Tystast CPU kylare för 100% load under längre tid?

Permalänk
Medlem

Tystast CPU kylare för 100% load under längre tid?

Jag transcode'ar en hel del filmer vilket gör att min CPU kan ligga på 100% load under en längre tid, ca 1.5 timme för en 1 film, flera dagar om det är en tv-serie.
Är inte riktigt nöjd med CM Hyper 212 tornet med en Noctua NF-F12 fläkt på, den gör ifrån sig ett ganska irriterande högljutt ljud (inspelat vid toppfläkten, tycker den reflekterar det jag hör här uppe vid stolen bra) vilket gör det jobbigt att vara i samma rum som den.
Provade lägga på fläkten som följer med CM Hyper 212 som pull-fläkt men det hjälpte inget. Iofs har jag inte provat ha fläkten som medföljde kylaren som push-fläkt men känns som att Noctuan borde vara bättre? Kanske det vore bättre att ha två push?

Så jag undrar om någon har någon CPU kylare att rekommendera?
Jag är medveten om Noctua NH-D14/D15 men är de fortfarande tysta när CPUn varit i load i ett par timmar och rumstemperaturen/chassitemperaturen gått upp?
Eller ska man ta AIO? Verkar finnas större utbud där. Skulle dock föredra icke-AIO då jag inte vill riskera läckage. Sen känner jag att AIO kommer bli mer och mer högljudd allt eftersom vattnet i radiatorn hela tiden blir varmare och varmare.

Annars är jag riktigt nöjd med kylaren jag har nu. I idle låter datorn i princip ingenting, och när jag spelar hör jag grafikkortet mer. Endast i load som CPUn låter hemskt. Tempsen verkar också ok. Ligger runt 70-75 C vid load.

Kylaren får ju helt klart låta lite, är ju omöjligt att få en helt tyst, men mycket mindre än vad jag har nu låter.

Chassit är ett FD Define 3. 1 insug fram (övre platsen, mot grafikkortet), 1 ut bak, 1 ut topp. Framfläkten och bak fläkten är Noctua NF-S12A. Toppfläkten är en Fractal Design Silent Series 120mm. Alla 3 fläktar körs med low-noise adapters (de är helt tysta i mitt tycke).
Resten av specs ser ni i signatur.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

sätt en push och en pull på din nuvarande kylare. Sen kör du 7V resistorer istället för 12V stock.
Borde göra jobbet

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Det enda jag har testat som är tyst även efter ett par timmar i 100% load är en rejäl customloop.
Sen har jag haft en Noctua D14 och en Corsair H100, och då måste jag säga att D14 var bättre. slapp iallafall pumpljudet där.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

Har inte testat AIO-lösningar personligen utan blev såld på D14 när den kom ut. Kör för närvarande en D15 och kan konstatera att de är väldigt tysta (D15 mer så än D14 i originalutförande), men givetvis ligger det i betraktarens öron. Kan säga som så att även under längre stressperioder har det fortfarande varit någon annan komponent som varit mer högljudd än just CPU-kylaren och jag har aldrig stört mig på någon av dem (obs: också Fractal-chassin).

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

sätt en push och en pull på din nuvarande kylare. Sen kör du 7V resistorer istället för 12V stock.
Borde göra jobbet

Okej satte på CM Hyper 212 fläkten nu som puil, och ändrade sedan i BIOS att CPU fan och Sys_Fan 1 skulle köras i "Silent" mode, så det bör ju ha samma inverkan. Ska köra ett par timmar och testa.

Skrivet av Citrona:

Det enda jag har testat som är tyst även efter ett par timmar i 100% load är en rejäl customloop.
Sen har jag haft en Noctua D14 och en Corsair H100, och då måste jag säga att D14 var bättre. slapp iallafall pumpljudet där.

Skrivet av Dehumanisation:

Har inte testat AIO-lösningar personligen utan blev såld på D14 när den kom ut. Kör för närvarande en D15 och kan konstatera att de är väldigt tysta (D15 mer så än D14 i originalutförande), men givetvis ligger det i betraktarens öron. Kan säga som så att även under längre stressperioder har det fortfarande varit någon annan komponent som varit mer högljudd än just CPU-kylaren och jag har aldrig stört mig på någon av dem (obs: också Fractal-chassin).

Jepp, det blir väl D14 eller D15 om jag inte kan lösa det här. Vilket FD chassi har du? Tror inte D15 passar i R3.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Hur lågt kräver du att CPUn ligger?

Kolla reviews som lägger mer fokus på delta-temp än faktiskt CPU-temp om du ska ha en ihållande last.
Problem med rumstemperatur lär du aldrig få utan snarare omgivningstemp i din dator. Där slår en AIO eller customloop de flesta andra alternativen. Prova att vrid på chassi-fläktar (förutsatt att de är rätt monterade) på fullt och se ifall du får ner omgivningstemp kan hjälpa.

Permalänk
Avstängd

Jag har monterat en NH-D14 i ett R3 chassi, den får plats.

Visa signatur

I5 4690K@4,5GHZ||Z97-HD3 rev 2.1||GTX970||8GB RAM||CM V700|| EVO 840 250GB||1TB Seagate||H440||NH-D15||Morpheus VGA cooler 360W||

-Eat sleep exercise, repeat.

Permalänk
Skrivet av Oringen:

Jag har monterat en NH-D14 i ett R3 chassi, den får plats.

Samma här, D14 sitter i R3 och D15 i R5 men om jag minns rätt är skillnaden på höjden endast ca 5mm och D15 borde få plats även i R3.

Visa signatur

Primary setup: Fractal Define C || Asus Maximus VIII Hero Alpha || Skylake i7 @ 4.2GHz || Kingston HyperX 32GB || Asus GTX 1080Ti STRIX || Samsung 850 EVO 250GB, 860 EVO 1TB, WD Blue 2TB || EVGA G2 650W || Noctua NH-D15, 2x NF-A14, 1x NF-F12

Permalänk

@lambdan:

D15 passar enligt spec

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Hur lågt kräver du att CPUn ligger?

Kolla reviews som lägger mer fokus på delta-temp än faktiskt CPU-temp om du ska ha en ihållande last.
Problem med rumstemperatur lär du aldrig få utan snarare omgivningstemp i din dator. Där slår en AIO eller customloop de flesta andra alternativen. Prova att vrid på chassi-fläktar (förutsatt att de är rätt monterade) på fullt och se ifall du får ner omgivningstemp kan hjälpa.

Har inget krav på temps egentligen. Har börjat tänka på sistone att den vet själv att stänga av sig om det blir för varmt. Sen har jag ju även överklockning på 0.2 GHz så kan ju ta bort det också om jag vill ha den lite svalare (vet inte hur stor skillnad 0.2 GHz gör i prestanda)

Skrivet av Oringen:

Jag har monterat en NH-D14 i ett R3 chassi, den får plats.

Skrivet av Dehumanisation:

Samma här, D14 sitter i R3 och D15 i R5 men om jag minns rätt är skillnaden på höjden endast ca 5mm och D15 borde få plats även i R3.

Skrivet av joel.wedberg:

@lambdan:
D15 passar enligt spec

Jaja då vet man det. Blir D15 då om jag köper.

---

Lägga "Silent" i bios fungerade en stund men den drog upp sig själv igen efter ett tag. Har nu lagt "Silent" på Sys_Fan 1 och en fysisk low-noise adapter på CPU fan. Verkar funka än så länge. Känner att det blåser varmare luft ur datorn och den är helt klart tystare, så verkar funka än så länge. Ska låta den gå i ett par timmar och se vad som händer.
Kan tyvärr ej se temps i OS X så vet inte vad temperaturen eller RPMs är.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Tänkte bara komma med en liten uppdatering och säga att lägga en fysisk "low-noise adapter" på CPU fläkten gjorde susen. Datorn blåser ut varmare luft men är samtidigt tystare. Inte tyst, men inte lika högljudd som jag spelat in ovan. Acceptabel ljudnivå nu alltså.

Nu är jag dock sugen på att konvertera till Mini ITX så lär väl få samma problem igen snart

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har en NH-D15 och den är i princip knäpptyst även under tung load.
Om du ska byta till ITX och ska hålla på med CPU tunga grejer och annat som stressar datorn så bör du nog leta rätt på ett chassi där moderkortet monteras horisontellt så att du får plats med en ordentlig kylare, annars så kommer du nog inte komma så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Jag har en NH-D15 och den är i princip knäpptyst även under tung load.
Om du ska byta till ITX och ska hålla på med CPU tunga grejer och annat som stressar datorn så bör du nog leta rätt på ett chassi där moderkortet monteras horisontellt så att du får plats med en ordentlig kylare, annars så kommer du nog inte komma så långt.

De chassin jag funderar på är Fractal Design Nano och Bitfenix Prodigy. Tycker FD Nano är bättre på alla sätt över Bitfenix, förutom att Bitfenixen har en 5.25" plats vilket jag skulle uppskatta att ha (inte ett måste dock.)

Vet inte vad det mer finns för bra alternativ...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Define Nano S kan du få in en redig luftkylare i, men tänk också på att det är rätt stort för att vara ett ITX chassi. Så om du är ute efter ett riktigt litet chassi som typ Silverstone SG09 eller Bitfenix Prodigy i storlek så är nog Nano lite för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@lambdan: Define Nano S kan du få in en redig luftkylare i, men tänk också på att det är rätt stort för att vara ett ITX chassi. Så om du är ute efter ett riktigt litet chassi som typ Silverstone SG09 eller Bitfenix Prodigy i storlek så är nog Nano lite för stort.

SG09 såg gulligt ut. Får lägga den på listan också.
Det jag gillar med Nano är att det verkar enkelt att bygga i och att den är ljuddämpad.
Gör ljuddämpningen stor skillnad jämfört med t.ex. Prodigy? Vet du?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Jag har haft min rigg i ett Define R5 och nu sitter den i ett Phanteks Enthoo Pro M Acrylic och jag märker faktiskt ingen jättestor skillnad. Det finns säkert en viss skillnad, men t.ex vibrationer från mekaniska hårddiskar kommer alltid att göra oljud om du inte har gummi mellan dom och hårddiskvaggorna, luftflöde kommer alltid att låta när dina fläktar snurrar på högvarv etc etc.

Vilket chassi som helst går att få relativt tyst med rätt fläktar, ett gäng Noctuafläktar eller Be Quiet SilentWings 2 t.ex är väldigt tysta fläktar som fortfarande flyttar bra med luft. Det jag har läst här på forumet och lite här och var från folk som har köpt ljuddämpningsplattor från t.ex Inet eller dylikt och satt in i sin dator i efterhand så har det knappt gjort någon skillnad alls.

Men med en uppsättning PWM styrda fläktar av duglig kvalité så får du en tyst dator i nästan vilket chassi som helst. Så länge du inte har en referenskylare på grafikkortet dvs, dom tenderar att låta en hel del under load

Permalänk
Medlem

Mitt Core x9 är riktigt tyst, och jag kör med "inet tyst fläkt" väldigt bra fläktar för pengarna tycker jag.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti