Köp av Kina-SSD Kingdian S280-120GB

Permalänk

Köp av Kina-SSD Kingdian S280-120GB

Testade för skojs skull beställa hem en Kingdian SSD S280-120GB från aliexpress. Disken köps direkt från tillverkare och jag betalade 293kr (37USD), då med gratis frakt också såklart. Kändes värt att testa en iaf.

Ordergången var helt klart godkänd, jag beställde disken den 23 april och hämtade ut den på posten idag, alltså 7(!) vardagar från Kina, inklusive helgdagar blir det 10 dagars leverans. Riktigt snabbt med tanke på att det annars gärna tar 3-4 veckor att få sina prylar från ali/ebay motsvarande.

Bra förpackad i vadderad påse och därefter i hårdplast. Inte flashigt, men funktionellt. Medföljde en instruktionsbok, på för en gångs skull (för att vara Kina-grejer) grammatisk korrekt engelska, samt en gratis penna bifogad.

Framsida, inga konstigheter.

Baksida. Det är jag som kluddat lite i paint om ni undrar varför bilderna ser konstiga ut vid serienumret.

Disken är testad och likt övriga recensenter på aliexpress som köpt samma disk, så håller den utlovad hastighet på ca 550/380 i läs/skriv. 3års utbytes-garanti verkar ingå med, sen om man skulle orka använda den är en annan femma.

Oavsett, måste säga jag är positivt överraskad ännu så länge.
Nu kan jag inget om olika SSD-controllers eller så, i denna ska det sitta någon som heter "SMI2256K", detta iaf enligt Aliexpress-länken ovan.

Är det någon annan som testat köpa "ful-SSD:s" och har andra erfarenheter?

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Intressant! Jag köper mycket från Kina via Aliexpress/Ebay men har aldrig tänkt på att det går att köpa SSD

Permalänk
Medlem

Tack för informationen. Har funderat lite själv på en sådan SSD för att testa. Men har blivit lite avskräckt på grund av den problematik som ibland kan uppstå om man köper billiga SD-kort från t.ex. Kina.

KingDian verkar i alla fall att gå att få tag på även via Amazon och verkar ha fått hyfsad kritik där.

http://www.amazon.com/sp?_encoding=UTF8&asin=&isAmazonFulfill...

Permalänk
Skrivet av twk:

Intressant! Jag köper mycket från Kina via Aliexpress/Ebay men har aldrig tänkt på att det går att köpa SSD

Jo, samma här. Köper periodvis väldigt flitigt med prylar. Ofta är det ju väldigt specifika saker som är svåra att köpa på andra ställen.

Jag har sett dessa diskar i perioder och varit nyfiken, nu körde de någon "rea" via aliexpress-appen och disken var prissänkt med ett par dollar. Tydligen var det exakt vad som behövdes för att jag inte skulle hålla nyfikenheten i styr

Skrivet av Aene:

Tack för informationen. Har funderat lite själv på en sådan SSD för att testa. Men har blivit lite avskräckt på grund av den problematik som ibland kan uppstå om man köper billiga SD-kort från t.ex. Kina.

KingDian verkar i alla fall att gå att få tag på även via Amazon och verkar ha fått hyfsad kritik där.

http://www.amazon.com/sp?_encoding=UTF8&asin=&isAmazonFulfill...

Precis.
Jag köper aldrig SD-kort eller usb-stickor från ali/ebay just av den anledningen heller. Men efter att ha googlat runt lite och läst på amazon, så tänkte jag att det lät ju inte så jäkla illa. Det är säkert skit i slutändan, men just nu är jag nöjd iaf

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Vore spännande att se lite belastningstest. Hur den beter sig när man skrivit några terabyte till den, fått den fragmenterad och lite uppnött.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Skrivet av anton_mjor:

Vore spännande att se lite belastningstest. Hur den beter sig när man skrivit några terabyte till den, fått den fragmenterad och lite uppnött.

håller med skulle inte sitta va så dumt med lite bilder på hastighetstest samt ett test som kollar att det inte bara är en 2-8gb usbsticka eller nått på insidan som rapporterar större tillgänglig mängd än vad som finns.

https://www.raymond.cc/blog/test-and-detect-fake-or-counterfe...

någon av dessa funkar säkert även på diskar kan man tycka.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Intressant!

Hittade en rysk sida med någon som köpt och plockat isär den:
http://www.ellpigy.com/page/ssd-disk-kingdian-s280-120gb

Det verkar vara egenproducerat TLC NAND, med kontroller från Silicon Motion och 1 GB buffert (DDR3) från Nanya. Värt är nämna är att billigaste motsvarande enhet i Sverige är en Intenso på 128 GB (enligt Prisjakt) för 399 kr. Utan frakt snackar vi antagligen om neråt halva priset till konsument för Kingdian-enheten.

Återkom gärna i tråden om hur den funkar!

Permalänk

@anton_mjor: Jo, tids nog kanske jag kan fixa detta. Jag har inget direkt användningsområde för disken utan köpte den mest för nyfikenhets skull. Eller jo, den ska få köra runt battlefield 4 en helg om några veckor. Men vi får se i framtiden var jag placerar den.

@Rouge of Darkness: Kingdian har sålt nästan 500 diskar (av enbart 120Gb-modellen) via aliexpress, 344köpare har givit sitt betyg efter att ha testat diskarna. Disken har fått 4,9 av 5,0 i betyg och det finns gott om information från köpare om man läser recensionerna. Att det är 120Gb man får och inte något annat kan man nog med visshet slå fast
Sedan kanske det finns andra nackdelar, men utlovat diskutrymme levereras iaf. Får jag tid kan jag testa det du länkade iaf ändå.

@Sveklockarn: Intressant länk! Jag sökte själv efter någon som pillat isär den men hittade inte, tack! Jag ska som nämnt försöka hitta ett användningsområde till disken och låta den få jobba lite. Slogs av tanken att jag kanske sätter den i min HTPC som ändå används till lite annat, då får den arbeta lite iaf.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Finns ännu billigare ssd hos britterna. Ingen stor fan av King-märkena och andra "Chinglong" diskar im jag ska vara ärlig...

http://www.mymemory.co.uk/SSD-Drives/Integral/Integral-120GB-...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

@ares93: Nej. Dyrare om vi nu ska räkna kronor. 308kr inklusive frakt till Sverige på din länk;)
Jag är inget fan heller, köpte den mest för att jag var nyfiken.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

240gb modellen för 49$. För oss som inte kan något om ssd, skulle någon kunna förklara lite mer utförligt vad @sveklockarn skrev?

Permalänk
Medlem

@marmeladov:

Med tanke på att min Kingston 300 (tror jag den hette) som jag köpte i Sverige för 400kr höll i ett år innan den total dog så kan det ju knappast vara värre grejer ^^

Säkert Prima till OS till en HTPC eller Server men inget jag skulle sätta i en desktop eller något där filerna är "viktiga"

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

@ares93: Nej. Dyrare om vi nu ska räkna kronor. 308kr inklusive frakt till Sverige på din länk;)
Jag är inget fan heller, köpte den mest för att jag var nyfiken.

Sant. Köpte annat också och räknade inte in frakten.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

@isakk1: Att den viktigaste komponenten, minnena där allt lagras, är helt okända/inhemska kinesiska.

Marknaden för lagringsenheter är ju sådan att det antagligen vore svårt att ta fram en billigare enhet om de inte producerade dessa minnen själva billigare. Kontrollern är dock antagligen billigare att köpa färdig, precis som RAM-minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Är det någon annan som testat köpa "ful-SSD:s" och har andra erfarenheter?

Har köpt lite olika Kingspec och andra märken. Erfarenheten är typ samma, oavsett. Det är glorifierade USB stickor med fler NAND kretsar och sämsta NAND, kontroller och 4k prestandan du kan hitta.

Skrivet av Sveklockarn:

Intressant!

Hittade en rysk sida med någon som köpt och plockat isär den:
http://www.ellpigy.com/page/ssd-disk-kingdian-s280-120gb

Det verkar vara egenproducerat TLC NAND, med kontroller från Silicon Motion och 1 GB buffert (DDR3) från Nanya. Värt är nämna är att billigaste motsvarande enhet i Sverige är en Intenso på 128 GB (enligt Prisjakt) för 399 kr. Utan frakt snackar vi antagligen om neråt halva priset till konsument för Kingdian-enheten.

Återkom gärna i tråden om hur den funkar!

Bra hittat.
Kineserna verkar ha lärt sig att deras udda kontrollers inte duger och istället satsar på smartare kontrollers med SLC cache. SMI2256 är Silicon motion kontrollern som sitter i många andra TLC enheter runt om också. Helt okej budgetkontroller, bara man inser dens begränsningar.

@marmeladov
Om du orkar, gör gärna ett CDM test till, med följande:
Slumpmässig data, 2 tester, 10GiB storlek.
Varför? jo för att eliminera allt vad SLC cache heter, och testa TLC nivåns prestanda lite.

Skrivet av Sveklockarn:

@isakk1: Att den viktigaste komponenten, minnena där allt lagras, är helt okända/inhemska kinesiska.

Marknaden för lagringsenheter är ju sådan att det antagligen vore svårt att ta fram en billigare enhet om de inte producerade dessa minnen själva billigare. Kontrollern är dock antagligen billigare att köpa färdig, precis som RAM-minnet.

&@isakk1
Det behöver inte vara inhemskt producerat NAND. Vad de ofta gör är att ta factory rejects i bulk, sorterar och testar dem och sen paketerar om dem och säljer dem. Deras arbetstid är så snorbillig att det är ren vinst att göra så.

Mao troligen så har du dålig P/E (Program/Erase cycle), stor voltläckage eller något annat fel, samt ojämn kvalitet på kretsarna (en kanske har 300P/E, en annan 600P/E). Så livslängden är nog lite tveksam, men den lär nog fungera tills dess att kontrollern inte kan hantera felen längre, eftersom kontrollern iaf är ordentlig.

Om man ser det som så här... man får vad man betalar för. Bra NAND kostar, och vill du ha kvalitet så får du betala för det. Men om du bara ska ha en strunt enhet till tex en HTPC som du inte bryr dig om den kraschar... köp på.
Denna enhet verkar ha bra 4k prestanda iaf, vilket är hela poängen med en SSD, även om jag låter det vara lite osagt tills jag sett TLC prestandan.

Permalänk

@marmeladov:

Kan du ladda ned SSD-Z och kontrollera att det är en SM2256 som sitter i den?

Permalänk
Medlem

tycker 40 c är väldigt hög temp för en SSD. ingen av mina SSD aldrig högre än 25 C.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

@Netforce:

Tror nästan alla mina SSDer har gått över 60 grader så 40 grader tycker jag inte känns mer än ljummet.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Har köpt lite olika Kingspec och andra märken. Erfarenheten är typ samma, oavsett. Det är glorifierade USB stickor med fler NAND kretsar och sämsta NAND, kontroller och 4k prestandan du kan hitta.

Ok. Jag har inte testat någon ful-SSD tidigare utan hållit mig till erkända fabrikat och modeller. Blev nyfiken på testa och då den kostade under 300kr kändes det lite som att det kunde kvitta ändå

Angående livslängd och hur pålitlig disken är, så spelar det för mig liten roll. Var mest nyfiken på ett provköp och disken ska nyttjas för bf4 en helg, därefter dra runt W10 på min htpc. Den får krasha bäst den vill, det ingår ju dessutom 3års utbytesgaranti.

Skrivet av Paddanx:

@marmeladov
Om du orkar, gör gärna ett CDM test till, med följande:
Slumpmässig data, 2 tester, 10GiB storlek.
Varför? jo för att eliminera allt vad SLC cache heter, och testa TLC nivåns prestanda lite.

Jag körde ett test efter dina önskemål (8GB istället för 10GB dock) och detta fick jag ut, kanske inte helt jättevackert resultat ändå känns det som, eller jag vet inte? Påverkar testmiljön något förresten? Körde testet över teamviewer och HTPC:n i sign som jag satt SSD:n i har en allt annat än kraftig CPU. Men cpun borde väl inte påverka? Är ingen hejare på sånt här.

Gjorde för skojs skull testet på den systemdisk som i nuläget körs på HTPC:n (samma miljö alltså), en Intel 330 60Gb. Resultatet blev detta:

Skrivet av Glaring_Mistake:

@marmeladov:

Kan du ladda ned SSD-Z och kontrollera att det är en SM2256 som sitter i den?

Absolut. Dock var disken minst sagt sparsam med den information som angavs. Kanske finns disken inte i SSD-Z:s databas? Om det nu är så det fungerar.

Skrivet av Netforce:

tycker 40 c är väldigt hög temp för en SSD. ingen av mina SSD aldrig högre än 25 C.

40grader är nog ingen fara tror jag. I detta fall finns det dock en annan förklaring - solvärme. Paketet med disken hade, i ett förnämligt vårvädrigt Norrköping , legat på den svarta skinnklädseln i bilens framsäte i ca 1h.Monterade den direkt jag kom in, nu ligger den som övriga SSD:S i samma system på runt 30 grader.

Önskas några övriga testar så hojta till.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

@marmeladov:

Tack för att du kollade även om kontroller inte avges för den.

Permalänk

@Paddanx: Jag gjorde ett nytt test med en annan CPU. Vid testet ovan användes den klena Intel G540 som då satt i burken. Köpte en Intel i5 2400 idag via marknaden och gjorde nytt test, detta blev då resultatet för Kingdian-disken. En klart märkbar förbättring efter kraftigare CPU.

@Glaring_Mistake Ingen fara, var själv nyfiken. Synd det inte gav så mycket bara.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Baksida. Det är jag som kluddat lite i paint om ni undrar varför bilderna ser konstiga ut vid serienumret.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1809899/Kingdian/IMG_20160503_135650.jpg

Bara för sakens skull... Du vet att streck-koder är standardiserade, och någon som är intresserad kan lyfta dina siffror rakt ut ur bilden?
Jag känner att det kanske inte spelar så stor roll, eftersom dina möjligheter att reklamera disken nog är ganska begränsade i alla fall. Men eftersom du var mån om att göra numret otillgängligt i klar-text, misstänker jag att du är intresserad av att veta att det inte blev mycket bättre efteråt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tack för testerna. Tycker själv att besparingen knappt verkar värt det jämfört med t.ex. OCZ Trion 150 eller Toshiba Q300 som allt oftare går att hitta för 399:-, men är billighet enda kriteriet så är det bra att veta att de verkar funka OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Ok. Jag har inte testat någon ful-SSD tidigare utan hållit mig till erkända fabrikat och modeller. Blev nyfiken på testa och då den kostade under 300kr kändes det lite som att det kunde kvitta ändå

Angående livslängd och hur pålitlig disken är, så spelar det för mig liten roll. Var mest nyfiken på ett provköp och disken ska nyttjas för bf4 en helg, därefter dra runt W10 på min htpc. Den får krasha bäst den vill, det ingår ju dessutom 3års utbytesgaranti.

Jag har testat flertalet av dem, både för att ha som test SSDer (enkelt OS som man kan testa datorer med när man felsöker), och som cache diskar (Intel Rapid Response , eller liknande). Det som hittills har varit problemet har varit deras kontroller. De har använt lägre binnat MLC asynkront NAND (typ sånt man hade i "riktiga" SSDer budget diskar 2010, tex som OCZ Agility 3, Corsair "Force" (ej GT eller andra namn), Kingston V200 och lite annat sånt. Kineserna tog dessa och en typ USB kontroller och slängde på en USB-SATA adapter, och vips hade du en SATA SSD, billig o allt.

Det som gör ditt alternativ mer intressant är att de gått över till TLC, modern äkta-ssd kontroller. Detta gör väldigt mycket i prestandan på disken, för USB enheter är inte gjorda för IOPS. Nånstans måste man dock spara om man ska få ner kostnaden på enheten så att de kan sälja den för 300kr, och det är ju NANDet i detta fallet.

Sandisk har rätt halvdant NAND i sin Ultra II, på endast 500 P/E.
I en länk som @Glaring_Mistake hittat så ser man hur deras 240GB disk dör efter ca 500TB. Dock så räcker även detta i 3 år med normal användning, vilket är varför de kan ge dig den garantin. Min Test Trion 150 är på ca 2TB+ efter 1 månad än, och redan har mindre tecken på att den äter skrivcykler, så rent allmänt är dessa budget diskar idag, skit.

Så om du betalar 300kr för skräp disk, eller 500... är väl inte då farligt

Skrivet av marmeladov:

Jag körde ett test efter dina önskemål (8GB istället för 10GB dock) och detta fick jag ut, kanske inte helt jättevackert resultat ändå känns det som, eller jag vet inte? Påverkar testmiljön något förresten? Körde testet över teamviewer och HTPC:n i sign som jag satt SSD:n i har en allt annat än kraftig CPU. Men cpun borde väl inte påverka? Är ingen hejare på sånt här.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1809899/Kingdian/2/CDM%202.PNG

Gjorde för skojs skull testet på den systemdisk som i nuläget körs på HTPC:n (samma miljö alltså), en Intel 330 60Gb. Resultatet blev detta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1809899/Kingdian/2/CMD%20Intel%20330%2060Gb.PNG

Intressant.
Inte förvånad att den slår en 330, då Intel 330 kör på synkront NAND, utan buffer/cache, på en Sandforce krets. Dessa led hårt av usel skrivprestanda i låga storlekar. Samma sak var det som hände andra gen av Kingston V300. Samma typ av skräp NAND och ja... cirkusen som följde, 3:e gen ska vara bättre dock.

Det som dock förvånar mig är att den kan hålla så pass bra seq skrivprestanda på Kina disken. 8GB bör vara förbi SLC cachen, och ändå 200MB/s+. 58MB/s skriv 4k är också klar förbättring mot de 2-10MB/s de brukar ha (typ detta)

Skrivet av marmeladov:

Dock var disken minst sagt sparsam med den information som angavs. Kanske finns disken inte i SSD-Z:s databas? Om det nu är så det fungerar.

Det är en databas, ja. Den kan detektera en hel del saker, men den måste känna igen något för att kunna tolka det rätt.

Skrivet av marmeladov:

@Paddanx: Jag gjorde ett nytt test med en annan CPU. Vid testet ovan användes den klena Intel G540 som då satt i burken. Köpte en Intel i5 2400 idag via marknaden och gjorde nytt test, detta blev då resultatet för Kingdian-disken. En klart märkbar förbättring efter kraftigare CPU.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1809899/Kingdian/2/Ny%20kingdian.PNG

4k är en hel del CPU baserat, så ingen tvekan att det gör lite skillnad, men inte så stor.
Dock tror jag mer skillnaden är Sata 2 (3Gbps) vs Sata 3 (6Gbps). I första testet ovan (Crystal disk info) så står där om SATA/150 dvs Sata 1, vilket är lite förvirrande.
Med tanke på att läs prestandan bottnar i 280MB/s, vilket är max Sata 2 hastighet, så tror jag det gjorde sin del

I sista testet så kan kontrollern sträcka på benen och få ut hela 550MB/s i seq, vilket är vad de borde få. Verkar dock som att kontrollern inte ha bra algoritm för seq ködjup skrivning, då den går ner i prestandan när den lastas på det sättet.
4k-32 värdena ger dock ca 60k läs IOPs och 34,5k skriv IOPs. Inget monster, men mer än nog för 300kr

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Bara för sakens skull... Du vet att streck-koder är standardiserade, och någon som är intresserad kan lyfta dina siffror rakt ut ur bilden?
Jag känner att det kanske inte spelar så stor roll, eftersom dina möjligheter att reklamera disken nog är ganska begränsade i alla fall. Men eftersom du var mån om att göra numret otillgängligt i klar-text, misstänker jag att du är intresserad av att veta att det inte blev mycket bättre efteråt.
B!

Sant, klantigt av mig att ser jag nu. Turligt nog känns det som av underordnad betydelse ändå.

Skrivet av Paddanx:

Jag har testat flertalet av dem, både för att ha som test SSDer (enkelt OS som man kan testa datorer med när man felsöker), och som cache diskar (Intel Rapid Response , eller liknande). Det som hittills har varit problemet har varit deras kontroller. De har använt lägre binnat MLC asynkront NAND (typ sånt man hade i "riktiga" SSDer budget diskar 2010, tex som OCZ Agility 3, Corsair "Force" (ej GT eller andra namn), Kingston V200 och lite annat sånt. Kineserna tog dessa och en typ USB kontroller och slängde på en USB-SATA adapter, och vips hade du en SATA SSD, billig o allt.

Det som gör ditt alternativ mer intressant är att de gått över till TLC, modern äkta-ssd kontroller. Detta gör väldigt mycket i prestandan på disken, för USB enheter är inte gjorda för IOPS. Nånstans måste man dock spara om man ska få ner kostnaden på enheten så att de kan sälja den för 300kr, och det är ju NANDet i detta fallet.

Sandisk har rätt halvdant NAND i sin Ultra II, på endast 500 P/E.
I en länk som @Glaring_Mistake hittat så ser man hur deras 240GB disk dör efter ca 500TB. Dock så räcker även detta i 3 år med normal användning, vilket är varför de kan ge dig den garantin. Min Test Trion 150 är på ca 2TB+ efter 1 månad än, och redan har mindre tecken på att den äter skrivcykler, så rent allmänt är dessa budget diskar idag, skit.

Så om du betalar 300kr för skräp disk, eller 500... är väl inte då farligt

Ja, lite så känner jag med. För de 3 hundralappar jag gav för disken så känner jag mig rätt nöjd ändå. Köpte den ju mest för nyfikenhets skull ändå och helt uruser verkar den ju ändå inte vara för den summan om jag tolkar dig rätt

Du ska i övrigt ha ett stort tack som tagit dig tid och energi att förklara lite, jag har ingen djupare kunskap i det här men läser nyfiket. Visste att det kan skilja rejält från SSD till SSD men har mest bara förhållit mig till siffrorna, inte grävt vidare i varför det är som det är

Blir spännande att se hur länge den håller. Datorn körs i princip bara för play-tjänster och filmer över det interna nätverket. Nuvarande Intel 330 enligt ovan har suttit monterad sedan december 2012 med 3796h drifttid och total skrivning på 3936Gb. Det är med andra ord inget hundliv som varken Intel-disken haft eller Kingdian-disken kommer få

Skrivet av Paddanx:

Intressant.
Inte förvånad att den slår en 330, då Intel 330 kör på synkront NAND, utan buffer/cache, på en Sandforce krets. Dessa led hårt av usel skrivprestanda i låga storlekar. Samma sak var det som hände andra gen av Kingston V300. Samma typ av skräp NAND och ja... cirkusen som följde, 3:e gen ska vara bättre dock.

Det som dock förvånar mig är att den kan hålla så pass bra seq skrivprestanda på Kina disken. 8GB bör vara förbi SLC cachen, och ändå 200MB/s+. 58MB/s skriv 4k är också klar förbättring mot de 2-10MB/s de brukar ha (typ detta)

Lite trevliga överraskningar då!
Mindre SSD:s är väl sällan snabba vad jag har förstått, så det kanske är en dålig jämförelse. I det systemet finns det tyvärr bara en annan SSD, så jag har inget annat att jämföra med.

Skrivet av Paddanx:

4k är en hel del CPU baserat, så ingen tvekan att det gör lite skillnad, men inte så stor.
Dock tror jag mer skillnaden är Sata 2 (3Gbps) vs Sata 3 (6Gbps). I första testet ovan (Crystal disk info) så står där om SATA/150 dvs Sata 1, vilket är lite förvirrande.
Med tanke på att läs prestandan bottnar i 280MB/s, vilket är max Sata 2 hastighet, så tror jag det gjorde sin del

I sista testet så kan kontrollern sträcka på benen och få ut hela 550MB/s i seq, vilket är vad de borde få. Verkar dock som att kontrollern inte ha bra algoritm för seq ködjup skrivning, då den går ner i prestandan när den lastas på det sättet.
4k-32 värdena ger dock ca 60k läs IOPs och 34,5k skriv IOPs. Inget monster, men mer än nog för 300kr

Mycket riktigt!
Jag såg nu att jag fipplat runt med olika SATA-kontakter och kablar då jag testade diskarna, möblerade om innandömet på htpcn lite i samband med då jag öppnade upp den. Vid första testet hade den helt enkelt hamnat på en SATA2-port, vilket jag bytte till andra testet. Lite tokigt kanske.

Ja, för strax under 300kr inklusive frakt så känns det ändå inte som ett helt dåligt val, självklart med tanke på vad man ska använda den till. Men att bara dra runt W10 på en htpc lär dne duga utmärkt till. Vi ser väl hur länge den håller bara

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jepp. Har en likadan fast 64gb-versionen. Det är inte lågkvalite.

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Älskar texten på paketeringen "Keep dreaming!" över en ikon för 3 års garanti

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Inte menat att bumpa en gammal tråd, men tänkte bara nämna att Kingdian-disken denna tråd handlar om fortfarande trummar på helt utan fel. Den är nu strax över 13 månader och var absolut värt sina 293kr

Disken sitter i en laptop som används dagligen, inte av mig dock utan av svärföräldrarna så den har nog ett ganska stillsamt liv ändå.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag har min KingDian 128gb disk i min server sedan ca 2 år tillbaka och den rullar på fint än idag.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Inte menat att bumpa en gammal tråd, men tänkte bara nämna att Kingdian-disken denna tråd handlar om fortfarande trummar på helt utan fel. Den är nu strax över 13 månader och var absolut värt sina 293kr

Disken sitter i en laptop som används dagligen, inte av mig dock utan av svärföräldrarna så den har nog ett ganska stillsamt liv ändå.

Dock ser den ut att kosta $58 nu.. Jag köpte min 240 GB WD Green SSD för 599:- på julrean i vintras...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD