Kan man som privatperson anmäla någon för illegal fildelning?

Permalänk
Medlem

Kan man som privatperson anmäla någon för illegal fildelning?

Det snackas ju ganska öppet mellan personer som gör detta idag, jag tänkte då tanken kan man lägga en anmälan som säger: Johan Johansson fildelar upphovsrättskyddadede verk till polisen?

Jag förstår att man kan men alltså gör dom något?

Som exempel, jag mistänker att X laddar ner och gör en anmälan till polisen. Gör dom något, husrannsakan eller krävs de mer bevis innan de går så långt?

(Som jag tolkar reglerna på swec bryter detta ej mot någon paragraf)

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Alla fildelar, du sa inte om Johan fildelar _illegalt_.

Permalänk
Medlem

är väl bara tipstelefonen man kan ringa egentligen. precis som när du misstänker att x har gjort ett personrån

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Alla fildelar, du sa inte om Johan fildelar _illegalt_.

Ja de är ju helt sant, bra poäng glömde fylla i det. Men tanken var illiegalt ja.

Skrivet av Christley:

är väl bara tipstelefonen man kan ringa egentligen. precis som när du misstänker att x har gjort ett personrån

Hmm i see men frågan är om någon har sett att de leder någon vart någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Kan garantera dig att polisen inte kommer göra en husrannsakan bara för att DU misstänker att någon fildelar.

Nog bara de som äger rättigheterna till materialet som kan anmäla. De tar skärmdumpar på tid, ip, filer m.m. som de delar ut och folk laddar hem.

Sen får de lämna över materialet till polisen som begär ut personuppgifter från internetleverantörerna.

Permalänk
Medlem

Lär knappast resultera i något mer än att du tvingar den som svarar att ödsla tid.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd

Tycker mig minnas att jag läste ngt om detta för ett par år sedan eller så. Att det idag satt privatpersoner och arbetade åt filmbolagen/antipiratbyrån (eller vilka det nu var) med att spana på t.ex TPB och andra större torrentsidor. Laddade ner filerna och skrev ned alla IP:adresser som syntes som seeders/leechers. Som i sin tur skickade hot till dessa personer, med betalningskrav eller polisanmälan som konsekvenser.

Är inte helt 100 på det dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Tycker mig minnas att jag läste ngt om detta för ett par år sedan eller så. Att det idag satt privatpersoner och arbetade åt filmbolagen/antipiratbyrån (eller vilka det nu var) med att spana på t.ex TPB och andra större torrentsidor. Laddade ner filerna och skrev ned alla IP:adresser som syntes som seeders/leechers. Som i sin tur skickade hot till dessa personer, med betalningskrav eller polisanmälan som konsekvenser.

Är inte helt 100 på det dock.

Fanns nån bolag i tyskland som jobbade på detta sätt, läste nånstans att Telia hade lämnat ut uppgifter till dessa så fort dom bad om dom.

Vet dock egentligen inte hur detta funka med att någon sitter och spanar för man måste väll själv tanka för att få reda på vilka som delar och då blir det väll lite "Brotts provokation" vilket vad jag tror iaf är olagligt i Sverige.
Eller har jag missat något där?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

@BM-Mods:

Faktum är att brottsprovokation är lagligt i Sverige för polisen (givetvis inte för privatpersoner dock) Så länge som det finns en misstanke om brottsuppsåt.

Jag är inte på något sätt en jurist. Men jag skulle tro att personen som jobbar åt bolagen med att spåra nedladdningar/uppladdningar av specifika filer inte är olagliga. Då de arbetar åt upphovsrättsinnehavaren..

EDIT,, är inte olagligt med brottsprovokation, men det är inte tillåtet heller. Ett moment 22 av rättsväsendet. Brottsprovokation

Permalänk
Medlem

Man kan i stort sett anmäla alla typer av brott, oavsett förövare och eventuellt brottsoffer. Huruvida det sedan kommer att inledas förundersökning och i så fall om den leder till att åtal väcks, det är en annan fråga, men anmäla går bra. Vissa brott kräver dock att brottsoffret själv medger att denne är drabbad för att det ska gå vidare (exempelvis 'förtal', om jag inte missminner mig Edit: vilket tydligen även gäller upphovsrättsbrott enligt nedanstående post).

#16139530

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Sedan när är brottsprovokation tillåtet i Sverige för polisen? Förrgår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Det snackas ju ganska öppet mellan personer som gör detta idag, jag tänkte då tanken kan man lägga en anmälan som säger: Johan Johansson fildelar upphovsrättskyddadede verk till polisen?

Jag förstår att man kan men alltså gör dom något?

Som exempel, jag mistänker att X laddar ner och gör en anmälan till polisen. Gör dom något, husrannsakan eller krävs de mer bevis innan de går så långt?

(Som jag tolkar reglerna på swec bryter detta ej mot någon paragraf)

Är det för att du vill göra någon form av samhällsinsats du frågar eller är frågan bara rent hypotetisk?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Klart du kan anmäla privat, det är dock 100% meningslöst för det händer inget
Mer att det tar upp tid ifrån den som svarar för något som aldrig kommer gå vidare.

Permalänk
Avstängd

@Spiffman: Du har rätt. Jag tänkte på bevisprovokation.. Fast det finns vissa indikationer på att Brottsprovokation förekommer. Lustigt nog så är det inte lagreglerat, Bara otillåtet.. https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsprovokation

Permalänk
Medlem

Nej, det är upphovsrättsinnehavaren som måste anmäla och åtala. Allmänt åtal kan inte väckas. Det finns inte heller något lagstöd för husrannsakan, men det utförs i sådana mål i vilket fall som helst. Egentligen ska det föras helt civilrättsligt och intrångsundersökningen (en typ av husrannsakan väldigt förenklat beskrivet) ska utföras av Kronofogdemyndigheten, utan några poliser. Det är ett angivelsebrott och polisen kan inte göra mer än att lägga ner ärendet när det är någon annan än målsägande som lämnar in en anmälan, åklagare får inte själva föra ett sådant mål. När det inte är upphovsrättsinnehavaren som anmäler så får de inte utreda saken, de får inte lämna ut eller begära ut några uppgifter från ISP, de får inte åtala.

Att utmåla någon som kriminell är också olagligt, så jag vet inte varför du ens är intresserad av frågan. Att t.ex. gå ut offentligt och säga att man piratkopierat leder inte till åtal, dessutom är det ett brott som preskriberas efter ett antal år, åtminstone vad det gäller själva brottet och eventuell böter/straff. Du kan som mest tipsa upphovsrättsinnehavaren, och varför skulle du ens vilja bråka med någon mer än så? Sen räcker det inte att en intrångsundersökning/husrannsakan väl genomförs och filmsamlingen hittas hos någon, då myndigheter inte kan väcka åtal själva, en intrångsundersökning får ju bara söka efter det som intrångsundersökningen gäller och där struntar de i om det hittar t.ex. andra olovligt kopierade filmer, men det räcker ju med skärmdumpar för att få folk dömda och att de gör hembesök och tar elektronikprylarna är mer som ett straff i sig, ofta får du inte tillbaka grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

@BM-Mods:

Faktum är att brottsprovokation är lagligt i Sverige för polisen (givetvis inte för privatpersoner dock) Så länge som det finns en misstanke om brottsuppsåt.

Jag är inte på något sätt en jurist. Men jag skulle tro att personen som jobbar åt bolagen med att spåra nedladdningar/uppladdningar av specifika filer inte är olagliga. Då de arbetar åt upphovsrättsinnehavaren..

Nej det är inte lagligt, polisen har inget undantag för sådana metoder i Sverige och Svenska domstolar ska följa HD's praxis där brottsprovokation direkt gör fallet för färgat för att döma, det har inget med misstanke att göra och har du en källa på det skulle jag gärna se den. Några enstaka politiker har gått ut och ansett att vi borde tillåta det i vissa typer av fall och SD har lagt fram ett förslag att man skulle titta på möjligheten att införa det men vad jag vet har inget antagits?

Det polisen i vissa fall (och fortfarande lite kontroversiellt och kneptigt juridiskt sett mycket pga närheten till brottsprov.) får göra är bevisprovokation (något annat) vilket går ut på att när någon mer eller mindre redan är i ett pågående brott får polisen t.ex. låtsas vara en knarkköpare för att samla bevisning mot personen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ferrat:

Nej det är inte lagligt, polisen har inget undantag för sådana metoder i Sverige och Svenska domstolar ska följa HD's praxis där brottsprovokation direkt gör fallet för färgat för att döma, det har inget med misstanke att göra och har du en källa på det skulle jag gärna se den. Några enstaka politiker har gått ut och ansett att vi borde tillåta det i vissa typer av fall och SD har lagt fram ett förslag att man skulle titta på möjligheten att införa det men vad jag vet har inget antagits?

Det polisen i vissa fall (och fortfarande lite kontroversiellt och kneptigt juridiskt sett mycket pga närheten till brottsprov.) får göra är bevisprovokation (något annat) vilket går ut på att när någon mer eller mindre redan är i ett pågående brott får polisen t.ex. låtsas vara en knarkköpare för att samla bevisning mot personen.

Som jag skrev snart efter (men glömde att redigera i ovanstående inlägg) Så insåg jag att jag hade blandat ihop brotts och bevisprovokation. Men noterar att det tekniskt sätt inte är olagligt med brottsprovokation. Däremot så är det inte tillåtet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsprovokation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Man kan i stort sett anmäla alla typer av brott, oavsett förövare och eventuellt brottsoffer. Huruvida det sedan kommer att inledas förundersökning och i så fall om den leder till att åtal väcks, det är en annan fråga, men anmäla går bra. Vissa brott kräver dock att brottsoffret själv medger att denne är drabbad för att det ska gå vidare (exempelvis 'förtal', om jag inte missminner mig).

Och upphovsrättsbrott/intrång. Båda är angivelsebrott som måste väckas av målsägande själv i allmänhet. Förtal kan dock tas upp som allmänt åtal i vissa fall, det kan inte upphovsrättsbrott. De får inte väcka åtal, så de kommer givetvis inte göra något annat än att lägga ner anmälan när den kommer från någon annan än upphovsrättsinnehavaren. De måste själva driva målet, förutom att ta det till åtal måste de också säga till att de vill ha skadestånd, annars blir det ju mer som ett brottsmål med dagsböter som straff i allmänhet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ferrat:

Nej det är inte lagligt, polisen har inget undantag för sådana metoder i Sverige och Svenska domstolar ska följa HD's praxis där brottsprovokation direkt gör fallet för färgat för att döma, det har inget med misstanke att göra och har du en källa på det skulle jag gärna se den. Några enstaka politiker har gått ut och ansett att vi borde tillåta det i vissa typer av fall och SD har lagt fram ett förslag att man skulle titta på möjligheten att införa det men vad jag vet har inget antagits?

Det polisen i vissa fall (och fortfarande lite kontroversiellt och kneptigt juridiskt sett) får göra är bevisprovokation (något annat) vilket går ut på att när någon mer eller mindre redan är i ett pågående brott får polisen t.ex. låtsas vara en knarkköpare för att samla bevisning mot personen.

Du har rätt angående brottsprovokation. Som grädde på moset har vi fri bevisprövning i Sverige. Detta innebär att även om man provocerat fram brottet kan man använda utkomsten som bevis i domstol och sedan är det upp till domstolen att avgöra om beviset har något värde eller inte.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Det snackas ju ganska öppet mellan personer som gör detta idag, jag tänkte då tanken kan man lägga en anmälan som säger: Johan Johansson fildelar upphovsrättskyddadede verk till polisen?

Jag förstår att man kan men alltså gör dom något?

Som exempel, jag mistänker att X laddar ner och gör en anmälan till polisen. Gör dom något, husrannsakan eller krävs de mer bevis innan de går så långt?

(Som jag tolkar reglerna på swec bryter detta ej mot någon paragraf)

De gör som med alla brott som inte är mord, lägger ner fallet på andra veckan i brist på bevis. Sålänge inte ett företag med initiativ kommer och lobbar till sig folk.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Som jag skrev snart efter (men glömde att redigera i ovanstående inlägg) Så insåg jag att jag hade blandat ihop brotts och bevisprovokation. Men noterar att det tekniskt sätt inte är olagligt med brottsprovokation. Däremot så är det inte tillåtet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Brottsprovokation

Det skulle få konsekvenser i rättsfallet, även fast vi har fri bevisprövning. Det kan kastas ut som bevis eller så kan den åtalade få ett avsevärt mindre straff än om polisen hållit sig till reglerna och lagen.

I det här fallet är det ju däremot betalda scene-medlemmar och liknande som blir betalda (under bordet, oskattat) av intresseorganisationer, vilket i princip betyder att de får begå hur mycket brott inom området som helst eftersom de inte kommer åtalas av intresseorganisationen och företagen bakom. Det är fult, men för att sätta dit en sån person som ändå begår brott måste en upphovsrättsinnehavare ha bevis och åtala dessa, det är ju inte så att alla upphovsrättsinnehavare är med i intresseorganisationerna som jagar pirater, men de som samlar in bevisen med olagliga metoder kommer gå fria. Det är bara om de begår dataintrång de kan åtalas egentligen.

Permalänk
Avstängd

@Petterk: Finns ingenting som säger att de inte kan vara anställda med lön / ersättning (t.ex konsultarvode) för dessa privatorganisationer i syfte att samla in bevismaterial. Iochmed att upphovsrättsinnehavarna har rätt att bevaka sin materiella rättighet så är det troligtvis lagligt (Om än skitfult)

fanns det inte någon dom för något år sedan där rätten beslutade att ip adresser var att jämföra med telefonnummer eller dylikt? tycker mig minnas någonting åt det hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

@Petterk: Finns ingenting som säger att de inte kan vara anställda med lön / ersättning (t.ex konsultarvode) för dessa privatorganisationer i syfte att samla in bevismaterial. Iochmed att upphovsrättsinnehavarna har rätt att bevaka sin materiella rättighet så är det troligtvis lagligt (Om än skitfult)

fanns det inte någon dom för något år sedan där rätten beslutade att ip adresser var att jämföra med telefonnummer eller dylikt? tycker mig minnas någonting åt det hållet.

De har däremot erkänt att de betalar oskattade pengar till informatörer som inte jobbar (som anställd) för organisationerna i fråga. Dessa begår givetvis brott, och om de som är anställda direkt av intresseorganisationen inte begår brott så finns det ju inget brott att åtala om, när de samlar in bevis. Antingen laddar de ner olovligt för att samla in bevis eller så handlar det om laglig distribution, i upphovsrätt är en olovlig kopia alltid olovlig däremot. Det är bara att ingen upphovsrättsinnehavare åtalar de som jobbar för eller som samlar in bevis som informatör till intresseorganisationerna, men de begår givetvis brott. Annars hade det inte funnits något brott att åtala om. De har ingen särskild sanktion eller rätt att göra på det sättet, det är bara att ingen väcker åtal mot deras medarbetare och betalda informatörer.

Eftersom de inte hör till polisen så är det givetvis fri bevisprövning som gäller i sin helhet, och brottsprovokation finns inte på kartan för det kan bara poliser utföra. De personer de använder sig av för att samla in bevis begår givetvis också anstiftan och medverkan till brottet, men som sagt ingen kommer åtala dem. Detta strider mer mot att vi inte har något system för strafflindring i Sverige, men det är som sagt ett hål de nyttjar och inte några lagliga metoder. Informatörerna eller uppgiftslämnarna de använder sig av förblir självklart anonyma. Det är ju därför de får sina pengar oskattade. Hade du gått till polisen och sagt att du medverkat i ett brott (som inte är ett angivelsebrott då), så hade du inte fått någon form av strafflindring överhuvudtaget och polisen hade utrett dig främst även om du har uppgifter att lämna om andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är det för att du vill göra någon form av samhällsinsats du frågar eller är frågan bara rent hypotetisk?

Nej inte alls, tanken bara slog mig idag hur öppen denna diskussion egentligen är och jag har aldrig läst att det har gått till på detta sätt så blev nyfiken.

Inte så att folk snackar öppet efter ha kapat en lastbil med hårdvara för att dra en grov jämförelse

Skrivet av Petterk:

Nej, det är upphovsrättsinnehavaren som måste anmäla och åtala. Allmänt åtal kan inte väckas. Det finns inte heller något lagstöd för husrannsakan, men det utförs i sådana mål i vilket fall som helst. Egentligen ska det föras helt civilrättsligt och intrångsundersökningen (en typ av husrannsakan väldigt förenklat beskrivet) ska utföras av Kronofogdemyndigheten, utan några poliser. Det är ett angivelsebrott och polisen kan inte göra mer än att lägga ner ärendet när det är någon annan än målsägande som lämnar in en anmälan, åklagare får inte själva föra ett sådant mål. När det inte är upphovsrättsinnehavaren som anmäler så får de inte utreda saken, de får inte lämna ut eller begära ut några uppgifter från ISP, de får inte åtala.

Att utmåla någon som kriminell är också olagligt, så jag vet inte varför du ens är intresserad av frågan. Att t.ex. gå ut offentligt och säga att man piratkopierat leder inte till åtal, dessutom är det ett brott som preskriberas efter ett antal år, åtminstone vad det gäller själva brottet och eventuell böter/straff. Du kan som mest tipsa upphovsrättsinnehavaren, och varför skulle du ens vilja bråka med någon mer än så? Sen räcker det inte att en intrångsundersökning/husrannsakan väl genomförs och filmsamlingen hittas hos någon, då myndigheter inte kan väcka åtal själva, en intrångsundersökning får ju bara söka efter det som intrångsundersökningen gäller och där struntar de i om det hittar t.ex. andra olovligt kopierade filmer, men det räcker ju med skärmdumpar för att få folk dömda och att de gör hembesök och tar elektronikprylarna är mer som ett straff i sig, ofta får du inte tillbaka grejerna.

Tack för ett bra svar då vet jag.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Lär knappast resultera i något mer än att du tvingar den som svarar att ödsla tid.

Tvingad till att göra sitt jobb. Blir det tillräckligt många anmälningar om sånt så får de ju se till att stoppa det Inte för att jag bryr mig om det men ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Alla fildelar, du sa inte om Johan fildelar _illegalt_.

Du antog inte på hans rubrik att han gör det illegalt eller? Om du inte läst en rubriken kan du börja göra det hädanefter för den brukar säga en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tvingad till att göra sitt jobb. Blir det tillräckligt många anmälningar om sånt så får de ju se till att stoppa det Inte för att jag bryr mig om det men ändå.

Och jag ser hellre att polisen spenderar sin tid på värre saker. Men det är som sagt bara jag. De sitter knappast sysslolösa och väntar på att folk ska ringa.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Nej inte alls, tanken bara slog mig idag hur öppen denna diskussion egentligen är och jag har aldrig läst att det har gått till på detta sätt så blev nyfiken.

Inte så att folk snackar öppet efter ha kapat en lastbil med hårdvara för att dra en grov jämförelse

Det är väl för att de flesta ser det som ett väldigt ringa brott (och några tycker inte ens det är brottsligt...) att dela upphovsrättsskyddat material.
En bättre jämförelse vore nog att köra för fort, det är också olagligt men väldigt vanligt att folk "erkänner"/pratar om i dagliga diskussioner.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Du antog inte på hans rubrik att han gör det illegalt eller? Om du inte läst en rubriken kan du börja göra det hädanefter för den brukar säga en del.

Jag hade bara fildelning i titeln innan jag redigerade så han hade rätt.

Det var slarv av mig.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Fanns nån bolag i tyskland som jobbade på detta sätt, läste nånstans att Telia hade lämnat ut uppgifter till dessa så fort dom bad om dom.

Vet dock egentligen inte hur detta funka med att någon sitter och spanar för man måste väll själv tanka för att få reda på vilka som delar och då blir det väll lite "Brotts provokation" vilket vad jag tror iaf är olagligt i Sverige.
Eller har jag missat något där?

Nä, polisen får inte bottsprovocera. Men det får privatpersoner göra. De som spanar har fått tillstånd från upphovsrättsinnehavaren att gå med o svärmen och tanka.