Permalänk
Proffsmobbare

Lite blandat från senaste dygnet.

Permalänk
Medlem

Egentligen ett gammalt foto men aldrig tidigare delad. Har inte haft tid att ta mig ut trots att jag förra maj uppgradera till 5D MKIII.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Stötte på en nyduschad ekorre igår

Permalänk
Medlem

Nu börjar vårkänslorna komma på allvar!

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Resting by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ni kommer älska EXIF på denna (följ länken)

Flying below the waxing crescent moon by Miska Saarikko, on Flickr

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Proffsmobbare

Morgonrunda med M4/3.

Permalänk
Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Medlem

Sunset by Erik Edgren, on Flickr

Flowers by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mycket vitsippor nu!

Vitsippor by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Ni kommer älska EXIF på denna (följ länken)

1200mm?

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Ni kommer älska EXIF på denna (följ länken)

Lite mycket brus på den, annars bra.
Skulle testa DxO Optics Pro prime noise reduction för RAW eller Topaz DeNoise 6 om du fotar i jpg.

Permalänk

Inspererad av tråden så jag var just ute o jagade rätt på några humlor

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Tog en promenad med barnen och kameran igår. Man får ju inte riktigt ro när man har två odågor som undrar när man ska vidare/hem hela tiden, men jag tryckte några gånger på avtryckaren iaf.

_DSC2287 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC2313 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC2325 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Jåpp...

Skrivet av Alpha77:

Lite mycket brus på den, annars bra.
Skulle testa DxO Optics Pro prime noise reduction för RAW eller Topaz DeNoise 6 om du fotar i jpg.

Fotar aldrig i JPG. Ser jag så dum ut?
Du kan inte fota med ISO 100 på 1200mm brännvidd där största bländare är f/13, särskilt inte vid morgonkvisten så tidigt som jag fotade det där. Såklart det blir mycket brus för du måste öka på ISO för att få låg slutartid.

Använde LRs egna brusreducering. Hatar alla andra 3e parts redigeringsprogram.
Tycker de är helt onödiga och sämre än sämst på det de gör. Visst, andra tycker det är kul, men det tycker inte jag.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Var ut och övningskörde Samyang 85mm F1.4 som jag köpte billigt beg för ett tag sen, måste ju öva upp den manuella fokusarmen lite

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Använde LRs egna brusreducering. Hatar alla andra 3e parts redigeringsprogram. Tycker de är helt onödiga och sämre än sämst på det de gör. Visst, andra tycker det är kul, men det tycker inte jag.

samma här körde Noise Ninja innan LR. Men nu bara LR. Fast jag har läst att DXO ska vara överjävlig på att ta bort brus. Ingen lust att prova dock. Jag tycker brus hör till vissa bilder. Det blir snarare onaturligt resultat om ALLT brus bara skulle försvinna. Då ser det ut som en reklamflicka. För perfekt

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Skrivet av Yamato:

samma här körde Noise Ninja innan LR. Men nu bara LR. Fast jag har läst att DXO ska vara överjävlig på att ta bort brus. Ingen lust att prova dock. Jag tycker brus hör till vissa bilder. Det blir snarare onaturligt resultat om ALLT brus bara skulle försvinna. Då ser det ut som en reklamflicka. För perfekt

Provade DXO just men gillade inte användargränssnittet, kör vidare på Topaz DeNoise 6 som jag tycker gör ett mycket bra jobb, även i Raw. Det är ett plugin så man behöver aldrig lämna LR/Photoshop, rekommenderas! Gör ett mycket bättre jobb än det inbyggda då skärpan behålls på ett mycket bra sätt istället för att hela bilden bara smetas ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Gammal bild i ny version:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

samma här körde Noise Ninja innan LR. Men nu bara LR. Fast jag har läst att DXO ska vara överjävlig på att ta bort brus. Ingen lust att prova dock. Jag tycker brus hör till vissa bilder. Det blir snarare onaturligt resultat om ALLT brus bara skulle försvinna. Då ser det ut som en reklamflicka. För perfekt

Håller fullständigt med!
Det som många inte tänker på är när de fotar till exempel stjärnor eller Vintergatan är att de brusreducerar bilden så pass att det blir fult till slut. Samma sak med kontrast, de bara brassar på och det ser svart, eländigt och helt matt ut. När det kommer till kontrast + Vintergatan så bör man reducera kontrasten (dra åt minus-sidan på LR) för att få det mer naturligt, samt låta bruset finnas kvar för alla stjärnors skull som ger detaljer.

Sen har vi härliga Nik Collection -> Efex Pro 2, där man kan öka bruset och få bilden att se ut som på analoga tider. Det gillar jag verkligen!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Proffsmobbare

Från morgonens fotorunda i dimman.

Permalänk
Medlem

Root by Erik Edgren, on Flickr

Det nedersta blev inte så lyckat, men man lär ju sig av sina misstag

Plants by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Från morgonens fotorunda i dimman.

Första bilden är vinnaren för mig. Riktigt bra! Resten av bilderna är också bra, men det känns som jag sett dem så många gånger förut.
Ett tips är att prova lyfta de mörka partierna med mer blått/lila i skuggorna. Det skulle kunna ge en mer impressionistisk känsla i bilden.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ett tre och ett halvt år fotografi är acceptabelt att visa i den här tråden Jag satt nämligen och redigerade gamla stjärnfotografier. Min absoluta favorit fick sig ett rejält ansiktslyft. Synd bara att jag inte fotograferade i råformat under den tiden. Då kanske jag hade kunnat göra lite mer. Förutom att jag ljusade upp fotografiet en aning, tonade jag ner färgerna med 20% och rätade till horisonten.

Star selfie by Erik Edgren, on Flickr

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Bird is the word

Surte fågeldamm 160506 - 03 by Daniel Cederberg, on Flickr

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Lite aprilsnö kom lägligt till denna bild av undertecknad.

Behind the scenes från tillfället,

Permalänk
Medlem

DSC_2169 by Joakim Överström, on Flickr

Visa signatur

D600 | D7200
8mm Fisheye | 10-24mm | 24-70mm | 35mm | 70-200mm | 150-600mm |

Permalänk
Medlem

Roligast med att gå runt att ta kort, imo, är alla människor man plåtar och pratar med.
Den här liraren satt i hamnen och lagade sin cykel.
Han var pensionär, bodde i sin bil och skulle snart på cykelsemester.