Permalänk
Medlem

Surface Pro 4

Kollade lite på Surface pro 4 som verkar nice som tillbehör till en riktig dator (iaf för mig som hard core user ser jag det inte som ett alternativ till en riktig prestanda laptop) men...Microsoft verkar ju klantat till allt som går att klanta till med Surface Pro 4. Verkar vara problem på problem och "fixar" som inte fungerar och när dom väl till slut gör det så ställer dom till andra problem. Är det värt att ens kolla på en Surface Pro 4 eller är det bara vänta på 5:an och hoppas Microsoft får ordning på grejerna till dess?

Permalänk
Medlem

Du får nog precisera vad du menar som "epic fail" för en klar majoritet av både seriösa användare och kritiker överlag hyllar produkten som en ny branschstandard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Microsoft verkar ju klantat till allt som går att klanta till med Surface Pro 4. Verkar vara problem på problem och "fixar" som inte fungerar och när dom väl till slut gör det så ställer dom till andra problem.

Utan exempel och förklaringar, eller iaf hänvisningar, så låter du bara som en web-propaganda-guerilla till någon konkurrent.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@improwise: Grattis till en dramatisk titel som får rubriksättarna på Aftonbladet att blir röda av avund! Men ett klick-bait värt namnet borde ha något mer att erbjuda än en monolog om något odefinierat men ändå storslaget misslyckande... som du dessutom, paradoxalt nog, ändå överväger att införskaffa.

Som hardcore-användare bör du nog skippa SP helt om du inte vet vad du ska ha den till. Finns det ett behov att fylla och kriterierna uppfylls behöver man inte dem samlade elitens välsignelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

För att ge några exempel:

Hur ofta går en tillverkare ut och ber om ursäkt för att ens produkter är för dåliga?
http://www.digitaltrends.com/computing/microsoft-says-sorry-s...

23% ger Surface Pro 4 lägsta möjliga betyg, och läser man recenssionerna mer i detalj så ser man att många av dom som sågar Surface Pro 4 är dom som verkligen tillhör entusiasterna
http://www.amazon.com/Microsoft-Surface-Pro-Intel-Core/dp/B01...

"I want SO BADLY to love this product. It has a premium design, look, and appeal. The specs are incredible! The screen's high resolution and color pallet are amazing. The device is a powerful PC that is so light and mobile. But unfortunately, I have had nothing but problems with it. Problem after problem. "

Verkar summera läget rätt bra...

För egen del tycker jag konceptet verkar utmärkt men som sagt, tyvärr verkar det som om Microsoft just med Surface Pro 4 misslyckats rejält och även ett halvår efter release verkar det vara stora problem med batteritid, grafikrutiner eller att ens lyckas starta enheten från sleep. Har varit på gång köpa en själv flera gånger men de otaliga problembeskrivningarna även från användare som verkar har bra know how har fått mig att avstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För att ge några exempel:

Hur ofta går en tillverkare ut och ber om ursäkt för att ens produkter är för dåliga?
http://www.digitaltrends.com/computing/microsoft-says-sorry-s...

23% ger Surface Pro 4 lägsta möjliga betyg, och läser man recenssionerna mer i detalj så ser man att många av dom som sågar Surface Pro 4 är dom som verkligen tillhör entusiasterna
http://www.amazon.com/Microsoft-Surface-Pro-Intel-Core/dp/B01...

"I want SO BADLY to love this product. It has a premium design, look, and appeal. The specs are incredible! The screen's high resolution and color pallet are amazing. The device is a powerful PC that is so light and mobile. But unfortunately, I have had nothing but problems with it. Problem after problem. "

Verkar summera läget rätt bra...

För egen del tycker jag konceptet verkar utmärkt men som sagt, tyvärr verkar det som om Microsoft just med Surface Pro 4 misslyckats rejält och även ett halvår efter release verkar det vara stora problem med batteritid, grafikrutiner eller att ens lyckas starta enheten från sleep. Har varit på gång köpa en själv flera gånger men de otaliga problembeskrivningarna även från användare som verkar har bra know how har fått mig att avstå.

Fortfarande alldeles för diffust. Först och främst, tomma burkar låter högst. Dvs de som är nöjda hör man allt för sällan. Sedan verkar det klart och tydligt att den specifika användaren har haft maximal otur med sina datorer. Följer man tråden så verkar det som att de flesta buggarna rörande batteriet och stabiliteten åtgärdats under februari. Statistiskt är underlaget från Amazon något för lågt för att vara tillförlitligt men allt det här är ändå nyheter som åtminstone inte jag hört talas om eller upplevt tidigare.

Är du intresserad av en SP4 så tror jag inte det är någon risk att du får en sämre än förväntad användarupplevelse

Permalänk
Medlem

Jag har en, den fungerar kanon, har inte haft några problem egentligen (något tillfälle har skärmen inte satts på men det vara bara att göra en hård omstart, tog 1-2 min), jag köpte i7an men skulle troligen rekommendera i5an istället. Ett litet problem är att grafikkortet/processorn lätt går upp ganska högt även när man kör lite enklare program och drar onödigt mycket batteri. Det är väl tveksamt om det är MS fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fortfarande alldeles för diffust. Först och främst, tomma burkar låter högst. Dvs de som är nöjda hör man allt för sällan. Sedan verkar det klart och tydligt att den specifika användaren har haft maximal otur med sina datorer. Följer man tråden så verkar det som att de flesta buggarna rörande batteriet och stabiliteten åtgärdats under februari. Statistiskt är underlaget från Amazon något för lågt för att vara tillförlitligt men allt det här är ändå nyheter som åtminstone inte jag hört talas om eller upplevt tidigare.

Är du intresserad av en SP4 så tror jag inte det är någon risk att du får en sämre än förväntad användarupplevelse

Nu har jag inga ambitioner att konkurrera med SIFO och därmed känner att jag måste tillhandahålla allt material färdigtuggat när det är rätt lätt att hitta ändå. Och jo, dom som är nöjda brukar faktiskt skriva på Amazon också

http://www.amazon.com/Apple-iPad-128GB-Wi-Fi-Space/dp/B0155OD...

Som sagt, jag är själv helt klart positiv till tanken med Surface Pro som sådan, och för två dygn sedan var jag övertygad om att jag skulle köpa en. Men det var innan jag på de flesta ställen där jag sökt info hittat varningar om problem med både det ena och det andra, och tidigare positiva recenssioner som numera hade en "update" som refererade till dessa problem. Och tyvärr verkar de inte ha lösts helt och hållet i februari för det talas en hel del om en "April firmware" som äntligen ska lösa allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@improwise: Grattis till en dramatisk titel som får rubriksättarna på Aftonbladet att blir röda av avund! Men ett klick-bait värt namnet borde ha något mer att erbjuda än en monolog om något odefinierat men ändå storslaget misslyckande... som du dessutom, paradoxalt nog, ändå överväger att införskaffa.

Som hardcore-användare bör du nog skippa SP helt om du inte vet vad du ska ha den till. Finns det ett behov att fylla och kriterierna uppfylls behöver man inte dem samlade elitens välsignelse.

Tack. Jag inser nu att jag uppenbarligen underskattade svårigheten i att folk på egen hand skulle kunna söka upp information på Internet. Fast i ärlighetens namn så tror jag nog att dom som själva har en Surface Pro 4 redan känner till de olika problem jag syftar på, det skulle iaf jag gjort om jag hade Surface Pro 4 och var en avancerad användare som hänger på SweClockers.

Tanken med att skaffa en Surface Pro 4 var väl dels att det verkar vara en rätt intressant pryl i sig och dels för att jag kan se flera användningsområden där en sådan skulle vara bättre än en klassisk bärbar och därmed, i mitt fall, fungera som ett utmärkt komplement till den. Dock verkar det just som Surface Pro 4 tycks vara ovanligt plågad av problem, kan inte påminna mig samma typ av larmrapporter kring tidigare versioner. Just därför borde det kunna vara rimligt att Microsoft försöker skynda på med version 5 och då samtidigt förhoppningsvis lösa en del av problemen.

Permalänk
Medlem

Då originalrubriken på denna tråd tycktes skapa en hel del frustration har jag nu ändrat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack. Jag inser nu att jag uppenbarligen underskattade svårigheten i att folk på egen hand skulle kunna söka upp information på Internet.

Inga problem. Du är inte den förste som tror att folk är tankeläsare och vet vad de skall leta efter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack. Jag inser nu att jag uppenbarligen underskattade svårigheten i att folk på egen hand skulle kunna söka upp information på Internet. Fast i ärlighetens namn så tror jag nog att dom som själva har en Surface Pro 4 redan känner till de olika problem jag syftar på, det skulle iaf jag gjort om jag hade Surface Pro 4 och var en avancerad användare som hänger på SweClockers.

Tanken med att skaffa en Surface Pro 4 var väl dels att det verkar vara en rätt intressant pryl i sig och dels för att jag kan se flera användningsområden där en sådan skulle vara bättre än en klassisk bärbar och därmed, i mitt fall, fungera som ett utmärkt komplement till den. Dock verkar det just som Surface Pro 4 tycks vara ovanligt plågad av problem, kan inte påminna mig samma typ av larmrapporter kring tidigare versioner. Just därför borde det kunna vara rimligt att Microsoft försöker skynda på med version 5 och då samtidigt förhoppningsvis lösa en del av problemen.

Hej!
Jag har en SP4 i5 som jag skaffade i jobbet då jag behöver en smidig dator att ha med mig på konferenser och dylikt. De problem jag haft har jag lyckats lösa, t.ex att den tar batteri då den är avstängd (slog av Fast start), grafikproblem (använder inte Edge och nya grafikdrivrutiner har löst allt hittills). Som den är nu, med eget energischema och helt uppdaterad så fungerar den precis så som jag vill att den ska göra. Batteriet räcker ca 7 timmar uppskattar jag och den känns snabb. Formatet på datorn är ju grymt smidigt. Enda nackdelen enligt mig är den enda USB porten på datorn. Jag har surface dock så det löste sig ändå, men ibland hade det varit smidigt med iaf 2 USB portar på datorn.

Lycka till!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!
Jag har en SP4 i5 som jag skaffade i jobbet då jag behöver en smidig dator att ha med mig på konferenser och dylikt. De problem jag haft har jag lyckats lösa, t.ex att den tar batteri då den är avstängd (slog av Fast start), grafikproblem (använder inte Edge och nya grafikdrivrutiner har löst allt hittills). Som den är nu, med eget energischema och helt uppdaterad så fungerar den precis så som jag vill att den ska göra. Batteriet räcker ca 7 timmar uppskattar jag och den känns snabb. Formatet på datorn är ju grymt smidigt. Enda nackdelen enligt mig är den enda USB porten på datorn. Jag har surface dock så det löste sig ändå, men ibland hade det varit smidigt med iaf 2 USB portar på datorn.

Lycka till!

Mvh, Jakob

Tack för ett informativt svar på min fråga! Törs man fråga när du fick ordning på problemen? Som jag förstått det släppte Microsoft i april en del större uppdateringar och nya firmware som skulle fixa en hel del problem.

Permalänk
Medlem

Har en Surface Pro 4. Och detta kanske inte säger så mycket MEN det är den bästa versionen av Windows 10 jag fått arbeta med. Det är dock inte fläckfritt.

Jag kan nämna de besvär jag haft med min.

1. Pennan kan börja att lagga något så enormt i photoshop när man har 20+ lager igång. Lätt löst: Kör med Clip Studio Paint om du ska rita.
2. Iom den har integrerad grafik och jag kör med KCP (Kawaii Codec Pack) som kör ganska tung hårdvaru accelering när jag tittar på film och serier så drar datorn igång rätt hård, visst jag får bättre bild men datorn får jobba hårt för att fixa det och det gör att den blir obehagligt varm. Lätt löst: kör inte KCP.
3. Jag har haft lite små problem med dockan och vissa adaptrar av displayport till DVI. Men i Surfacens displayport har det funkat ändå. Mer problem med dockan där.

I övrigt har jag inte haft några problem med den alls. Vet inte vad folk gjort för att skapa de problem de haft men för mig har det varit felfritt bortsett ifrån de där små detaljerna som jag skrev.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Inga problem. Du är inte den förste som tror att folk är tankeläsare och vet vad de skall leta efter.

Ja, en Google-sökning på "Surface Pro 4 problem" är kanske rätt långsökt om man vill hitta problem med Surface Pro 4. Tur man är tankeläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Har en Surface Pro 4. Och detta kanske inte säger så mycket MEN det är den bästa versionen av Windows 10 jag fått arbeta med. Det är dock inte fläckfritt.

Jag kan nämna de besvär jag haft med min.

1. Pennan kan börja att lagga något så enormt i photoshop när man har 20+ lager igång. Lätt löst: Kör med Clip Studio Paint om du ska rita.
2. Iom den har integrerad grafik och jag kör med KCP (Kawaii Codec Pack) som kör ganska tung hårdvaru accelering när jag tittar på film och serier så drar datorn igång rätt hård, visst jag får bättre bild men datorn får jobba hårt för att fixa det och det gör att den blir obehagligt varm. Lätt löst: kör inte KCP.
3. Jag har haft lite små problem med dockan och vissa adaptrar av displayport till DVI. Men i Surfacens displayport har det funkat ändå. Mer problem med dockan där.

I övrigt har jag inte haft några problem med den alls. Vet inte vad folk gjort för att skapa de problem de haft men för mig har det varit felfritt bortsett ifrån de där små detaljerna som jag skrev.

Tack för ännu ett informativt svar på min fråga! Låter lovande, hur länge har du haft din Surface Pro 4? Verkar som det varit en batch fixar i februari och sen en till i april som förhoppningsvis rättat en hel del av de problem som tycks funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för ett informativt svar på min fråga! Törs man fråga när du fick ordning på problemen? Som jag förstått det släppte Microsoft i april en del större uppdateringar och nya firmware som skulle fixa en hel del problem.

Jag fick datorn i början på december har jag för mig och problemen med batteriförbrukningen löste jag i början på detta år med en ändring i registret och att jag då kunde skapa eget energischema samt ta bort Connected Standby. Jag använder den som en bärbar dator och inte surfplatta så det är för mig ointressant i dagsläget.
Grafikproblemen löste sig själv i januari har jag för mig med uppdateringar.

Har haft lite koll på Surface Pro 4 forumet på Windowscentral.com så genom det har jag hållit mig uppdaterad.

Jag var väldigt sugen redan 2 års sedan på en SP3 men då var mig förra bärbara för ny för att byta...

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack för ännu ett informativt svar på min fråga! Låter lovande, hur länge har du haft din Surface Pro 4? Verkar som det varit en batch fixar i februari och sen en till i april som förhoppningsvis rättat en hel del av de problem som tycks funnits.

Jag fick min tidigt december förra året. Jag låg i pre-orderlistan genom jobb. Men vara lite leverans strul med min modell som har i7'a. Som förövrigt är overkill...

Det här problemet med batteri är inget jag upplevt själv mest för jag har dockan så när jag är på jobb så är den inkopplad där. Dock vart det lite knivit när jag åkte till stockholm i februari med jobb. Då tyckte jag "6 timmars" batteri kändes väldigt kort. Men iom jag hade laddar med så löst jag det så. Det är väl enda gång det varit beskymmer.

i7'an kan dock bli varm. Vet inte hur i5'an beter sig men i7'an har en tendens att bli obehaglig att hålla i om man gör som jag och jobbar i photoshop flera timmar om dagen och gärna håller den i handen eller liknanden medan jag jobbar. Samt fläkten då låter en del i samband med det. Jag tror att i5'an har lägre TDP än i7'an men citera mig inte på det. Däremot har jag inte upplevet throttling eller liknande.

Här är något jag kan tänka mig folk kan ha problem med dock. Men detta är mer ett problem med Windows 10 än Surface Pro 4, det går lite hand i hand. P.g.a skärmen är så högupplöst så måste man använda Windows skalnings verktyg som inte är så bra... särskilt inte för fler skärms användare som mig själv. Problemen uppstår när man kör en skalning på en skärm och en annan på en annan skärm. Vissa program klarar inte riktigt av detta. Detta är som sagt inget problem med Surface pro 4 i sig utan snarare ett problem med programmet och win10.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack Unken och Arazand för bra input. Som jag tolkar det ni skriver så har det initalt varit en del problem men att Microsoft nu verkar fått ordning på dom flesta av dom. Vilket väl egentligen inte är annat än vad man kunde vänta sig sett till att det gått ett par månader nu. Sen finns det så klart alltid några problem kvar, men det finns det väl hos alla produkter.

Nu när ni använt er Surface Pro 4 i några månader, hur tycker ni den fungerar som ren surfplatta, typ att hantera den med en hand, hålla ovanför huvudet om man ligger i sängen osv? Att den fungerar som "smidig laptop" tvivlar jag inte på. Har ni någon "surfplatta" som komplement till Surface Pro:n och att det då kanske snarare är så att den ersätter en vanlig bärbar än att den ersätter en surfplatta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack Unken och Arazand för bra input. Som jag tolkar det ni skriver så har det initalt varit en del problem men att Microsoft nu verkar fått ordning på dom flesta av dom. Vilket väl egentligen inte är annat än vad man kunde vänta sig sett till att det gått ett par månader nu. Sen finns det så klart alltid några problem kvar, men det finns det väl hos alla produkter.

Nu när ni använt er Surface Pro 4 i några månader, hur tycker ni den fungerar som ren surfplatta, typ att hantera den med en hand, hålla ovanför huvudet om man ligger i sängen osv? Att den fungerar som "smidig laptop" tvivlar jag inte på. Har ni någon "surfplatta" som komplement till Surface Pro:n och att det då kanske snarare är så att den ersätter en vanlig bärbar än att den ersätter en surfplatta?

För min del används den enbart som bärbar dator. I början hade jag inget tangentbord så då användes den som en platta, och det gick ju. Kanske inte med en hand och har inte haft den i sängen heller. Har ingen surfplatta i hemmet i övrigt heller förutom en billig till sonen. Jag har inte känt behovet av en surfplatta ännu.

Jag har ritat lite på den med penna, mest för skoj, sonen tycker om det också!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ja, en Google-sökning på "Surface Pro 4 problem" är kanske rätt långsökt om man vill hitta problem med Surface Pro 4. Tur man är tankeläsare

Det är rätt långsökt om jag vill veta vilket eller vilka problem och av vilken anledning du anser det är Epic-fail. Glöm inte att användandet av superlativ som epic-fail borgar för något extraordinärt som kanske hamnar under radarn för andra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Lite aftonbladet text i första meningen.
I sort sett varenda produkt har ett eller annat fel på sig, alla skrivs det däremot inte lika mycket om.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag måste fan vara den enda som aldrig haft problen med min SP4. Har behövt docka om touch covern vid två tillfällen när den inte ville hittas. Men det tror jag snarare beror på att kontakterna var skitiga. Annars helt felfri...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack Unken och Arazand för bra input. Som jag tolkar det ni skriver så har det initalt varit en del problem men att Microsoft nu verkar fått ordning på dom flesta av dom. Vilket väl egentligen inte är annat än vad man kunde vänta sig sett till att det gått ett par månader nu. Sen finns det så klart alltid några problem kvar, men det finns det väl hos alla produkter.

Nu när ni använt er Surface Pro 4 i några månader, hur tycker ni den fungerar som ren surfplatta, typ att hantera den med en hand, hålla ovanför huvudet om man ligger i sängen osv? Att den fungerar som "smidig laptop" tvivlar jag inte på. Har ni någon "surfplatta" som komplement till Surface Pro:n och att det då kanske snarare är så att den ersätter en vanlig bärbar än att den ersätter en surfplatta?

Jag har en Surface Pro 3 och jag tycker att den fungerar bra som surfplatta, den är dock lite för stor för det, blir knepigt att hantera den med en hand.
I sängen och dylikt har jag använt den för att läsa lite serier och dylikt, det fungerar men det hade inte skadat med en något mindre platta.

I övrigt är jag väldigt nöjd med maskinen! Mitt enda egentliga klagomål är att fläkten kan bli lite högljudd när jag kollar på youtube-klipp, men det är förmodligen ett icke-problem som jag gissar är rätt vanligt för mindre datorer.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack Unken och Arazand för bra input. Som jag tolkar det ni skriver så har det initalt varit en del problem men att Microsoft nu verkar fått ordning på dom flesta av dom. Vilket väl egentligen inte är annat än vad man kunde vänta sig sett till att det gått ett par månader nu. Sen finns det så klart alltid några problem kvar, men det finns det väl hos alla produkter.

Nu när ni använt er Surface Pro 4 i några månader, hur tycker ni den fungerar som ren surfplatta, typ att hantera den med en hand, hålla ovanför huvudet om man ligger i sängen osv? Att den fungerar som "smidig laptop" tvivlar jag inte på. Har ni någon "surfplatta" som komplement till Surface Pro:n och att det då kanske snarare är så att den ersätter en vanlig bärbar än att den ersätter en surfplatta?

Jag använder min som laptop. Den är för tung för att vara en dedikerad surfplatta (750 gram ca) så det blir helt klart obekvämt att balansera den över huvudet längre tider. Det är en 2-hands maskin. Bäst är när man låter den vila i armen som en clip board. Som illustrerat här av denna generiska herre.

Dock har den ju inbyggt steglöst kickstand som gör det möjligt att vila den på magen när man ligger i sängen.
Men som enhands maskin och dedikerad surfplatta nja, lite för otymplig. Då var gamla formatet bättre, dvs Surface Pro 1 och 2. (Som jag också har.)

Bilder på hur jag brukar hålla den när jag inte har den som en clip board. Brukar öppna kickstandet och ha två fingrar på över och undersida samt tummen längs med kortsidans översida.
http://imgur.com/a/Ne3Ra

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En jag känner är sugen på att köpa en med i5-processorn. Avrådde honom då jag läst mycket negativt om problem etc.. Har det blivit bättre nu eller är det fortsatta problem?
Personligen skulle jag gått på en iPad PRO, men han ville ha Windows för vissa program.

Hittade denna sidan som tar upp 19st olika problem och fixar.. och av kommentarerna, så lät det ju inte som om det var något vidare att investera i.
http://www.gottabemobile.com/2016/06/09/9-surface-pro-4-probl...

Finns det andra plattor med Windows som är likvärdiga och kan rekommenderas..? Alltså i5/i7, 8GB RAM och SSD..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

En jag känner är sugen på att köpa en med i5-processorn. Avrådde honom då jag läst mycket negativt om problem etc.. Har det blivit bättre nu eller är det fortsatta problem?
Personligen skulle jag gått på en iPad PRO, men han ville ha Windows för vissa program.

Hittade denna sidan som tar upp 19st olika problem och fixar.. och av kommentarerna, så lät det ju inte som om det var något vidare att investera i.
http://www.gottabemobile.com/2016/06/09/9-surface-pro-4-probl...

Finns det andra plattor med Windows som är likvärdiga och kan rekommenderas..? Alltså i5/i7, 8GB RAM och SSD..

Surface Pro 4, med i7a. Kan inte stänga av Bluetooth eller flygplansläge. Irriterande som fan.

Permalänk
Medlem

Kan också passa på och dela med mig av mina erfarenheter med min Surface Pro 4 som jag införskaffade i början på februari.

Efter någon vecka började jag märka av ganska stora problem, främst med att den "frös" helt spontant och då slutade den svara på skärmtryckningar/tangentbordstryckning/mus. Enda sättet var att hålla in strömknappen och starta om. Samma sak med tangentbordet, väldigt ofta så slutade den att fungera, det var som att Windows fick hjärnblödning och ville inte alls känna igen den när man fäste den/tog bort den.

Höll på att bli tokig på alla jävla omstarter jag gjorde varje dag. Det blev bättre med varje uppdatering som kom och med april/maj började problemen försvinna i och med de nya firmwire-uppdateringarna tillsammans med de vanliga Windows-uppdateringarna.

Jag misstänker också att Microsoft Edge varit en stor bov i dramat som äntligen går att använda på riktigt, baserat på egna observationer om när mina problem inträffat i kombination med forumposter på Windows Central där flertal användare också stött på diverse problem med Surface i kombination med Edge.

Senaste gången min Surface strulade var nog någon gång i maj och sedan dess har allt bara rullat på utan problem faktiskt!

OBS! Jag är ingen gamer eller användare av tunga bildredigeringsprogram, utan än så länge en vanlig användare som insisterar på att köra Microsoft Edge helhjärtat och spelar CS:GO då och då på den.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

Angående just Surface Pro 4... jag har hört att pennan är riktigt bra! Nån som har egna erfarenheter av det? Hur fungerar det att anteckna med den, att teckna, välja olika typer av "pennudd" osv? Någon som provat både detta samt iPad Pro med tillhörande penna? Vilken upplevdes bäst?

Permalänk
Medlem

Ja, ni....

Det blev en Surface PRO 4 från Microsoft iaf. och det var tydligen roligt i ett dygn ungefär.

Just nu är den fast i en "UEFI boot loop", som han inte kommer ur.

Hade tydligen bara installerat ett program och sedan testkört den ett tag, då den hängde sig och fick denna loop in i UEFI.
Har testat det han hittat på nätet, men inget fungerar..

Ungefär lika bra kvalité rakt igenom, vad Microsoft än gör tycker jag...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD