Permalänk
Medlem

"casual-gaming" PC av begagnade komponenter.

Tjena, har lite som hobby att bygga datorer av begagnade komponenter, och det visade sig att folk tycker om såna projektloggar när jag postade denna, så här kommer en till.

Har lite skit som ligger och skräpar, ser viss potential i komponenterna och tänkte därför sätta ihop en gaming PC tänkt till casual spel i 1080p. Komponenterna jag använder till bygget är följande:

* Intel Core i3 540
* ASUS P7H55D-M PRO
* DDR3 Corsair Vengance 2133Mhz CL9
* Radeon HD5770
* Hiper 580w Type R
* 500GB WD Caviar Blue 7200RPM
* 250GB Seagate Barracuda 7200RPM

Som ni ser är det inga värstingkomponenter precis, men har testat alla komponenter med varandra och datorn presterar väldigt bra i 1080p!! Testade CS:go och Rocket League i högsta grafik utan AA och ligger över 60 FPS i båda. Tar för givet att datorn klarar Moba spel som te.x Dota 2, HoN, LoL osv relativt bra också.

Vi kör igång! Öppna spoilern nedan för att se projektet.

Omg kolla på den här katastrofen. Fick den gratis, så synd att klaga. Något måste definitivt göras här...

Chassit ser ganska fräscht ut, men klistermärkena måste bort!

Har ett Hiper nätaggregat som fortfarande snurrar på bra, inte världens bästa grejer precis, men till en billig PC, så why not! 120mm och 80mm fläkt, men tystgående ändå faktiskt.

Så här såg det ut i datorn när jag fick hem den, något äldre moderkort med AMD processor och DDR2 som kommer bytas ut. 80mm fläktarna måste bort också, och CX aggregatet kommer återanvändas till ett annat framtida projekt.

Så jag har tömt datorn på det mesta och rensat den på damm och dylikt. Ser potential som sagt, men frontburen för hårddiskar emot ALL luftflöde från frontfläkten.

Nu börjar det riktiga arbetet...

Wow vilken skillnad! Det är några mindre bucklor i taket, men det bryr jag mig inte om!

Den där hårddiskburen i fronten måste bort! Men tyvärr är den fastnitad. Inga problem...

Fick bort dom!

Twist and turn that shit.

Tada!

Mycket bättre luftflöde!

Ok, dags att kolla till kylpastan på grafikkortet.

...

omfg help me pls

Bort med det gamla

Grafikkortet blev väldigt varmt väldigt fort innan, och efter att ha rensat den gamla kylpastan, och applicerat ny, så löste sig problemet helt, och kortet fungerar som vanligt igen!

En snabbtitt om allt fungerar som det skall, bootar utan problem!

Frontpanelen var smutsig som fan, och full med klistermärken

Gnuggade med 5-56 och klistret försvann utan problem!

dags att ta tag i klistermärkena på sidoplåtarna med.

Och vips!

OMG resultatet är SJUKT.

Dags att montera delar.

Inte optimalt, men här sitter diskarna nu.

Moderkort, processor, GPU och minnen installerade.

Itshappening.avi

Denna fläkten fick väldigt dåligt blås då frontpanelen mer eller mindre satt *på* den, så monterade senare över den till andra sidan plåtbiten den är fäst i, fungerar perfekt efter det!

För dom med skarp syn så sitter det nu en annan fläkt i bakänden också, en SP120, men denna kommer bytas ut sen emot en vanlig chassifläkt.

Och så bygger man en 1080p gaming-maskin av begagnade delar! Denna dator kostade mig 0:- och presterar bättre än vad jag någonsin kunnat tro!

Dold text

Kommentera gärna och skriv vad ni tycker, positivt som negativt! Någon som vill se en klockning på detta system?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Tricket med hårtorken har jag aldrig tänkt på, jag brukar köra med kemiskt ren bensin.
Av någon anledning så finner jag det väldigt intressant med bygge av äldre begagnade delar och se vad de går för i dagens läge.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Tricket med hårtorken har jag aldrig tänkt på, jag brukar köra med kemiskt ren bensin.
Av någon anledning så finner jag det väldigt intressant med bygge av äldre begagnade delar och se vad de går för i dagens läge.

Hårblåsen is the shit när man ska ha bort klistermärken Men tyvärr tar den inte bort limmet helt, det är där 5-56 kommer in!

Det är du inte ensam om! Skitskoj att se potentialen släppas lös i gamla komponenter. Föreslår att du kollar in youtube kanalen "Tech Yes City"

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

Hårblåsen is the shit när man ska ha bort klistermärken Men tyvärr tar den inte bort limmet helt, det är där 5-56 kommer in!

Det är du inte ensam om! Skitskoj att se potentialen släppas lös i gamla komponenter. Föreslår att du kollar in youtube kanalen "Tech Yes City"

Nog har jag kollat in TYC redan.
Fortsätt med bloggarna, skall följas med intresse.

PS: Överklockning hade varit mer intressant om du kom över en 750/760 CPU.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Nog har jag kollat in TYC redan.
Fortsätt med bloggarna, skall följas med intresse.

PS: Överklockning hade varit mer intressant om du kom över en 750/760 CPU.

haha misstänkte det

Jo sant, ingen vidare rolig CPU alls, men gör sitt jobb i alla fall. Var sugen först på att skaffa en Xeon CPU till moderkortet, men ville stanna på 0:-, och lyckades

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

haha misstänkte det

Jo sant, ingen vidare rolig CPU alls, men gör sitt jobb i alla fall. Var sugen först på att skaffa en Xeon CPU till moderkortet, men ville stanna på 0:-, och lyckades

Hur lyckades du komma över allting för en summa av 0:- om man får vara nyfiken? Eller har du bara en skön samling komponenter som ligger och dammar?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Hur lyckades du komma över allting för en summa av 0:- om man får vara nyfiken? Eller har du bara en skön samling komponenter som ligger och dammar?

Jobbar med datorer, och har det som fritidssyssla, så en blandning av dom! Vet man vad man letar efter så kan man göra riktiga fynd i "skrot".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

haha misstänkte det

Jo sant, ingen vidare rolig CPU alls, men gör sitt jobb i alla fall. Var sugen först på att skaffa en Xeon CPU till moderkortet, men ville stanna på 0:-, och lyckades

Jag kan ha en i5-750 liggandes som du kan få om du står för frakten. Funkade sist jag använde den för ca 6månader sedan, men sen gav mitt moderkort för den CPUn upp.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggalaxyy:

Jobbar med datorer, och har det som fritidssyssla, så en blandning av dom! Vet man vad man letar efter så kan man göra riktiga fynd i "skrot".

Absolut, låter som ett underbart jobb.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag kan ha en i5-750 liggandes som du kan få om du står för frakten. Funkade sist jag använde den för ca 6månader sedan, men sen gav mitt moderkort för den CPUn upp.

Det är sånt här som gör den här communityn underbar. <3

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Absolut, låter som ett underbart jobb.

Det är helt ok

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är vad det innebär att vara en entusiast! gillar

kan nog skänka saker när jag väl är i sv

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

Detta är vad det innebär att vara en entusiast! gillar

kan nog skänka saker när jag väl är i sv

Etta jag!

Visa signatur