Så dyrgripen till skärm pajade nyss.

Permalänk
Medlem

Så dyrgripen till skärm pajade nyss.

Flyttade plats på min skärm och ändrade höjden på stället (dvs lade den upp och ner och skruvade loss en grej) och nu ser det ut så här: http://imgur.com/3L6E62P

Är det kört eller? Är en LG 34UM95-P och den kostade minst sagt en slant. Rätt så uppenbart har det skapats en spricka där nere (känns inte på yta utan märks bara när panelen är påslagen) och nu är bilden oanvändbar.

Nån som har erfarenhet av detta? Köptes på webhallen. Kan man ens yrka att den borde klara småstötar eller är det bara att acceptera läget och köpa nytt?

Bästa skärm jag haft, men är inte pepp på att lägga dom pengarna igen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Tyvärr är det nog kört för din del. Webbhallen lär inte ge dig något då det är ett uppenbart handhavandefel, och att laga den är knappast någon idé.

Permalänk
Medlem

Kolla din hemförsäkring, hoppas på att du har nån form av drulle. Det är din enda chans.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kolla din hemförsäkring, hoppas på att du har nån form av drulle. Det är din enda chans.

yepp det är enda chansen, skulle det inte vara för att man ser sprickan så skulle det kunnat gått på garantin.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Misstänkte det :/

Tyvärr är min hemförsäkring rätt så basic. Fantastiskt att jag prioriterar halvförsäkring m. diverse extratillägg på bilen (och får betala 1200kr i månaden på det!) framför vettig försäkring på övrigt (90 spänn/månad, inget lull-ull alls). Får se över det så jag är täckt inför nästa gång jag gör något dumt.

Kommer sova lagom bra inatt (:

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Att uppmana till försäkringsbedrägeri är självklart inget som hör hemma här:

Citat:

§8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ring försäkringsbolaget och kolla vad du har för alternativ. De skulle kanske kunna täcka kostnaden för reparation om det är billigare än vad de värderat din skärm till tror jag. Vet inte exakt vilka rutiner ditt bolag har. Men att få skärmen fixad för typ 1.5 k är inte jätteilla

Edit: skulle va skoj att veta vad du har för hemförsäkring.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Ring försäkringsbolaget och kolla vad du har för alternativ. De skulle kanske kunna täcka kostnaden för reparation om det är billigare än vad de värderat din skärm till tror jag. Vet inte exakt vilka rutiner ditt bolag har. Men att få skärmen fixad för typ 1.5 k är inte jätteilla

Edit: skulle va skoj att veta vad du har för hemförsäkring.

Jag har moderna försäkringars YoungLiving-paket. Sitter och såsar igenom gamla pdf:er och blir inte helt klok på vad som gäller när det kommer till drulle så det blir nog till att ringa dem och fråga en vända imorgon.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte har något bättre för mig så läste jag igenom en pdf från dem. Sida 31 har en värdeminskningstabell. Där står det också att de kan stå för reparationskostnader i vissa fall.
Sida 35 har de typ vilka regler som gäller för att du ska få ersättning. Lite skevt kan jag tycka. Men inga egentliga konstigheter fanns där.

kollade på denna pdf
http://www.modernaforsakringar.se/Documents/MTF/Villkor_Young...

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk

Försök med webhallen, stött på liknande problem varpå jag fick en ny skärm.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av morotis:

Eftersom jag inte har något bättre för mig så läste jag igenom en pdf från dem. Sida 31 har en värdeminskningstabell. Där står det också att de kan stå för reparationskostnader i vissa fall.
Sida 35 har de typ vilka regler som gäller för att du ska få ersättning. Lite skevt kan jag tycka. Men inga egentliga konstigheter fanns där.

kollade på denna pdf
http://www.modernaforsakringar.se/Documents/MTF/Villkor_Young...

Haha najs. Schysst att du tog dig tiden men ringde moderna och enligt dem så ingick inte drulle i mitt.

Tänker dra det en runda med webhallen men det skulle nog vara goodwill från deras sida isf. Skadar inte att fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Haha najs. Schysst att du tog dig tiden men ringde moderna och enligt dem så ingick inte drulle i mitt.

Tänker dra det en runda med webhallen men det skulle nog vara goodwill från deras sida isf. Skadar inte att fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig att LG har service på sina skärmar, dvs att de skickas till en verkstad för undersökning. Det känns som att det föreligger väldigt stor risk för att åka på serviceavgift för undersökningen samt kostnadsförslag för reparation/utbyte.
Du kan ju alltid höra med butiken om de kan tänka sig goodwilla, men tror det det blir väldigt svårt då de nästan uteslutande följer riktlinjerna från leverantör/tillverkare.

Permalänk
Medlem

Ajdå snacka om oflyt! Lider med dig

Hade typ samma sak men min motorcykel, funderade på halvförsäkring för att spara 5000spänn/år, tänkte att olyckor händer inte mig...
Slutet av säsongen 2014 drar jag omkull i en kurva pga rullgrus, blev skador för över 100k, betalade 2500kr pga helförsäkringen... Kommer aldrig ens fundera på att inte ha full försäkring längre. Drulle är bra att ha alltså.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Trist för dig men nu har du kanske lärt dig att inte lägga skärmen på något annat än ett rent och plant underlag.

Tveksam till att Webhallen skulle visa dig någon form av goodwill men du kan ju alltid försöka. Annars kanske du får tillbaka en slant av försäkringsbolaget men det kommer inte räcka till en helt ny skärm...

Lycka till!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Hur kan man snåla o skita i drulleförsäkring?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

tråkigt läge.
Jag vet att stora skärmar inte hanterar att läggas ner i någon större omfattning, men att så små som 34" också kunde vara känsliga var en överraskning, eller la/tappade du den på något?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kwame:

Hur kan man snåla o skita i drulleförsäkring?

För att man tänker efter före och i princip aldrig klantar sig? Jag slutade med att betala för drulle runt 2000 eftersom det aldrig hände något. Fortfarande inte hänt något 16 år senare och många sparade slantar.

Uppenbart behövs ju dock försäkringsformen och är givetvis bra för de som behöver, men jag tröttnade på att betala för andras klanterier. Detta är inte riktat på något sätt mot trådskaparen utan allmän reflektion när jag såg din fråga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

"Drulle" ingår ofta om man fullvärdesförsäkrar men det är väll mer om man äger hus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@kwame:

Finns ingen anledning att ha drulle om man buffrat upp tillräckligt med pengar att kunna köpa nytt när oturen är framme.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Trist för dig men nu har du kanske lärt dig att inte lägga skärmen på något annat än ett rent och plant underlag.

Bordet var rent och fritt från saker. Om vi säger som så här: en laptop får generellt ta grovt många större smällar och klara sig än vad som hände när jag vände min skärm upp-och ner. Det var på nivån att jag inte själv registrerade att det blev någon "smäll" öht, men rätt så uppenbart när man ser skadan och vad jag just gjorde att jag har vållat det medans jag mekade. Jag vågar tro på maximal otur i detta fall, alt nyfunnen okunskap att jag faktiskt inte fattat att kanske en kudde under ska ses som ett minimikrav.

Skrivet av kwame:

Hur kan man snåla o skita i drulleförsäkring?

Ärligt så har jag helt enkelt inte skänkt en tanke till vad och vad som inte var i min försäkring. Jag tecknade YoungLiving för en massa år sen när lönen var markant mindre och jag försökte spara så mycket pengar som möjligt. Sen har jag nog inte tänkt så mycket mer på det.

Och så vill jag tacka medlidande parter

Å andra sidan blir detta en slugen ursäkt till att uppgradera till 4k Teckna drulle blir det sannolikt också. Nån gång i livet ska man väl upptäcka att man är en klant som alla andra.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem

@Teddis: Kudde skulle jag bestämt avråda ifrån då i princip alla kuddar är tjockare på mitten än i kanterna och därför kommer belasta skärmen där den är som svagast. En filt på ett platt bord, eller en säng är vad jag brukar använda och det har aldrig hänt något.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Surt! Men hade det inte hänt så hade du inte uppgraderat till 4K. Högre makter i farten? Ibland undrar man ju...

Permalänk
Lego Master

1. Hur gammal är den?

2. Om den är inom ett halvår gammal skulle jag vänt mig till återförsäljaren och pekat på att en skärm rimligtvis bör klara av att läggas "face down" för att komma åt skruvar man inte bör skruva loss när den står på sitt stativ, och sen påpeka att när du gjorde det så sprack skärmen. Jag har behandlat skärmar på samma sätt ända sedan jag började använda plattskärmar, och ingen av dem har havererat på det viset.

Jag skulle hänvisa till reklamationsrätten (inte garantin) där ÅF/tillverkare inom 6 mån från inköp måste bevisa att du är orsakande genom handhavandefel, och många instruktioner för skärmar visar uttryckligen att du ska lägga skärmen ner "face down" för att byta från bordsstativ till VESA-fäste tex. Kolla upp det här innan du ger upp helt, jag är inte övertygad om att skärmen faktiskt borde haverera på det där viset.

Om du däremot vet med dig att du slog till skärmen, eller lade den på något ojämnt och hårt är det ju såklart en annan femma (jag vill inte uppmuntra till något slags bedrägeri), men ett vanligt platt skrivbord bör verkligen inte vara något problem.

Kollade manualen på LGs hemsida. Sida 8 (Installing the Monitor) visar uttryckligen hur man ska lägga skärmen face down på ett bord för att montera foten.

EDIT:
När jag tänker efter bör du faktiskt gå på reklamationsrätten även om den är över 6 månader gammal (upp till 3 år); du har följt manualen och den har ändå spruckit. Kan man inte visa på någon extern skada (typ uppenbar skada på skärmens yttre skikt eller färgskav på nåt hörn) så har jag svårt att se hur man skulle yrka handhavandefel när manualen uttryckligen ber dig lägga skärmen på det vis du gjort. Detta fortfarande förutsett att du själv vet med dig att du inte slog i den på nåt sätt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av e1m1:

@kwame:

Finns ingen anledning att ha drulle om man buffrat upp tillräckligt med pengar att kunna köpa nytt när oturen är framme.

