 15meter variant.

Skrivet av Zordaxus:

Direkt från beskrivningsrutan:
"HDMI-2200 är en aktiv HDMI-kabel som både är lång och slitstarkt. Trots sin imponerande längd på tio meter vägrar den att kompensera med kvaliteten och klarar av 4K, Ultra HD upplösning, nätverk, 3D och tvåvägsljud."

Då HDMI-2100 sägs vara 10m och HDMI-2150 sägs vara 15m så är HDMI-2200 med största sannolikhet 20m, så "tio" är nog ett skrivfel.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD