Permalänk
Medlem

Laserskrivare

Min budget är på ca 500-600. Måste ha WiFi. Det ska användas till Office paketet. Kräver laserskrivare rengöring? Vet ju bläckskrivare kräver det.

Har kollat på dessa:
https://www.inet.se/produkt/3901604/canon-i-sensys-lbp6030w/#...
https://www.komplett.se/product/850176/datorutrustning/skriva...

Vilken skrivare ska man välja?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Köp billigaste du hittar med laser och wifi. När tonern är slut köper du ny skrivare eller fyller på befintlig tonerkassett, köpa ny tonerkassett lär vara dyrare än skrivaren.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

färg eller utan färg?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

De facto att skrivarna kommer med en Delivery toner som inte alls räcker lika länge som en ny toner man köper när den tagit slut så är inte kostnaden "högre" med en ny toner. Så att köpa ny skrivare är inte att rekommendera.

Skrivet av PointMan:

Köp billigaste du hittar med laser och wifi. När tonern är slut köper du ny skrivare eller fyller på befintlig tonerkassett, köpa ny tonerkassett lär vara dyrare än skrivaren.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

De facto att skrivarna kommer med en Delivery toner som inte alls räcker lika länge som en ny toner man köper när den tagit slut så är inte kostnaden "högre" med en ny toner. Så att köpa ny skrivare är inte att rekommendera.

Beror på, som i vissa fall där skrivaren kostar 249kr och en ny orginaltoner kostar 651kr.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det får bli Samsung skrivaren. Men en sak bara. Måste man ha Wifi på sin stationära dator eller funkar det skriva ut från en laptop?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Avstängd

Eh, va?

Skrivet av Superlight:

Tack för svaren. Det får bli Samsung skrivaren. Men en sak bara. Måste man ha Wifi på sin stationära dator eller funkar det skriva ut från en laptop?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Tack för svaren. Det får bli Samsung skrivaren. Men en sak bara. Måste man ha Wifi på sin stationära dator eller funkar det skriva ut från en laptop?

Du kopplar wifi skrivaren till din wifi router. Och du kopplar din stationära dator till routern via kabel. Routern kopplar samman alla enheter.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Tack för svaren. Det får bli Samsung skrivaren. Men en sak bara. Måste man ha Wifi på sin stationära dator eller funkar det skriva ut från en laptop?

vänta va, ingen har sagt något om vilken som vore bättre eller ens nämnt en skrivare och du har valt en.
varför ska du ha hjälp om du inte behöver?

men för att svara på frågan, nej. de behöver du inte. du behöver bara vara på samma nätverk

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley: Han följde väl rådet i första svaret helt enkelt.
"Köp billigaste du hittar med laser och wifi"

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av PointMan:

Beror på, som i vissa fall där skrivaren kostar 249kr och en ny orginaltoner kostar 651kr.

Med så stora skillnader har ju inte tillverkaren någon möjlighet att tjäna pengar på tonern, vilket ju är det de vill göra. Är du säker på att du minns rätt eller att utbytestonern inte innehåller mer än dubbelt så mycket toner?

Tar vi Samsung-skrivaren i den här tråden så kostar den 499kr och en ny originaltoner 569kr på Komplett men den nya tonern ger dubbelt så många utskrifter som den medföljande startertonern, 1000 mot 500 sidor. Då måste alltså köpa två nya skrivare (utöver din första när din startertoner tar slut för att få 1000 nya sidor, du går back 429kr.

Kollar vi sen på Canon-skrivaren så kostar den 599kr och en ny toner 649kr men den nya tonern ger 1600 sidor medan den medföljande startertonern bara ger 700 sidor, inte ens hälften. Här går du back 720kr.

Kollar man sen på en färgskrivare, exempelvis Samsung Xpress SL-C430W som ligger trea på Prisjakt så kostar den 1390kr och ska man ha en full uppsättning toner till den går det på hutlösa 590kr x 4, alltså 2360 vilket kan verka helt orimligt men de nya tonerna ger 1000 sidor för de färgade och 1500 för den svarta medan de medföljande är på hälften, 500 respektive 700 sidor så det blev inte så ekonomiskt ändå att köpa en ny skrivare, du går back 480 spänn.

Du får gärna ta upp just det specifika exemplet där det skiljer så mycket som du skrivit, jag har tyvärr svårt att tro på det. Normalfallet är att man tjänar på att köpa nya toners och patroner, hur dyrt och dumt det än kan verka. Självklart tjänar tillverkarna sen enorma summor på toner och bläck men det är ju en del av marknadsstrategin.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Med så stora skillnader har ju inte tillverkaren någon möjlighet att tjäna pengar på tonern, vilket ju är det de vill göra. Är du säker på att du minns rätt eller att utbytestonern inte innehåller mer än dubbelt så mycket toner?

Tar vi Samsung-skrivaren i den här tråden så kostar den 499kr och en ny originaltoner 569kr på Komplett men den nya tonern ger dubbelt så många utskrifter som den medföljande startertonern, 1000 mot 500 sidor. Då måste alltså köpa två nya skrivare (utöver din första när din startertoner tar slut för att få 1000 nya sidor, du går back 429kr.

Kollar vi sen på Canon-skrivaren så kostar den 599kr och en ny toner 649kr men den nya tonern ger 1600 sidor medan den medföljande startertonern bara ger 700 sidor, inte ens hälften. Här går du back 720kr.

Kollar man sen på en färgskrivare, exempelvis Samsung Xpress SL-C430W som ligger trea på Prisjakt så kostar den 1390kr och ska man ha en full uppsättning toner till den går det på hutlösa 590kr x 4, alltså 2360 vilket kan verka helt orimligt men de nya tonerna ger 1000 sidor för de färgade och 1500 för den svarta medan de medföljande är på hälften, 500 respektive 700 sidor så det blev inte så ekonomiskt ändå att köpa en ny skrivare, du går back 480 spänn.

Du får gärna ta upp just det specifika exemplet där det skiljer så mycket som du skrivit, jag har tyvärr svårt att tro på det. Normalfallet är att man tjänar på att köpa nya toners och patroner, hur dyrt och dumt det än kan verka. Självklart tjänar tillverkarna sen enorma summor på toner och bläck men det är ju en del av marknadsstrategin.

Jag tog billigaste laserskrivaren på prisjakt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2656496) och första svaret på googlesökningen "Ricoh SP 112 toner" (https://www.nordicink.se/varumarken/ricoh/&p=21099) som exempel.

Hittar inte information om hur många utskrifter tonerkassetten som följer med klarar av.

Det du glömmer bort är att det kvittar hur mycket toner det finns kvar, det är en räknare som sitter i dessa billiga skrivare och håller koll, efter ett visst antal utskrifter så måste du byta toner.

Och mitt råd gäller för svart/vita laserskrivare enbart. När det kommer till färg så ska man välja där man enkelt kan återfylla toner samt återställa räknaren med hjälp av chip, allt för att slippa betala ohyggliga summor pengar för nya tonerkassetter.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Testpilot

I fallet med Ricoh SP 112 så säger manualen att startertonern ger 500 sidor men CDON och Prisjakt skriver att det är 1200 som gäller, precis som utbytestonern, jag lutar dock åt att manualen är rätt och att de andra fattat fel. Men du har ju faktiskt ändå rätt i det här fallet, man tjänar faktiskt 53kr på att köpa nya skrivare (2,4 stycken) istället för att köpa en ny toner.

"Räknaren" räknar antingen olika på startertoner och riktiga toners eller så antar den att det är en riktig toner som sitter i, att den skulle räkna alla tonerns som starttoners och sluta efter 500 sidor går direkt emot tillverkarens specifikationer som säger att den ger 1200 sidor.

Recensioner på Amazon hävdar att de får ut 850-900 sidor på en ny toner och 150-200 för starttonern så det stödjer inte teorin om ett bestämt antal sidor (500 eller 1200 stycken). Dock verkar det manuellt gå att få ut några hundra extra sidor efter att den tycker tonern är slut genom att trycka på en knapp så den verkar inte vara så bra på att räkna vad det nu är den räknar.

Finns det mer att läsa om det där med att den enbart skulle räknar antalet sidor? det skulle ju innebära att man kan skriva ut nästan 1000 helsvarta sidor utan problem. Jag tror snarare på att den räknar ungefärlig förbrukning beroende på innehållet i utskrifterna men räknar för högt för att det garanterat ska finnas kvar toner är den säger att det är slut, så utskrifterna inte blir dåliga innan. Precis som att bläckstråleskrivarna räknar på när uppsamlingskärlet för spillbläck är fullt, de tar i överkant för att slippa läckande skrivare, att faktiskt mäta kostar för mycket och är inget kunderna vill betala för.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Tänk på miljön gossar.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

I fallet med Ricoh SP 112 så säger manualen att startertonern ger 500 sidor men CDON och Prisjakt skriver att det är 1200 som gäller, precis som utbytestonern, jag lutar dock åt att manualen är rätt och att de andra fattat fel. Men du har ju faktiskt ändå rätt i det här fallet, man tjänar faktiskt 53kr på att köpa nya skrivare (2,4 stycken) istället för att köpa en ny toner.

"Räknaren" räknar antingen olika på startertoner och riktiga toners eller så antar den att det är en riktig toner som sitter i, att den skulle räkna alla tonerns som starttoners och sluta efter 500 sidor går direkt emot tillverkarens specifikationer som säger att den ger 1200 sidor.

Recensioner på Amazon hävdar att de får ut 850-900 sidor på en ny toner och 150-200 för starttonern så det stödjer inte teorin om ett bestämt antal sidor (500 eller 1200 stycken). Dock verkar det manuellt gå att få ut några hundra extra sidor efter att den tycker tonern är slut genom att trycka på en knapp så den verkar inte vara så bra på att räkna vad det nu är den räknar.

Finns det mer att läsa om det där med att den enbart skulle räknar antalet sidor? det skulle ju innebära att man kan skriva ut nästan 1000 helsvarta sidor utan problem. Jag tror snarare på att den räknar ungefärlig förbrukning beroende på innehållet i utskrifterna men räknar för högt för att det garanterat ska finnas kvar toner är den säger att det är slut, så utskrifterna inte blir dåliga innan. Precis som att bläckstråleskrivarna räknar på när uppsamlingskärlet för spillbläck är fullt, de tar i överkant för att slippa läckande skrivare, att faktiskt mäta kostar för mycket och är inget kunderna vill betala för.

När jag gjorde research inför köp av skrivare så gjorde jag en djupdykning i detta med laserskrivare, speciellt denna billiga skrivare.

https://www.youtube.com/watch?v=_Yv3g_MDWGg
Här ser man att han byter ut tonern och chippet.

Vad jag förstod så är det en räknare för trumman, inte själva tonermängden. Men de påverkar varandra eftersom det är samma enhet. Tycker det är märkligt att Ricoh skulle tillverka två likadana delar, en som FYSISKT bara klarar av 500 sidor, och en som klarar av 1200. Låter osannolikt, tror mer de fyller på med mindre toner och sätter dit ett annat chip.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Testpilot

Ja på nått sätt räknar de ju i alla fall istället för att faktiskt mäta tonermängden, det är billigare för tillverkaren att fylla kassetterna lite för mycket än att kolla om de är slut på riktigt. Det jag däremot ville få fram är att det faktiskt inte är så ekonomiskt att köpa nya skrivare istället för toner/bläckpatroner, och som Neonodia säger är det knappast miljövänligt. Man slipper dessutom hämta stora paket på posten och byta ut sin skrivare stup i kvarten

Dock verkar det lite väl kladdigt för min smak att hålla på och fylla på toner på det sättet som i videon, tyckte det blev tillräckligt dammigt när jag skulle tömma min spilltonerbehållare på min Samsung-skrivare (färglaser, CLP-300N). På den är det faktiskt en optisk sensor som ska mäta när behållaren är full så den räknar inte antal sidor eller toneråtgång men då är det ju också en betydligt dyrare modell, kostade nog 2500. Tyvärr dammar ju toner en hel del så fönstret den optiska sensorn läser av igenom kan damma igen och indikera fullt trots att det inte är det, problemet går ganska enkelt att lösa med en blöt tops och rengöra fönstret istället för att köpa en ny behållare, då tjänar man 70 spänn.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PointMan:

Köp billigaste du hittar med laser och wifi. När tonern är slut köper du ny skrivare eller fyller på befintlig tonerkassett, köpa ny tonerkassett lär vara dyrare än skrivaren.

Nja, starter-toners är ett krav för att sälja skrivare inom EU enligt ett direktiv från EU. De får vara 35-60% av originaltoner. Och har skrivaren två storlekar räknar man alltid på den lilla tonern. Detta för att motverka just det beteende du föreslår och medföljande elektronikskrotberg.

Enligt direktivet så blir det alltid mer ekonomiskt att köpa en ny toner än skrivare. Även skrivare som är nedsatta i pris har en viss reglering på sig.

Skrivet av PointMan:

Jag tog billigaste laserskrivaren på prisjakt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2656496) och första svaret på googlesökningen "Ricoh SP 112 toner" (https://www.nordicink.se/varumarken/ricoh/&p=21099) som exempel.

Hittar inte information om hur många utskrifter tonerkassetten som följer med klarar av.

Det du glömmer bort är att det kvittar hur mycket toner det finns kvar, det är en räknare som sitter i dessa billiga skrivare och håller koll, efter ett visst antal utskrifter så måste du byta toner.

Och mitt råd gäller för svart/vita laserskrivare enbart. När det kommer till färg så ska man välja där man enkelt kan återfylla toner samt återställa räknaren med hjälp av chip, allt för att slippa betala ohyggliga summor pengar för nya tonerkassetter.

Ricoh är ett dåligt exempel då de har en räknare för antalet sidor du printar. Efter 500sidor dör kassetten oavsätt färgmängd som är använd. Du kan printa 500 blanka papper sedan är den "slut".
Även de fullstora kassetterna har exakt samma räknesystem.

Dyrare printers skriver ut och varnar generellt sett efter ett visst antal sidor. Dock kan det finnas färg kvar och man behöver inte byta förrän utskrifterna ser dåliga ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, starter-toners är ett krav för att sälja skrivare inom EU enligt ett direktiv från EU.

Åt vilket håll funkar direktivet? att man inte får sälja tomma skrivare eller att de (av någon konstig anledning) inte får säljas med en riktig/full tonerkassett. Förekommer helt tomma skrivare i andra länder?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@hunden: Man får inte sälja skrivare i EU med fullstora Toners.

Har inte en aning om man får sälja tomma skrivare eller hur det sköts utanför EU.
Svårt att tänka mig att någon tillverkare får för sig att sälja skrivare utan någon toner/patron alls.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Testpilot

Där ser man, trodde jag inte. Borde ju vara tillåtet så länge skrivare plus toner är tillräckligt mycket dyrare än en lös toner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]