Alltså, bara för att jag skulle kunna köpa en ny klocka för 40k om jag tappar min i badrumsgolvet innebär det inte att jag vill ta den risken. Samma gäller med barnens iPad etc. där hemförsäkringen betalade ut inköpspriset för en 18 månader gammal iPad när den tappades bort av dottern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

@kwame:

Finns ingen anledning att ha drulle om man buffrat upp tillräckligt med pengar att kunna köpa nytt när oturen är framme.

Självklart inte, men jag betalar hellre några kronor i månaden för att ha drulle på allt i hemmet än att spara ihop en buffert för att kunna köpa allt nytt igen, men samtidigt förstår jag även dom som inte har drulle.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@skurtbert:

Istället betalar du delar av andras 40kkr klockor när de tappar sina i marken, oberoende om du tappar din eller inte

Givetvis kan drulle vara värt det även för somliga som har buffert, om de också har en tendens av att råka ha sönder saker. Alla pengar som försäkringsbolagen betalar ska dock också in, plus lite till.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Borde ju inte vara några som helst problem för det där att gå på garanti/reklamation. Du har ju hanterat skärmen som den SKA hanteras som jag förstår det, eller la du den så att framkanten på foten också låg på bordet?
Har lagt ner mina skärmar hundratals gånger på det där viset (även 40-55" TV apparater ett antal ggr) utan att det någonsin varit något problem. Även fraktat på så vis i bil utan några som helst problem flertalet ggr.

Tråden bör inte handla om han har drulle eller ej. Det är inte ett försökringsärende enligt mig

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Jag skulle hänvisa till reklamationsrätten (inte garantin) där ÅF/tillverkare inom 6 mån från inköp måste bevisa att du är orsakande genom handhavandefel, och många instruktioner för skärmar visar uttryckligen att du ska lägga skärmen ner "face down" för att byta från bordsstativ till VESA-fäste tex. Kolla upp det här innan du ger upp helt, jag är inte övertygad om att skärmen faktiskt borde haverera på det där viset.

EDIT:
När jag tänker efter bör du faktiskt gå på reklamationsrätten även om den är över 6 månader gammal (upp till 3 år); du har följt manualen och den har ändå spruckit. Kan man inte visa på någon extern skada (typ uppenbar skada på skärmens yttre skikt eller färgskav på nåt hörn) så har jag svårt att se hur man skulle yrka handhavandefel när manualen uttryckligen ber dig lägga skärmen på det vis du gjort. Detta fortfarande förutsett att du själv vet med dig att du inte slog i den på nåt sätt.

Skrivet av Mezzlock:

Borde ju inte vara några som helst problem för det där att gå på garanti/reklamation. Du har ju hanterat skärmen som den SKA hanteras som jag förstår det, eller la du den så att framkanten på foten också låg på bordet?
Har lagt ner mina skärmar hundratals gånger på det där viset (även 40-55" TV apparater ett antal ggr) utan att det någonsin varit något problem. Även fraktat på så vis i bil utan några som helst problem flertalet ggr.

Reklamation känns desvärre uteslutet. En skärm spricker inte av sig självt. Här ska det förmodligen till goodwill för att det ska bli något.
Från Elektronikbranschen som också "sitter med" i ARN och som jag antar då hjälper dem att ta fram riktlinjer för specifika fel osv:
"Ej ursprungliga fel:
Sprucken display. En LCD/Plasma display kan inte spricka på annat sätt än att ha utsatts för
påverkan. Om ursprungligt fel så finns det från början."
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caldetron:

Reklamation känns desvärre uteslutet. En skärm spricker inte av sig självt. Här ska det förmodligen till goodwill för att det ska bli något.
Från Elektronikbranschen som också "sitter med" i ARN och som jag antar då hjälper dem att ta fram riktlinjer för specifika fel osv:
"Ej ursprungliga fel:
Sprucken display. En LCD/Plasma display kan inte spricka på annat sätt än att ha utsatts för
påverkan. Om ursprungligt fel så finns det från början."
http://www.elektronikbranschen.se/wp-content/uploads/2011/02/...

Må så vara, men nu är ju inte displayen sprucken på ett fysiskt sätt så det syns eller känns från utsidan. JAG skulle bedömma det som att det finns andra orsaker än yttre våld som orsakat detta. Och saker KAN gå sönder utan att man nödvändigtvis har utsatt dom för något dom i normala fall ska klara av. T.ex. att läggas face down på en plan yta.

Hursomhelst så hoppas jag att det löser sig för TS, tråkigt att något såpass dyrt går sönder utan att man gjort något fel.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade samma fel, med en likadan skärm faktiskt..

För min del var det glapp i DP-kabeln.

Så mitt tips är att göra den strömlös och låda adaptern ligga utan väggkontakten i ett tag.
Och att prova med annan DP-kabel, gärna kort längd.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •